Classicweissw124 Mercedes-Benz C55 AMG | In nieuwe liefhebbershanden!

Nee, als je gewoon normaal rijdt, gedraagt hij zich als een normaal differentieel. Je zou het wellicht wel merken met sneeuw bijvoorbeeld dat hij betere grip heeft, maar dat is in Nederland niet zo snel van toepassing.
Duidelijk. Als ik het goed begrijp laat het voldoende slip om gewoon een normale bocht te nemen en geen volledig locking differential is.

Goed bezig met de wagen om hem in puike staat te houden, verdient die zeker. :) (y)

Met de Michelin zomerbanden waar ik het hele jaar mee reed was het met dit weer agoed opletten als ik wat harder wegreed bij het stoplicht of een haakse bocht wat harder in ging dan dan de bedoeling was. Meerdere keren gehad dat er een flinke powerslide volgde of ik de kont weg voelde schuiven. Deed de beleving wel goed en ook leuk om de auto zo te leren kennen, zolang er geen ongelukken van komen. :D
Met de nieuwe bandjes is het nu bijna onmogelijk om hem te laten uitbreken, tenzij het regent natuurlijk. En zeker leuk om de auto zo te leren kennen;)

Duidelijk. Als ik het goed begrijp laat het voldoende slip om gewoon een normale bocht te nemen en geen volledig locking differential is.
Ja klopt! Mercedes leverde standaard bij de C55 ook een “performance package”, waarbij je onder andere een sperdifferentieel krijgt. Maar de gemiddelde Mercedes-rijder is denk ik niet zo van het sportief rijden want je ziet nooit een C55 te koop staan met dit pakket.

Ja klopt! Mercedes leverde standaard bij de C55 ook een “performance package”, waarbij je onder andere een sperdifferentieel krijgt. Maar de gemiddelde Mercedes-rijder is denk ik niet zo van het sportief rijden want je ziet nooit een C55 te koop staan met dit pakket.
Lijkt er toevallig net één te koop te staan. Het stuur lijkt ook anders te zijn qua bekleding.
mercedes-benz-c-klasse-amg-55-performance-nieuwstaat.jpg

Lijkt er toevallig net één te koop te staan. Het stuur lijkt ook anders te zijn qua bekleding.
Staat inderdaad geadverteerd als “performance”, maar een echte performance pack heeft een ander soort bumper, met extra roosters op de zijkanten, en dezelfde soort velgen als een S65 W220.
erEkNIg_d.webp

Ook het stuur is wat anders:
ihaEOC4_d.webp

Wel gaaf, daar zullen er inderdaad niet veel van zijn.
Dit blijft wel het summum, zeldzamer dan welke Black Series ook.
C55AMG-Tracksport-kl01.jpg

Grappig. Toen ik de advertentie via Google probeerde te zoeken om de prijs te kunnen achterhalen kwam ik in het Teutonen-topic een post uit 2022 tegen…
Ik ben het gedeeltelijk met je eens bofkont, maar nieuwe auto's zien er nu eenmaal 'moderner' uit, wat dat dan ook mag zijn. Of je dat mooi vindt, is natuurlijk aan een ieder zelf om te bepalen, maar het is wel onderdeel van deze tijd dat dingen er gelikt en 'glad' uit moeten zien ;)

Toch ook wel iets bijzonders, een C55 AMG 'Tracksport'.
C55-AMG-Tracksport-kl01-3135cd33.jpg

Edit: € 139.500,-

Laatst bewerkt:
C55 Update;

Een tijdje terug keek ik een video van M539 Restorations over zijn E55 AMG, waarin hij zijn TCU verving voor een nieuwe met originele CLK-DTM software. Nou had ik toen de auto kocht bij mezelf gezegd om hem zo goed als standaard te houden, maar aangezien dit origineel Mercedes spul was vond ik het toch wel interessant. Nadat ik contact had opgenomen met de verkoper van de TCU's, kreeg ik te horen dat ik ook nog 2 "solenoids", die normaliter in de kompressor AMG's zitten, erbij moest bestellen om het te laten werken met de TCU. Eenmaal duizend euro lichter had ik eindelijk de spullen die ik moest hebben (+Nieuwe versnellingsbakolie, pakkingen etc.), en kon ik aan de slag gaan. Afgelopen week heb ik het allemaal vervangen.

