brg: Kia EV9 AWD Launch Edition GT-line (p. 26), Mazda MX-5 NCFL 1.8i Kenko (p. 25) en Fiat 500e La Prima 3+1 (p. 26)

Intussen 3 maand en 8.000 km ervaring met de EV9.

En ik heb het gevoel dat ik de wagen "in de vingers heb". De buitenafmetingen hebben geen geheimen meer, deze morgen nog betrapte ik mezelf erop dat ik vrijwel op automatische piloot aan 106 km/uur door de Sluiskiltunnel reed - enkel weken geleden was dat nog schoorvoetend en onzeker aan 80/85.
Bovendien zijn de camerabeelden rondom zeer duidelijk en volkomen betrouwbaar: bij twijfel even drukken op de knop en op het grote scherm verschijnen beeld in bovenaanzicht, vooraanzicht, achteraanzicht, zijzicht... kortom alle mogelijke en onmogelijke hulpmiddelen om die gigantische tank perfect tussen de lijnen van een parkeervak te positioneren of zonder risico een smalle doorgang te nemen. Zo wordt autorijden een makkie.
Ook de voordelen van het elektrisch rijden worden inmiddels volop geapprecieerd; rijden met 1 pedaal, volledige stilte en - indien nodig - een enorme boost onder de rechtervoet.
Vorige week nog eens een midweekje Efteling gedaan; ruimte zat om naast veel te veel bagage ook nog een ruime kennel voor de twee hondjes mee te nemen. Het is een eeuwigheid geleden dat ik nog eens zo relaxed een langere afstand gereden heb.
Zelfs het opladen valt mee; met het mooie weer zit de range in de buurt van de 500 km en dit weekend nog haalde een Shell-snellader de 148 kW laadsnelheid; dan ben je echt op een kwartiertje weer met 80% bereik op weg.

De kleinkinderen haasten zich om als eerste de derde zitrij te mogen innemen; en daarvoor hebben we uiteindelijk toch - deels - die tank gekozen...

Kortom, ik ben een gelukkige Kia-rijder!

491965717-10233754219904586-550850768026956860-n.jpg

Nu had ik dus niet gemerkt dat mijn evaluatie na 3 maand rijden helemaal onderaan p. 26 van dit topic gepost werd en dus van de pagina "verdween" na de eerste reactie ... ;)

Wat dachten ze bij de Efteling….dat de president van de USA met z’n colonne op bezoek kwam? :ROFLMAO:

Denk er als derde en vierde geparkeerde wagen nog een Volvo V90 (voorloopwagen schoonzoon) en S90 (mijn vorige firmawagen, doorgeschoven naar mijn schoonbroer) bij...

10.000 km en de eerste kwakkel inzake elektrisch rijden ontkracht...
De banden zijn nog niet aan vervanging toe!!!
Integendeel, ze zijn nog nagelnieuw!

En ja hoor... ik kon gisteren ondanks de volle zon en zomerse temperaturen met een frisse wagen naar huis ;)

497941809-10234095990568639-2619149632058077213-n.jpg

Met zo een mooi weer zou ik de MX-5 nemen hoor brg :) Dat je de benzinekosten dan zelf moet dragen ipv “the cumpunie”, so be it maar na een kletsnat 2024 (ik heb amper 700 km gereden met de mijne :cry:) is het nu echt Genieten geblazen.

Met zo een mooi weer zou ik de MX-5 nemen hoor brg :) Dat je de benzinekosten dan zelf moet dragen ipv “the cumpunie”, so be it maar na een kletsnat 2024 (ik heb amper 700 km gereden met de mijne :cry:) is het nu echt Genieten geblazen.
Zondagnamiddag genoten van een open rit op de landelijke wegen van Zeeland.
Maar we zitten sinds half januari op een nieuwe werkplek, dus enkele rit huis/werk 45 km, waarvan 40 km over viervakswegen.
En nu is open rijden op snelwegen niet meteen mijn favoriete bezigheid...

Ja, dat is voor mij een ergernis bij het rijden met een compacte / lage auto “die zal wel remmen voor mijn freaking SUV en ik neem wel voorrang waar ik die niet heb”.
Maar goed, met dit weer is het gewoon zalig om open te rijden. En naar Antwerpen kan je eigenlijk quasi nooit harder dan 100 km/h rijden tijdens office hours ;)

De EV9 heeft intussen - op enkele honderden kilometers na - 20.000 km op de teller, het gaat verbazend snel.
Ik ben nog steeds laaiend enthousiast over de wagen.
Achteraf moeilijk begrijpbaar dat ik de eerste kilometers zo sakkerde op de gigantische buitenafmetingen; die hebben intussen geen enkel geheim meer.
Enkel de Kia-app is ruk: hij loopt steeds weer vast op één welbepaalde plaats ergens in het niemandsland tussen NL en BE en blijft dan hangen. De app weigert dan elke verdere connectie met de wagen omdat die zgn. reeds verbonden is. Oplossing blijkt het loskoppelen van de gewone batterij, waarna de wagen zichzelf reset en opnieuw met de app connecteert.
Nu ja, dan moet het maar maar zonder de app...

Dringend tijd voor een overzicht van het huidige wagenpark:

533871139-10235548414038318-7129335164643069107-n.jpg

Intussen wel voor- en achteraan de logo's in het zwart overkleefd; vind ik zelf - zeker aan de achterzijde - stukken beter ogen:

voor.jpg

achter.jpg

Mooie update Peter! Zo zie je maar hoe klein / smal / laag een MX-5 is…
Die van ons smoelt wat agressiever met zijn Adaptive LEDs en dan nog word je over het hoofd gezien door de gemiddelde pummel in zijn X5 of noem het maar.

Deze morgen de 30.000 km overschreden met de Kia... en dat zonder enige laadmogelijkheid thuis ;)
Pas 20 januari zal ik hem 1 jaar in bezit hebben; nooit gedacht dat de kilometerstand zo hard zou oplopen.

Hoedanook ben ik nog steeds dolgelukkig met mijn keuze... al zakt het rijbereik bij 100% lading bij de huidige temperaturen tot net onder de 400 km (waar ik in de zomer probleemloos de 500 km overstijg).

608640183-1191350999859009-2418078702777632267-n.jpg

Vandaag dag op dag 1 jaar elektrisch rijden met de EV9, exact 31.500 km in die tijd.
En de wagen is vandaag ook op eerste onderhoud geweest.
In de showroom even naar de EV5 gekeken; leuke wagen die ongetwijfeld goed zal verkopen.

Zou ik vandaag dezelfde keuze maken?
Wellicht wel, zelfs al is het aanbod aan leuke en/of interessante EV's het voorbije jaar enorm toegenomen.
Maar nu had ik ongetwijfeld ook de Mercedes CLA (gigantisch rijbereik), Volvo ES90 (mijn hart ligt bij Volvo natuurlijk) en de Alpine A290 GTS (wat een hebbeding, maar een rijbereik om bij te huilen) in het selectieproces betrokken.
r_brandSite_carPicker_1.png

Laatst bewerkt:
De alpine is meer een ding ter vervanging van de 500e.

heel erg gaaf, dat zeker!

het zustermodel van de EV9, de Ioniq 9 is ook indrukwekkend vind ik.

Terug
Bovenaan