BMW i3 (NA0)

Barri

Moderator

Hij is officieel, de nieuwe BMW i3. Oftewel: de D-segment sedan, de elektrische 3-serie.
271331863

Een revolutionaire BMW iX3 is één ding, maar een auto die tot de 3-serie wordt gerekend is nog veel spannender. De 3-serie vormt immers het hart van BMW en deze nieuwe BMW i3 is de eerste volledig elektrische.
  • Volledig elektrische 3-serie
  • Tweede Neue Klasse-model
  • Tot 900 kilometer actieradius!
Het artikel op de frontpage:https://www.autoweek.nl/autonieuws/...meter-bereik-voor-eerste-elektrische-3-serie/

271331869

Topic over de scoops en concept: https://www.autoweek.nl/forum/threads/bmw-i3-neue-klasse-2026.13180

271331908

Laatst bewerkt door een moderator:
Ruim 108kWh en 469pk. Leuk, maar is dat niet wat overdreven? Ik had toch wel een antwoord op de Model 3 verwacht, dus een instapper met rond de 60kWh en 250pk, voor 45k. Ben benieuwd of zoiets nog komt of dat BMW zich nu echt een klap hoger in de markt wil proberen te positioneren.

Ruim 108kWh en 469pk. Leuk, maar is dat niet wat overdreven? Ik had toch wel een antwoord op de Model 3 verwacht, dus een instapper met rond de 60kWh en 250pk, voor 45k. Ben benieuwd of zoiets nog komt of dat BMW zich nu echt een klap hoger in de markt wil proberen te positioneren.
Die zal er later wel komen. Hoeveel later zal afhangen van het succes van deze versie, de vraag naar de iX3 50 oversteeg de productiecapaciteit, dus daar is het nog wachten op goedkopere versies.
Ik vermoed dat het hier ook wel even gaat duren, ik vind de wagen er best Ok uit zien, achterzijde is wel wat minder. Profiel doet me wel wat aan Alfa denken...

BMW straalt momenteel één en al zelfvertrouwen uit met Neue Klasse, mooi om te zien in deze tijd! Ik vind ‘m - net als de iX3 - geslaagd en vermoed dat men wederom een verkooptopper in huis heeft.

Hij valt mij nu met deze foto's reuze mee. En profil zie ik er veel Alfa (166 in). De neus moet ik nog het meeste aan wennen.

Achterin zitten lijkt me geen pretje met de hoog opgetrokken benen. Maar daar wordt deze auto toch niet voor gekocht.

Behoudens het interieur met idioot groot scherm vind ik de styling van BMW wel mooi. En niet alleen 'neue klasse' - maar ook de huidige 5 etc spreken me aan.
Ben vooral benieuwd hoe de auto oogt gewoon op straat in het verkeer.

Kon het zelf niet helemaal plaatsen maar inderdaad @rjthefrisian een Alfa 166, daar heeft hij wel wat van weg.

Vind dit vooralsnog een echte BMW. De BMW i4 was voor mij de 1e EV waar ik qua design echt enthousiast van werd. Het stuurwiel moet ik nog even aan wennen maar verder geslaagd hoor. Krijg bij zo'n cockpit onder de ruit wel altijd een beetje Toyota Prius flashbacks maar het werkte daar ook altijd erg prettig.

Het geslinger met PK's mag van mij wel een keer ophouden. 469 PK is gewoon bizar. Op een gegeven moment kun je die 0-100 tijden beter met rustlaten en focus hebben op een beter rendement. Ben toch altijd benieuwd hoeveel range je er bij kunt krijgen als er een iets minder krachtige elektromotor in had gelegen en de koeling voor het accupakket misschien ook wat minder kon omdat er net wat minder maximaal gevraagd word van zo'n accupakket. Om nog maar te zwijgen over de slijtage over de jaren heen. Weet zeker dat deze i3 ook sportief zat zou zijn met iets meer dan de helft van dit vermogen.

Hoop hem in ieder geval veel tegen de komen!

469 PK is gewoon bizar.
Ik heb ergens meegekregen dat dit een voortvloeisel is uit het formaat van de motoren. Die zijn echter primair zo groot zodat ze beter, efficienter en meer kw kunnen recupereren bij 'remmen op de motor'. Dat het mooie prestaties kan geven is secundair. Maar of dat 100% klopt weet ik niet. Meer als 400pk lijkt mij ook wat veel voor een dagelijks vervoermiddel.

