Brandstofverbruikskosten van de Mazda CX-5 benzine vergeleken met de hybrideversie

Zo te lezen heb je wel jouw keuze gemaakt. Succes met het uitzoeken van een mooie cx5.
Nog niet definitief eigenlijk, maar ik zie de Kuga nu echt wel zitten, vooral omdat de prijzen meevallen voor jonge bouwjaren met lage kilometerstanden. Vandaag gaan we er een bekijken om te zien hoe die bevalt. Het gaat om de 2.5 plug-in hybride. Als die goed bevalt, denk ik dat ik toch voor de Kuga ga, omdat die zuiniger is dan de CX-5.

Ik ga voor bouwjaren 2021-2022. Zijn deze dan problemen vrij?

Van het Tros Radar item hierover begreep ik dat de software update niets voorkomt.
Er komt slechts een waarschuwing in je display als er sprake mocht zijn van kortgesloten accucellen, of het laden van dd hele accu wordt dan uitgeschakeld. Losse cellen uitschakelen kan volgens mij helemaal niet, deze worden niet los aangestuurd en de cellen staan in serie.
Volgens Ford is dat kans erg klein dat dit euvel zich voor doet en hebben ze de garantie van de accu verhoogd van 8 naar 10 jaar.
Geldt dit ook voor bouwjaren 2021 en 2022? is de garantie ook verhoogd naar 10 jaar?

Klopt, ze "kunnen" best zuinig zijn, maar het verbruik van een spaardieseltje zal je nooit halen. Voorheen Sky-G, nu Sky-G en een Sky-X, alle 3 met de Mazda 2-liters die ook in de CX-5 zitten, mijn Sky-X heeft een automaat.

360.000 km, dat is hartstikke netjes. Het verbruik van gemiddeld 1 op 14/15 is ook heel netjes voor zo’n grote auto zonder hybride aandrijving. Vandaag hakken we de knoop definitief door tussen de Kuga en de CX-5. We gaan voor de zekerheid nog even langs een dealer om de Kuga te bekijken en te zien hoe deze bevalt qua ruimte, etc. Maar de CX-5 blijft nog steeds een sterke kandidaat.

Plug in en thuis kunnen laden i.c.m. hoofdzakelijk korte ritten rond om huis, 60-80 km, die dan veel electrisch kunnen worden afgelegd doen natuurlijk wonderen als het om het verbruik gaat. De 100km
+ ritten zijn dan wat onzuiniger, maar ja iets minder naar de schoonmoeder en de vakantie mag wat kosten.

Koop de Kuga rijden er voldoende van rond.

Ik neig nu inderdaad meer naar de Kuga. Ik ben nu aan het kijken en zie veel geschikte exemplaren rond bouwjaar 2021. Alleen jammer dat ik niet kan zien of bij die auto's de problemen al verholpen zijn. Moet ik dat aan de dealer vragen, of zijn er websites waar ik dat zelf kan checken?

Kan iemand alstublieft verifiëren of dit klopt? dit is voor de kuga 2.5 plugin hybride. Zonder laden, ik wil alleen verbruik weten op snelweg zonder hybride voor lange ritten.

Schermafbeelding-2025-05-30-141852.png

Die 7 / 7.5 ltr/100 km met lege accu / batterij lijkt dan te zijn wat je vraagt.

Kijk vooral naar de ritten die je meerdere keren per week doet, woon/werk, en of je op de eindbestemming kan laden (gratis of betaald), enig dit je dan volledig electrisch kan afleggen.

Laden kost ook geld……

Als je voornamelijk snelwegkilometers maakt zonder laden dan is een PHEV totaal niet interessant. Verbruik zal niet lager liggen dan een normale benzine variant en je betaald straks meer wegenbelasting. Dus onderaan de streep wordt het dan duurder.

PHEV wordt pas interessant als je thuis kunt laden (met zonnepanelen) en ook veel elektrisch kunt rijden.

En hou je rekening dat die accijnskorting van dit moment er binnenkort weer op kan komen?
Dat heb ik op het laatste moment ontdekt. Ik wilde toch voor de Lynco gaan, maar ik zie dat de MRB 400 euro per kwartaal is. Tja, hij is nu eenmaal zwaar. Ik ben nu aan het uitrekenen of ik alsnog goedkoper uit ben als ik dagelijks op werk laad. Het is echt jammer dat je straks voor hybrides het volle pond moet betalen!

Die 7 / 7.5 ltr/100 km met lege accu / batterij lijkt dan te zijn wat je vraagt.

Kijk vooral naar de ritten die je meerdere keren per week doet, woon/werk, en of je op de eindbestemming kan laden (gratis of betaald), enig dit je dan volledig electrisch kan afleggen.

Laden kost ook geld……
Inderdaad, daar ben ik nu mee bezig. Het wordt of de CX-5 of de Lynk & Co. Jammer alleen dat je straks geen korting meer krijgt op plug-in hybrides.

Als je voornamelijk snelwegkilometers maakt zonder laden dan is een PHEV totaal niet interessant. Verbruik zal niet lager liggen dan een normale benzine variant en je betaald straks meer wegenbelasting. Dus onderaan de streep wordt het dan duurder.

PHEV wordt pas interessant als je thuis kunt laden (met zonnepanelen) en ook veel elektrisch kunt rijden.

Dat is helemaal waar. Eerlijk gezegd vond ik €240 aan MRB per kwartaal nog wel oké, maar vanaf 2026 wordt dat €400 voor de Lynco. Dat is toch fors..

Is dan vanaf 2026 hybride rijden net zo kostbaar als het rijden van een vergelijkbare benzine auto?
Als je niet optimaal gebruik kan maken van de laadcapaciteit dan zal een relatief zuinige benzine versie waarschijnlijk goedkoper uitpakken. Aan de andere kant, als de benzine echt 25 cent per liter gaat steigen wordt ook die berekening lastiger..

Ik zou voor de CX-5 gaan. De benzine motoren zijn prima motoren en het interieur ziet er ook heel mooi uit.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan