Cupra Leon e-Hybrid (VAG) Phev HV-accubatterij temperatuursensor issue

firejelle

Net ingestapt
Hallo allemaal,
Ik wil jullie even meenemen in mijn verhaal ook voor mogelijk toekomstige bezoekers van dit forum met hetzelfde probleem. Aangezien ik her en der op internet best een aantal soortgelijke problemen heb gevonden.

Ik ben in het bezit van een Cupra Leon Ehybrid uit 2022 met 245 PK. Sinds afgelopen zondag heb ik opeens bij het starten van de auto op zowel accu als benzine dat de koelvin bij de radiateur vol gaat draaien. Deze stopt pas wanneer de auto weer uitgezet wordt. Ook gaat hij vol draaien als de auto aan de lader zit. Vreselijk irritant voor de omgeving en kost ook een hoop stroom.

Inmiddels gisteren de auto uit laten lezen en daar bleek een defecte temperatuursensor in het accu pakket te zitten. Deze zit in een z.g.n. slang gemaakt die tussen de accucellen in zit. Voor reparatie moet het gehele accupakket onder de auto vandaan, en moet dit vervangen worden. Een best kostbaar geintje voor een relatief klein en goedkoop onderdeel.

De grote discussie zit nu in wie er voor deze reparatie gaat opdraaien. De kosten worden geschat tussen de 1000-3000 euro (Best grove schatting). Het accupakket heeft z.g.n. 8 jaar fabrieksgarantie of 160.000km, maar het is geen gelopen race of dit onderdeel in het accupakket onder de fabrieksgarantie valt. Ik heb nog garantie ook op de auto omdat ik hem pas een maand heb maar dat moeten ze zelf onderling uitzoeken.
Mochten er mensen hier ook al ervaringen mee hebben deel ze graag! Maar dit is ook voor de toekomst. Als ik een update heb zal ik deze delen!

Jelle

Kan mij niet voorstellen dat dit onder de accu garantie valt, dat beperkt zich vaak alleen tot degradatie van het pakket zelf. zelfs kapotte cellen worden vaak niet eens gedekt Het koelsysteem van de accu valt daar dus doorgaans ook niet onder.
Wel onder de fabrieksgarantie , maar vag kennende is die ook al wel afgelopen. Hier zal wel mogelijk een coulanceregeling mogelijk zijn, maar dat moet die zaak waar je auto hebt gekocht maar met de dealer overleggen. (ik lees tussen de regels door dat je hem niet bij een seat dealer hebt gekocht)

Het lijkt me inderdaad sterk dat dit onder accu garantie valt. Een 3000 Euro lijkt me erg veel, want zo ontzettend veel werk is het ook weer niet om een accupakket te laten zakken en te openen, maar een 1000 Euro is misschien wel realistisch. Dat dit voor een relatief simpel en goedkoop onderdeel veel arbeid is heb je soms natuurlijk en kan bij alle auto's weleens voorkomen. Er zitten ook sensoren in versnellingsbakken en motoren weggestopt waar ook heel wat uren werk noor nodig is.

Als jij de auto gekocht hebt met garantie dan is de partij waar jij gekocht hebt degene die dat eerst met jou mag oplossen en daarna mogen ze zelf verder puzzelen hoe ze dit gaan verhalen. Dus voor jou geen probleem, al zal je misschien wel beleefd maar duidelijk moet zijn.

En voor anderen: Is zo'n geval niet gedekt door garantie dan wordt het de discussie aangaan voor coulance en "non-conformiteit". Helaas tref je met VW groep en met Stellantis groep dan altijd wel een hoop weerstand waar je zonder een rechtsbijstandshulp al helemaal geen kans maakt. Bij andere merken komt dit ook voor maar wil het ook weleens zonder gezeur opgelost worden. Lukt ook de coulance niet.. tja er zijn nu eenmaal weleens reparaties aan een auto van 1000 Euro of meer. Je hebt weleens pech.Een distributieriem die een tandje springt is duurder.

Mijn doel was inderdaad om toekomstige bestuurders met soortgelijke issue's te informeren waar ik nu mee zit. Het is inderdaad een 'spelletje' nu tussen de dealer, garantiepartij (Autotrust) en de fabricant.

Ik snap inderdaad dat je best pech kan hebben en 1000 euro tegenwoordig niet gek is, maar ik verwacht van een auto die ik net 1 maand heb dat ik daar niet nu al zo iets mee heb. We gaan zien waar ze mee gaan komen, inderdaad coulance en non conformiteit is ook nog een optie, maar hoop er eerlijk gezegd op dat we er goed uit gaan komen!

Zal na pasen pas worden dat ik wat zal horen ga ik vanuit, tot die tijd niet elektrisch laden (toch jammer in deze tijd haha) en zo min mogelijk rijden.

Laatst bewerkt:
want zo ontzettend veel werk is het ook weer niet om een accupakket te laten zakken en te openen,

Nou.. .. het kán inderdaad in een half uurtje en op twee pallets (gezien bij een Leaf pakket upgrade) maar als men volgens de HV richtlijnen en certificering werkt dan is bij het openen van het batterijpakket al twee personen nodig én beschermende kleding én een afgeschermde ruimte in de werkplaats.

Onderstaande vlog geeft een kijkje achter de schermen bij een Passat GTE, volgens mij is dat een soortgelijk systeem als de Cupra Leon van TS'er (?). Storingsmelding was een isolatiefout in batterijpakket. Dit bleek uiteindelijk een koelvloeistof lekkage ergens tussen de cellen in het pakket. Is uiteindelijk vergoed onder de batterijgarantie. Nieuw batterijpakket stond wél een lange tijd in back-order, auto is maanden weggeweest, daardoor teruggenomen door de verkoper (de vlogger) en pas vorige maand verkocht aan een andere klant.

Tussen minuut 2.55 en 6.12 is de diagnose aan en demontage van het HV batterij pakket te zien. Vanaf minuut 19.16 wordt de garantieclaim uitgelegd.

Voor reparatie moet het gehele accupakket onder de auto vandaan, en moet dit vervangen worden.

Je bedoelt dat de betreffende koelslang, met ingebouwde temperatuursensor, los vervangen kan worden binnenin het batterijpakket OF spreekt men over een kant en klaar nieuw batterijpakket inzake vervanging? (dit laatste lijkt mij met 3 mille niet haalbaar.. ).

Jij zou alvast de Autotrust garantievoorwaarden kunnen doorspitten op welke HV onderdelen wel of niet onder hun garantiebepalingen vallen.

Je bedoelt dat de betreffende koelslang, met ingebouwde temperatuursensor, los vervangen kan worden binnenin het batterijpakket OF spreekt men over een kant en klaar nieuw batterijpakket inzake vervanging? (dit laatste lijkt mij met 3 mille niet haalbaar.. ).
Ik doel inderdaad op de kosten die in online vond van gebruikers met hetzelfde probleem. Daar hebben ze alleen de koelslang met sensor vervangen en hij was rond de 3k kwijt bij de dealer, dat vond ik ook erg veel. Thanks voor je video! zal die eens bekijken!

Terug
Bovenaan