Budget +-€5000. Tweede auto voor Moeder en baby. +-7500km/j

Rick 9700443

Net ingestapt
Beste,

We zijn op zoek naar een tweede auto. Budget is zo'n €5000 al zit er nog wel wat rek in.
De ritjes zullen voor 50% bestaan uit ritjes van 5km naar werk en 5km terug. Ze zal ook geregeld de fiets pakken. Overige km's per jaar zullen dan een totaal maken van max. 7500km.

Liefst moet een kinderwagen makkelijk achterin passen. 5 deurs. Airco, elektrische deurvergrendeling, degelijk, leuk infotainmentsysteem. Zou fijn zijn als het er nog een beetje vlot uitziet.

Welke auto's zouden jullie aanraden?

Chat komt met onderstaand

ModelSegmentVoordelenAandachtspunten
Toyota Yaris (2006–2011)B-HatchbackExtreem betrouwbaar, verschuifbare achterbankIets meer motorgeluid op de snelweg
Toyota Aygo / Peugeot 107 / Citroën C1A-StadsautoMinimale wegenbelasting, zeer zuinigKleine bagageruimte, eenvoudige afwerking
Ford Fiesta 1.25 (2008–2012)B-HatchbackUitstekende wegligging, volwassen rijgedragDraagarmrubbers en onderhoudshistorie controleren
Suzuki Swift 1.3 (2005–2010)B-HatchbackSportief stuurgedrag, robuuste motorVersnellingsbak testen op bijgeluiden

Is een elektrische auto geen optie?
Die kan veel gemakkelijker omgaan met korte ritjes van een paar km per keer.
Een hele grote range heb je niet nodig dus er is best wat te vinden voor jullie budget.
Zoiets bijvoorbeeld;

Als de kinderwagen mee moet zou ik eerder kijken naar een Nissan Note, Renault Modus, of Dacia Sandero het zijn eenvoudige, en relatief ruime auto’s die technisch degelijk zijn. En als er toch wat mis gaat voordelig te repareren.
Of kijk eens naar een Renault Clio Estate.

Een Toyota Aygo hebben wij ook gehad, maar de kofferruimte is echt heel klein.
En de auto is bijzonder basic en zeer lawaaiig.
Onze nieuw gekochte Aygo 1 uit 2007 had helaas veel mankementen. Die van ons had alle bekende kinderziektes en zwakke punten. Latere exemplaren van na de facelift, of 2e generatie zijn duidelijk beter.

Ik zou zelf ook Isofix punten toevoegen om de kinderstoel (en later zitverhoger) vast te zettten als wensen / eisen.
Idealiter 1 voor en 2 achter maar zal geen evidentie zijn met de oudere bouwjaren.

Ook zal een A segmenter dan al snel krap zijn als er eens extra personen meemoeten, die moderne kinderstoelen nemen erg veel plaats. Laat staan icm een wandelwagen.

Met een baby is een Aygo wel krap. Wij hadden er ook een. Fantastisch wagentje hoor echt enorm leuk. Maar wel krap met al die moderne stoeltjes.

Wij zijn niet groot dus het ging met onze neefjes. Maar met de huidige Kuga is dat toch veeel fijner.

Is elektrisch inderdaad een optie? Een Zoe, Leaf of een Hyundai Ioniq zijn leuke en goede opties met jouw gebruik.

Ik heb geen kinderen maar denk wel dat een Aygo/C1/107 heel snel te krap worden. En iets van een Polo/Ibiza/Fabia oid? Die zijn ook wel voor dat geld te halen en zijn ook wel redelijk betaalbaar.

Is elektrisch inderdaad een optie? Een Zoe, Leaf of een Hyundai Ioniq zijn leuke en goede opties met jouw gebruik.
Zijn die er al dan wel voor €5000? Ik dacht dat die auto’s wel duurder zouden zijn.

Voor dat budget zoek je een “underdog” met veel waar voor je geld, maar wel één die zuinig en betrouwbaar is met lage vaste lasten. Ik kom aan deze:

Een Mitsubishi Colt van 2004-2014. Model kan je wat van vinden, maar onverwoestbaar, ruim, goedkoop en voldoende standaard opties.

Mitsubishi Spacestar.

Een Daihatsu Sirion 2 vanaf 2004 of een Cuore vanaf 2007.

Suzuki Swift, Baleno, Splash, Alto of Celerio.

