Citroën 2CV

Alfista

Kilometervreter
273883943

Niemand minder dan Citroën-CEO Xavier Chardon heeft tijdens de presentatie van Stellantis' toekomstplannen uit de doeken gedaan dat er een gloednieuwe Citroën 2CV in ontwikkeling is.

Niet alleen die belofte wordt nu gedaan, we krijgen meteen ook alvast een glimp van het nieuwe Eendje te zien. Je hoeft geen twee keer te kijken naar het nu nog in het donker staande 2CV'tje om te zien dat het écht een volbloed retro reïncarnatie van het origineel wordt. De vorm, de koplampjes die bovenop het neusje lijken te staan; het komt duidelijk overeen met wat we kennen. Chardon belooft dat we in oktober in Parijs het hele plaatje te zien krijgen. Het is dan nog wel even de vraag of dat een studiemodel of meteen de productieversie is.

De nieuwe Citroën 2CV wordt een auto in de zogeheten E-Car- of M1E-categorie. Citroën belooft een prijskaartje van minder dan €15.000, al is het natuurlijk nog even de vraag of dat ook hier in Nederland het geval zal zijn. Ook is het nog spannend wat voor prestaties er bij horen en in hoeverre de M1E-auto's echt volwaardige auto's zijn of slechts een stapje boven de Citroën Ami's van deze wereld staan. De kans bestaat dat de EU voor deze auto's een uitzondering maakt qua veiligheidseisen, waardoor ze licht en eenvoudig kunnen blijven. Daar hoort waarschijnlijk ook een duidelijke vermogensbeperking en lage topsnelheid bij.

Gemini-Generated-Image-zihukxzihukxzihu.png

Hm, iets zegt me dat de Stellantisfoto vooral een teaser is. Gemini vult natuurlijk losjes maar in, maar de lijnen lijken wel redelijk overeen te komen.

Ook is het nog spannend wat voor prestaties er bij horen en in hoeverre de M1E-auto's echt volwaardige auto's zijn of slechts een stapje boven de Citroën Ami's van deze wereld staan. De kans bestaat dat de EU voor deze auto's een uitzondering maakt qua veiligheidseisen, waardoor ze licht en eenvoudig kunnen blijven. Daar hoort waarschijnlijk ook een duidelijke vermogensbeperking en lage topsnelheid bij.
Ik heb een Carver S+, die valt onder de L7E voertuigen.
Daar zou deze nieuwe eend net zo gemakkelijk onder kunnen vallen.

Nu is een Carver wat beperkt qua praktisch gebruik maar andere, vierwielige, voertuigen met vergelijkbare prestaties, prijs en gewicht moet een grote markt voor zijn.

Laat maar komen inderdaad!

Ik ben benieuwd! Ik ben een 2cv liefhebber van het eerste uur dus ik heb zeker interesse als er een geslaagd ontwerp volgt!

Ik ben wel benieuwd hoeveel auto we mogen verwachten voor de beoogde € 15.000,-. Ik lees dat de M1E categorie iets minder veiligheidsvoorzieningen krijgt dan "reguliere" auto's en dat fabrikanten ervoor kunnen kiezen deze auto's te begrenzen op 120 km/u. Maar dat zou ik al heel wat vinden voor € 15.000.

Al zal er dan waarschijnlijk ook hooguit een 20 kwH accupakket onder liggen ofzo (maximaal 200 kilometer rijbereik WLTP), verwacht ik. Als we realistisch blijven.

Ik ben er op zijn zachtst gezegd nogal sceptisch over. Het karakter van een 2CV is nauwelijks te benaderen laat staan te overtreffen, en hoe denkt Stellantis dit model net zo veelzijdig te maken? Ga je met de nieuwe 2CV ook met een mandje eieren over een hobbelig stuk land kunnen rijden zonder eieren te breken? En leent hij zich net zo goed voor het maken van avontuurlijke reizen als het origineel dat voor velen deed? Kun je de stoelen eruit halen voor een picknick? Kun je dankzij het open dak probleemloos je hele inboedel verhuizen? Enzovoort...

Ik ben er ook redelijk sceptisch over. Het ontwerp van de eend zal zich ook wat moeilijker vertalen naar een geslaagd modern ontwerp zoals dat bijvoorbeeld met de Renault 4 en 5 wel lukt.

. Het karakter van een 2CV is nauwelijks te benaderen laat staan te overtreffen?
dat gaan ze ook echt niet doen. Dit wordt gewoon een hele goedkope ev, met een paar retro design elementen. Max km waarschijnlijk 110 of 120km/h een linnen dak zal waarschijnlijk niet eens mogelijk zijn.

max 80-120kmh en een range van 200km oid

Onze leapmotor zei vandaag na het laden '290 kilometer' en haalt vlotjes de 140 op de teller. Die vergelijking gaat dus niet op

Onze leapmotor zei vandaag na het laden '290 kilometer' en haalt vlotjes de 140 op de teller. Die vergelijking gaat dus niet op

deze wordt iets goedkoper, dus iets kleinere batterij? En de snelheid is met software aan te passen. Bij vmax 80-120kmh hoeven er waarschijnlijk niet al die veiligheidsassistenten op, dus kan het allemaal wat goedkoper.

