China overspoelt de wereld met benzineauto's die het thuis niet kan verkopen

VolvoVos

Net ingestapt
Uit Reuters

"De autofabrikanten van Beijing verzadigen opkomende en non-prime markten met voertuigen voor fossiele brandstoffen - vaak onderbieden ze de buitenlandse partners."

“Legacy automakers were sleeping. Now they’re paying for it,” he said. “The real battle between Chinese carmakers and the legacy carmakers is not happening in Europe. It’s not happening in the United States. It’s happening in emerging markets.”

Dus niet alleen zijn de Chinese EV's een probleem hier, maar ook hebben Westerse fabrikanten plots concurrentie op ICE-gebied dankzij de EV-subsidies in China.

Goed verhaal:

Laatst bewerkt:
Dit doet mij denken aan dit:

leak-water-leak.gif

Het westen die de Chinezen auto verkopen probeert tegen te houden en tegelijkertijd de eigen industrie probeert hoog te houden… we weten allemaal hoe dit afloopt :rolleyes:

Dit is niet alleen voor auto's het geval. Overal worden we overspoeld met spullen gemaakt in China.

Worden we overspoeld of bestellen wij allemaal gewoon Chinees spul? iedereen roeptoetert koop Europees, maar als je naar de statistieken kijkt dan staat Temu gewoon in de top 3 van online webshops in de meeste Europese landen. De enige reden dat ze daar staan is omdat wij allemaal gewoon rommel bij ze blijven kopen. Iets met vraag en aanbod...

Ik denk wel dat we 'overspoeld ' worden. Koop ik iets bij temu moet bijna altijd nog vanuit China opgestuutd worden. In geval van auto's komt er vaak gewoon een scheepslading hierheen en mag de importeur ze zien te slijten. Hoe dan ook.

Worden we overspoeld of bestellen wij allemaal gewoon Chinees spul? iedereen roeptoetert koop Europees, maar als je naar de statistieken kijkt dan staat Temu gewoon in de top 3 van online webshops in de meeste Europese landen. De enige reden dat ze daar staan is omdat wij allemaal gewoon rommel bij ze blijven kopen. Iets met vraag en aanbod...
Alle 2. Vaak is er geen alternatief. Probeer maar eens een stuk elektronica te vinden dat niet in China gemaakt is. Ze bestaan, maar je kan vaak lang zoeken.

Andere kant van het verhaal zijn dan weer de idiote prijsstellingen van dingen.
Een dom voorbeeld; ik heb zelf een R4 van 1984, en de plastic dopjes die over de wielbouten zitten kosten dik 5€ per stuk. Best veel geld voor een stom plastic dopje.

Doe je Temu open? Dan zie je opeens een set van 20 van die dopjes voor 1,99€ er er zit nog eens een gereedschapje om ze te demonteren bij ook.

Het ergste van al? De kans is groot dat die dopjes van 5€ per stuk ook gewoon uit China komen, maar dat iemand er gigantische winsten op wil maken.

Dus ja op die manier blijven we ook gewoon Chinees spul kopen, dat vaak kwalitatief goed genoeg is voor wat het moet dienen.

Alleen met auto's is het wat anders, een auto gooi je niet weg als het stuk is, die moet je kunnen repareren. Alleen is de onderdelenvoorziening van Chinese auto's vaak een ramp, en is de kwaliteit van de auto's ook vaak niet goed genoeg voor een auto te zijn. Een DAB radio die om de zoveel dagen eens een vastloper heeft en je hem aan/uit moet zetten? Geen probleem. Een auto die beslist van aan de supermarkt niet meer te starten? Wel een probleem. Een kennis met een Chinese auto die ik niet nader ga benoemend heeft dit probleem, regelmatig wil zijn auto niet meer starten (een EV voor zoveel dat dat er toe doet) na een korte tussenstop, en komt er een technicus langs om de computer even te resetten. Tot nu toe zijn ze het altijd gewoon gratis komen oplossen, maar je bent wel mooi te laat op je afspraak.