De nieuwe solenoids met blauwe top geplaatst in de regelaar:

55044839320_ca7aeba098_b.jpg

De nieuwe TCU:

55044681853_f73c78e219_b.jpg

Het verschil na de upgrade is niet normaal, het is gewoon geen slushbox meer! In comfort is hij nog precies zoals hij was, en in S en M is het bizar veel sneller geworden, vooral in M. Ook heb ik er een extra modus bij gekregen die dus standaard in de CLK-DTM zit, namelijk de Agility mode. Dit is een nog sportievere automatische modus dan sport, met latere schakelmomenten. Manual rijden is nu echt een feest geworden, de auto is een stuk levendiger. In mijn mening een must have upgrade voor deze versnellingsbakken.

De nieuwe Agility mode:

55044839300_7ec156d1f5_b.jpg

Op dit moment staat de auto bij Hardeman Motorsport, voor de montage van het sperdifferentieel. Als die eenmaal geplaatst is is de auto in mijn mening zoals die van fabriek afgeleverd had moeten worden, om echt een volwaardige tegenstander te zijn voor de E46 M3 :)

Mooie doorontwikkeling en bijzonder zo als "CLK-DTM" onderdeel. Ik zou er meteen heel sportief door gaan rijden, niet goed voor het verbruik waarschijnlijk.. :D

Mooie doorontwikkeling en bijzonder zo als "CLK-DTM" onderdeel. Ik zou er meteen heel sportief door gaan rijden, niet goed voor het verbruik waarschijnlijk.. :D
Klopt, het daagt gelijk meer uit ja ;)
Ik denk dat als je er nou weer in zou rijden je verbaasd zou zijn hoe snel hij schakelt.
Ik zal binnenkort wel een pov video maken als de sper er ook op zit.

Het sperdifferentieel zit er eindelijk op! Het verschil is enorm, de auto is een stuk serieuzer geworden. Ik zal binnenkort in de regen wat testen en daar een filmpje van delen ;). Over het algeheel is de grip ook veel beter geworden, zeker een must voor 370pk op de achterwielen.

Verder heb ik vandaag nog wat onderhoud uitgevoerd, de bougies waren namelijk in 2020 voor het laatst vervangen, en aan vervanging toe. Behoorlijke klus ook aangezien het er 16 zijn.

De 16 oude bougies, met nog wat olieresten van de oude lekkende kleppendekselpakking:
sGl1YYN_d.webp

Blijft een plaatje om naar te kijken.
3falg8e_d.webp

Echt een plaatje! Vond ik al toen die nog in bezit van @HarmenA was. Het verbaast mij ook altijd hoe ver die motorkap open kan. Wel makkelijk om er overal beter bij te kunnen, maar ook dat ik wel eens dacht: ‘Als dat maar heel blijft!’ :ROFLMAO:

Echt een plaatje! Vond ik al toen die nog in bezit van @HarmenA was. Het verbaast mij ook altijd hoe ver die motorkap open kan. Wel makkelijk om er overal beter bij te kunnen, maar ook dat ik wel eens dacht: ‘Als dat maar heel blijft!’ :ROFLMAO:
De motorkap staat hier op de service positie, normaliter staat hij lager :). Maar inderdaad ideaal om overal bij te kunnen. Scheelt wat, het is namelijk krap met de 5.4 V8 in zo’n klein chassis.

De motorkap staat hier op de service positie, normaliter staat hij lager :). Maar inderdaad ideaal om overal bij te kunnen. Scheelt wat, het is namelijk krap met de 5.4 V8 in zo’n klein chassis.
Dat geloof ik gelijk dat het een flink blok is voor dit formaat auto. Diezelfde gedachte had ik bij de 4.2 V8 in de Audi RS4. Het rijdt ongetwijfeld allemaal fantastisch maar voor monteurs zal het af en toe wel lastig zijn.

Interessante upgrades zeg, met name die van de versnellingsbak. Deze auto is echt een goed voorbeeld van 'kosten noch moeite worden gespaard.'

Het sperdifferentieel zit er eindelijk op! Het verschil is enorm, de auto is een stuk serieuzer geworden. Ik zal binnenkort in de regen wat testen en daar een filmpje van delen ;). Over het algeheel is de grip ook veel beter geworden, zeker een must voor 370pk op de achterwielen.

Verder heb ik vandaag nog wat onderhoud uitgevoerd, de bougies waren namelijk in 2020 voor het laatst vervangen, en aan vervanging toe. Behoorlijke klus ook aangezien het er 16 zijn.

De 16 oude bougies, met nog wat olieresten van de oude lekkende kleppendekselpakking:
sGl1YYN_d.webp

Blijft een plaatje om naar te kijken.
3falg8e_d.webp
Die bougies waren inderdaad wel even schrikken toen ze bij Wensink vertelden dat ze alle zestien vervangen moesten worden! :D Typisch stukje over-engineering van de Duitsers.