Ik heb ergens meegekregen dat dit een voortvloeisel is uit het formaat van de motoren. Die zijn echter primair zo groot zodat ze beter, efficienter en meer kw kunnen recupereren bij 'remmen op de motor'. Dat het mooie prestaties kan geven is secundair.
Ah, dat klinkt inderdaad logisch! Dat zou zomaar 2 kanten op kunnen werken. Heb ik helaas te weinig kennis voor over elektromotoren. Blijft wel dat je qua vermogen vragen natuurlijk wel een cap op kunt zetten. Kan mij niet voorstellen dat dit technisch gezien lastig zou zijn maar scheelt wel enorm op de belasting van accu en aanverwanten onderdelen als je niet 150.000 kilometer lang aan stoplichtsprintjes moet incalculeren voor de onderdelen die de kracht op de wielen moeten brengen, de accu en het koelsysteem.

Wijkt niet af van het gedoe met ICE's, de ratrace naar meer pk's.... Had een Polootje vroeger 45 pk, nu minimaal 116? en dan nog is de reactie "Daar kan je niet goed mee op de snelweg meekomen".... We, de markt, zijn ietwat van het padje. Volvo gaf een paar jaar geleden aan om maximale snelheid van hun auto's op 180 km/u te zetten.... Betutteling!

Die domme Tesla van me zit in 4.5 seconden op 100.... waanzin!!! Heb je alleen wat aan als je vooraan staat bij het stoplicht én de weg vrij is. Ik sukkel ook gewoon 100 - 110 km/u met de stroom mee.

Voor mij zit het voornaamste verschil erin dat je bij een gemiddelde ICE nog steeds de mogelijkheid hebt om een versie met beperkt vermogen te kopen en de versies met hoger vermogen meer geld kosten. Ik vind het lastig te begrijpen dat een EV niet goedkoper zou kunnen zijn als niet alles op een 0-100 van 4.5 seconde maar bijvoorbeeld een zeer respectable 8 seconden zou zijn. Zeker met het relatief hoge gewicht van een EV zou je verwachten dat er wel wat bespaard kan worden op onderdelen etc.

De hunkering naar meer vermogen is inderdaad bij zowel ICE als EV doorgeslagen. 1000+ pk is bijna normaal voor een supercar. Mijn eigen auto was vroegah echt een beest (vind ik nog steeds) maar is letterlijk en figuurlijk ingehaald door alle nieuwe auto's maar wel met name nieuwe, relatief goedkope EV's. Of dat nu A; Nodig is en B; dit niet op zijn minst een beetje ten koste gaat van productieprijs en extra slijtage aan o.a. accu veroorzaakt en daarmee de duurzaamheid van een product vraag ik mij wel af.

Hij heeft niet echt de verhoudingen van een achterwielaangedreven 3 serie, waardoor de hofmeisterknik wat geknutseld overkomt. HIj doet mij aan de zijkant het meest aan een 508 denken met wat rechtere daklijn.

Ik vind het verder op zich best een mooie auto, zeker in vergelijking met veel andere nieuwe BMW's, maar met de conceptcars in het achterhoofd valt het me toch een beetje tegen.

Best mooi geworden, maar D-segment? Ik vind 'm daarvoor wel erg compact ogen!

En inderdaad, ik ga nu een Lancer kopen en er BMW-logo's op plakken.

Best mooi geworden, maar D-segment? Ik vind 'm daarvoor wel erg compact ogen!
4m76 lang. Hoewel de segmenten qua (buiten)afmetingen de afgelopen jaren behoorlijk opgerekt zijn, valt dat volgens mij echt wel in het D-segment, al zijn veel auto's in dat segment langer.

Hij oogt compact omdat ze -atypisch voor het merk- getracht hebben de passagiers ruimte zo groot mogelijk te maken.

EDIT: Hij is ietsje langer dan de huidige 3-serie.

Laatst bewerkt:
zo'n ev zal dan wel meteen 30% range inleveren als station
Overdrijven is ook een kunst. De i5 Touring heeft een drag coëfficiënt die nog geen 5% hoger is dan die van de berline . Bij de ID. 7 en A6 etron is dat vergelijkbaar
De nieuwe 3-Serie komt er weer als Touring, stond ook bevestigd in het bericht op de FP. Van de i3 heb ik nog nergens gelezen dat er een Touring van komt.
De i3 touring is vandaag bevestigd tijdens de presentatie, er is zelfs een teaser van het profiel getoond.

Overdrijven is ook een kunst. De i5 Touring heeft een drag coëfficiënt die nog geen 5% hoger is dan die van de berline . Bij de ID. 7 en A6 etron is dat vergelijkbaar

De i3 touring is vandaag bevestigd tijdens de presentatie, er is zelfs een teaser van het profiel getoond.
Goed lezen is ook een kunst ;)

i3 Touring is een kwestie van tijd. Ik hoor iedereen wel zeggen dat stations zo hard teruglopen, maar bijna alle 3- en 5-series van de afgelopen paar jaar die ik zie zijn stations. Ze zouden wel een heel groot potentieel laten liggen door 'm alleen als sedan te voeren.

