Cabrio, max 6k

Matthijs82

Startmotor
Hoi mensen,

Wij zijn opzoek naar een 2 auto en we hebben onze zinnen gezet op een cabrio.

Gebruik:
Incidenteel, zal voor noodgevallen zijn, korte ritjes in de omgeving en voor plezier ritjes.
Het verbruik is daarom ook niet belangrijk, betrouwbaarheid is wel belangrijk

Eisen:
4/5 zits
Airco

Nice to have:
Climate Control
Stoelverwarming
Cruisecontrol

Laatste dingetjes is dat we geen garage hebben dus hij zal buiten staan, aangezien ik het leuk vind om autos (als amateur) te detail en zal hij wel goed verzorgd worden.

Wat adviseren jullie?

Moeilijke vraag. Je zal wat meer info moeten geven; als het is om geregeld met 4/5 “open” te rijden, vergeet het dan maar, daar slaagt Mercedes zelfs niet in bij normale snelheden. Met 2 is het perfect en lekker veel ruimte voor bagage.
Automaat of handbak? Voorkeur voor bepaalde merken? Maximum km stand? Is verbruik / vaste lasten belangrijk? Zoek je rijplezier, betrouwbaarheid of vooral het cabriogevoel? Er zijn ook diesel CCs die voor peanuts weggaan.

Ik ben op Mobile.de gaan kijken en kwam vrij snel uit bij de Volvo C70. In Summum uitvoering heeft die Xenon, leer, standkachel, electrische stoelen en noem het maar. Echter, die auto’s naderen de 20 jaar en durven al eens onderhoudsgevoelig zijn. En Volvo garages zijn niet goedkoop.

Edit: ik zou een cabrio kopen ofwel met een stoffen interieur OF een lederen interieur, maar dan enkel en alleen als die stoelverwarming heeft, liefst in meerdere standen instelbaar. Mijn vorige MX-5 2008 was enkel “on/off” vergelijkbaar met “koud/geroosterd worden”.

Laatst bewerkt:
Binnen jouw budget is de megane 3e generatie wellicht een verstandige keuze over de 1.4 tce is niet zoveel bekend hier, is nog een indirecte turbo motor

Al eens aan een CLK gedacht? Technisch best robuust. Relatief ruim. Alleen even op roest letten.

Zelf heb ik een BMW e93, prachtige auto, en zelfs daarvan staan er een aantal te koop binnen jouw budget, bijvoorbeeld deze:

Wij hebben een E93 gehad, inderdaad een prachtige auto.

Met het dak omhoog een lekker ruime kofferbak. Daar blijft weinig van over als je open rijdt.

4 tot 5 personen is wel een dingetje, zo ruim zijn ze niet. Nu ben ik 1m93, dus ik vind alles krap.

Als laatste, een klapdak is erg fraai maar kan kapot. Wij hebben ooit een USD 2.000 reparatie gehad. Dit geldt natuurlijk voor elk klapdak.

In de reviews lees ik vaak dat de C70 een wat slappe carrosserie heeft wat het rijplezier in de weg staat.
Heb zelf in een C70 met softtop gereden en die tordeerde idd flink bij spoorwegovergangen etc. Maar ik verwacht dat dit met de hardtop beter is, of is dat wishful thinking?

Zelf heb ik een BMW e93, prachtige auto, en zelfs daarvan staan er een aantal te koop binnen jouw budget, bijvoorbeeld deze:

Een E93 met dat budget is een bodemloze put zeker met die motor.
Injectoren en ketting zijn erg berucht.
Dan dan nog het erg gecompliceerde dak en de overige techniek.
Een Bmw is geweldig, maar zeker met een oudere is altijd wel iets weet ik ook uit ervaring.
Zeker met de E93 generatie.
Ik zou dan kijken voor een E46 318CI, zes cilinders zijn met dit budget bijna niet haalbaar.
Maar ook de E46 is inmiddels erg oud met bijbehorend onderhoud en ouderdomskwaaltjes.

Het sleepoog zit er nog in...

Ook de Peugeot 308 CC is geen hele goede optie vanwege de THP-motoren, daar (hoeft niet, maar) kan veel mis mee zijn. Als het type je bevalt zou je kunnen zoeken naar een late 307 CC met de 2,0-liter motor met 136 of (zeldzaam) 177 pk. Auto uit de link is een mooie met automaat, maar voor het rijden zou ik de handbak kiezen. Een andere vrij degelijke optie is de Ford Focus Coupé-Cabriolet. Die moet je mooi vinden, maar dat geldt voor eigenlijk alles in dit segment.

In de reviews lees ik vaak dat de C70 een wat slappe carrosserie heeft wat het rijplezier in de weg staat.