Renault Clio (vanaf 2012) was ook gelijk de optie waaraan ik moest denken. De 5-deurs is wat vlotter, maar ik weet even niet of dat uitkan met een kinderwagen. Dat zou je moeten testen. De Clio is er, het is al eerder gezegd, ook als Estate. Voor een stationwagon wat mij betreft nog steeds een vlotte verschijning (vanaf ca. 2014). Ik heb het budget even opgerekt tot 6.000 euro en geen bovengrens gesteld qua kilometers (als je er maar 7.500km per jaar bijrijdt, dan zou ik een hogere kilometerstand tot 200.000km zelf best aandurven), dan vind ik dat ik nog verrassend jonge exemplaren tegenkom (in relatie tot budget). Een exemplaar uit 2018 - 2020 behoort tot de mogelijkheden.

Hecht je waarde aan een aanzienlijk lagere kilometerstand, dan hou je ook best nog genoeg opties over, maar dan kom je wel bij al wat oudere bouwjaren terecht (2012-2015).

Het is maar net wat je voorkeur heeft.

Ik zou persoonlijk niet gaan zoeken in de bouwjaren waar 'chat' mee komt. Dat zijn allemaal vast betrouwbare Japanners, maar dan heb je het wel over auto's van zo'n 15 a 20 jaar oud.

Je zoekt een auto die er nog een beetje vlot uitziet en dat is erg subjectief natuurlijk, maar de tweede generatie Yaris waarmee je zelf komt valt bij mij persoonlijk nadrukkelijk niet in die categorie. Dan vind ik een Nissan Note (vooral de 2de generatie) op dat punt voor het type auto een leukere en vlottere verschijning. Heb ik zelf, helaas door omstandigheden veel te kort gehad. Maar bijzonder ruime en praktische auto en vaak goed in de opties met zelfs een 360 graden camera, uniek in deze klasse! Ik zou wel de 98 pk sterkte turbo versie adviseren die wat vlotter is dan de standaard 80 pk zonder turbo

Momenteel heb ik een Clio Estate 0.9 TCe uit 2014 met meer dan 220.000 km op de klok waarvan de ketting al is vervangen, anders zou ik er niet aan beginnen. Dat is een hele dure reparatie waar je vroeg of laat (afhankelijk van de staat van onderhoud en vooral rijstijl!) mee te maken krijgt. De 1.2 uit de Nissan Note is op dat punt duidelijk beter, maar ook niet helemaal foutloos. Vooral bij hoge km standen is een aantoonbare onderhouds historie een pré, en uiteraard een grondige proefrit (radio uit!) en bij twijfel, rare bijgeluiden, trillingen, scheeftrekken, inhouden etc etc. lekker laten staan en verder zoeken. Keuze en aanbod genoeg.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Al deze auto's die hier boven worden genoemd is te klein naar mijn mening. İk zou als ik jou was eerder voor een Toyota corolla verso gaan of de Toyota Verso. Zee van ruimte binnenin en je kan er minstens 2 kinderwagens met gemak kwijt en zat beenruimte achterin voor kinderstoel etc.

Al deze auto's die hier boven worden genoemd is te klein naar mijn mening. İk zou als ik jou was eerder voor een Toyota corolla verso gaan of de Toyota Verso. Zee van ruimte binnenin en je kan er minstens 2 kinderwagens met gemak kwijt en zat beenruimte achterin voor kinderstoel etc.
Goed advies, neem een soort "verhuiswagen", waar makkelijk alles in past en je vrouw niet hoeft te passen en meten in de stromende regen om alles in de auto te krijgen. Een "leuk infotainmentsysteem" lijkt mij met kleine kinderen en slechts 7.500 km/ jaar nou niet echt een primaire behoefte in een auto. Is het niet handiger als ze in jouw daily gaat rijden en jij wat leuks zoekt?

Goed advies, neem een soort "verhuiswagen", waar makkelijk alles in past en je vrouw niet hoeft te passen en meten in de stromende regen om alles in de auto te krijgen. Een "leuk infotainmentsysteem" lijkt mij met kleine kinderen en slechts 7.500 km/ jaar nou niet echt een primaire behoefte in een auto. Is het niet handiger als ze in jouw daily gaat rijden en jij wat leuks zoekt?

Dit was mijn eerste gedachte bij het lezen van de openingspost

En dan roepen dat zijn vrouw "goud waard is"....? Het lot uit de loterij en dat voor het kind "alles wordt gedaan"?

Ik zou gaan voor een Jazz of een YRV ofzo. Die koop je voor een prikkie, schrijven amper af etc.
Voor een tweede auto zou ik een saai hok pakken, who cares.

Hebben we hier thuis ook: één goede, luxe auto voor de gezinstripjes. En madam rijdt een in 20+ jaar oude Jap die met 5-6k per jaar gewoon heel blijft. Ja, het rammelt. Ja, het maakt herrie. Nee, het is niet hip. Maar lekker belangrijk voor die ministukjes.

Die kleine ritjes lekker met de fiets doen. Is goed voor zowel je vrouw als kind. 5km met de auto rijden is echt onzin.
Zelfs in de regen is 5km met de fiets prima te doen.

