Claim autoonderdelen webshop

Stephan Engels

Wegverkenner
Heeft er hier iemand ervaring met een claim indienen bij een automaterialen zaak (online)?. Ik heb mijn cilinderkop gereviseerd en alles leek de eerste 200 km goed. Tot vanochtend, de pulley om de distributieriem te spannen is jawel je hoort het goed.. Van de LAGER afgelopen. De lager zelf zit nog aan het blok, het is alleen de tandwiel pulley. Dit hoort een perspassing tezijn, die komen lijkt mij niet 123l los.. Iemand suggesties hoe dit aan te pakken? Auto staat nu bij de garage voor inspectie met eventueel facturen om de schade te verhalen. NOTE, onderhoud doe ik zelf dit kan best een dingetje zijn.. Maargoedd, een tandwiel die van het lager af loopt? WTF?!?!? Als engineer nog nooit gezien...

Pulley-1.jpg
Lager-1.jpg

Enne.... bij BMW kwamen eind jaren 80 vorige eeuw nieuwe 4 cilinders (M40 blok) uit, eerst als 318i... met een spanwieltje wat uit 2 aan elkaar gefelste delen bestond... hele series liepen kapot en zo niet had je een modificatie (nieuwe riem + spanrol). Het komt dus vaker voor!

Juridisch: De leveringscondities bekijken, het kan zijn dat zij zich beperken tot de aansprakelijkheid van het kapotte onderdeel. Als ze dat niet hebben beperkt kan je er een claim van maken: Aansprakelijk stellen, aantonen dat het onderdeel door hun geleverd kapot is gegaan buiten jouw schuld (dit is lastig juridisch verantwoord aan te tonen, maar met een rapport van een technisch expert) en de reparatiekosten vaststellen. Hou daarbij aftrek van "nieuw voor oud", maw is je auto nu niet total loss?

Enne.... bij BMW kwamen eind jaren 80 vorige eeuw nieuwe 4 cilinders (M40 blok) uit, eerst als 318i... met een spanwieltje wat uit 2 aan elkaar gefelste delen bestond... hele series liepen kapot en zo niet had je een modificatie (nieuwe riem + spanrol). Het komt dus vaker voor!

Juridisch: De leveringscondities bekijken, het kan zijn dat zij zich beperken tot de aansprakelijkheid van het kapotte onderdeel. Als ze dat niet hebben beperkt kan je er een claim van maken: Aansprakelijk stellen, aantonen dat het onderdeel door hun geleverd kapot is gegaan buiten jouw schuld (dit is lastig juridisch verantwoord aan te tonen, maar met een rapport van een technisch expert) en de reparatiekosten vaststellen. Hou daarbij aftrek van "nieuw voor oud", maw is je auto nu niet total loss?
Dankjewel, ga eens uitdokteren hoe dit precies zit. Auto is uit 2002 dus financieel gezien totaal los ben ik bang..maar de koprevisie heb ik zelf gedaan. Dus kleppen vervangen lukt dan ook nog wel;)

Even juridische benadering. Ik ga er vanuit dat je dit product gewoon als consument gekocht hebt, en dat je een overeenkomst naar Nederlands recht bent aangegaan.

Beperking van de schade jegens consumenten tot de hoogte van het onderdeel is onredelijk bezwarend (zwarte lijst-beding zo uit mn hoofd) en kun je dus verwerpen.

Je hebt hier best een sterke casus. Dit onderdeel hoort binnen zijn levensduur niet op deze manier kapot te gaan. Het eerste jaar ligt de bewijsplicht bij de verkoper dat hij een deugdelijk onderdeel heeft geleverd. Je kunt de gevolgschade dus gewoon op de verkoper verhalen. Is consumenten-kooprecht uit boek 7.

Groet, Robert

Even juridische benadering. Ik ga er vanuit dat je dit product gewoon als consument gekocht hebt, en dat je een overeenkomst naar Nederlands recht bent aangegaan.

Beperking van de schade jegens consumenten tot de hoogte van het onderdeel is onredelijk bezwarend (zwarte lijst-beding zo uit mn hoofd) en kun je dus verwerpen.

Je hebt hier best een sterke casus. Dit onderdeel hoort binnen zijn levensduur niet op deze manier kapot te gaan. Het eerste jaar ligt de bewijsplicht bij de verkoper dat hij een deugdelijk onderdeel heeft geleverd. Je kunt de gevolgschade dus gewoon op de verkoper verhalen. Is consumenten-kooprecht uit boek 7.

Groet, Robert
Dank Robert, dit geeft me wat houvast via welke route ik het moet proberen. Auto staat nu bij de garage voor diagnose en eventueel het op maken van facturen zodat ik dit samen kan bundelen. Ik ga hier zeker werk van maken, want zoals jij ooo zegt. Hoe het onderdeel defect is gegaan hoort zeker niet na 200 km te gebeuren.

