Bij particulier kopen of bij een dealer?

gast 4880503

Startmotor
Ik kan een Toyota Yaris hybrid (link: https://www.autoscout24.nl/aanbod/-fe14 ... 296f87833b) overnemen voor 8k, vorige week nieuwe apk en vorige jaar nieuwe 4 seizon banden, panorama dak. Wel met wat aardig gebruikerssporen (lees krassen en kleine deukjes/putjes). Nu is dit volgens mij wel een goede deal wat je ervoor terug krijgt.

Alleen zat ik te denken. Aangezien ik zelf geen auto inruil is het misschien verstandiger om bij een dealer te kopen om zo eventuele korting en garantie te krijgen ? Daarnaast twijfel ik tussen de yaris, auris en Lexcus CT200 (zelfde systeem) maar nog niet getest. Ik moet voor morgen kiezen of ik deze wil of een andere. Wat zeggen jullie?

Budget is 10k, maar liefst rond de 8

Met hoeveel mensen reis je meestal, hoeveel kilometers rij je per jaar?
meestal in mijn up, dagelijks woon werk verkeer is ongeveer 40 km heen en 40km terug dus ongeveer 17k per jaar exclusief prive gebruik. denk ongeveer 22.500 a 25.000 per jaar mee ga rijden

Een auto met krassen en deuken wordt niet door een dealer verkocht. Die gaat naar de handel. En die moeten geld verdienen, dus in de handel is hij altijd duurder dan bij een particulier. Als dat niet zo is, betaal je teveel aan de particulier. Een handelaar doet gemiddeld niks anders aan je auto dan een keer schoonmaken. De garantie wordt door de handelaar waarschijnlijk afgekocht bij een verzekering voor 150 euro. Dus het prijsverschil tussen een handelaar en een particulier is je ruimte voor (onvoorzien) onderhoud.

Met 8k valt er niet veel te shoppen bij een dealer hoor.
Toyota yaris is nou echt zo'n model dat je prima bij een particulier kunt kopen, zijn hele betrouwbare wagens. Overigens geldt dat ook voor een Auris en CT200

8K bij een dealer kan wel hoor, ik heb zelf ooit een Focus gekocht voor dat bedrag. Maar beter particulier voor dat bedrag, dat wel.
Prijs is ook ongeveer wat de ANWB aangeeft, dus niet heel gek. Maar met gebruikssporen is het misschien wat aan de hoge kant, waarschijnlijk krijg je er nu niet meer wat af. Klinkt alsof de deal al rond is voor 8k. Technisch is de auto verder in orde?

Een auto met krassen en deuken wordt niet door een dealer verkocht. Die gaat naar de handel. En die moeten geld verdienen, dus in de handel is hij altijd duurder dan bij een particulier. Als dat niet zo is, betaal je teveel aan de particulier. Een handelaar doet gemiddeld niks anders aan je auto dan een keer schoonmaken. De garantie wordt door de handelaar waarschijnlijk afgekocht bij een verzekering voor 150 euro. Dus het prijsverschil tussen een handelaar en een particulier is je ruimte voor (onvoorzien) onderhoud.
Bij een handelaar kan je (neem ik aan) nog wel even terug als hij na een week opeens uit elkaar valt. Bij een particulier wordt dit lastig

8K bij een dealer kan wel hoor, ik heb zelf ooit een Focus gekocht voor dat bedrag. Maar beter particulier voor dat bedrag, dat wel.
Prijs is ook ongeveer wat de ANWB aangeeft, dus niet heel gek. Maar met gebruikssporen is het misschien wat aan de hoge kant, waarschijnlijk krijg je er nu niet meer wat af. Klinkt alsof de deal al rond is voor 8k. Technisch is de auto verder in orde?
Klopt ANWB prijsindicatie? Heb t idee dat die vaak laag uitvalt. Deal staat niet zozeer vast maar wil m niet voor mij vasthouden dus dan is ie mogelijk morgen weg

Klopt ANWB prijsindicatie? Heb t idee dat die vaak laag uitvalt. Deal staat niet zozeer vast maar wil m niet voor mij vasthouden dus dan is ie mogelijk morgen weg
Het is wel een waardevolle indicatie vind ik, maar het is een indicatie.

