CXXX - Toyota IQ 2012 - Briljant zuinig !

CXXX

Wegverkenner
Hoe het begon...

Ja hij is leuk.. en best grappig om zo´n auto ooit te hebben. Gewoon voor de fun.. Maarja..

Zwart.. mwah, niet echt mijn smaak
Wit.. teveel met lakproblemen
Zilvergrijs.. tsja, we hebben al 2 grijze
Donkergrijs.. zie hierboven
Blauw.. niet te vinden
Paars.. bah!
Oranje.. leuk, maar niet in NL geleverd
Bruin.. tja...

Totaal niet onze smaak en met name omdat tot 2010/2011 de standaard bruine binnenkant ons niet kon bekoren.
Maar ergens was een facelift versie van 2012 in bruin_met_bruin toch best wel leuk.

In plaats van bruin noemt Toyota het ´Aspiration Bronze´. Het blijkt ook nog een actiemodel enkel geleverd in wit of deze kleur. Interieur heeft de bijpassende bruine half lederen bekleding (met stoelverwarming) en vanwege de ´bronze edition´ ook interieurdelen in deze kleur. De bovenste delen van het interieur zijn bij deze facelift versie ook zwart ipv bruin. Ook had dit model wat chome lijsten achter en op zijkant. Optioneel waren aanwezig een origineel touchscreen navigatie met iPod aansluiting en achteruitrijcamera.

Totaal niet gepland, deze kwam ineens voorbij en we zijn er erg blij mee!

Geboren : 24-02-2012
Gewicht : 935 kilo
Lengte : 299 cm

Dus er is een 4e toegevoegd aan ons Toyota wagenpark : Een Toyota IQ Aspiration Bronze met CVT van 2012!

Inmiddels hebben we wat originele extra´s erop gezet waaronder 16" velgen van de 1.3 versie, een achterspoiler, windschermen en een zwart achterschort.

img_7712.jpg

img_7714.jpg

img_7611.jpg

img_7612.jpg

Weer een IQ erbij op het forum, het is duidelijk een auto die de liefhebbers wat doet. Mooie uitvoering. Ik ben benieuwd hoe de CVT het doet in dit model. De handbak heeft (uiteraard) nogal lange verhoudingen en een overactieve schakelindicator, en tot overmaat van ramp vaak de koppeling-resonantie. Hoewel ik van het schakelen ben denk ik dat de CVT in de IQ wel eens heel goed tot zijn recht kan komen.

Paars is niet bah trouwens. ;) Past perfect bij de interieurkleur.

Mooi bruin is niet lelijk. (y)
Veel plezier ermee. Ik ben benieuwd hoe de CVT je bevalt, ik ben niet altijd fan van die bakken maar kon hem in de Prius (andere auto, weet ik) best waarderen.

En hij is symmetrisch gemaakt met 't linker achterlicht van 'n rechtsgestuurde!

Leuk ding in een mooie uitvoering, die CVT maakt 'm waarschijnlijk een stuk fijner dan de handgeschakelde vanwege de reden die MWH noemt. Voor mijn gebruik bleek ie uiteindelijk toch net een maatje te klein, waardoor ik na zo'n 9 maanden afscheid heb genomen. Desondanks blijf ik fan van het concept.

Mijn tip voor elke iQ-rijder: led dim- en stadslichten erin zetten. Geeft veel meer licht en doet de auto zoveel moderner ogen.

Valt me een beetje tegen dat je voor de standaard IQ bent gegaan en niet voor een Cygnet. Nee zonder gekheid, leuk auto en de kleur staat hem goed.

Leuk ding, zo'n IQ! Dat bruin staat 'm ook prima.

Martin: blijf je een beetje on-topic reageren hier? Het gaat hier over de IQ van CXXX.

Bedankt allemaal.

De CVT pakt goed op, zeker rond de 2000-2500 toeren en met klein beetje lift ´schakelt´ ie rap terug in toeren. Op de snelweg met 110 loopt ie maar iets van 1500 toeren. Met het pookje in ´S´ hangt ie wat meer aan het gaspedaal. Heel verleidelijk en handig bij rotondes. Op een 50km/u weg gaat de CVT wel naar vrij hoog verzet waardoor het licht gaat brommen maar met 1200-1500 toeren wel logisch. In de ´S´ stand blijft ie dan met 2000 toeren wat wakkerder.

Een 1.3 met CVT had wel erg leuk geweest maar het verbruik is bij die versie veel hoger omdat de 1.3 pas wakker wordt bij hogere toeren. De 1.0 CVT heeft stuk minder vermogen maar rijdt dynamischer/soepeler volgens de reviews.

@Elco : Klopt, zit links een Engels achterlicht in. Rood W21W bolletje voor het mistlicht was ff zoeken maar gelukkig stond aliexpress er vol mee. LED verlichting heb ik er ook al erin gezet, een laag vermogen Philips Ultinon HIR2 setje en Osram stadslichten. Knipperlichten zitten soort Silvervisions in.

Ook heeft de voorkant paar kleine veranderingen ondergaan. Grille en mistlichtkappen zijn in zwart metallic gespoten omdat het achterschort dat ook is.. tevens een 10mm chroom stripje toegevoegd omdat de zij- en achterkant dat ook hebben. Mistlichten waren helemaal melkkleur dus vervangen voor LED met DRL erin en tenslotte een Japans ´Netz´ logo en hooglans zwarte kentekenplaathouders zonder reclame.

Daarmee is ie helemaal bij de tijd.

img_7810.jpg

img_7811.jpg

Mooi autootje! Veel plezier met jouw betrouwbare en onverslaanbare kleine Toyota. Ik heb hier ook zo'n enorm betrouwbare Toyota op de oprit staan en kan niet meer zonder een enorm betrouwbare Toyota.

Hopelijk heb je nog heel lang plezier van de iQ.

Bedankt Nico, Plezier van de IQ hebben we zeker, het is van zichzelf een briljante auto.
Rij eigenschappen zijn zeer goed, het stuurt bizar messcherp en straatje keren zonder te steken is elke keer lachen.
Het doet me denken aan de weekend-proefrit in een Smart toen in 1998.. alleen voelt dit toch veel volwassener aan.

Emotioneel gezien hebben we meer schik met de IQ dan met de (verkochte) Golf2 die ik 11 jaar gehad heb en altijd de trots van mijn overleden moeder was. Wilde laatst ook bijna sorry zeggen tegen de Corolla KE70 die in een garage staat toen ik daar laatst was om wat spullen op te slaan. Ze staat daar maar mooi te zijn.. zonder enig daglicht.

In ons geval zijn de auto´s net onze blikken kinderen.. soms hebben we het gevoel te weinig tijd te hebben voor de nodige aandacht. En gevoelsmatig is er altijd een lieveling.

EDIT :
Dacht even de topic url van onze bijzondere Corolla KE70 toe te voegen.. maar dat AW topic is weg blijkbaar.
Jammer want het is een auto met heel mooi verhaal..

Laatst bewerkt:
Vandaag weer moeten tanken.. uitkomst was 1:17 gerekend naar aantal KM en aantal liters.
Best tevreden ermee gezien de 16" velgen, winterbanden en de vele kleine stukjes.

Ben benieuwd hoe het verbruik zal zijn in de komende zomer van 2024. Was niet echt van plan andere banden te monteren (zit nu nog 7mm op) en het is zonde om deze Yokohama´s vroegtijdig af te danken.
We gaan het meten en zien... al maakt het deze auto niet minder briljant naar onze mening.

Absoluut! Ik reed zelf gemiddeld 1 op 18,5 over 15.000 km en zo'n 9 maanden tijd. De auto doet 't het beste op snelheden tot 100 km/u, daarboven speelt het gebrek aan stroomlijn hem parten.

Dit topic maar even updaten...

Het valt op dat er veel leuke reacties op de IQ komen. Men vind het een grappig, lief, so-cute, klein en onbekende auto. Veelal wel positief. Opvallend dat veel mensen nog nooit van een Toyota IQ gehoord hebben en dat terwijl de oudste al een jaar of 15 is.

APK
Paar maanden verder en tussendoor ook APK gehad.. in eerste instantie niet doorheen gekomen vanwege de verlichting. Met name de LED mistlichten. Deze zijn niet verstelbaar en staan net iets te hoog. Lichtbeeld staat OP de lijn en blijkbaar moet die eronder zitten. Dat was snel opgelost door de stekkertjes van de mistlichten los te trekken.

Vanwege het Engelse achterlicht was het mistlicht ook niet rood genoeg. Het was een rood T20 lampje maar was toch niet goed rood genoeg. Gelukkig had de Toyota werkplaatschef een rode lakstift om het lampje even een extra laagje te geven. Uitkomst : De IQ mag weer een jaar!

In het mistlicht zit nu een rode LED lamp. Dat moet voldoende zijn voor de volgende keuring.
Mistlichten kan ik weinig meer aan veranderen, voor de eerstvolgende APK schakel ik ze via de zekering uit of trek de stekkers weer los.