Dit type C70 rijdt best goed, zowel met dak open als dak dicht. Opvallend windstil bij open rijden ook, zelfs zonder windscherm.

Opel Astra is een vrij logische keus. Veel aanbod en relatief jong met nog lage kilometerstanden.

Misschien wel de mooiste coupé-cabriolet.

Probleem met hardtop klapdaken (en zeker en vast bij de genoemde Eos, lekkage!) is dat eens er kosten aan zijn, je met wat pech serieus de sigaar bent. Zie wat Twix daarover schreef. 2000 USD valt dan nog relatief mee, ik heb al bedragen gehoord die een veelvoud waren. Het gedoe met een dak kan beperkt blijven tot eenvoudige zaken als een rubber, een zekering, een relais, een sensor, calibratie etc maar als de motor of de tandwielen de geest geven is het kassa kassa. Vaak ook omdat die dingen als units worden verkocht. En als je voor 6K shopt betekent dat vaak einde verhaal.

Met een lekkende Eos kun je terecht bij Wout Bouman in Wijk en Aalburg, zij hebben daarvoor een werkende en blijvende fix. Beter nog is er eentje kopen die daar aantoonbaar al is geweest.

Probleem met hardtop klapdaken (en zeker en vast bij de genoemde Eos, lekkage!) is dat eens er kosten aan zijn, je met wat pech serieus de sigaar bent.

Dat geldt evengoed voor moderne softtops. Als de achterruit loslaat is een nieuw dak de enige optie, daarnaast zijn ze niet immuun voor hardnekkige vervuiling en slijtage. Je moet er niet bang voor zijn, maar zeker niet veel minder bang dan voor een hardtop.

Zie wat Twix daarover schreef. 2000 USD valt dan nog relatief mee
Bij ons was het een raammotortje dat kapot was, een relatief eenvoudige reparatie. Er waren 2 of 3 30 ampère fuses doorgebrand met een hoop rook uit de ventilatieroosters als extra gevolg.

Overigens hadden wij er rekening mee gehouden dat er ooit een dure reparatie zou komen.

Dat geldt evengoed voor moderne softtops. Als de achterruit loslaat is een nieuw dak de enige optie, daarnaast zijn ze niet immuun voor hardnekkige vervuiling en slijtage. Je moet er niet bang voor zijn, maar zeker niet veel minder bang dan voor een hardtop.
Ik ben nu letterlijk de laatste om iemand de aanschaf van een cabrio of roadster af te raden, ik vind het rijden gewoon zalig. Al 11 jaar. Behalve msschn met dit weer en Michelin Pilot Sport bandjes :p
Wat ik wou meegeven is - en al helemaal met dit beperkte budget - en dan nog gezien de wensen qua uitrusting, “bezint eer ge begint”.
Dat van de loslatende ruit heb ik nog nooit gehoord. Vervuiling van het stoffen dak bij een buitenslaper wel en slijtage heb je voor een groot stuk zelf in de hand, voorzichtig open en dicht doen en al helemaal als het koud is.

Ik ben nu letterlijk de laatste om iemand de aanschaf van een cabrio of roadster af te raden, ik vind het rijden gewoon zalig.
Mijn insteek is precies eender, voor de duidelijkheid. De cabrio moest voor praktische redenen weg, anders hadden we hem gehouden.

Ik ben nu letterlijk de laatste om iemand de aanschaf van een cabrio of roadster af te raden, ik vind het rijden gewoon zalig. Al 11 jaar. Behalve msschn met dit weer en Michelin Pilot Sport bandjes :p

Dat weet ik toch ;), het gaat mij er vooral om dat duidelijk is dat elke cabrio een risico met zich meebrengt. TS zou na jouw opmerking immers kunnen denken dat een softtop een veiligere keuze is, maar zo eenvoudig is het niet.

Het beeld van het storingsgevoelige klapdak is vooral ontstaan doordat er in een zekere periode vrijwel alleen maar hardtop-cabrio's werden geleverd. Daardoor zie je eigenlijk niet dat moderne softtops daar verdacht veel op lijken. Dat is, helaas, inclusief hun onhebbelijkheden. Voor de gemoedsrust kun je je beter focussen op de keren dat het wel goed gaat, en dat is gelukkig behoorlijk vaak.

Wat betreft loslatende achterruiten, vooral Audi's en VW's lijken daar last van te hebben, maar het komt ook bij andere merken en modellen voor.

