MCW 41

Petrolhead
Topic van de Ami, Rocks en Topolino is nergens te vinden? Terwijl de Fiat er pas sinds 2023 is. Dan maar nieuw topic over de facelift van de Ami

nouveaute-citroen-ami-bbr-2024-010.jpg

nouveaute-citroen-ami-bbr-2024-001.jpg

nouveaute-citroen-ami-bbr-2024-009.jpg

nouveaute-citroen-ami-bbr-2024-008.jpg

nouveaute-citroen-ami-bbr-2024-012.jpg

VOOR
cfryk4ibnumg_1200.jpg

NA
gwi2thmwwop2x3_1200.jpg

ny483wtdusnk4w_1200.jpg

64v9nv2n5xpsnh_1200.jpg

n0l0yl18oospiu_1200.jpg

In de basis herken je 'm natuurlijk nog meteen als de Citroën Ami, maar stiekem zijn er toch meer dingen veranderd dan je wellicht denkt. Om te beginnen zijn zowel aan de voor- als achterkant (het moet wel symmetrisch blijven) de lampen een verdieping omhoog verhuisd. Ook krijgt de Ami wat opvallender wielkasten. Citroën trekt daarbij zelfs een lijntje naar de 2CV, want volgens de Fransen moeten de nieuwe wielkasten van de Ami wat doen denken aan die van de Eend. Een sterkere knipoog naar de 2CV zien we net iets daarboven, want daar zitten schuine ribbeltjes; een verwijzing naar de koelopeningen die ongeveer op die plek zaten bij de oer-2CV. Volgens Citroën zijn de knipogen naar de 2CV niet zomaar uit de lucht komen vallen: de Fransen vinden de Ami immers een vervoersmiddel dat net als de 2CV uitblinkt in eenvoud en gemak.

Onderhuids blijft het bij hetzelfde, dat betekent dat de Citroën Ami nog steeds tot zo'n 45 km/h kan en zo'n 75 km rijdt op een lading. In het interieur zijn er ook geen grote wijzigingen.

Dit is wel heel erg 'kijk mij eens olijk zijn'. Ik kan me voorstellen dat dat mensen afschrikt. Maar waarschijnlijk hebben ze voor het 'serieuze' publiek nog een Opel in het vat.

Dit is wel heel erg 'kijk mij eens olijk zijn'. Ik kan me voorstellen dat dat mensen afschrikt. Maar waarschijnlijk hebben ze voor het 'serieuze' publiek nog een Opel in het vat.

Je kon met de huidige versie inderdaad veel onopvallender door het verkeer. ;)

Hoewel ik de ami echt een tof wagentje vind. Vind ik de facelift niet echt geslaagd.
De "stoere" versie heeft wel wat overigens.

De gewone versie zou in het groen net een john deere uit de jaren 80 kunnen zijn met die zwarte, rechthoekige koplampranden. Ik vind het ook vergelijkbaar met een Austin Healey Sprite.
Ik herken daar geen echt geen 2cv in. (die hadden rechthoekige of ronde lampen, zonder randen)

Nee ik ga liever voor de pre-facelift versie.

Topic van de Ami, Rocks en Topolino is nergens te vinden? Terwijl de Fiat er pas sinds 2023 is. Dan maar nieuw topic over de facelift van de Ami
Waarschijnlijk omdat het geen echte auto is, al vind ik deze modelletjes ook leuk en relevant genoeg vanwege de autofabrikanten die erachter zitten.

In Parijs:

New-Citroen-Ami-front.jpg

New-Citroen-Ami-front-three-quarter.jpg

New-Citroen-Ami-side-profile.jpg

New-Citroen-Ami-rear-three-quarter.jpg

New-Citroen-Ami-rear.jpg

New-Citroen-Ami-interior-dashboard.jpg

Citroen-Ami-Buggy-Vision.jpg

Citroen-Ami-Buggy-Vision-rear.jpg

Aangezien de Opel Rocks en Fiat Topolino geen eigen topic hebben, hier eigen foto's van beide modellen:

De Topolino in Padua:

En op EV Experience in Zandvoort naast de Rocks:

In Dortmund en Leiden een Rocks:

De Opel Rocks mag gerust een succes genoemd worden in Nederland, want er zijn er sinds eind 2022 al 2.275 nieuw geregistreerd. Dat is voor het type vervoermiddel erg veel, duidelijk meer dan de brommobielfabrikanten hier sindsdien verkochten (Aixam, Ligier en Microcar zijn het populairst).

Nu ook in retrostijl: de Casalani.
Niet echt geslaagd, vind ik.

citroen-ami-caselani-a-masson-bd-01.jpg

caselani-Citroen-Ami-1122x631.jpg

caselani-Citroen-Ami-1.jpg

Bron: clubalfa.it / largus.fr

Laatst bewerkt:
Een getunede versie van de AMI door DM performance (UK), met een Porsche remsysteem, een Tesla batterij en de ophanging van een Golf

Terug
Bovenaan