Accu
Bij aankoop is er een nieuwe Toyota accu in gegaan. Prima maar zag laatste weken elke keer dat de spanning na paar dagen nog maar 11,6v was.. en het starten wat moeilijk ging. Omdat ik nog nooit geluk heb gehad met Toyota accu´s deze maar preventief vervangen voor een Varta.

Voorjaar..

Eindelijk goed weer voor een echt goede poetsbeurt!

Wassen, kleien, polijsten (2 stappen), ontvetten en 2x in de Gyeon Pure glascoating gezet.
Al het zwarte kunststof ontvet en behandeld met Solution Finish.. dat blijft zeker een jaar lang diep zwart. Bandjes nog even in de gel, uitlaat met chrome polish, koplampen gepolijst en in de Gyeon Trim coating en toen was het wel even genoeg.

In totaal met Mevrouw CXXX erbij toch 15 uur in gaan zitten, 99% van de krassen zijn eruit (onder LED licht) maar het resultaat mag er zijn!

Daarna tijd voor foto´s en om ze te delen met jullie.

Is de uitlaat in de driehoek-vorm origineel zo? Eigenlijk best een goede deelnemer bij het EMWalhalla. Echt een buitenbeentje en snel vergeten wat je zelf ook al aangeeft.

Wat een sympathieke wagen zeg! En in een hele mooie uitvoering; met de ongebruikelijke lakkleur (en matchende binnenkant) komt 'ie er luxe over.

Heb je plannen om het logo aan de achterkant te laten matchen met de voorkant?

Dank je.

Het Japanse Netz logo op de neus is zoals ze in Japan ook geleverd werden.. en de hadden gewoon het Toyota logo achterop. Ik laat het zo. Het is een blijft een Toyota maar omdat het nog een echte Japanse Toyota productie betreft verdiende hij een kwinkslag naar het thuisland.

Achteraf gezien hebben we bij toeval een soort ´bullseye´ gescoord... terwijl we daar niet echt op uit waren.
En dat omdat we beide (ja, mevrouw CXXX met name) vaak een bepaald model en uitvoering van A tot Z kennen.. en beide daarom ook altijd topmodellen rijden, voorzover gewenst en/of mogelijk. De aankoop van de IQ ging iets sneller dan onze kennis erover maar het gevoel was blijkbaar de gok waard destijds.

Kleine update, halve hartverzakking maar alsnog opgelucht.

Op de aanwezige USB poort met voltmeter viel ineens op dat ie tijdens rijden maar 12,2v aangaf..
Thuis aangekomen en geparkeerd las ik gewoon 13,9v. Ok, zal wel..

Tijdens de rit erna zag ik weer 12,2v.. maar bij uitrollen voor stoplicht wél 13,9-14,2v. Huh?
En jahoor, bij rijden en accelereren gaf ie 12,2 aan maar bij uitrollen netjes richting de 14v.
Thuis aangekomen geparkeerd.. 14v.. schakel ik naar R, D, N of B dan was het 12,2.. nou moe?
Je zou zeggen, dynamo is aan het stukgaan. Dat dacht ik ook. K**! Dus met tegenzin op zoek naar een dynamo.

Maar... wat blijkt, er zit een zogenaamde ´slimme dynamo´ in.. die dus stopt met bijladen als iets het niet nodig vind. Alles om energieverbruik en uitstoot te verminderen. Nog nooit van gehoord en gedacht dat zoiets in een auto van 2012 zou zitten maar blijkbaar is dat standaard vanaf Euro5.

Gelukkig nog geen dynamo besteld.. en niks aan de hand. Wel weer wat geleerd.

Heeft mijn Subaru uit 2004 ook, beetje bij de tijd blijven CXXX. ;)

Die werd opeens zuiniger toen ik een acculader kocht, met volle accu wegrijden ipv bijna lege scheelt veel.

Met 2 recente hybrids en een Toyota van 1982 heb ik vast in de tussentijd blijkbaar wat gemist..
Maar 12,2v bij draaiende motor was voor mij een teken van rode vlaggen. Met hoofdpijn en stress..

Huidige technologie en 50+.. teken dat iets te snel gaat. :oops:

Update..

Wat een geweldige auto. Ja, hij is kort maar het is alles behalve een straf om ermee onderweg te zijn.
APK in December was weer probleemloos en pas geleden onderworpen aan onderhoud bij een Toyota dealer.

