C1 ..doorrijden of verkopen?

Martzen 4522310

Net ingestapt
Hallo,

3 jaar geleden heb ik via een vriend een tweedehands C1 1.0 gekocht. 5-deurs, uit 2008. Inmiddels zit hij op 165635 km. Het was een schade auto, door een vriend opgeknapt. Hij bevalt prima, ik rij er dagelijks mee maar bijna altijd kleine eindjes van ong 10 km. Hij heeft wat foutjes, vocht in de lampen. Wat schimmelvorming hier en daar. Ook is het linker zijpaneel (bovenwiel) behoorlijk verroest, dit moet overgespoten worden.

Ik zit eraan te een andere auto aan te schaffen. Een zelfde soort alleen net wat nieuwer. Aan de andere kant denk ik dat het financieel wellicht verstandiger is deze zelf 'af' te rijden. Hij is motorisch gezien nog prima volgens de garage.

Graag jullie mening

Oprijden.
Voor een (iets) nieuwere vragen ze nog steeds de hoofdprijs en wat schiet je er mee op?
Je krijgt dan een auto waarvan je de geschiedenis niet kent, kan meevallen maar kan ook serieus tegenvallen.
Nu weet je wat je hebt, je kan misschien nog iets sparen voor de toekomst, en als ie echt helemaal op is kan je altijd nog verder kijken.

Gewoon doorrijden.

Die lampen kan je zelf eens naar kijken, lekkend rubbertje? Je kan sponsjes erin proppen en die weer eruit friemelen via het lampengat. Zo'n waterstofzuiger met een stukje tuinslang eraan getaped.

Misschien kan je zo het vocht binnen de perken houden, anders gebruikte zoeken op onderdelenlijn.nl bijvoorbeeld.

Gezien de schimmel, zoek ook eens op andere lekkages, natte vloermatten? Deur/raamrubbers? Rij je wel lekker lange stukken met de blower goed en warm aan? Kan je hem in de buurt droogzetten met raampjes op kiertjes van halve cm? Even een kilo van de vochtkorrels erin.

Spuiten kan je zelf doen. Goed youtube filmpjes kijken, er zijn 2 componenten spuitbussen (dat wordt keihard net als echte autolak), eventueel nieuw/gebruikt paneel erop.

Die roest zal door de schade komen ga ik van uit. Als het het spatbord is aan de voorzijde zou je nog een ander er op kunnen zetten.
Is het achter zou ik gewoon zelf gaan schuren en spuiten. Erger dan roest (en gaten naderhand) kan het toch niet worden ;)
Roest aan de onderkant is problematischer dan cosmetische roest.

Vocht in de lampen is iets wat bij veel auto's voorkomt maar het is wel een kwaaltje bij deze auto's.
De schimmelvorming komt waarschijnlijk door het aloude c1/aygo/107 kwaaltje van de pakking achter de achterlampen en het ontbreken van een pakking bij het derde remlicht Goed kans dat het vocht in de lampen daar ook van komt.
Er staan op bijvoorbeeld youtube enorm veel filmpjes hoe je dat soort problemen kunt opsporen en oplossen.

Met een kmstand van 165.635km is die motor nog geschikt voor heel wat meer kilometers. Al raad ik wel aan om er meer mee te gaan rijden. Elke maand een keer goed warmrijden is wel aan te raden (bij elke auto trouwens)
Ze kunnen niet goed tegen weinig kilometers, motor wordt nooit warm, en deze blokken hebben de neiging om olie te gaan gebruiken mede door steeds korte stukjes te rijden.

Maar ik denk dat het weinig zinvol is om een andere van hetzelfde caliber en iets nieuwer aan te schaffen. Ze kennen allemaal dezelfde problemen en praktisch gezien gaan ze allemaal net zo lang mee. En ze zijn in verhouding nog vrij prijzig voor hun leeftijd. Daarnaast is het onderhoud eenvoudig en de meeste problemen zijn allemaal vrij eenvoudig op te lossen.

