Je kunt je best druk maken over de felle autolichten, maar een andere trend die letterlijk de aandacht vraagt van automobilisten is het licht van het dashboard zelf. Dan kun je denken aan de schermen zelf die ondanks de (meestal) nachtstand nog best wat licht geven. Bij onze ë-C4 heeft het display achter het stuur ook nog witte sfeerverlichting aan de zijkanten die ik best wel zou kunnen missen. Veel nieuwere auto's hebben daarbij nog instelbare sfeerverlichting over het hele dashboard, waarbij je meestal kunt kiezen uit tientallen of zelfs honderden kleuren. Voor mij zou dat geen pré zijn om een auto te kiezen en hoewel mooi bij stilstand zou ik deze het liefste uitzetten vanwege de afleiding.
Is het dan vreemd dat je meer behoefte krijgt aan fellere verlichting aan de buitenkant van de auto?
Inmiddels ook enkele decennia terug werd Saab geroemd voor de introductie van het Black Panel (Night Panel), dat de verkeersveiligheid zou stimuleren door het dashboard donker te laten en te focussen op de informatie die je nodig hebt.
Nu vind ik dit wel extreem en zou ik bijvoorbeeld de brandstofvoorraad ook wel constant willen zien maar het idee vind ik nog steeds briljant: niet veel zaken die om de aandacht vragen tijdens het rijden.
Als je een nieuwe auto kiest, ga je dan voor de sfeerverlichting of houd je het liever sober - en wat is daarvan de achtergrond?
Is het dan vreemd dat je meer behoefte krijgt aan fellere verlichting aan de buitenkant van de auto?
Inmiddels ook enkele decennia terug werd Saab geroemd voor de introductie van het Black Panel (Night Panel), dat de verkeersveiligheid zou stimuleren door het dashboard donker te laten en te focussen op de informatie die je nodig hebt.
Nu vind ik dit wel extreem en zou ik bijvoorbeeld de brandstofvoorraad ook wel constant willen zien maar het idee vind ik nog steeds briljant: niet veel zaken die om de aandacht vragen tijdens het rijden.
Als je een nieuwe auto kiest, ga je dan voor de sfeerverlichting of houd je het liever sober - en wat is daarvan de achtergrond?