Olie en filter gewisseld, olie is Castrol 5W30 geworden
De NGK bougies zijn vervangen voor originele.. wel 90 euro (slik) maar was het waard
Luchtfilter paar duizend km geleden vervangen dus prima, niet vervangen.
Interieur filter ook pas vervangen maar was toch aangeslagen.. vervangen
Remmen.. als nieuw, geen slijtage of gekke dingen te zien. Geen klachten ook dus zo gelaten
Remvloeistof.. zag eruit als nieuw. Niks aan gedaan.
Riemen.. zagen er goed uit, geen gekke geluiden ook dus ook zo gelaten.
Airco afvoer.. buisje is verlengd zodat het niet terugslaat en interieur in drupt.
Spiegel knipperlichten.. vervangen voor die van Prius, zijn nu geheel verlicht ipv alleen het hoekje.
Airco ververst.. was 20% kwijt maar nu weer helemaal in orde.

De IQ loopt merkbaar soepeler en stiller, waarschijnlijk de door de nieuwe bougies en de olie.

Printen van de schema's en stekkers om de spiegels automatisch te laten inklappen bij afsluiten bij de dealer meegekregen, het zijn maar 3 draden dus die module aansluiten gaat nu zeker zelf lukken.

Omdat alles rondom onderhoud enorm meeviel cruise control (John Gold) laten inbouwen, 2 uurtjes werk en werkt fantastich. En aan het real-time verbruik te zien ook erg zuinig.

Voorlopig blijft de IQ. Kort, maar is zuinige, volwassen en betrouwbare auto!

Leuk hoor, deze zie je toch weinig terwijl het bij uitstek een briljante stadsauto is. Vond ik ook van de originele Smart ForTwo.

Als het de mijne zou zijn kwamen er Aston Martin logo's van de Cygnet op :LOL:
Velgen van de Cygnet wellicht iets lastiger te regelen.

Het is een Toyota iQ. Interessant genoeg zoals -ie is, dus ik zou er zeker geen andere logo's op plakken.

Mooi om te horen dat deze zo goed bevalt en goed wordt onderhouden, zodat -ie in principe oneindig vooruit kan. Hij ziet er ook nog steeds goed uit in deze spec!

Zelf mis ik mijn iQ trouwens nooit. Hoe volwassen hij voor zo'n kleintje ook mag zijn, voor mijn usecase was het achteraf gezien geen beste keuze.

Goed bezig! Zelfs onze pure gebruiks-IQ wordt nog met regelmaat aangezien voor een veel nieuwere auto. Jouw superfrisse exemplaar zal op niet-kenners over komen als een volledig nieuwe auto.

Korte (want t is tenslotte een IQ) update..

Als eerste.. echt een blijvertje dit autootje. De kosten, de eigenschappen en de duurzaamheid zijn echt top.
Blijft elke keer een klein kort feestje om in te rijden. Vandaag moest ie toch weer APK gekeurd worden.

Dit jaar ineens wat discussie vanwege de DRL verlichting.. omdat die het altijd doet.
Voorheen nooit een APK issue maar vandaag ineens wel.. gelukkig met stekkertje loshalen opgelost.
Dus groen vinkje van de Toyota dealer.. stekkertje er weer in en tot volgend jaar!

Als ze branden bij dimlicht mag dat als ze de stadslicht functie overnemen maar daar zitten ook wel wat eisen aan, dus dat zal de discussie zijn geweest.

Wel vermakelijk dat één persoon verschil zoveel uit kan maken met dit soort dingen. Maar als dit de discussiepunten zijn bij een APK dan heb je een goede auto!

Volgende keer schakel ik het gewoon vantevoren uit, is 1 stekkertje onder de kap. Geen discussie ook dan.

@PauseBreak : ja, de IQ is tot zover helemaal probleemloos sinds aanschaf in 2023 en ruim 10K KM. Vaste lasten zijn maar iets meer dan 60euro per maand (WA+ en MR:cool: en hij verbruikt 1:17 met best veel korte stukken.

verbruikt 1:17 met best veel korte stukken
Ik ben wel benieuwd hoeveel hij zou verbruiken als je minder korte stukken zou rijden.
Onze Toyota Camry doet ook 1:17, maar daarmee rijdt Twixin ook woon-werkverkeer (enkeltje 30 minuten, veelal snelweg). De Camry is wel een hybride.

Het is met de IQ hele jaar door zo'n 1:17 maar zelf ook keer benieuwd wat een hele tank snelweg doet.

Meestal nemen we 1 van onze hybrides voor langere afstanden. De Corolla TS is op de snelweg met 100 het zuinigst met 1:20, de C-HR doet 1:18 dan. Woon-werk met de C-HR is zonder snelweg, gemiddeld verbruik1:22.
Verbruik reken ik altijd na tanken uit, de boordcomputer is vaak een procent of 10 te optimistisch.