Ik was nooit groot fan van de W203, maar zoals heel veel Benzen wordt ie gewoon heel mooi oud. En in deze uitvoering natuurlijk een heerlijk apparaat.

Is de W124 er ook nog? Een witte 230E zo te zien, ik heb er ook één uit 1989. Blijven fijne auto’s en kwalitatief top. Wat foto’s daarvan zou ook leuk zijn.

Laatst bewerkt:
Ik was nooit groot fan van de W203, maar zoals heel veel Benzen wordt ie gewoon heel mooi oud. En in deze uitvoering natuurlijk een heerlijk apparaat.

Is de W124 er ook nog? Een witte 230E zo te zien, ik heb er ook één uit 1989. Blijven fijne auto’s en kwalitatief top. Wat foto’s daarvan zou ook leuk zijn.
Jazeker is hij er nog! Inderdaad een 230E.

Hier wat foto’s, ook van toen hij nog niet op Nederlands kenteken stond. Ik heb hem van mijn opa uit Slowakije gekregen.
uDaf1lo_d.webp

FkIGvaN_d.webp

2Rm1lWP_d.webp

Ik zou proberen hem zoveel mogelijk origineel te krijgen (voorbumper, wielen) dan staat er een prachtige Benz die alleen maar meer waard zal worden. Zie ik goed dat ie een rood interieur heeft? Ook heel fraai! En al helemaal leuk dat ie van je opa is geweest, nooit meer wegdoen dus.

Dit is mijn 230E met handbak en lichtgrijs interieur uit 1989
zzCRP08.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik zou proberen hem zoveel mogelijk origineel te krijgen (voorbumper, wielen) dan staat er een prachtige Benz die alleen maar meer waard zal worden. Zie ik goed dat ie een rood interieur heeft? Ook heel fraai! En al helemaal leuk dat ie van je opa is geweest, nooit meer wegdoen dus.

Dit is mijn 230E met handbak en lichtgrijs interieur uit 1989
zzCRP08.jpeg
Prachtige auto! Ik heb ook een handbak, en rood interieur inderdaad. De voorbumper vind ik wel mooi, is dezelfde die de AMG W124’s ook hadden. Qua waarde maakt het me niks uit, aangezien ik hem toch niet ga verkopen. Overigens ben ik sceptisch of deze 230’s ooit echt zullen stijgen in waarde, aangezien er zo veel van gemaakt zijn. Een net model zal altijd wel wat meer waard zijn natuurlijk.

• Leuk
Waarderingen: R107
Ze zijn heel veel gemaakt maar de meesten ook heel veel gebruikt. Mooie en goede exemplaren worden steeds schaarser.

C55 Update!

Weer aantal dingetjes qua onderhoud achter de rug zitten, ben de auto langzamerhand klaar aan het maken voor de zomer.

De auto had in de linker mistlamp wat vocht zitten, dus ik heb beide mistlampen gelijk vervangen voor nieuwe originele Hella exemplaren. Best goedkoop tot mijn verbazing, 80 euro voor een set.

Onlangs de olie voor het eerst vervangen. Gekozen voor Liqui Moly 5W40, aangezien deze door veel mede C55/M113 eigenaren als een van de beste voor dit blok wordt beschouwd.
zVukY2c_d.webp

De onderste draagarmen aan de voorkant waren versleten, dus ik heb die ook vervangen voor nieuwe Lemforders.
6VOUF3Y_d.webp

Hij staat nu net onder de 115.000 km, en blijft gewoon geweldig (zelfs met de huidige benzineprijzen) Voor de komende tijd zal de auto dus verder klaargemaakt worden voor de zomer; de kofferbak zal opnieuw gespoten worden aangezien daar een vervelend plekje zit waar de blanke lak loslaat, een behoorlijke doorn in het oog. Ook heb ik flippers liggen van een SLK 55, die de C55 performance package destijds ook had. Zien er er uit dan de knopjes die er nu in zitten en zijn ook veel betere kwaliteit. De velgen zullen voor de zomer ook nog opnieuw gespoten worden, dus genoeg om naar uit te kijken ;)
wJzwywE_d.webp

Laatst bewerkt:
Mooi dat ie gekoesterd wordt, dat verdient deze W203. Ook nog wel met de W124 onderweg? Ik pak de mijne geregeld even mee voor een ritje en blijf de bouwkwaliteit van die auto fascinerend vinden.

Terug
Bovenaan