Heeft er hier iemand ervaring met een claim indienen bij een automaterialen zaak (online)?. Ik heb mijn cilinderkop gereviseerd en alles leek de eerste 200 km goed. Tot vanochtend, de pulley om de distributieriem te spannen is jawel je hoort het goed.. Van de LAGER afgelopen. De lager zelf zit nog aan het blok, het is alleen de tandwiel pulley. Dit hoort een perspassing tezijn, die komen lijkt mij niet 123l los.. Iemand suggesties hoe dit aan te pakken? Auto staat nu bij de garage voor inspectie met eventueel facturen om de schade te verhalen. NOTE, onderhoud doe ik zelf dit kan best een dingetje zijn.. Maargoedd, een tandwiel die van het lager af loopt? WTF?!?!? Als engineer nog nooit gezien...

Pulley-1.jpg
Lager-1.jpg

Heb ik zelf ook al een keer meegemaakt. Bij mij was het echter wel gevolg en niet de oorzaak. De orzaak bleek de hydraulische spanner, waardoor nog geen week nadat ik het gemaakt had, de riem er nogmaals afliep.
Even afgaande van wat ik zie, bij mij was het wel vergelijkbaar qua constructie, 1 smal lager in het midden, terwijl het originele loopwiel een bijna 2x zo breed lager had. Had toeneen distributieset gekocht via ebay, van gates. Waarvan ik dacht dat het wel kwaliteit was.

Laatst bewerkt:
Heb ik zelf ook al een keer meegemaakt. Bij mij was het echter wel gevolg en niet de oorzaak. De orzaak bleek de hydraulische spanner, waardoor nog geen week nadat ik het gemaakt had, de riem er nogmaals afliep.
Even afgaande van wat ik zie, bij mij was het wel vergelijkbaar qua constructie, 1 smal lager in het midden, terwijl het originele loopwiel een bijna 2x zo breed lager had. Had toeneen distributieset gekocht via ebay, van gates. Waarvan ik dacht dat het wel kwaliteit was.
Shit.. blok niet in de soep gelopen? Nog wat schade kunnen verhalen of? Van Gates verwacht je idd kwaliteit. Ging al twijfelen aan mezelf of ik hef goed had gedaan, maar overkomt dus meerdere.

Shit.. blok niet in de soep gelopen? Nog wat schade kunnen verhalen of? Van Gates verwacht je idd kwaliteit. Ging al twijfelen aan mezelf of ik hef goed had gedaan, maar overkomt dus meerdere.
Nee gelukkig een vrijloopblok, dus schade was beperkt tot een paar disttibutie kappen.

Dank Robert, dit geeft me wat houvast via welke route ik het moet proberen. Auto staat nu bij de garage voor diagnose en eventueel het op maken van facturen zodat ik dit samen kan bundelen. Ik ga hier zeker werk van maken, want zoals jij ooo zegt. Hoe het onderdeel defect is gegaan hoort zeker niet na 200 km te gebeuren.
Succes ermee. Het zal wel een kwestie zijn van lange adem. Gewoon doorzetten, dus aansprakelijk stellen, bij niet betaling aanmanen (het is een wanprestatie, dus je moet verzuim aantekenen). Dan bereid zijn een dagvaarding op te stellen en die te laten betekenen en aan te brengen.

Op zich is het geen rocket-science.

Nee, maar omdat er een lange adem kán zijn is het wel handig om een technisch expert een rapport te laten maken van de oorzaak en de gevolgschade. Dit om de schadelast vast te leggen, zodat je daarna kan doen en laten met de auto wat je wil. Verkoop, reparatie, ruilmotor, whatever.In een procedure is dat rapportje de basis van de opgelopen schade.

Dit zal wel lukken, ik heb dit recent ook een keer gehad ook een lagerfout het spanlager van SKF. Alle schade is betaald. Maar kanttekening, het heeft een jaar gekost en tussenkomst van DEKRA vereist. Dat zijn kosten die je terug krijgt maar wel zal moeten voorschieten.

Hier was de complete 1.0 Ecoboost kapot dus was het de moeite meer dan waard gezien de revisiekosten. Maar als de schade relatief meevalt moet je goed bedenken of het de moeite daadwerkelijk waard is.
Hoe dan ook, zit jij voorlopig met het probleem, dus alvast veel succes toegewenst.

Dit zal wel lukken, ik heb dit recent ook een keer gehad ook een lagerfout het spanlager van SKF. Alle schade is betaald. Maar kanttekening, het heeft een jaar gekost en tussenkomst van DEKRA vereist. Dat zijn kosten die je terug krijgt maar wel zal moeten voorschieten.

