Dacia Bigster

MCW 41

Petrolhead
67r05r35a1qlzq_1200.jpg

adkfb6dtn4ml6n_1200.jpg

uwdroeub61ta19_1200.jpg

dmeg8taj23d5m9_1200.jpg

bnt79qpymhb2ft_1200.jpg

0ibccc7rpf10ux_1200.jpg

z096i3y8i5b4tn_1200.jpg

7tg5vyiqykwxnd_1200.jpg
mj6fk4d5jpvtj0_1200.jpg

bq9j1mc3kp8qqc_1200.jpg

2q22ixctsa7vid_1200.jpg

tzzzvq70uyo9bo_1200.jpg

m3vbva5jxe9y91_1200.jpg

Dan maar hier. Op de homepage mag ik als jonkie niks plaatsen nog. Skoda effect gaat komen voor Dacia. Dacia wordt groter, luxer, mooier en dus duurder en gaat richting Renault. Waarbij Dacia echt nog dat sympathieke heeft waardoor het als package aantrekkelijker is dan Renault. Wat Renault weer wat hoofdbrekens gaat geven. Zie Skoda-VW. Ik vind de Bigster een heel gaaf ding. Coole naam ook.

Jammer dat ie er niet als zevenzits is, al wordt dat mogelijk wat lastig: de achterste passagiers krijgen geen voetenruimte omdat daar de achteras zit.

Ik heb het ook al op de homepage min of meer geschreven:
Niet de mooiste auto ooit en ook niet de mooiste Dacia die er gemaakt is.

Maar wel een ideale auto voor mij;
- mag 1500kg slepen
- genoeg ruimte op de achterbank, meer dan 5 zitplaatsen heb ik toch niet nodig
- ruime koffer met een niet al te hoge tildrempel
- betaalbaar
- te krijgen met 4x4 al heb ik dat eigenlijk niet nodig

Een SUV heb ik ook niet nodig, een station zou ook voldoen, maar is een uitstervend ras.

Mwoah... da's wel kort door de bocht.
Ga eerst maar eens in een Bigster zitten en dan in een Tiguan. Kwaliteit van interieur is echt wel verschillend. Betaal je ook voor....dat dan weer wel. ;)

Mensen die verder winkelen omdat ze voor hun gezin een auto met voldoende veiligheid willen doen daar verstandig aan. En in weerwil met wat mensen vaak lijken te denken scoort Dacia echt niet alleen lager omdat er hier en daar een piepje ontbreekt, het gaat (bv bij de Duster) ook om botsveiligheid voor inzittenden en die wil je gewoon optimaal wat mij betreft.

The Dacia Bigster looks like a very promising addition to the already popular SUV lineup. With a lot of space, a higher level of comfort and a rich equipment, it will undoubtedly attract buyers who are looking for more for their money. But the biggest challenge will be whether Dacia can finally exceed the threshold of three stars in the NCAP safety test. The Duster has already disappointed, and the Bigster will need to improve on that score if it wants to succeed in the competition.
.
.

Afwachten dus, wat die Bigster bij de NCAP proef gaat doen.

Dan maar hier. Op de homepage mag ik als jonkie niks plaatsen nog. Skoda effect gaat komen voor Dacia. Dacia wordt groter, luxer, mooier en dus duurder en gaat richting Renault. Waarbij Dacia echt nog dat sympathieke heeft waardoor het als package aantrekkelijker is dan Renault. Wat Renault weer wat hoofdbrekens gaat geven. Zie Skoda-VW. Ik vind de Bigster een heel gaaf ding. Coole naam ook.
Hoofdbrekens is maar relatief. Als je niet zelf je markt kannibaliseert doen anderen het wel. Dan kan je beter genoegen nemen met wat minder dan met niets.

Mensen die verder winkelen omdat ze voor hun gezin een auto met voldoende veiligheid willen doen daar verstandig aan. En in weerwil met wat mensen vaak lijken te denken scoort Dacia echt niet alleen lager omdat er hier en daar een piepje ontbreekt, het gaat (bv bij de Duster) ook om botsveiligheid voor inzittenden en die wil je gewoon optimaal wat mij betreft.

.
.

Afwachten dus, wat die Bigster bij de NCAP proef gaat doen.

Dat een Dacia slechter scoort in de crashtest - daar heb je objectief gezien gelijk mee daar kan niemand wat tegeninbrengen.

Dat een grote groep mensen het niets kan schelen zie je dan weer aan de verkoopscijfers. Die Dacia gaat in ieder geval veiliger zijn van pakweg een occasie Mercedes die je aan hetzelfde bedrag koopt dus budget is ook belangrijk.