En mogelijk morgen weg, is dat niet een beetje verkooppraat?

Met meer dan 20dkm per jaar zou ik eerder voor een Auris gaan.
Mee eens, vooral bij lange(re) ritten.

Ik zou gewoon voor de Yaris gaan. Ook daar kan je langere stukken mee rijden.
En bij een handelaar ga je geen korting krijgen, je betaalt alleen meer omdat ie marge moet maken en garantie moet geven.

Particulier: scheelt veel geld. Maar ik zou nooit een Yaris nemen, tenzij je nooit op de snelweg rijdt.
Het vermogen en geluidsisolatie is echt ondermaats.
De Auris is niet veel duurder, maar heeft wel voldoende vermogen en betere geluidsisolatie (maar wel minder dan andere merken). CT200h is nog een stapje luxer, maar hetzelfde vermogen.

Bij een handelaar kan je (neem ik aan) nog wel even terug als hij na een week opeens uit elkaar valt. Bij een particulier wordt dit lastig
Als je garantie erbij krijgt/koopt wel. Verwacht je meer aan onverwachte kosten dan het verschil tussen de particuliere prijs en de prijs bij een handelaar, dan moet je bij een handelaar kopen met garantie.

De handelaar poetst een auto even op zodat het heel wat lijkt maar je je ook lelijk kunt vergissen in de staat. Gladde praatjes van de verkoper, versleten bandjes die met bandenzwart splinternieuw lijken, vloeistoffen even bijgevuld en motorruimte schoongemaakt. Beetje poetsen om krassen te maskeren. De ex-lease Talisman van mijn zwager leek in de showroom wel nieuw maar thuis op de oprit na aankoop toch een hoop dingen die eerder niet waren opgevallen.

Koop je bij een particulier dan krijg je vaak een wat eerlijker beeld van de toestand en hoe er mee omgegaan is. Heeft absoluut mijn voorkeur.

Als je zelf weinig tot geen verstand van auto's hebt, vind ik particulier toch wel een groot risico hebben. Bij een garage kan je in ieder geval garantie krijgen, particulier niet. En niet ieder is eerlijk over verborgen gebreken.
Natuurlijk is de garantie ook niet alomvattend, maar ik vind het zelf wel een prettig idee/gevoel.

De handelaar poetst een auto even op zodat het heel wat lijkt maar je je ook lelijk kunt vergissen in de staat. Gladde praatjes van de verkoper, versleten bandjes die met bandenzwart splinternieuw lijken, vloeistoffen even bijgevuld en motorruimte schoongemaakt. Beetje poetsen om krassen te maskeren. De ex-lease Talisman van mijn zwager leek in de showroom wel nieuw maar thuis op de oprit na aankoop toch een hoop dingen die eerder niet waren opgevallen.

Koop je bij een particulier dan krijg je vaak een wat eerlijker beeld van de toestand en hoe er mee omgegaan is. Heeft absoluut mijn voorkeur.
Maar een auto van 5 jaar en 15.000 euro of meer zonder garantie kopen, is ook nogal een stap.

Ligt er aan wat je koopt. Ik kocht altijd Mazda en nooit met garantie maar ook nooit wat mee gehad.
Ik heb ook nog maar 1x een privé auto met garantie gekocht. Maar het zou niet het advies zijn wat ik iemand geef bij duurdere auto’

Ik ben opzoek naar een nieuwe auto, liefst automaat, ik rij er ongeveer 25k p/j mee. Elke dag voor woon werk verkeer is ongeveer 40 heen en 40 terug dus 80 km per dag.

Auto moet gewoon degelijk en zuinig rijden, laag in onderhoud/betrouwbaar , maar niet zo kneiters traag zijn dat ik amper in kan halen

Tot nu toe staat de Toyota Auris Hybrid en Lecus CT200h op het lijstje. Hebben jullie nog aanraders?

