Zoals ik kan vinden op internet zijn er verschillende sites waar je een kenteken kunt checken. Ik woon in België en ben op zoek naar een tweede hands auto, uit BE of NL (meerdere opties). Ik wil het VIN nummer opzoeken van een auto die ik op het oog heb.

Welke site is het beste wat betreft prijs en gegevens die je krijgt?

Of zijn de gegevens bij al deze sites hetzelfde, en kan ik gewoon de goedkoopste kiezen?

Alvast bedankt!

Ik heb verschillende reviews gelezen en nog geen enkele site kunnen vinden die als betrouwbaar aangegeven wordt, en waar daadwerkelijk voldoende informatie krijgt .... Iemand tips?

Welke gegevens wil je ophalen? Voor een Nederlandse auto is het meeste gekoppeld aan kenteken, je zou via de AutoWeek homepage een kentekencheck kunnen doen. Een aantal basisgegevens is gratis, meer in de diepte is een betalende versie nodig.

Het gaat om een Belgische wagen, daarbij moet ik het VIN nummer opzoeken, omdat ik wil weten of er schade was. Ook heb ik een Nederlandse auto op het oog, doe geïmporteerd is, dus was ik me aan het inlezen over hoe ik dan kan achterhalen wat de geschiedenis is.

Dat hangt er vooral vanaf waar de beoogde auto vandaan komt. De ene website kan meer boven water halen in een bepaalde regio dan de andere. Daarnaast is het zo dat je soms inderdaad moet zoeken tussen afwisselend VIN nummer of juist op een oud kenteken.
In sommige landen is de historie nu eenmaal kenteken georiënteerd, en er zijn landen waar het chassisnummer privacy data is en dus niet door zo'n website ingezien kan worden.

Voor een auto afkomstig uit Nederland zal je echt op basis van het Nederlandse kenteken moeten gaan zoeken.
Voor een auto uit België weet ik zelf niet welke website het beste werkt. Dat hangt ook weer af van hoe de schade procedure is in Belgie, in hoeverre verzekering betrokken was, en of de schade auto is verhandeld. Is het zelf betaald en zelf gerepareerd dan kan je dit nooit zien in de historie.
Soms wil het nog wel lukken via de service historie website van de fabrikant het boven water te halen - maar dat hangt erg van de fabrikant en de dealer af.

Er zijn trouwens ook nog steeds landen waar dit soort informatie niet digitaal op te halen is. Ik heb het zelf met Italie gehad waar ik zowel het oude kenteken als het chassisnummer wist en niet verder kon komen. En voor Zweden geldt dat de gegevens ook kenteken gebaseerd zijn, maar x tijd na export wordt de kenteken combinatie hergebruikt en verdwijnt dus de geschiedenis.

Pak koek kopen, VIN noteren, naar de merkdealer gaan, zeggen dat je voornemens bent de auto te kopen en daar dan te laten onderhouden, koek geven, onderhoudsgeschiedenis retour krijgen, bedanken en weg.

Met de kentekencheck kun je zien of de auto een WOK-status heeft (dat wijst op schade), maar de kilometerstand is door de import altijd lastig, die geeft hij daardoor als 'niet te verifiëren'. Je krijgt een overzicht van de NAP (kilometerstand)-status voor de tijd dat de auto in Nederland was. Bij ieder garagebezoek (ook onderhoud) wordt dit bijgehouden dus met enige regelmaat zou er een melding moeten staan - ideaal gezien vraag je de facturen van het onderhoud op. In de kentekencheck staat verder een (Nederlandse) eigenarenhistorie waar je wat aanknopingspunten aan kunt hebben.

Laatst bewerkt:
Met de kentekencheck kun je zien of de auto een WOK-status heeft (dat wijst op schade), maar de kilometerstand is door de import altijd lastig, die geeft hij daardoor als 'niet te verifiëren'. Je krijgt een overzicht van de NAP (kilometerstand)-status voor de tijd dat de auto in Nederland was. Bij ieder garagebezoek (ook onderhoud) wordt dit bijgehouden dus met enige regelmaat zou er een melding moeten staan - ideaal gezien vraag je de facturen van het onderhoud op. In de kentekencheck staat verder een (Nederlandse) eigenarenhistorie waar je wat aanknopingspunten aan kunt hebben.
Bij de Belg is kenteken op persoon en niet op auto. Het loont om voor iets snders te gaan dan voor een caddy maxi, tenzij je graag voor de hoofdprijs in een oudje rijd

Terug
Bovenaan