BYD Dolphin | Nieuw: facelift 2025

Rutger DC

Asfaltkampioen
De Chinese autofabrikant BYD heeft als grote primeur de EA1 meegenomen naar Auto Shanghai. Deze nieuwe elektrische hatchback of semi-MPV is de eerste auto van het merk met het nieuwe e-platform 3.0, dat dus speciaal voor elektrische auto's is bedoeld. Het ontwerp is onder leiding van Wolfgang Eger, de voormalige ontwerper van Alfa Romeo en Audi, tot stand gekomen. BYD heeft vergevorderde plannen om binnen korte tijd de Europese markt te betreden met bijvoorbeeld de Tang en Han. De EA1 zou een interessant instapmodel kunnen vormen.

LgezGEt.jpg

v76xNUY.jpg

PaIbTQB.jpg

o2bziSt.jpg

Bron: https://www.diandong.com/news/153879.html

15b3a553da6e429a8eec5fee79ebc5dd.png

70bb722db9e94b0bb009fa219e432d82.jpeg

5c8a9f700305460582fdc54cc7fa7f36.jpeg

Bron: https://www.sohu.com/a/461700696_114760

20210419150002101629030355324.jpg

dYdjVEw.jpg

64nf4M3.jpg

nQ5myNu.jpg

bDodGLM.jpg

Bronnen: https://www.pcauto.com.cn/nation/2484/24844692.html & https://photo.xcar.com.cn/exhibit-hd/5815197/

Laatst bewerkt door een moderator:
[size=medium]2021 BYD EA1: Australia’s “sub-$35,000” electric car revealed[/size]

The budget hatchback will have a range of 500km and accelerate from 0-100km/h in 'less than 5.0 seconds', according to the Australian importer.

New details of the upcoming BYD electric hatchback – which importer Nexport claims will be sold in Australia for “well under $35,000” when order books open later this year – have been revealed exclusively to CarAdvice.

The Chinese-built five-door – which was unveiled as the EA1 in China last week, but will be sold locally under a different nameplate – has a range of approximately 500km, according to Nexport founder Luke Todd.

For reference, the MG ZS EV, which is currently the cheapest electric car offered in Australia from $43,990 drive-away, has a claimed range of just 263km.

Meanwhile, the 0-100km/h sprint will reportedly take “less than 5.0 seconds” in entry-level guise – comparable acceleration to the launch control-equipped Volkswagen Golf R hot hatch.

A more expensive high-performance variant will be even quicker again, but still fall well short of the 2.9 seconds incorrectly quoted by other media outlets.

“Our range of six cars will completely change the automotive landscape in Australia, and we expect to be a top-five manufacturer within 24 months,” Mr Todd told CarAdvice.

“There has been a lot of discussion about the government’s role in electric vehicle take-up, but our view is that electric cars need to be able to compete with internal combustion cars on price – we believe we are the manufacturer to make that happen,” Mr Todd added.

Assuming the aforementioned performance figures are accurate – and the car is sold for under $35,000 with a reasonable warranty – the BYD hatchback could well be a complete game changer for the local market.

However, CarAdvice is yet to test drive the vehicle, or verify the somewhat-radical claims made by its local importer.

Order books are slated to open on 1 July 2021, with the first customer deliveries promised during the first quarter of next year (January to March inclusive).

Further pricing and specification details for the Australian market are expected over the coming week. Stay tuned to CarAdvice for all the latest updates.

Bron: https://www.caradvice.com.au/947563/2021-byd-ea1-australias-sub-35000-electric-car-revealed/

Ik denk het wel, maar kan nergens maten vinden, dus die zullen nog niet bekend gemaakt zijn. Ik vermoed dat de auto op termijn de plaats van de BYD e2 inneemt, een auto die er pas twee jaar is.

Sorry, Rutger, ik had deze draad even gemist. Anders had ik het hier natuurlijk toegevoegd. Kan jij ze samenvoegen?

gMF594E.png

BYD heeft in China de orderboeken geopend voor hun nieuwste model, de Dolphin.

BYD is sinds 2003 autofabrikant, na te zijn gestart als producent van oplaadbare batterijen. Hun eerste reeks auto's waren afgekeken van de Japanse concurrentie (Toyota's en Honda's). Vanaf 2013 volgde de tweede generatie voertuigen en kregen BYDs een eigen signatuur. De grote Han sedan van vorig jaar was de laatste uit de tweede generatie. Deze Dolphin is het eerste voertuig uit ongetwijfeld een lange reeks derde generatie BYDs.