Gewoon doorrijden ermee. Die kleine dingetjes aanpakken en vrolijk naar de 2,5 ton rijden en dan nog eens bedenken of je wat anders wil.

Ik zou ook lekker doorrijden! Goedkoper rijden kan bijna niet. Deze motoren kunnen bij goed onderhoud makkelijk 3-4 ton halen. Ben zelf mede-eigenaar van een Peugeot 107 uit 2007, die heeft nog geen 50.000 gelopen. Pas geleden diverse lekkages laten oplossen, staan ze om bekend, dus kan weer een tijdje mee.

Bedankt voor jullie reacties & goede tips! Ik ga nog lekker van dit koekblik genieten en ga kijken me verdiepen in het overspuiten. Er is destijds een ander zijpaneel op gezet ivm schade.

Gewoon doorrijden.

Die lampen kan je zelf eens naar kijken, lekkend rubbertje? Je kan sponsjes erin proppen en die weer eruit friemelen via het lampengat. Zo'n waterstofzuiger met een stukje tuinslang eraan getaped.

Misschien kan je zo het vocht binnen de perken houden, anders gebruikte zoeken op onderdelenlijn.nl bijvoorbeeld.

Gezien de schimmel, zoek ook eens op andere lekkages, natte vloermatten? Deur/raamrubbers? Rij je wel lekker lange stukken met de blower goed en warm aan? Kan je hem in de buurt droogzetten met raampjes op kiertjes van halve cm? Even een kilo van de vochtkorrels erin.

Spuiten kan je zelf doen. Goed youtube filmpjes kijken, er zijn 2 componenten spuitbussen (dat wordt keihard net als echte autolak), eventueel nieuw/gebruikt paneel erop.
Bedankt voor je tips! Natte vloermatten achter in de winter gehad. Dmv de tips die jij ook geeft ging t gauw beter. Ook nieuw rubber erop gezet.

Er is destijds een ander zijpaneel op gezet ivm schade.
Als dat nu roest, was het waarschijnlijk een immitatiescherm geweest. Die zijn veelal niet goed beschermd tegen roest vanuit de fabriek (slechts een laagje primer) en roesten daarom sneller dan originele schermen.
Zoek maar eens op onderdelenlijn naar een origineel scherm in de juiste kleur. Dan gaat het langer mee.
Bij het wisselen kun je ook gelijk kijken of de achterliggende delen nog goed zijn.

Mijn vriendin heeft een Aygo uit 2008 die 1 dezer dagen de 200.000 aantikt.
Blijft het gewoon goed doen.
Die van jou zal dus ook nog wel een tijdje blijven doorgaan

Tja, de citybugs zijn robuust, goedkoop in onderhoud en reparaties…waarom niet gewoon doorrijden? Er is niets dat niet voor weinig opgelost kan worden, anders dan een heel specifieke roestschade rond de bevestging van de achteras. Wat eigenlijk alleen maar voorkomt bij exemplaren waar heel lang lekkage veronachtzaamd is. Het rot dan van binnen door, omdat er steeds water in verzamelt. En dat betreft niet de vaker voorkomende roestschade aan de dorpels. Dat is nog wel een dingetje om op te letten, als je de zwarte doppen uit de dorpels haalt, kun je constateren dat het achterste deel van de dorpels van eerste generatie citybugs zich vullen met zand etc. Als daar dan vocht bij komt…. Doppen eruit leegspoelen op een zomerse dag, en die dorpels worden ook 20 plus jaren oud zonder gedoe. Lang laten drogen en dan doppen er weer in. Verder is het subframe soms aan de beurt, dat kan nog wel voor een beperkt bedrag gefixed worden. Soms volstaat lassen, veel dealerbedrijven zeggen dat dit niet mag, voor de APK mag het meestal wel. En anders is vervangen ook niet heel kostbaar.
De link naar de roestschades die soms voorkomen:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan