cx-60 laad maar 13kwh terwijl er een 18kwh pakket in ligt

Lin 6386774

Net ingestapt
Beste autoweekmensen,

Ik heb al op internet gezocht, maar kan het niet vinden vandaar hier mijn vraag.
In mijn nieuwe mazda cx-60 van 3 jaar oud ligt een accupakket van 17.8 kwh. Nu heb ik 5 laadsessie gedaan nadat de auto aangaf dat hij nog maar 1km kon rijden, maar ik zie dan altijd op de rekening maar 13kwh geladen is. Is dit normaal? In de auto zie ik wel op de accumeter dat er nog 1/4 over is in de accu, bewaard de auto dat zelf? Is dit een instelling? Ik hoor graag van iemand:)
Linda

Voor de levensduur van de accu is het het beste dat deze niet volledig leeg raakt en ook niet volledig wordt opgeladen! De fabrikant kan dus een buffer hanteren soms is dat ook in te stellen! Volgens de Carbase is het 17,8 kWh bruto.

Laatst bewerkt:
Voor de levensduur van de accu is het het beste dat deze niet volledig leeg raakt en ook niet volledig wordt opgeladen! De fabrikant kan dus een buffer hanteren soms is dat ook in te stellen! Volgens de Carbase is het 17,8 kWh bruto.

Dankjewel voor je erg snelle reactie, een buffer van 4,5 kwh is dus normaal? excuus dat ik het vraag maar weet er gewoon weinig van, ik haal ook bij lange na de opgegeven 65 km niet, eerder 40 km terwijl ik erg rustig rijd

Een buffer van 4,5 kWh kan op zich best, de Chevrolet Volt gebruikte ooit 10,5 van de 16 kWh goed voor de levensduur van de accu!

Het elektrisch rijden is het meest effectief binnen de bebouwde kom en het minst op de snelweg tenzij je in de file staat. Dus als je veelvuldig met de benzinemotor moet rijden omdat je te weinig elektrische actieradius hebt kun je dat het beste bij de hogere snelheden buiten de bebouwde kom doen en de elektriciteit bewaren voor de lagere snelheden (start/stop verkeer). Dat kun je vaak ook instellen.

Laatst bewerkt:
Nu heb ik 5 laadsessie gedaan nadat de auto aangaf dat hij nog maar 1km kon rijden, maar ik zie dan altijd op de rekening maar 13kwh geladen is. Is dit normaal? In de auto zie ik wel op de accumeter dat er nog 1/4 over is in de accu,

Ik denk dat je verder door moet rijden op de elektromotor, dus in de min uitkomen (dat zal de meter niet aangeven, die zal op nul blijven staan vermoed ik) maar als je dan in EV (only) modus blijft rijden kan je m.b.v. de dagteller wel meten hoeveel kilometer je nog op stroom verder komt wanneer de auto zelf 'nul' kilometer aangeeft.

Ik kwam dit stukje tegen over de CX60 en bruto - netto capaciteit van de batterij.

(..)Het accupakket heeft een capaciteit van 17,8 kWh, het gaat dan om de bruto waarde. Netto zal dit ongeveer 15 kWh bedragen. Je komt daar zeker 50 kilometer ver mee. We hebben de auto te kort gereden om het karakter van de aandrijflijn goed te kunnen doorgronden. Bovendien was het zacht tijdens de testperiode, het kwik steeg tot ver boven de 20 graden. We geven nog graag antwoord op de vraag in hoeverre de elektromotor in staat is om het volledige accupakket te benutten ondanks koude en regen, wat niet altijd goed geregeld is. De brandstofmotor springt bij sommige auto’s gewoon aan, terwijl de accu nog volledig geladen is. Op die manier valt het verbruik veel hoger uit dan gewenst. Vaak is de oorzaak het ontbreken van een elektrische warmtepomp. Maar zoals gezegd, dit hebben we nog niet kunnen uitvinden bij de CX-60. (..)

Geeft wel een indicatie, denk ik, die 15 kWh netto capaciteit als jij tot 13 kWh kan bijladen met nog 1/4 deel resterend. Je hebt namelijk ook te maken met laadverlies tijdens het laden.

ik haal ook bij lange na de opgegeven 65 km niet, eerder 40 km terwijl ik erg rustig rijd
Over de buffer is al het nodige gezegd. De opgegeven 65 km is WLTP - die is praktisch altijd te optimistisch want in laboratoriumsituatie gemeten, daar moet je eigenlijk altijd 25-30% van aftrekken voor gebruik in het dagelijkse leven. Bovendien is het nu kouder, waardoor je ook minder ver komt op een acculading. We hebben een CX-60 als duurtester gehad en haalden in warme tijden 50 km, en in kou 40 km (of zelfs wat minder) op een volle accu.

Volgens de carbase:
accu capaciteit (bruto)17,8 kWh
accu capaciteit (netto)n.b.

Eigenlijk zou een fabrikant beter steeds adverteren met de nettocapaciteit, omdat dat eigenlijk het enige cijfer is dat voor een koper van belang is.

Die 13 tot 15 kWh klopt wel ongeveer met mijn (dagelijkse) ladingen.
Er zit nog aardig wat reserve in de accu als de “meter” 1 km bereik aangeeft. Je zult dat merken als je gewoon in hybride modus doorrijdt. Als je oplet zul je zien dat er onder de D van “drive” in je dashboard nog geregeld het paarse “EV” zal verschijnen, ondanks dat de accu leeg lijkt. De auto rijdt dan nog steeds elektrisch.

Ik haal nu trouwens zo’n 30-35 km met de CX-80. Dat was alleen de eerste dag 65. :rolleyes: :p

Daarom zijn die dingen zo vlot.....

Ik moest er al voor gaan zitten om dat ding achter me te krijgen. Nu snap ik ook waarom die aan het seinen was.

Zelf rijd ik ook in een CX-60 van 2023.
Ik stapte afgelopen week in, en zag dat er nog 25% in de accu zat, maar 1km ev bereik.
En aangezien mijn wallbox ook in storing was gekomen dacht ik er is iets niet pluis.
Hierna ben ik bij mijn mazda service punt geweest en daar werd mij verteld, dat bij winterse (koude) omstandigheden er reserve/buffer word geactieveerd die rond de 20/25% zit. en dat dit normaal is.

ook werd mij verteld dat je op de mazda site met je VIN nummer de SOH van je accu kan opvragen.

Ik heb de CX-80 de afgelopen 4 dagen niet opgeladen, omdat ik tijdelijk mijn oprit niet kan gebruiken.
In de stad rijdt de auto echter nog steeds grotendeels elektrisch. Hij bouwt dus kennelijk ook weer een buffer op met de benzine-motor.
Die optie zit er sowieso op (knop op de middenconsole), maar die heb ik niet gebruikt en toch heeft-ie nog steeds accu-capaciteit.

Terug
Bovenaan