De Dolphin staat op BYDs EV 3.0 platform, een combinatie van een flexibel onderstel en een configureerbare electrische aandrijving. Het platform is gebouwd rond BYD's vooruitstrevende "Blade Battery". Dit is een accupakket, bestaande uit dunne, langwerpige cellen die zonder tussenliggende modules tot een semi-dragend pakket kunnen worden opgebouwd. De Blade Battery is een LFP-accu, zonder kobalt dus, en opgebouwd uit relatief goedkope en goed-verkrijgbare grondstoffen. Volgens Chinese financiele onderzoekers kost een Blade Battery ongeveer $55 per kWh om te maken. De grote autofabrikanten beweerden nog niet zo lang geleden dat als de accuprijs onder de $100/kWh zou dalen, dat EV's dan net zo duur zouden zijn als benzineauto's. LFP-accu's zijn dit in China al tijden, zullen we eens kijken wat dat met de prijzen voor een BYD doet?

De Dolphin is een B-segment auto, net iets langer dan 4 meter. De wielbasis is met 2,7 meter wel indrukwekkend lang, mogelijk doordat het EV3.0-platform de wielen naar de uiterste hoeken van de auto drukt. Qua interieurruimte zal de Dolphin zich dan ook wel kunnen meten met een Golf of Focus. Het ontwerp is modern met een eigen smoel, zowel van binnen als van buiten. Het koetswerk van de hatchback is iets hoger dan we traditioneel gewend zijn, omdat de accu uiteraard onder de stoelen ligt. De Dolphin komt voorlopig met twee verschillende accuformaten en twee verschillende motoren, die de voorwielen aandrijven. BYD is een fabrikant die traditioneel zoveel mogelijk zelf maakt, dus ze produceren het platform, de accu's, de motoren en zelfs een heleboel microchips in eigen beheer.

De uitvoeringen hebben kekke Chinese benamingen, maar ik zal ze omzetten in beschrijvingen.

BYD Dolphin Standard Range
4070*1770*1570 mm, wielbasis 2700 mm
Motor: 70 kw (95 pk) / 180 Nm
Accu: 31 kWh voor 301 km (NEDC) range
Verbruik: 10,3 kWh/100 km
Laden: 7 kW AC / 40 kW DC
Topsnelheid: 150 km/u
Gewicht: 1285 kg
Prijs: RMB 96.800 (€12.500)

BYD Dolphin Long Range
4125*1770*1570 mm, wielbasis 2700 mm
Motor: 70 kw (95 pk) / 180 Nm
Accu: 45 kWh voor 405 km (NEDC) range
Verbruik: 11,0 kWh/100 km
Laden: 7 kW AC / 60 kW DC
Topsnelheid: 150 km/u
Gewicht: 1405 kg
Prijs: RMB 106.800 (€14.000) of RMB 111.800 (€14.700)

BYD Dolphin Performance
4150*1770*1570 mm, wielbasis 2700 mm
Motor: 130 kw (177 pk) / 290 Nm
Accu: 45 kWh voor 405 km (NEDC) range
Verbruik: 11,0 kWh/100 km
Laden: 7 kW AC / 60 kW DC
Topsnelheid: 160 km/u
Gewicht: 1450 kg
Prijs: RMB 124.800 (€16.400)

De "Performance" is goed vergelijkbaar met bijvoorbeeld de modellen van Stellantis in het B-segment of de Kona met de kleinste accu. Daarvoor moet je toch al snel het dubbele betalen van wat BYD voor de Dolphin vraagt. BYD is van plan de Dolphin op grote schaal te exporteren, ook naar Europa. De prijs zal hier ongetwijfeld iets hoger liggen dan in China, maar moet ruim (als in vele duizenden euro's) onder de gevestigde concurrentie kunnen.
Behelpen is ook niet in de Dolphin. In alle versies zit een warmtepomp, full-LED verlichting, smartphone connectiviteit (incl openen/sluiten) en natuurlijk over-the-air updates. De "Performance" heeft bovendien alle denkbare electronische veiligheidssystemen inclusief adaptieve cruise control. en verkeersbordherkenning.

WGJVlsR.jpg

PdEslLq.jpg

o84Mx88.jpg

BRr2zFW.jpg

6R6cFll.jpg

A1IpuNH.jpg

jfaZmaf.jpg

cWM6XGm.jpg

HWTBoqx.jpg

ZG20M1F.jpg

Meer over BYD:
The Big Read: History of BYD (CarNewsChina.com)

Kijk, dit is serieus! Fraao hoor, zou ik veruit verkiezen boven de toch een beetje awkward VW ID3!

Zo, dat ziet er prima uit. Ik ben benieuwd wanneer dit naar Europa komt en met welk prijskaartje. Indien de meerprijs t.o.v. de bovenstaand genoemde prijzen pak 'm beet 7/8.000 euro is dan wordt een EV wel heel aantrekkelijk. Voor 25k een goed uitgeruste Performance trekt mij dan wel.