Zeer geslaagde auto trouwens verder, met deze range ook zonder concurrenten. Ben vooral benieuwd naar de i3 40 achterwielaandrijver, en of hij ook in mooie Individualkleuren verkrijgbaar wordt.

Nou schijnen Tesla's efficient te zijn. Die van mij komt op zo'n 175 Watt/kilometer gemiddeld, oftewel 428 km als ik 'm helemaal naar 0 leegrij. Ik denk dat je blij mag zijn als deze BMW, bij normaal gebruik 600 km haalt (tot leeg) Dus de range zonder concurrenten? We wachten het af! Die test gaat uit van een gemiddelde snelheid van 46 km/u en welke BMW rijder haalt dat?

Voor het eerst sinds hele lange tijd weer eens een BMW die aan te gluren valt, en goed ook. Zelfs de led-grille, vaak een potsierlijk item, kan er in dit geval redelijk mee door. Alleen het glas- en spijlwerk rond de C-stijl oogt wat rommelig, maar niet genoeg om het plezier te bederven. De specs zijn ook tamelijk indrukwekkend. Houd dit vast, BMW!

Niemand haalt dat een jaar rond, met geen enkele EV. In de zomer, prima, maar in de winter, no way.
12,7kWh jaar rond hier. Maar die is dan ook iets compacter.
Ben wel benieuwd of de BMW de efficiëntie van een Model 3 kan evenaren. Met een meer dan 100kWh grote accu vast niet, want hij moet dan wel 2500kg wegen.

Nou schijnen Tesla's efficient te zijn. Die van mij komt op zo'n 175 Watt/kilometer gemiddeld, oftewel 428 km als ik 'm helemaal naar 0 leegrij. Ik denk dat je blij mag zijn als deze BMW, bij normaal gebruik 600 km haalt (tot leeg) Dus de range zonder concurrenten? We wachten het af! Die test gaat uit van een gemiddelde snelheid van 46 km/u en welke BMW rijder haalt dat?
Ik zie tests met de iX3 die bijna 500 km haalt bij 130 km/h bij 10 graden.
Mijn i5 Touring verbruikt wat meer dan de model 3 die ik daarvoor had, maar het verschil is niet zo groot.
Why not? De test komt uit op 122 Watt/km... probeer dat maar eens te halen in dagelijks gebruik.
5 jaar model inclusief jaarlijkse rit met fietsen op de trekhaak naar Zuid-Frankrijk was 141 Wh/km met de model 3.
Ik ga deze maand onder de 140Wh/ km uitkomen met de i5 Touring (bijna geen autosnelweg gereden deze maand), op winterbanden.
De WLTP test is bij 46 km/h gemiddeld, dan is die 122Wh/km realistisch met een efficiënte auto. Met een ID.7 of aan eq-cla ga je dat volgens mij ook halen dan.
Dat is mijn grootste bezwaar tegen de WLTP norm. Door die lage gemiddelde snelheid is het verschil in verbruik tussen SUV en berline klein volgens de norm. Maar vaak veel groter in real life.
12,7kWh jaar rond hier. Maar die is dan ook iets compacter.
Ben wel benieuwd of de BMW de efficiëntie van een Model 3 kan evenaren. Met een meer dan 100kWh grote accu vast niet, want hij moet dan wel 2500kg wegen.
IX3 weegt 2360 kg, i3 zal dus eerder 2250 kg zijn.

Vandaag ritje heen 125 km bij 3 graden; 185 Watt/km, terug 16 graden, 155 Watt/km. Ongeveer dezelfde snelheid (110-120 km/u) op de cruise... 95% snelweg.

Vandaag trouwens 3 gecamoufleerde i5 Touring facelifts gepasseerd op de autosnelweg in Zweden.
De voorzijde (op de lampen na nog gecamoufleerd) lijkt sterk op de voorzijde van deze nieuwe i3, rest van het voertuig lijkt niet of weinig te veranderen (nog volledig gecamoufleerd maar ik zie weinig aanpassingen, zag al van 100 m afstand dat het gecamoufleerde i5 waren). Achterlampen waren wel lichtjes anders.
In het interieur dacht ik een vergelijkbaar scherm als in de i3 en iX3 te zien.

een copy paste van Teutonia

die lelijke goedkope plastic stoelen zien er zo verschrikkelijk goedkoop uit, bijna playmobil achtig

ik vind het meer alsof ze in de jaren 80 vroegen hoe een autostoel er 50 jaar later uit zou zien.

VvNzYwp.jpeg

zwQElEQ.jpeg

Terug
Bovenaan