Black panel dashboard weer terug voor minder afleiding?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Je kunt je best druk maken over de felle autolichten, maar een andere trend die letterlijk de aandacht vraagt van automobilisten is het licht van het dashboard zelf. Dan kun je denken aan de schermen zelf die ondanks de (meestal) nachtstand nog best wat licht geven. Bij onze ë-C4 heeft het display achter het stuur ook nog witte sfeerverlichting aan de zijkanten die ik best wel zou kunnen missen. Veel nieuwere auto's hebben daarbij nog instelbare sfeerverlichting over het hele dashboard, waarbij je meestal kunt kiezen uit tientallen of zelfs honderden kleuren. Voor mij zou dat geen pré zijn om een auto te kiezen en hoewel mooi bij stilstand zou ik deze het liefste uitzetten vanwege de afleiding.

3bxyk4jbbzkc.jpg

Is het dan vreemd dat je meer behoefte krijgt aan fellere verlichting aan de buitenkant van de auto?
Inmiddels ook enkele decennia terug werd Saab geroemd voor de introductie van het Black Panel (Night Panel), dat de verkeersveiligheid zou stimuleren door het dashboard donker te laten en te focussen op de informatie die je nodig hebt.

800px-Saab900dashBlackPanel.JPG

Nu vind ik dit wel extreem en zou ik bijvoorbeeld de brandstofvoorraad ook wel constant willen zien maar het idee vind ik nog steeds briljant: niet veel zaken die om de aandacht vragen tijdens het rijden.

Als je een nieuwe auto kiest, ga je dan voor de sfeerverlichting of houd je het liever sober - en wat is daarvan de achtergrond?

Zelf vroeger ook zo'n Saab gereden met black panel. Saab had dat toen gebaseerd op onderzoek bij hun straaljager divisie. Heel goed. Alleen is dat onderzoek sindsdien al lang ontkracht voor een deel en verder ook is er gebleken dat er wel onderscheid zit tussen een straaljagerpiloot en een automobilist.

Een goed gebruik van ambient verlichting heeft mentale voordelen voor de bestuurder. Zowel concentratie als rationeel gedrag zijn ermee te beïnvloeden.Ook zorgt het ervoor dat de ogen beter voorbereid zijn op wanneer er een lichtbron is zoals bv een tegenligger of een koplamp reflectie op een verkeersbord.
Zelfs qua kleuren wordt het ingezet; je ziet vaak dat de kleuren veranderen als er gevaar is.

Wel een voorwaarde is dat het niet hinderlijk spiegelt op de ruiten en dat is toch wel erg wisselend uitgevoerd. Ook is er veel ambient verlichting die echt puur als gimmick werkt en dan worden de voordelen niet behaald.

Qua displays zie je dat er tegenwoordig veel meer met symbolen en graphics wordt gewerkt wat beter te overzien is dan veel tekst en cijfers. Er is dus wel meer info maar die info komt ook rustiger en meer gedoseerd op je af - ook hier uitzonderingen nagelaten.
Wat de Saab bijvoorbeeld deed was heel veel van de meters uitzetten omdat je die info niet constant nodig hebt. Brandstof/accu niveau, temperatuur, toerenteller, km teller... allemaal zaken die je niet zozeer nodig hebt en in de meeste display designs ook steeds minder in beeld zijn. Navigatie + snelheid is van belang en die zijn op de goed ontworpen displays juist het meest prominent. Dat stukje van het Saab blackpanel heeft het dus juist wel gered - we zijn kritischer aan het worden welke info belangrijk is.

Hier een voorbeeld. De snelheid is groot aangegeven en de ADAS/navigatie. Verder is het scherm vooral leeg. En in het donker ook nog eens met een zwarte achtergrond. Heel rustgevend aan de ogen.

Bij de Alpine is het dashboard voor in het donker eigenlijk wat te druk en hier zou een blackpanel mode best wat meer rust aan de ogen geven. Tel daarbij op dat de Alpine geen ambient verlichting heeft en dus is de overgang nog heftiger

Laatst bewerkt:
Citroën had ook een soort 'black panel' op de DS3. Daar kon je ook alles uitzetten behalve de snelheidsmeter. Zeker op donkere stukken als de A1 over de Veluwe is dat echt heerlijk.
Dat zouden inderdaad veel meer auto's moeten hebben.

