BramWV - Clio 4 2013 en Twingo 1993 - Update 6-4-23

BramWV

Startmotor
Goedemiddag..na jaren meelezen en het gehad hebben van tientallen auto's(ik ben de tel kwijt) nu nog maar eens een eigen topic aanmaken.

Na 12 jaar geleden mijn eerste auto gekocht te hebben, een Xantia van 1993, zijn tientallen auto's gepasseerd. Er zijn simpelweg te veel leuke auto's. Van BMW E39 535i tot Mercury Grand Marquis, Simca Ariane tot Zastava 750.

Nu is dit inmiddels wel wat gekalmeerd. Op dit moment ben ik in bezit van een Clio 4 van 2013 en een Twingo van 1993.

De twingo was ook zo'n auto die ik ooit eens gehad wilde hebben. Maar dan wel eentje van 1993, met de leuke jaren 90 details. Omdat deze auto op velgjes stond die niet helemaal mijn ding waren heb ik al meteen een setje retro Renault 9 GTS velgjes gescoord, opgeknapt en gemonteerd:

20230416-143557.jpg

Nu als dagelijkse auto..de Clio 4. Ik begon mijn carriere bij een klein familiebedrijfje, Renault dealer van t' Klooster in Leusden. Daar heb ik nog net de introductie Clio 4 en Captur meegemaakt. Die Clio 4 is altijd wel blijven hangen als fijne auto.

Toen ik dus op zoek was naar een relatief modernere auto, veel waar voor het geld en met goede stoelen(soms last van de knieën) moest het voor mij óf een Volvo V60 worden of de Clio 4.

Omdat ik wat meer koppel altijd wel lekker vind en wat kofferbakruimte ook wel fijn is rond gaan kijken naar de Clio 4 1.5 dci estate. Met het relatief lage gewicht nog steeds vrij voordelig in de wegenbelasting. De 0.9 benzine was mij net te karig, de 1.2 GT een relatief hoog vebruik voor het vermogen en de motorinhoud.

Toen kwam ik plots deze 1.5 dci estate tegen, bij mij in de buurt, voor een goede prijs, redelijke kilometerstand(+-150.000) én, wat voor mij de doorslag gaf, de kleur Bleu de France in combinatie met de hoogglans zwarte deurlijsten en ook nog eens een panoramadak.

Nu kan ik nooit van auto's af blijven, en kwam ik er al snel achter dat er diverse leuke upgrades te krijgen zijn voor deze clio's. En al snel een setje LED koplampen van de facelift gekocht via onderdelenlijn, een verlagingsset gemonteerd en een setje 18 velgen om het af te maken.

Daar bleef het niet bij, wordt vervolgd :D

Laatst bewerkt:
Complimenten! Doorgaans vind ik verlaagde auto's al vrij snel een wat men hier een hoog petje gehalte noemt hebben, maar het staat deze Clio goed, vind ik. Geldt in mijn ogen ook voor de zwarte velgen, kan deze combinatie hebben.
Benieuwd naar het vervolg :)

Zo'n hele vroege Twingo is leuk. Ik heb ooit een 1995er gehad. nog wel pre-facelift, maar daar waren al wel andere wijzigingen doorgevoerd. Jij hebt denk ik nog zelfs de 3-standen ventilator ipv 4. en zo waren er nog wel meer zaken die al snel gewijzigd werden. Ik had al wel een airbag en ABS. Volgens mij zaken die in 1993 en 1994 überhaupt niet leverbaar waren. Lekker puur ;)

Laatst bewerkt:
Leuk ding, die Twingo, en je zelf aangepaste wielen staan 'm ook goed. Maar de transformatie van de Clio is echt wonderbaarlijk. Oorspronkelijk oogde ie wat basic, misschien wel door de kleur. Na je aanpassingen staat er een totaal andere auto waarbij de lak echt uit de verf komt!

Welkom.
Die R9 wielen staan verrassend goed op zo'n vroege Twingo. Die kleur van de Clio is mooi en puur. Met een panoramadak zie je ze niet veel.

Welkom!! Ik ken de conclusie al van de Clio en heb hem nog ff mogen bewonderen in Kampen. ;) Leuk dat het ook op een forum komt te staan voor de toekomstige generatie.

Ik ben wel benieuwd naar meer over je historie, zo'n afwisselend wagenpark hebben maar weinig mensen gehad. Je huidige Renaults mogen er zeker ook zijn, leuk verzorgd en aangepast zijn ze.

