cruise control stuurbediening Hyundai i40 'defect'

DutchArjo

Wegverkenner
De cruise control stuurbediening (rechts op het stuur, zie afbeelding hieronder) van mijn Hyundai i40 werkte al een tijd niet lekker. Het gebeurde regelmatig dat er niks gebeurde als ik de knoppen gebruikte. Pas na een ferme klap op de unit werkte het weer.
7zWldDkyHSjr0VnGXqoe96-1748897658058.jpg

Nu is van de week mijn 'cancel' knop vast komen te zitten en die doet niks meer.
Aan de achterkant van het stuur voel ik op de dezelfde locatie als de cruise control unit, 2 gaten zitten, mogelijk schroefgaten om die unit of het stuur vast te zetten.

Nu vraag ik mij af:
Is het een mogelijkheid om deze schroeven eruit te halen om te kijken of ik de cruise controle stuurbediening wellicht zelf kan oplappen, of haal ik dan een hoop ellende op mijn hals omdat dit wellicht het gehele stuur bij elkaar houdt?

Die 2 schroeven achterop houden de airbag op zijn plek. Als de airbag eruit is kan die knoppenmodule eruit. Maar:
1) als je nog nooit een airbag losgehaald hebt dan zou ik me hier niet aan wagen. Als zo'n ding net afgaat als je met je neus er vlak voor zit dan loop je echt letsel op. Je moet echt even de juiste aanpak weten en volgen.
2) Aan die knoppenmodule is vermoedelijk weinig te repareren aangezien het allemaal ingegoten is met hars om trillingbestendig te worden en om te voorkomen dat als de airbag afgaat er stukjes van afbreken
3) met de vastzittende knop moet je met die knoppenmodule aan de gang, maar het is niet helemaal uitgesloten dat ook de spiraal (de kabelboom die achter het stuur de verbinding maakt) stuk is

Dank voor je reactie. Ik krijg net bericht van de garage dat de schakelaar zelf defect is.
Wordt dus een gevalletje nieuwe module zien te vinden. Zelf met een airbag gaan klieren lijkt me niet verstandig.

De garage heeft een uitvraag gedaan: ze kunnen vanuit hyundai alleen zo'n gehele stuk voor op het stuur leveren, dus inclusief voorpaneel en ook de audio bediening erop (die aan de linkerkant van het stuur zit). Via onderdelenlijn heb ik een uitvraag gedaan en daar een reactie op gehad. Maar dat is gelijk een geheel stuur, ik hoef alleen dat element van de cruise control te hebben. Is het mogelijk om alleen de cruise control bediening te vervangen zodat deze weer werkt?

ja zou prima zijn, moet ik alleen weten of het mogelijk is om alleen die stuurbediening van de cruise control te vervangen.

Terug
Bovenaan