Budget is max 10k, maar liefst rond de 8 a 9k.

De auris hatchback is minder populair dan gingen de meeste klanten voor een station of als ze de ruimte niet nodig hadden voor de lexus ct200. Dus binnen jouw budget kun je het beste voor een auris gaan

Allebei prima autos, als het budget het toelaat zou ik voor de Lexus gaan. Mooier interieur.
Heb er zelf een probleemloos van 198dkm naar 280dkm gereden. Top auto, nooit defecten aan gehad tot op het laatst (koppakking).
Dit komt sporadisch voor boven de 250dkm bij dit type motor.

Automaat + betrouwbaar + zuinig en iets waarmee je nog paar jaar 20k per jaar kan rijden gaat niet werken voor dat bedrag.

Je wilt dan een Auris vanaf bj 2013/2014 met max 150k op de teller in automaat kun je beste 12k ongeveer als budget aanhouden als je geen afgetrapte auto wilt. Je betaalt gewoon een dikke premium op Toyota vanwege populariteit + automaat

Automaat + betrouwbaar + zuinig en iets waarmee je nog paar jaar 20k per jaar kan rijden gaat niet werken voor dat bedrag.

Je wilt dan een Auris vanaf bj 2013/2014 met max 150k op de teller in automaat kun je beste 12k ongeveer als budget aanhouden als je geen afgetrapte auto wilt. Je betaalt gewoon een dikke premium op Toyota vanwege populariteit + automaat
En dan het liefst ook nog de lexus ct200

Handbak ook prima als dat beter is

Misschien is een E-Golf met subsidie ook een optie (2de hands), wel lage actieradius maar rij toch niet meer dan max 100 km op een dag, of moet ik die links late liggen?

Ik denk dat het belang van actieradius soms wordt overschat. Wij hebben een EV gekocht met een praktische actieradius van 260km maar in de praktijk blijk dat we deze nooit leeg rijden zelfs niet een keer hebben we de volledige range nodig gehad. Achteraf bezien hadden wij een goedkoper type kunnen kopen.
Het beste is om heel klinisch naar je persoonlijke situatie te kijken en te bepalen wat je ritlengten zijn.

Een Honda Insight bijvoorbeeld.

En als het een handbak is kijk dan eens naar een A of B segment diesel, koop je heel goedkoop, uit een recent bouwjaar, zijn erg zuinig, en een aantal zijn heel comfortabel.
Enige nadeel is de hogere motorrijtuigenbelasting.

In deze prijsklasse vind je elektrisch bv de de al door je genoemde VW e Golf, Renault Zoe en Nissan Leaf, nadeel is wel dat de ontwikkelingen hard gaan, en de Leaf kan ook een slechte koop zijn door een slechte batterij. Ik zou zelf dan meer geld uitgeven om een recent exemplaar te kopen, van maximaal ongeveer 5/6 jaar oud.

Laatst bewerkt:
Heb nu mijn oog op https://www.dolderen.nl/occasions/detail/619938/lexus-ct-200h-hybrid-first-edition/ voor 8200 met grote beurt (of vraagprijs incl 12 maanden bovag garantie, excl grote beurt). Is dit een goeie deal of verder zoeken? Daarnaast aan het kijken voor een Hyundai IONIQ. Blijkt een goede actieradius te hebben voor kleine formaat batterij. heb alleen geen laadpaal... Komt neer op ongeveer 8.000 a 8.500 incl subsidie

Laatst bewerkt:
De Hyundai Ioniq is denk ik ook een goed idee, als de accu nog in goede staat is.
De Lexus staat bekend als goede auto, maar vind het wel heel veel geld voor een hele oude auto.

Helaas zie ik niet echt een andere automaat voor dat bedrag die zuinig en betrouwbaar is.
Hyundai SoH is helaas niet 1.2.3 uit te lezen

Terug
Bovenaan