Met mijn handgeschakelde iQ driepitter reed ik gemiddeld 1 op 18,5 gemeten aan de pomp. Met veel snelwegkilometers, eigenlijk nooit echt boven de 100 km/u. De iQ heeft niet de juiste vorm voor extreme zuinigheid.

Ik vind voor een iQ een CX waarde van 0,299 terug en dat is niet zo best.... verklaart het relatief hoge verbruik op snelheid.

Het is ook weer niet bijzonder slecht. De iQ heeft als nadeel dat hij vrij breed is, met een relatief groot frontaal oppervlak als gevolg. Ook een rechte achterkant doet het verbruik nooit echt goed. Ter vergelijking, de toch behoorlijk gestroomlijnd ogende Audi A2 in standaardtrim heeft ook een Cw van 0,29. Met een viercilinder 1.4 haalde ik daarmee overigens 1 op 17,4, terwijl ik wel geregeld 130 reed. Toch vind ik de 1 op 17 bij korte (stads)ritjes van TS keurig, voor dat werk lijkt de iQ geoptimaliseerd.

De gevolgen van de rechte achterkant zitten in die cW waarde. Ik vind op internet een cW voor een A2 van 0.28 (0.25 voor de tdi 3L)
l x b x 80% (aanname) x cW. (Die aanname van 80% kan enorm verschillentussen modellen)
iQ 1.68 x 1.50 x 80% x 0.299 = 0,60
A2 1.67 x 1.55 x 80% x 0.280 = 0,58, oftewel 3.5% verschil die vooral bij hogere snelheden (kwadratische toename luchtweerstand) een verschilletje gaat maken, buiten eventuele rendementsverschillen van de motor en bak zelf.

Wetende dat.. zijn het hele nette waardes voor kleine (stads) auto.

Volgens mij is het enige IQ nadeel tov concurrenten (als ze er al zijn in deze grootte/klasse/bouwkwaliteit/duurzaamheid) is de aanschafprijs. Nieuw waren ze al best duur en nu nog blijken ze behoorlijk waardevast.

De IQ is met 2,99m kort, dat wel. Maar de (spoor)breedte is gelijk aan een volwaardige middenklasser.
Maar dat volwaardige gevoel ervaar je pas echt als je eens een paar KM in een IQ gereden hebt.

Dat zeker. Een 1.8 of 2.0 hybride is wel iets.. maar niet heel veel zuiniger!

Met de huidige buitentemperaturen rond het vriespunt gaan de Hybrids ook vaak net beneden 1:20 is onze ervaring maar dat komt veelal door de hogere temperatuur die je in de auto wenst.

Mijn C-HR boordcomputer gaf laatst 1:17 aan na een 25km rit.. bizar hoog verbruik maar met verwarming op 25 en rond vriespunt buiten misschien ook een uitzonderlijke situatie. In de zomer met 20-25+ heb ik ook eens 1:30 gezien bij dezelfde rit.

Bij een ICE is 60% van de verbrandde energie "restwarmte", afgevoerd via de uitlaat en radiator. Bij een EV heb je bijna geen bruikbare restwarmte en zal het 3.500 watt straalkacheltje het moeten doen. Dat vreet stroom!

Kan best..
Maar laten wij nou geen EV hebben maar alleen 2 HEV's én 2 ouderwetse ICE auto's.
Die voldoen alle vier voorlopig prima met de km die we ermee maken.

Verbruik uitgerekend bij laatste tankbeurt : 1:16,8 met veel kleine stukken in flink koude periode en veel ge(ver)-bruik van de verwarming. Niks te klagen, dat IQ-kkie blijft best zuinig! Wel gaat altijd BP98 erin..

Paar weken geleden ook het stekkertje op de accu losgehaald. Die bepaald of laden wel/niet voldoet aan de Euro5 norm.. dat laden wordt dus veelvuldig afgekapt vanwege verbruik, klimaat, milieu of economie ofzo. Nou, met los stekkertje wordt er altijd geladen met ommenabij 14v en... gaat de starmotor elke keer flink levendiger rond bij koude temperaturen. Kortom, ik laat hem voorlopig los.

Met verbruik van 1:16,8 zal zelfs Jesse Klaver niet gaan protesteren. Nog niet..

Dat is een prima verbruik. Wij zitten met de Verso-S met dezelfde motor rond de 1 op 15. Wel een wat grotere auto natuurlijk en ik tank alleen euro 95. Het is al duur zat.

Die truc met dat sterkkertje kende ik niet, maar ik ervaar vooralsnog nooit startproblemen.

Terug
Bovenaan