Nu ga je van alles projecteren op je eigen fysieke toestand..... Mijn vrouw kan nauwelijks lopen en max 2 kilometer fietsen. Die krijg je, zeker met regen, en zelfs zonder kind in een zitje, niet op een fiets.

Er zijn echt idioot veel mogelijkheden met deze wensen!
Met oog op kinderwagen zou ik toch kijken naar de wat ruimere auto's waar je die (en andere zaken) gemakkelijk in kunt krijgen en waarbij ook kinderstoel en dergelijke de ruimte hebben.
Nu krijg je hier veel uiteenlopende opties (ook te kleine) maar enkele auto's die me opvielen:
Deze Citroën C3 Picasso zit lekker in de spullen en heeft een nieuwe distributie, wel handig voor een auto op leeftijd. Bovendien relatief weinig kilometers gereden
Deze C3 Picasso heeft een 1.4 motor, ewr zijn mogelijk wat twijfels over de 1.6
Een Mercedes B-klasse ziet er in basis wellicht niet zo flitsend uit (maar kleine zaken als de lichtmetalen wielen doen al best wat), ze is best ruim en praktisch.
Niet flitsend maar wel super praktisch, deze Renault Kangoo Family
Je zou ook nog naar een Opel Meriva kunnen kijken

Er zijn echt idioot veel mogelijkheden met deze wensen!
Met oog op kinderwagen zou ik toch kijken naar de wat ruimere auto's waar je die (en andere zaken) gemakkelijk in kunt krijgen en waarbij ook kinderstoel en dergelijke de ruimte hebben.
Nu krijg je hier veel uiteenlopende opties (ook te kleine) maar enkele auto's die me opvielen:
Deze Citroën C3 Picasso zit lekker in de spullen en heeft een nieuwe distributie, wel handig voor een auto op leeftijd. Bovendien relatief weinig kilometers gereden
Deze C3 Picasso heeft een 1.4 motor, ewr zijn mogelijk wat twijfels over de 1.6
Een Mercedes B-klasse ziet er in basis wellicht niet zo flitsend uit (maar kleine zaken als de lichtmetalen wielen doen al best wat), ze is best ruim en praktisch.
Niet flitsend maar wel super praktisch, deze Renault Kangoo Family
Je zou ook nog naar een Opel Meriva kunnen kijken
Ik ga hierin mee. Zeker voor de komende jaren ga je veel plezier beleven aan een simpelere auto maar met voldoende ruimte om alles mee te kunnen nemen! Dan is het gemak van alle spullen in de auto laten en nog ruimte over te hebben voor elk ritje de moeite waard. Zo kunnen ook grote voorraden mee voor de kleine en nog de boodschappen, mocht het nodig zijn. De hogere instap zal met het bevestigen van de kleine mogelijk ook comfortabeler zijn.

Nu ga je van alles projecteren op je eigen fysieke toestand..... Mijn vrouw kan nauwelijks lopen en max 2 kilometer fietsen. Die krijg je, zeker met regen, en zelfs zonder kind in een zitje, niet op een fiets.
Dat zijn inderdaad goede redenen om toch de auto te pakken.

Ik zou kijken naar een tweedehands Japanner met wat hoekige vormen. Japanse auto’s zijn betrouwbaar en met hoekige vormen krijg je spullen er makkelijker in kwijt.

Ik heb zelf 2 Yarissen gehad, van 2009 (met 1.0 motor uit de Aygo) en een van 2010 (met 1.3 motor met 100pk).
In het B-segment vind je wat mij betreft geen betere auto.
Het grote voordeel van deze generatie Yaris is naast de verschuifbare achterbank de vele opbergvakjes die je hebt.
Ook geeft de Yaris een ruimtelijk gevoel van binnen.
De 1.0 motor is voldoende, dankzij de korte bakverhoudingen iets meer motorgeluid maar nog steeds een verbruik van 1 op 18 en op de snelweg met een beetje anticiperen komt ie prima mee met het overige verkeer.
De 1.3 van mij had een 6-bak en voelde gevoelsmatig niet heel veel sneller aan dan de 1.0, ook het brandstofverbruik was +/- hetzelfde.
De 1.3 van mij had ik een leuk infotainment systeempje met android auto/carplay in laten bouwen, dat kan dus prima.

Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties. We gaan er later naar kijken. Nu rijdt ze tijdelijk een KIA Picanto sinds een paar dagen. Kijken hoe zoiets bevalt.

Als je nog 1 kind hebt kan je een deel van de achterbank neerklappen en voldoet iedere auto wel. Vanaf 2 kinderen is een B-segment hatchback al snel te krap.

Terug
Bovenaan