Er wordt in China gespeculeerd over een nog grotere accu, 55 - 60 kWh, voor een NEDC-bereik van 500 km. Dat zou dan ongeveer 400 km WLTP zijn (geschatte WLTP voor Standand Range 215-230km, Long Range 300-320 km). Het zou voor Europa aan te raden zijn als BYD de laadsnelheden verhoogt naar 11 kW AC / 100 kW DC voor in ieder geval de 45 kWh en de grotere accu. 100 kW DC voor de 31 kWh accu is misschien nog wat teveel van het goede. LFP kan wel redelijk probleemloos tot 100% worden geladen, dus het bereik is wel bijna volledig bruikbaar.

400km actieradius zou helemaal mooi zijn maar mijns inziens niet persé noodzakelijk bij een B-segmenter. De long range lijkt met 300/320km ruimschoots voldoende. Als dat aan te bieden valt voor bedragen vanaf 23k dan krijgen de Polo's, Fiesta's en Clio's het erg lastig...

Een paar uitvoeringen met 300 km range en prijzen tussen de 20 en 25k (en een budgetversie er net onder) zouden het Europese B-segment inderdaad helemaal op z'n kop zetten.

Ziet er goed uit, zou een behoorlijk succes kunnen worden in Europa met vanafprijzen beneden de 20k. Het gewicht is ook netjes de BYD E6, die weliswaar groter is, had nogal last van overgewicht met 2370 kg door de zware accu.

Hier nog wat meer info over de blade battery. Snelladen kan in 30 minuten van 30-80% of 33 minuten van 10-80%.

byd-blade-battery-production.jpg

https://insideevs.com/news/495023/byd-blade-battery-entering-european-market/

Voor een keer géén mooie dame naast de wagen…geen enkele gevonden die geïnteresseerd was waarschijnlijk. :)

Carfanatic zei:
YouTube video

Dank voor het delen van deze video Carfanatic.
Ik merk dat ik enthousiast word van deze EV. Grappig, ik ben totaal geen EVangelist maar deze mag in deze kleurstelling zo voor mijn deur worden gezet.

iDS zei:
Voor een keer géén mooie dame naast de wagen…geen enkele gevonden die geïnteresseerd was waarschijnlijk. :)
In China zijn (jonge) vrouwen helemaal de nieuwe man. Verschillende fabrikanten richten zich heel expliciet op deze doelgroep. ORA is daarvan de koploper, hun CEO zei bij de introductie van een vernieuwd model van de week: “Women in the new era have a tough and courageous attitude towards life. They dare to break the status quo, have the courage to pursue their own happiness, and be the queen in their lives”. Ze laten het overigens niet bij woorden. Kleuren en design details worden speciaal afgestemd op de smaak van vrouwen. Naast ORA doen ook Wuling met Hongguang Mini EV, Chery met de nieuwe QQ Ice Cream en dus BYD met deze Dolphin (en nog een paar anderen) vergelijkbare marketing. Het heeft een grappig bijeffect. Deze merken hebben dus een reden om hun auto's af te beelden vergezeld van jonge dames, niet als bikinimodel gedrapeerd over de motorkap, maar in een sterke rol als sportieve meid of zakenvrouw. Uiteraard gebruiken ze daarvoor knappe dames, wat er ongetwijfeld voor zorgt dat ook mannen graag naar de plaatjes kijken.

"BYD Launches Dolphin At The Chengdu Auto Show"

https://insideevs.com/news/529696/byd-dolphin-chengdu-auto-show/

De review is vrij lovend. Als dit inderdaad op de markt komt hier voor onder de 20.000 Euro (in de long range versie) dan wordt het een topper. Beetje hard plastic hier of daar is wel overkomelijk.
BYD is al aardig thuis op de Nederlandse en Europese markt met bussen (op een groot deel van de luchthavens in Europa wordt er gereden met BYD bussen) en we hadden natuurlijk die taxi's alweer iets van 8 of 10 jaar geleden. Ik zie er soms nog weleens eentje rijden in actieve taxi dienst.

Ik kom in dit topic via een ander topic (dat over de Dacia Spring), maar dit is wel een interessant model zeg!
Ben wel benieuwd wanneer we iets meer horen over komst naar Europa.

Ziet er niet slecht uit. Ze zouden wel gek zijn om dit ding tegen een bodemprijs hier op de markt te willen brengen. Dan duurt het jaren voordat je een fatsoenlijke prijs voor je producten kunt gaan vragen. En kwaliteit zit bij dat merk wel goed. Ze rijden al jaren over de halve wereld.