Black panel lijkt me wel aardig maar zou ik in praktijk niet zoveel gebruiken denk ik. De kunst is volgens mij meer om een dashboard zodanig vorm te geven dat alle redelijkerwijs nuttige informatie wel getoond wordt maar dat dit wel overzichtelijk blijft. In mijn Skoda is het heel mooi te configureren, varieren van heel kaal tot twee ronde klokken met de navigatiekaart op de achtergrond. Aangezien die laatste gebaseerd is op de on-board navi die ik nooit gebruik, heb ik daar niet zo heel veel aan dus kies ik voor de vorm die zoveel mogelijk informatie toont. Daarbij kun je aan de binnenkant van de klokken verschillende zaken tonen als een soort widgets. Zelfs de olietemperatuur is beschikbaar, toch vrij bijzonder in deze tijd. Echter, hoe leuk ook, ik wil méér kunnen tonen. En ik vind het onzinnig dat bijvoorbeeld de totale kilometerstand verdwijnt zodra je de ACC op actief zet.

tldr: Nee, niet nodig, maar de heren (m/v) dashboardontwerpers mogen soms wel wat langer en beter nadenken. Zie bijvoorbeeld de cockpits van BMW, of de Opel Astra. Die lezen wat mij betreft gewoon niet lekker af.

Je kunt je best druk maken over de felle autolichten, maar een andere trend die letterlijk de aandacht vraagt van automobilisten is het licht van het dashboard zelf.
Ik heb tevens de indruk dat dit er nog wel eens voor zorgt dat automobilisten automatisch denken dat de dimlichten aanstaan, ook als dat niet zo is. Ook wordt bij veel merken geen symbool meer getoond voor ingeschakelde lichten, onbegrijpelijk vind ik dat.

Nou ben ik brildragend en ondanks ontspiegelende coating heb ik vrij snel last van overvloedig licht en licht dat in een ooghoek wordt weerkaatst via bijvoorbeeld een binnenspiegel of de ruit op het brillenglas. En dat is behoorlijk hinderlijk. Hoe meer schermen en hoe feller het licht, hoe groter die kans is.

Van mij mogen daarom die lampjes en fel verlichte schermpjes met allerlei apps en dergelijke verdwijnen.
Of in elk geval de mogelijkheid om die dingen uit te schakelen of flink te dimmen (zoals vroeger met dat rolwieltje)

Het fijnste rijdt toch gewoon een analoge klok (mag best digitaal aangestuurd worden, maar geen exacte cijfers) met alleen wat digitale ondersteuning voor de kilometerstand en bijvoorbeeld verbruikscijfers. En dat met gedempt, relatief monotone verlichting en alleen contrast waar het nodig is (wijzers andere kleur dan de getallen/achtergrond) zodat de leesbaarheid goed is zowel snachts als overdag. Dus vooral functioneel en niet hinderlijk.

Navigatie tussen de klokken vind ik dan wel weer een upgrade. Dat is praktische informatie op een plek waar je toch al vaak kijkt tijdens het rijden. Mits het voldoende gedimd kan worden dat het niet hinderlijk is.

(Grote) Schermen leiden alleen maar af en zijn niet alleen voor het zicht hinderlijk. Als je voor een verwarming een scherm moet gebruiken kun je dat niet op de tast/vanuit geheugen doen. Je voelt immers niet waar de knoppen zitten. Dat haalt ook de aandacht van de weg af.
Sfeerverlichting vind ik iets voor in de slaapkamer...

Ik kijk tegen een plank aan die niet verlicht is.... en rechts van het stuur zie je een stukje zwart tablet met witte cijfers die de snelheid aangeeft. De rest is niet zichtbaar, buiten gezichtsveld of erg donker (navigatie) af te stellen. Heerlijk in het donker of met sneeuw/mist etc.

Ik heb het in de BMW - ik vind het een erg fijne optie ‘s avonds laat om het grote navi scherm uit te zetten. De navigatie tussen de tellers is nog goed zichtbaar

Ik heb het in de BMW - ik vind het een erg fijne optie ‘s avonds laat om het grote navi scherm uit te zetten. De navigatie tussen de tellers is nog goed zichtbaar
Ja, doe ik ook, grote navi uit, soms zelfs head-up uit (al is die zonder navi niet zo overdadig). Wat ik ook erg fijn vind is dat de tellerverlichting van wit naar oranje gaat in het donker.

Bij drukke tijden in de randstad vind ik dit iets minder van belang dan bij nachtritten zonder snelwegverlichting.

Citroën had ook een soort 'black panel' op de DS3. Daar kon je ook alles uitzetten behalve de snelheidsmeter. Zeker op donkere stukken als de A1 over de Veluwe is dat echt heerlijk.
Dat zouden inderdaad veel meer auto's moeten hebben.
Dat hadden ze eerder ook al in de 1e generatie C3, inderdaad een verademing. Waarschijnlijk had de 2e generatie dat dan ook, en het dashboard van die DS3 was daar in de eerste editie vrijwel 1:1 van overgenomen.

Ben ook heel blij dat de Giulietta de mogelijkheid heeft het touchscreen op zwart te zetten. Hoewel dat meer grijs is dan zwart omdat merkwaardig genoeg alleen de inhoud (pixels) op zwart gaat en de schermverlichting alleen gedimd wordt geeft dat ook al veel meer rust in de cockpit.

Kortom: helemaal voor!

