Bijzondere vakantie ontmoeting

wouterduijndam

Net ingestapt
Ik heb de afgelopen weken 4745km gereden door Europa, eind bestemming Zuid Spanje.
Ik heb de reis opgedeeld met een aantal stedentrips: Parijs, Gerona en Dijon.
Voor de terugweg had ik in Port Vendres, Zuid Frankrijk een chambre d'hôte geboekt en koos ik ervoor om via de bergen, binnendoor te rijden.

Het uitzicht en de omgeving zijn prachtig :love:
Col de Banyuls, Frankrijk by Fautografisch Onderzoeker, on Flickr
Col de Banyuls, Frankrijk by Fautografisch Onderzoeker, on Flickr

Eenmaal aangekomen bij de B&B zit eigenaar Marc op ons te wachten en word helemaal wild als hij ons in een Audi A2 ziet aankomen.
Verteld hij ingenieur te zijn geweest bij Audi. En verschillende patenten bij de A2 komen van zijn hand. Zoals de onderdelen achter het serviceluik en het frame waar de koplampen inzitten en alles aangebouwd zit. Hij vertelde dat Audi bij het prototype niet heeft nagedacht over het kunnen peilen en vullen van olie en ruitensproeier vloeistof. De uitdraaibare olie en ruitensproeier vloeistof halzen zijn patenten op naam van Marc Verwaerde.
Serviceluik by Fautografisch Onderzoeker, on Flickr

Hij vraagt of hij een foto mag maken van de A2 voor zijn prachtige huis en dat heb ik met mijn Fuji X-T4 voor hem gedaan.
Chambre d'hôte 'La Sentinelle du Cap Bear', Port Vendres, Zuid Frankrijk by Fautografisch Onderzoeker, on Flickr

Vanmorgen bij het ontbijt nog even met Marc Verwaerde gesproken. Hij is begonnen bij Philips in Eindhoven. Werkte daarna bij Peugeot als ingenieur en is vanuit Peugeot als expert ingeroepen door Audi voor het project A2. Marc heeft toen een paar jaar in Neckarsalm gewoond en gewerkt. Hij was teamleider en deed veel aan plastic ontwikkeling. Dit verklaart waarom de Audi Valeo koplampen en achterlichten heeft. In het begin werden de onderdelen in Frankrijk gemaakt en later toen de productie naar Ingolstadt verhuisde gingen de spuitgietmachines mee.

Marc heeft nog gezocht op het internet naar zijn patenten en is er alleen nog een paar van BMW tegengekomen.
Hij vertelde ook nog dat het A2-project een financiële catastrofe was voor Audi :ROFLMAO:. Tijdens de eerste productie fase in Neckarsalm heeft hij met zijn team in Offenau een magazijn opgezet zodat schroefjes, clipjes en ander klein materiaal just in time geleverd konden worden. Dit stopte ook te bestaan, toen de productie naar Ingolstadt verhuisde.

Ik vind deze ontmoeting echt fantastisch en wat een toeval (y)

Laatst bewerkt:
Toffe ontmoeting!

Tja, een auto die niet veel deelde met andere modellen en gemaakt was met dure materialen en technieken, maar moest concurreren met 'goedkope' modellen... was te voorspellen dat dit alleen goed zou komen als het een enorm verkoopsucces zou worden en op het platform doorontwikkeld kon worden. Het 'love it or hate it' uiterlijk en het concept wat tien jaar te vroeg kwam hielp ook niet. Ik vind het een briljante auto die beter verdiend had.

Dat is inderdaad een mooie ontmoeting! Vaak zit de kracht in het onverwachte, zo zie je maar weer.

Terug
Bovenaan