Hier was de complete 1.0 Ecoboost kapot dus was het de moeite meer dan waard gezien de revisiekosten. Maar als de schade relatief meevalt moet je goed bedenken of het de moeite daadwerkelijk waard is.
Hoe dan ook, zit jij voorlopig met het probleem, dus alvast veel succes toegewenst.
Fijn dat het gelukt is, zal idd een lange adem moeten hebben. Gelukkig is het niet me daily en zit ik nu liever op de motor:) Heb al een stappenplan gemaakt, maar eerst eens afwachten wat de garage zegt. Misschien staat het blok wel op tijd en is alleen een nieuwe db-riem voldoende. Dankzij jullie weet ik in iedergeval wel hoe ik het moet aanpakken/benaderen.

Dank heren en dames?:)

PS, kan ik je contacteren ? Altijd handig een zelfde soort casus. Kan alleen niet je profiel bekijken.

Die lange adem valt vaak wel mee als je in overleg met elkaar gaat. Niemand zit op gedoe te wachten. Ik zou alvast even bellen met de webshop met de vraag "Hoe willen jullie dit zsm opgelost hebben en wat hebben jullie daarvoor nodig" Zij zullen dit probleem wel vaker hebben....

Ik zou alvast even bellen met de webshop met de vraag

Dat lijkt mij een eerste ding dat gedaan moet worden, de leverancier in kennis stellen van het (mogelijke) gebrek aan het geleverde onderdeel. Reclameren moet altijd binnen een bepaalde tijd, dat zal in de leveringsvoorwaarden wel staan.

Je kunt overleggen, maar bevestig alles schriftelijk. Dat zorgt ervoor dat je straks niet in bewijsnood komt. Klachttermijn is minimaal 2 maanden. Meen ogv 7:21 BW.

Dat lijkt mij een eerste ding dat gedaan moet worden, de leverancier in kennis stellen van het (mogelijke) gebrek aan het geleverde onderdeel. Reclameren moet altijd binnen een bepaalde tijd, dat zal in de leveringsvoorwaarden wel staan.
Is gedaan, nog geen 2 uur na het euvel. Volgens de voorwaarde van autodoc heb ik wel degelijk kans lees:

13.3 In geval van garantie kunt u naar uw keuze een recht op herstelactie of levering van goederen zonder gebreken vorderen (Vervolgprestatie). Voor zover de gekozen soort van vervolgprestatie met verhoudingsgewijs hoge kosten verbonden is, is de aanspraak beperkt tot het op dat moment verblijvende soort van vervolgprestatie. Wij zullen u daar eventueel op wijzen.

13.4 Voor zover u in- en uitbouwkosten met betrekking tot de vervanging van een door ons in het kader van aanspraken m.b.t. materiële schade opnieuw geleverd onderdeel in een garage geldend maakt, verzoeken wij u bij ons de originele documenten in te dienen, omdat bij een erkenning als garantiegeval de service van de garage door ons wordt vergoed. Let er daarbij a.u.b. op dat op de rekening alleen werkzaamheden zijn aangegeven, die in een directe samenhang met het verhelpen van de gebreken staan (d.w.z. geen service van derden op de rekening). Verder moeten de arbeidswaarden met een uitsplitsing van de gewerkte uren worden opgesomd.

13.5 Tegenover bedrijven als kopers is de aansprakelijkheid voor gebreken bij tweedehands goederen uitgesloten. Dit geldt niet voor grove nalatigheid of opzet. Bij nieuwe goederen verjaren de garantierechten binnen een jaar na overgang van het risico.

13.6 Uitsluitend ter verduidelijking willen wij u erop wijzen dat volgende omstandigheden geen materiële gebreken vertegenwoordigen, wanneer ze de oorzaak voor het optreden van storingen zijn:

• natuurlijke slijtage,(is deze spanner verre van)
  • verkeerd gebruik, (moeilijk te bewijzen, maar heb deze riem op de zelfde type motor al 3x vervangen en gedocumenteerd) plus een filmpje van een mooi lopend blok na het uitvoeren van een cilinderkoprevisie…
  • gebrekkig of verkeerd onderhoud van de waar,
  • onjuist of onzorgvuldig gebruik,(spanner was goed gemonteerd, is poka yoke en met de spanner tang kan je hem niet “overspannen”)
  • verkeerde montage, met name wanneer het bestelde onderdeel duidelijk niet het passende onderdeel is, (niet aande orde, zelfde riem al 3x gemonteerd en motor heeft 200 km gereden)
  • het niet in acht nemen van gebruiksinstructies, (zeker wel, altijd speciaal timingsgereedschap gebruikt met de artikelnummers van FIAT)
  • verkeerde behandeling. (Niet aan de orde).
Bevestiging van de garage dat het onderdeel op bijzondere wijze is bezweken, + juiste timing gereedschap duid in veel gevallen toch echt op een productie fout. We wachten het af, heb nog geen reactie gehad van de firma.

Terug
Bovenaan