Leuke combi Bram. Deze blauwe kleur op de Clio doet hem ook goed. Wij hebben vorig jaar een Rode gekocht(2014 estate) . Op 17" ph2 velgen gezet, wat de auto echt te goede komt.

Nou ben ik ook aan het kijken naar een Full led conversie. Is bij jou het probleem opgelost, dat wanneer jij de stadslichten schakelt, dat de DRL dan iets dimt? Ik heb veel info verzameld, maar dit stukje is mij nog een beetje onduidelijk (ik zou het werkend krijgen, maar dan brand de DRL op volle sterkte icm stadslicht / dimlicht. Ik ben vooral bang dat ze dit afkeuren bij de APK namelijk.

Ik zie nu dat ik jou Clio ook in Kampen heb zien staan. Ben benieuwd naar je aankomende updates.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de leuke reacties.
De twingo heeft inderdaad nog het eerste interieur, met ook enkel verstelling van de linker spiegel van binnen uit:

8a75fc19-08dc-4429-bd40-9d0369d04d22.jpg

Nou ben ik ook aan het kijken naar een Full led conversie. Is bij jou het probleem opgelost, dat wanneer jij de stadslichten schakelt, dat de DRL dan iets dimt? Ik heb veel info verzameld, maar dit stukje is mij nog een beetje onduidelijk (ik zou het werkend krijgen, maar dan brand de DRL op volle sterkte icm stadslicht / dimlicht. Ik ben vooral bang dat ze dit afkeuren bij de APK namelijk.

Bij mij staan de DRL op dit moment niet aangesloten i.v.m. andere dagrijverlichting. Eerder wel, en toen gewoon op volle sterkte. Dit was bij mijn apk station geen probleem, de regel is volgens mij normaal enkel dat het niet mag verblinden.

In de toekomst zou ik dit nog wel werkend willen hebben. De werking gaat met een PWM signaal. Het is afhankelijk van uitvoering van de licht/boordmodule of dit (relatief)makkelijk werkend te krijgen zou moeten zijn.

Een volgende update aan de Clio waren een paar aanpassingen aan het interieur. Het glimplastic op het stuur en de reflecterende pookknop waren al snel een irritatie. Gelukkig passen het stuur en de pookknop van de facelift ook gewoon. Daarnaast ook de verouderde 2013 Medianav radio vervangen door de 2019 variant met Carplay en Android Auto. Dit is vrijwel plug&play. Dat moet toch wel de fijnste upgrade zijn geweest.

De voorbumper van de pre-facelift clio is wat tam. Daarom wat rondgekeken naar de mogelijkheden om een GT of facelift bumper te plaatsen. Maar toen kwam ik een RS bumper tegen voor niet al te veel geld, ook wel een mooie optie. Deze laten spuiten, met de details in glans zwart;

Autohistorie..mijn eerste auto was een Xantia van bouwjaar 1993 die ik kocht een week na mijn 19e verjaardag. Waarschijnlijk wel een bekende auto voor sommigen:

Laatst bewerkt:
Ik zag de Clio in het Meeting topic. Volgens mij ken ik deze een beetje, er reed eerst een meid uit Hoogland in denk ik!

Leuk je gesproken te hebben tijdens de Forummeeting in Utrecht.

Je hebt het echter over een 1.5 DCi Estate, terwijl de RDW het een 1.6 benzine vindt. Hoe zit dat nu precies?

PS. Die R9-velgen staan fantastisch op de Twingo! :love:

Je hebt het echter over een 1.5 DCi Estate, terwijl de RDW het een 1.6 benzine vindt. Hoe zit dat nu precies?

Dat klopt :) er zijn nog de nodige aanpassingen gedaan incl. een bezoek aan de RDW. Daar wilde ik nog over verder schrijven maar is er nog niet van gekomen.
PS. Die R9-velgen staan fantastisch op de Twingo! :love:

Thanks, ilde graag een setje retro acthige wieltjes onder de Twingo :D Twingo is inmiddels wel weer naar een nieuwe eigenaar. Hij stond eigenlijk vooral stil, hij is net iets te modern om gewoon een stukje mee te gaan toeren.

Ik wilde wel graag weer iets anders om dat wel mee te doen. Dat is een Mercedes W110 van 1962 geworden. Heerlijk, die jaren 60 sfeer. In gebruikte staat, maar daar hou ik wel van. Hoeft niet allemaal te glimmen.

Terug
Bovenaan