Van een land als China moet je niet te afhankelijk willen worden, voor zover we dat al niet zijn. Wat goedkope Chinese troep kopen op internet is dan nog vrij onschuldig. Maar als we over een jaar of 20 wellicht grotendeels afhankelijk zouden zijn van Chinese accu's, weet ik niet of en hoe China die macht gaat misbruiken.

Spionage, schending van mensenrechten, gebrek aan persvrijheid, vriendjes met Rusland, mogelijke inval in Taiwan, allemaal geen goede basis voor een betrouwbare handelsrelatie op lange termijn.

Alles is een verdienmodel. Als we mentaal om zijn, niets meer uit China willen. hebben zullen er nieuwe industrieën komen in andere (goedkope) landen en uiteindelijk zelfs weer in West Europa, maar dan tegen hogere kosten. De balans tussen vraag en aanbod zal altijd na verloop van tijd ontstaan. Maar een keuze moeten maken als je weinig geld te besteden hebt is eigenlijk geen keuze. Mede een reden waarom de West Europese fabrikanten al 25 jaar veel uitbesteden om zaken in China en omgeving te laten produceren.

En wat mij altijd blijft verbazen; heel veel van de troep is in China zelf niet te koop. Die weten inmiddels wel kwaliteit van rommel te onderscheiden en betalen dan een beetje meer.

Alles is een verdienmodel. Als we mentaal om zijn, niets meer uit China willen. hebben zullen er nieuwe industrieën komen in andere (goedkope) landen en uiteindelijk zelfs weer in West Europa, maar dan tegen hogere kosten. De balans tussen vraag en aanbod zal altijd na verloop van tijd ontstaan. Maar een keuze moeten maken als je weinig geld te besteden hebt is eigenlijk geen keuze. Mede een reden waarom de West Europese fabrikanten al 25 jaar veel uitbesteden om zaken in China en omgeving te laten produceren.
Dat zie je ook erg sterk terug want meer en meer maken ook Chinese firma's hun spullen buiten China (aan de kust zijn de lonen al aardig op EU niveau namelijk). Of ze innoveren om nauwelijks nog mensen in de productie te hebben - en dat laatste is iets waar we in EU altijd erg achteraan in lopen (want afspraken met de vakbond...)

Je zou het misschien niet verwachten in een communistische staat maar in China kunnen mensen in het bedrijfsleven veel besluiten nemen zonder allerlei goedkeur lagen. En dat wordt ook van ze verwacht. En ja, als ze een verkeerd besluit nemen dan zijn daar ook consequenties aan. Zie je een mogelijkheid voor een bedrijf (bijvoorbeeld om goed in te spelen tegen lage kosten op een nieuwe markt) dan kan je dat gaan doen. Zelf regelmatig ervaren, zelfs bij EU bedrijven met Chinese eigenaar.

Kijk maar wat er bijvoorbeeld is gebeurd toen de EU tarieven ging opleggen. Binnen 6 maanden werden er ook PHEVs en EREVs gemaakt voor EU (alleen de EU typegoedkeur procedure is al 3 maanden dus kan je nagaan hoe snel). Ook binnen die 6 maanden kon je ineens Chinese EVs kopen in de Golf staten, Kazachstan, etc (allemaal EU spec auto's). En binnen 12 maanden hebben ze productielocaties geregeld binnen de EU en hier en daar al opgestart. Dat is inspelen op de markt.

Ik heb zelf in heel veel landen gewerkt en ik heb een heel mooi voorbeeld toen ik in Duitsland werkte. Er was een grote EU fabrikant die een Duits ingenieursbureau benaderde om met een PHEV op benzine de Amerikaanse en Chinese markt op te gaan. Kennis over die markten zat vooral in de Diesel afdeling. Kennis over benzine motoren op de Benzine afdeling. Kennis over de e-motor in de EV afdeling. Denk je dat het gelukt is om zelfs maar een offerte op te stellen? Welnee. Na 6 maanden ruzie tussen de afdelingshoofden over uren en geld verdeling was er nog steeds geen offerte en ging de fabrikant met een Aziatisch ingenieursbureau van start.

Terug
Bovenaan