BMW 320e splinternieuw geleverd met water lekkage.

saman88

Net ingestapt
31 oktober 2022 heb ik mijn splinternieuwe BMW 320e touring mogen ophalen. Vanaf dag een heb ik de auto met de hand gewassen, na paar maanden ben ik al heel snel achtergekomen dat als ik de auto net had gewassen en dan de kofferbak open deed dat er aardig wat water in de kofferbak terecht kwam. In het begin dacht ik dat zal wel oke zijn. Echter werd het steeds meer. Toen ben ik naar de dealer geweest hun eerste reactie was ag tjah dat hoort zo ik vond dat destijds wel heel vreemd. Half jaar later heb ik weer aan de bel getrokken na zelf wat onderzoek gedaan te hebben of dit vaker voor komt. Toen kwamen ze erachter dat er vocht was in de achterlichten en dat evt ook voor de lekkage gezorgd zou hebben. Paar weken later nieuwe achterlichten ingezet en ik werd naar huis gestuurd met een gerust hart dat het verholpen is. Bij de eerste wasbeurt kwam ik er al snel achter dat het probleem nog steeds niet verholpen was, ik gelijk bellen ik moest langskomen en de auto twee dagen achterlaten voor uitgebreid onderzoek. Zogezegd zo gedaan auto is 4 dagen bij de dealer gebleven ze zouden het nu verholpen hebben (elastiek om de achteruit) zou de boosdoener geweest zijn. Eenmaal thuis ben ik met de tuinslang over de auto gegaan om uit te proberen, je gelooft het niet maar het was veel erger geworden… in het begin waren het wat druppels nu krijg ik een hele natte kofferbak.. gelukkig heb ik nog garantie op de auto. Maar dit is niet bepaald leuk meer de auto is vanaf dag een dus geleverd met een gebrek.. ik heb meerdere keren contact gehad met BMW Nederland en die wouden het afraffelen met een tegoedbon van €100? Hier was ik heel erg verbaasd over ik ben niet voor niks voor een premium merk gegaan auto koste destijds €65,000. Bijna 2,5 jaar verder rij ik nog steeds met een lekkend kofferbak. Iemand enige ervaring of tips wat hiermee te doen?

Ooit meegemaakt bij een nieuwe E30 dat een ventilatieluchtafvoerrooster (met flap erin), die aan de zijkant achter de achterbumper zit, verkeerd om was gemonteerd. Lucht (en water) kon wel naar binnen, maar niet naar buiten.

Vervelend en naar dat de BMW dealer er zo laconiek mee omgaat. Ik zou op z’n minst een jaar lang gratis wassen oid aanbieden (kleine knipoog met humor) en het probleem natuurlijk verhelpen.

Ik heb iets soortgelijks gehad maar was niet heel veel water - mijn achterlamp is eens vervangen en toen is het rubbere membraam wat dubbelgevouwen moet zitten niet goed teruggeplaatst. Dit zou je evt kunnen checken bij beide achterlampen en even vergelijken met een andere BMW.

Verder schijnt die haaienvin bij moderne BMWs niet zo lekker te worden gemonteerd. In de autoweek reviews is er iemand met een X7 die hier dacht ik ook last van had.

Succes.. !

Vanzelfsprekend is dit niet normaal, zeker niet bij een nieuwe BMW. Ik zou iets meer druk opvoeren want dit moet men gewoon oplossen, zonder discussie.

Ik denk dat je gewoon je mond moet open doen bij de dealer, je hebt het 'stilletjes ' geaccepteerd en nou is de garantie misschien voorbij.

zou ook vooral schriftelijk dit ook even vastleggen als dat nog niet is gebeurd nu deze nog in de garantie zit. Mocht het ooit zover komen dat hij uit de garantie gaat en de dealer de kop in het zand steekt.

Natuurlijk hoort dit niet. heb vroeger dit ook wel eens gehad en dan was het inderdaad met de brandslang er op. andere monteur in de auto, bank plat, plaatwerk aan de binnenkant er af en met een zaklamp zoeken waar het naar binnen sijpelt.

kan wel lastig zijn hoor, maar moet gewoon te vinden zijn. Heeft de auto toevallig een panoramadak? Is daar een van die achterste afvoerkanaaltjes niet los geraakt?. Verder misschien ergens een rubbertje, een afdichtingsdop, etc. kan van alles zijn.

De verkopende dealer een ultimatum stellen. Met BMW Nederland heb je niks te maken. Je hebt een overeenkomst met de dealer.
Klopt dit wel? BMW Nederland is de importeur, niet de dealer... BMW Nederland bepaalt of iets garantie is en wat de vervolgstappen zijn als een probleem niet opgelost is, niet de dealer.

Je hebt een koopovereenkomst met de dealer waar je de auto hebt gekocht, dat is de partij waar je mee te maken hebt.

Als consument is je eerste aanspreekpunt de dealer, maar de volgende stap is de importeur (binnen de EER)... Het is een keten. De garantievoorwaarden zijn ook uitgegeven door de importeur.

Ik had ook lekkage in de kofferbak. Bij et openen van de klep, stroomde er zo nu en dan een bak water naar binnen via de binnenkant van de klep. Niet altijd, maar wel regelmatig en vervelend. Ik had zelf al 1 van de dopjes onderaan de klep eruit gepeuterd, zodat het water weg kon lopen uit de klep, toen was het wel opgelost, maar je wilt natuurlijk niet structureel water in je klep hebben. Van Poelgeest heeft onder garantie de rubbers vervangen en gaven mij aan dat het een bekend probleem was (van de lci kennelijk) en dat er ook een modificatie voor was. Sindsdien is het opgelost.
Moeilijk om vanaf hier te oordelen of TS hetzelfde probleem heeft, maar toch. In ieder geval hoort een BMW dealer er fatsoenlijk mee om te gaan. En het is ook gewoon garantie, TS was er op tijd bij. Die tegoedbon is wel een heel raar verhaal.

Als consument is je eerste aanspreekpunt de dealer, maar de volgende stap is de importeur (binnen de EER)... Het is een keten. De garantievoorwaarden zijn ook uitgegeven door de importeur.

Er is geen volgende stap, wat de dealer met de importeur regelt en afspreekt is iets tussen hen. Als consument heb je te maken met de verkopende partij.

Ik zou denken dat het een kwestie is van rubbers vervangen ervan uitgaande dat de kofferklep recht afgehangen is.
Premium of niet premium, dit zou bij elke auto erg vervelend zijn, vooral als er zo laconiek mee omgegaan wordt.

Terug
Bovenaan