Ik zie op een site dat hij in Spanje 33500 gaat kosten. Valt me tegen, niet de prijsknaller waar iedereen hier op rekende.
https://yourautomaster.com/byd-dolphin-ea1-2022-price-for-spain-of-the-new-rival-of-the-renault-zoe/

Ah dat zou wel jammer zijn, al is ie het ongetwijfeld waard. Maar een 25k zou perfect zijn: niet té goedkoop, maar wel erg interessant.

Julius 2995965 zei:
Ik zie op een site dat hij in Spanje 33500 gaat kosten. Valt me tegen, niet de prijsknaller waar iedereen hier op rekende.
https://yourautomaster.com/byd-dolphin-ea1-2022-price-for-spain-of-the-new-rival-of-the-renault-zoe/

Dit is een prijs van New Energy Mobility die ook voor andere modellen nogal hoog lijkt, is dit geen parallel import?

https://nemmotors.com/es/74-coches-electricos

Ik hoop het, dan zou de officiële prijs waarschijnlijk nog wat lager zijn. Voor 33500 gaan ze er niet veel verkopen, is een nieuw merk wat zich hier nog moet bewijzen en dan prijstechnisch niet echt veel lager t.o. Renault Zoe, Nissan leaf, Hyundai Kona en MG zs long range, die bijna allemaal een groter accupakket hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=quPrGOifqUo

En de eerste in Spanje?
https://www.youtube.com/watch?v=mp2ZO4jQH28

Het leveringsgamma van BYD omvat in Nederland momenteel drie modellen. Mogelijk komt daar op afzienbare termijn een compacte elektrische hatchback als vierde model bij. Het gaat om de BYD Dolphin, een auto die zomaar als Atto 2 zijn weg naar de Nederlandse markt zou kunnen vinden.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/byd-dolphin-als-byd-atto-2-mogelijk-naar-nederland/

Er is iets interessants aan de hand met de aankondigde Europese Dolphin: het is een andere auto dan de Chinese versie.
In China heeft de Dolphin een 45 kWh accupakket, maar hier gaan we 60 kWh krijgen, waarschijnlijk hetzelfde pakket dat in de Atto 3 ligt. Ik weet niet of het hier mee te maken heeft (bv. door het verplaatsen van wat onderdelen), maar de EU versie heeft een heel ander front dan de China versie en is als gevolg zo'n 20 cm langer. En misschien is het vanwege marketing. De China versie is rond de 4.10 m lang en daarmee is het duidelijk een B-segmenter, vergelijkbaar met bv een Polo. De EU versie wordt echter 4.30 m en is daarmee langer dan de Golf, ID3 en MG4. Alle extra centimeters zitten voor de vooras, dus je hebt er waarschijnlijk weinig aan, maar misschien kan BYD de Dolphin nu als C-segment presenteren. De verwachte prijs van minstens €30.000 doet ook zoiets vermoeden.

Ik had ook al zitten kijken waar die extra lengte nu in zit. De langere neus was me nog niet opgevallen, maar inderdaad. Dat verklaart waarom het ontwerp nu minder overtuigt op de foto's, de Chinese versie oogt wat gedrongener en meer in proportie. De langere achterkant was me wel opgevallen, althans er is een dikkere achterbumper gemonteerd. Die van de EU-spec steekt meer uit.

byd-dolphin-static-_3.jpg

202303214015941423139267911_10458509_22.jpg

byd-dolphin-static-_2.jpg

202303214014941423130308922_3000x2000_w1.jpg

Zou ik voor dat geld liever een tweedehands iD.3 hebben (nu de kinderziektes eruit zijn) denk ik. De kwaliteit moet zich hiervan nog bewijzen.

Franse prijzen:
95 pk/45 kWh v.a. € 28.990
204 pk/64 kWh v.a. € 33.990
Ter vergelijking; de MG4 kost minimaal € 29.990 in Frankrijk.

95pk houd niet over voor zo'n relatief zware auto, de basis MG4 heeft 170pk.

De Chinese versie (facelift) lijkt nu de dikkere bumpers en langere neus van de Europese te hebben overgenomen.

w1200_m82_yichecar_202503015344083887828768606.jpg.webp

w1200_m82_yichecar_202503015342083887771416981.jpg.webp

w1200_m82_yichecar_202503015333083887447617880.jpg.webp

w1200_m82_yichecar_202503015361083887971804138.jpg.webp

w1200_m82_yichecar_202503015352083887924329733.jpg.webp

w1200_m82_yichecar_202503015415083902397358090.jpg.webp

Op Auto Shanghai:

w1200_m82_yichecar_2025042212641532900277549295.jpeg.webp

w1200_m82_yichecar_2025042212626532900184750224.jpeg.webp

Fotogalerij:

Terug
Bovenaan