BPM import BMW 118i 2024

Maik f118573

Net ingestapt
Op het moment heb ik een BMW 118i uit 2024 op het oog met ongeveer 20k op de teller. Gisteren langs geweest bij de dealer, auto is geïmporteerd uit Frankrijk en zag verder prima uit. Bij thuiskomst het kenteken bij de RDW bevraagd, hier was te zien dat de BPM is afgeschreven aan de hand van een taxatie. Het bruto BPM bedrag geregistreerd bij de RDW bedraagt €2968.

Origineel gezien zou deze auto volgens mijn berekening een BPM van €6599 hebben gehad wanneer deze in 2024 in Nederland was aangekocht.

Is het bedrag van €2968 dat bij de RDW geregistreerd is het daadwerkelijk betaalde bedrag aan rest-BPM of is dit puur de grondslag voor de berekening waar vervolgens de afschrijvingskorting nog vanaf gaat?

In het geval dat de korting er nog vanaf moet, valt de rest-BPM in mijn ogen wel erg laag uit. Via de forfaitaire afschrijvingstabel zou er namelijk nog een BPM bedrag van €3382 overblijven. Ik vermoed dan bijna dat de auto toch met aanzienlijke schade getaxeerd moet zijn.

Hoor graag hoe jullie dit zien. Zal maandag wanneer de dealer open is sowieso eerst het taxatierapport opvragen voordat ik überhaupt tot koop over ga.

Heb je de prijzen van vergelijkbare auto's in Frankrijk vergeleken met die in Nederland?
Zijn ze daar significant goedkoper?
De verkoper moet de auto kopen, daar ophalen, importeren, alle kosten daarvoor betalen en er garantie opgeven.
Dan moet het wel echt de moeite zijn, om daar een auto te kopen.
De auto moet dus echt goedkoop zijn geweest, want kennelijk was de vraagprijs scherper, dan de auto's die hier nu te koop staan.
Vaak zit de winst dan in schade of het terugdraaien van een teller.

Het BPM bedrag wat bij de RDW geregistreerd staat is de teruggerekend nieuw BPM.
Mijn auto komt ook uit een ander land en heeft ook een onwaarschijnlijk lage BPM. Geen idee hoe ze dat gedaan hebben want er was en is niks mis mee.

^^ dan had hij dat in de afgelopen jaren wel gemerkt.

De verkoper moet de auto kopen, daar ophalen, importeren, alle kosten daarvoor betalen en er garantie opgeven.

Het zal wel een online aankoop gedaan zijn (via een veiling / inschrijving op een kavel op een portal) en daarna gaat gewoon een logistiek proces in gang waarbij de auto op de transporter bij de kopende partij wordt afgeleverd (of een tussenliggende partij, de groothandel, die vervolgens die auto kant en klaar (inclusief 360 graden video/foto studio) aan de retailer aanbiedt. Bij de grotere (internationale) dealerholdings hebben ze daar tegenwoordig hun eigen afdeling voor.

Natuurlijk, de kostenposten die jij noemt blijven staan en waar men kan 'besparen' op de rest-BPM zal men het niet laten maar scherp langs de wetgeving varen, zeg maar, dat is bij die grote(re) bedrijven doorgaans niet aan de orde, dat kunnen ze zich simpelweg niet meer veroorloven, lijkt mij.

Terug
Bovenaan