Klopt Elco, de 2 types dak hebben elk hun pro’s en cons. Voor een buitenslaper is een klapdak zeker een aanrader. Maar ja, je kan ook een hardtop in de wintermaanden op een softtop zetten…
Wat ook een element is, op een bepaald moment hadden zowat “alle” merken wel een cabrio en die ermee gestopt zijn intussen, denk dan Citroen, Ford, Opel, Nissan, Peugeot, Mitsubishi, Toyota, Renault etc.
Die auto’s zijn intussen al aardig op leeftijd en je vindt ze voor een prikje, zeker in diesel.
Idealiter kan je een auto overkopen van iemand die je kent, die de auto lang gehad heeft en eerlijk is over de auto. Geen enkele 2DH is perfect.

Probleem met hardtop klapdaken (en zeker en vast bij de genoemde Eos, lekkage!) is dat eens er kosten aan zijn, je met wat pech serieus de sigaar bent. Zie wat Twix daarover schreef. 2000 USD valt dan nog relatief mee, ik heb al bedragen gehoord die een veelvoud waren. Het gedoe met een dak kan beperkt blijven tot eenvoudige zaken als een rubber, een zekering, een relais, een sensor, calibratie etc maar als de motor of de tandwielen de geest geven is het kassa kassa. Vaak ook omdat die dingen als units worden verkocht. En als je voor 6K shopt betekent dat vaak einde verhaal.
Een van de mooiste dingen van het klapdak van mijn e93 is dan ook het dak open en dicht zien gaan. Ware kunst! Credits voor de ontwikkelaars!

Hier een Eos bezitter. Bij ons is de schuifdak-motor defect geweest, was reparatie van 1500€, sindsdien doet ie het al weer jaren probleemloos.

Wout Bouman kan je goed helpen daarmee. Let ook op dat je 3e remlicht niet lekt, want dan kost het je je hydraulische pomp. Buiten dat eigenlijk weinig issues. Ja, de 1.4 motor, maar da's standaard, als je daar eenmaal de ketting hebt vervangen is er ook rust.

Een E93 met dat budget is een bodemloze put zeker met die motor.
Injectoren en ketting zijn erg berucht.
Dan dan nog het erg gecompliceerde dak en de overige techniek.
Een Bmw is geweldig, maar zeker met een oudere is altijd wel iets weet ik ook uit ervaring.
Zeker met de E93 generatie.
Ik zou dan kijken voor een E46 318CI, zes cilinders zijn met dit budget bijna niet haalbaar.
Maar ook de E46 is inmiddels erg oud met bijbehorend onderhoud en ouderdomskwaaltjes.
Ben het helemaal met Bofkont eens, wij zien ze ook heel vaak met dure problemen. Ketting en injectoren. Daarnaast is de kapconstructie ook nog ingewikkeld.

Beste kun je een E46 cabrio kopen met een zes-cilinder. Budget is daarvoor wel aan de krappe kant.

Tot zover bedankt voor alle reacties, erg behulpzaam! de 4/5 zitplaatsen is voor met de kap erop, kap open zal vaak met 1 of 2 personen zijn.

En het gebrek aan gegeven info is omdat we zelf echt zoekende zijn, vanwege de weinige kilometers die we ermee gaan rijden is een automaat geen must, wel fijn, maar absoluut geen eis.

Verder nog wat inhoudelijke zaken:

Rij-eigenschappen zijn niet belangrijk, het is echt om te touren en te genieten van het weer

Opel Cascade:
daar heb ik wat zaken over gelezen over de versnellingsbak, dat er een zwak onderdeel in zit en dat een hoop kosten met zich meebrengt

BMW:
Altijd geleerd: "2ehands koop je de ellende van een ander", zeker met een premium merk met hoge kilometerstand ben ik erg huiverig.

Mercedes:
Beetje hetzelfde verhaal als BMW

De rest van de opties zet ik op de lijst :)

Laatst bewerkt:
In principe volmondig ja, maar je moet beseffen dat de 306 Cabriolet inmiddels echt wel een oudere auto is, tegen een klassieker aan. Voor het genre en zijn tijd is het een goed ding, maar hij heeft absoluut meer aandacht nodig dan een jongere auto. Spelen er geen grote zaken, dan altijd wel een paar kleinere. Dat moet je maar net willen. Aan de andere kant, voor het gestelde budget kun je een mooi exemplaar kopen waarop je in principe niets meer zult afschrijven.

Klopt, die hardtop is een prima manier om je 306 mee door de winter te loodsen. Zelf heb ik hem om meerdere redenen nooit overwogen. Het is namelijk een enorm lomp ding om op te slaan en een gruwel om te plaatsen, met het risico op lakbeschadiging. Je pakt hem er niet zomaar even af als je zin hebt in een winterse open rit.

De laatste reden om het niet te doen: ik vind het een spuuglelijk ding. Maar da's persoonlijk, ik hoor ook vaak mensen die deze hardtop juist fraai vinden.

Terug
Bovenaan