Ik snap het scepticisme hier wel. De originele 2CV was zoveel meer dan alleen een retro uiterlijk, juist dat simpele en praktische karakter maakte hem bijzonder. Toch denk ik dat een compacte, lichte EV met een beetje eigenzinnigheid best goed bij Citroën kan passen.

Laatst bewerkt:
Als een Topolino al 10k kost, weet ik niet wat je kan aanbieden voor 15k
Ligt er ook aan hoe kostenefficiënt de productie kan zijn en hoeveel bestaande componenten gebruikt kunnen worden. Maar ik verwacht ook dat het eerder richting de 20k zal gaan.

deze vind ik ook leuk!
citroen-2cv.png
de revolte concept auto was nooit basic ofzow maar dat ga je toch niet meer evenaren. ik blijf het een gaaf ontwerp vinden!

008.jpg

zal ongetwijfel niet veel meer zijn dan een leapmotor t03 met nog wat goedkopere onderdelen een paar andere panelen en een ander logo
In tegenstelling tot geruchten dat de drie aankomende elektrische auto's (opel, Fiat, Citroën) gebaseerd zouden zijn op het Chinese platform van de Leapmotor T03 , een stadsauto van een geschikt formaat met een lengte van 3,62 meter, zullen de drie modellen in plaats daarvan gebouwd worden op een Italiaans platform dat nauw verwant is aan dat van de huidige Panda, die in 2011 werd gelanceerd. Dit platform zal net genoeg worden gemoderniseerd, maar de ontwikkelingskosten zijn al grotendeels terugverdiend.

Bron: https://www.automobile-magazine.fr/...ymbole-de-la-france-sera-produite-a-letranger

Waarin moet een nieuw model een 2cv zijn? De looks, of het principe? Dat laatste wordt wel lastig omdat de markt nu totaal anders is.
Ik zou voor het principe gaan. Dat die principes nu iets anders zijn dan in het verleden doet er minder toe. Genoeg is gebleven. Zo is bijvoorbeeld het vervangen of repareren van plaatwerk super eenvoudig. Denk ook aan het simpele oprolbare cabriodakje of de klapraampjes. Of neem bijvoorbeeld het idee achter de elektrische ami. Voor en achter, links en rechts zijn de plaatdelen en deuren het zelfde wat scheelt in productiekosten.

Waarin moet een nieuw model een 2cv zijn? De looks, of het principe? Dat laatste wordt wel lastig omdat de markt nu totaal anders is.

Voor mijn idee.. de echte retro look. Met name een directe herkenning van het oer-model zoals je nu ziet bij de Renault 5. Of paar jaar terug bij de Fiat500.

Zoals Gullwing hem postte komt ie best dicht in de buurt.. contouren van zijkant en deuren, dak en motorkap zijn echt heel herkenbaar 2CV. Alleen de ingebouwde koplampen kloppen niet.

Ingebouwde koplampen zal hij toch wel krijgen, losse zijn op een moderne auto nauwelijks te realiseren. Ook al niet i.v.m. de voetgangersveiligheid. Dan wordt het maar een soort mix tussen 2CV en Dyane (die zich m.i. overigens veel beter leent om er een moderne interpretatie van te maken).

Ik zou eigenlijk het liefst iets willen zien in de geest van de oude Chrysler CCV concept, dus een auto die vooral meer het idee achter de oorspronkelijke 2CV trouw is (zo simpel en betaalbaar mogelijk naar de normen van zijn tijd) en er uiterlijk allicht lichtjes door geinspireerd, maar dan wel iets dat qua bruikbaarheid als "echte" auto de brommobiel meer ontstijgt dan een Ami of Microlino. Reguliere media zie je nu al in de weer gaan met koppen als "de 2CV komt terug" en ik ben bang dat het eindresultaat dan alleen maar kan tegenvallen.

Overigens meen ik me te heugen dat de allereerste C3 rond de introductie ook wel gezien werd als een moderne interpretatie van de Eend.

Hoi jan, wat haalt je t03 aan bereik als je ca. 105km/ u op de snelweg rijd? Uit nieuwschierigheid, want ben zoekende naar een a segment maar hij moet wel wat rijbereik hebben op de snelweg voor vakantie.

Je bent denk ik beter af met een 2e hands Picanto...
Ik heb nu een picanto first edition uit 2017 . Toen voor onder de 15.000 nieuw gekocht en die gaat nog niet zo snel weg aangezien de perfect aansluit bij onze behoefte. Het is helaas nog niet mogelijk zoiets terug te krijgen bij electrisch.

Maar ben alvast aan het rondkijken.

Terug
Bovenaan