Laatst bewerkt:
Nu vind ik dit wel extreem en zou ik bijvoorbeeld de brandstofvoorraad ook wel constant willen zien maar het idee vind ik nog steeds briljant: niet veel zaken die om de aandacht vragen tijdens het rijden.
Ik weet niet of dat bij Saab ook zo was, maar bij de eerder genoemde C3 kwam de brandstofmeter alsnog in beeld bij ingeschakelde 'black panel' als het brandstofpeil onder een bepaald niveau kwam. Ik weet alleen niet meer bij welk niveau dat was, bij één of bij twee streepjes. Wel kwam dan ook direct de geschatte resterende 'range' in beeld ipv andere informatie van de boordcomputer, die trouwens ook werd onderdrukt in black panel.

(Best enerverend overigens als die range van langzaam aftellend ineens voortijdig op ——— springt :eek:, maar zo ver heb ik het dan ook niet vaak laten komen)

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of dat bij Saab ook zo was, maar bij de eerder genoemde C3 kwam de brandstofmeter alsnog in beeld bij ingeschakelde 'black panel' als het brandstofpeil onder een bepaald niveau kwam.

Volgens mij werkt dat bij Saab precies eender. Kritische informatie werd getoond waneer nodig.

Ik heb geen ervaring met dat systeem maar het lijkt mij juist gewoon fijner zoals het nu meestal is; alle knoppen e.d. subtiel verlicht. Als ik bv een film kijk wil ik ook lampen erbij aan ipv alle licht van één bron. Dat vind ik juist vermoeiender.

Dimbare verlichting is heel fijn en lost voor mij al het probleem op.
Snap zeker dat er mensen zijn die dit nog teveel vinden, dus eigenlijk zouden alle fabrikanten de keuze moeten bieden om (het grootste deel) van het scherm uit te schakelen.

Ik weet niet of dat bij Saab ook zo was, maar bij de eerder genoemde C3 kwam de brandstofmeter alsnog in beeld bij ingeschakelde 'black panel' als het brandstofpeil onder een bepaald niveau kwam. Ik weet alleen niet meer bij welk niveau dat was, bij één of bij twee streepjes. Wel kwam dan ook direct de geschatte resterende 'range' in beeld ipv andere informatie van de boordcomputer, die trouwens ook werd onderdrukt in black panel.

(Best enerverend overigens als die range van langzaam aftellend ineens voortijdig op ——— springt :eek:, maar zo ver heb ik het dan ook niet vaak laten komen)
Meerdere Citroëns hadden dat. Ik heb ook eens getest met de toerenteller. Als je doortrok in toeren en je kwam in de buurt van het 'rode' dan ging ook de toerenteller aan.

Was leuk om eens mee te spelen en bij zware vermoeidheid was dat 'black panel' wel fijn. Maar eigenlijk is mijn mening dat je dan (ik toen dus ook) niet moet rijden.

Sfeerverlichting heeft voor mij zijn tijd wel gehad. Eerste keer dat ik in een auto reed met aanpasbare sfeerverlichting was een gehuurde Renault Espace in 2017. Was hartstikke leuk om de kleurtjes in de auto aan te passen, maar inmiddels is de lol er wel vanaf en kan ik mij niet de laatste keer herinneren dat ik heb gepoogd de kleurstelling in het interieur aan te passen.

Ik vind het zelf wel fijn als alle gebruiksoppervlakten van de auto 's nachts verlicht zijn. Dus naast de snelheid en toerenteller ook de radio, verwarming, infotainment etc. Maakt het toch makkelijker om bv. de radio of airco te bedienen tijdens het rijden. Echt afleidend vind ik de hele lichtshow op het dashboard niet, ik filter vanzelf alle verlichting in mijn gezichtsveld tijdens het rijden er wel uit. Niet dat het voor mij veel uitmaakt, mijn hokken zitten toch aan de verkeerde kant van de millenniumwisseling voor al die snufjes.

Ben ook heel blij dat de Giulietta de mogelijkheid heeft het touchscreen op zwart te zetten. Hoewel dat meer grijs is dan zwart omdat merkwaardig genoeg alleen de inhoud (pixels) op zwart gaat en de schermverlichting alleen gedimd wordt geeft dat ook al veel meer rust in de cockpit.
Ik heb het deze week in mijn Bronco geprobeerd: helemaal pikkedonker zwart. Ik wou dat er een fysiek knopje voor was, dan zou ik het vaker gebruiken.

De Dyane heeft een 2 watt dashboardlampje dat zijn best doet iets van licht op de snelheidsmeter, de brandstofmeter en de accumeter te laten schijnen. En ik vind het heerlijk rustgevend. Jaren terug veel en vaak met een Renault Express gereden en sávonds legde ik standaard een tijdschrift op het afdakje van de klokkenkast ( want dat was net te kort en dan weerkaatste het licht in de voorruit)

Wad laatste in de vs, en mijn huurauto was een ford suv. Die had ook night panel. Heel fijn! Er zijn dus meer merken die dat hebben.

Terug
Bovenaan