Niet geheel onbelangrijk is het feit dat de meeste kerende constructies langs onze Europese N/B/... wegen maar gekeurd zijn voor auto's tot 1500kg.
De vraag is dan wat het veiligste is als je van de baan gaat. Met een "onveiligere" auto van 1200kg tegengehouden worden door de kerende constructie - of met een "superveilige" auto van 2500kg erdoor vliegen.
Als je 2 bovenstaande auto's op elkaar of op een boom laat knallen zit ik uiteraard liever in die van 2500kg

Of het die klanten niets kan schelen of dat ze het niet helemaal helder op het netvlies hebben weet ik niet, ik sluit dat tweede zeker niet uit, zie mijn opmerking over het ontbrekende piepje. En vlak ook de groep die doet aan cognitieve dissonantie- reductie niet uit. Je geeft er zelf een mooi voorbeeld van.

Of het die klanten niets kan schelen of dat ze het niet helemaal helder op het netvlies hebben weet ik niet, ik sluit dat tweede zeker niet uit, zie mijn opmerking over het ontbrekende piepje. En vlak ook de groep die doet aan cognitieve dissonantie- reductie niet uit. Je geeft er zelf een mooi voorbeeld van.

Wel je ziet het allemaal heel zwart/wit en in theorie is het dat ook.

Maar stel:
-je kan een auto kopen die 90% overlevingskans geeft bij een zware crash, en dat ding kost je 30.000€
Ga je dan blij zijn met een auto die voor 10% niet voldoet, als er ook eentje op de markt is die 99% haalt?

Uiteraard ben je dan niet blij met 10% kans om niet van je crash weg te kunnen wandelen. Maar die 99% auto kost 150.000€ Wat kies je dan? Te voet gaan, fietsen of het OV nemen. Of dat dat veiliger is en je hiermee op je bestemming geraakt is een ander verhaal.

Zelfde verhaal:
Je bent uitgehongerd, hebt 5€ en er zijn 2 bakkers. Ze hebben alle 2 100 broden liggen. Bij de ene zijn 10 broden giftig, bij de andere 1. Bij die eerste bakker betaal je een euro voor een brood, bij die 2de 8€.

Zonder brood te eten ga je dood van de honger, 10% kans op een giftig brood is een heel slechte deal, maar bij de andere is 1% kans nog steeds een slechte deal en je kan het niet eens betalen.

Mijn punt is dat er vrijwel geen Dacia Topic kan passeren zonder dat je de opmerkingen plaatst dat je haast niet goed snik moet zijn om je gezin in een Dacia te willen vervoeren. Dat dat jouw mening is, daar heb je alle recht op. Dat er veiligere auto's bestaan is ook een feit daar heb je gelijk in. Dat niet iedereen een veiligere auto kan betalen is ook een feit, en dan is een nieuwe Dacia misschien toch nog wel de veiligste optie die er is.
Je kan dan met een uitleg komen die mensen dan maar beter hadden moeten studeren om meer geld te verdienen, maar allemaal universitairen om het vuilnis op te halen is ook niet realistisch, nochtans is vuilnisman/vrouw/x een essentieel beroep dus die regel gaat ook niet op.

Laten we eerst de daadwerkelijke NCAP score maar eens afwachten alvorens het afgaan op cq rechtbreien van een niet zo goede.

Stoer en gaaf. De Bigster won laatst in een test van de Seat Alteca. NCAP score moet nu toch wel 4 sterren zijn.

De veiligheidsnormen voor auto's die in Europa op de weg mogen zijn vorig jaar aangepast (verscherpt) middels GSR2 en Dacia moet zich daar uiteraard ook aan houden. Het dwingt Dacia om ook een aantal systemen aan te brengen waarvan ze eerder aangaven die uit kostenoverwegingen niet in hun auto's te willen stoppen. En dit zal zeker een positief effect hebben op dat deel van de NCAP dat hier over gaat. Ben benieuwd.

Zoals nu op de FP te lezen zijn het voor de Bigster 3 sterren geworden.
Ja 3 sterren voor de Dacia Bigster wat teleurstellend is. Ik had er echt 4 verwacht. Het viel me ook op dat bij Peugeot 3008, 5008 en de Opel Grandland 4 sterren halen terwijl de Chinese MG S5 EV vijf sterren haalt.

En welke conclusie trek je daar uit?
Ik ben van mening dat een nieuw ontworpen Europese auto in de c en d klasse gewoon 5 sterren moet halen. Je betaald ook een stevige prijs voor Europese auto`s. Het valt mij op de de veel goedkopere MG wel 5 sterren haalt. Welke conclusie kan je hier uitrekken? Zeg het zelf maar.

Ik zou zeggen, dan koop lekker een MG die 5 sterren scoort en dan ervaar je tijdens het rijden vanzelf waar de 5de ster vandaan komt ;)

Laatst bewerkt:
Hoe kun je minder sterren nou goedpraten? Waarom niet die kleine moeite extra gedaan voor die extra sterren?

Verwijderd.
Moderatie

Laatst bewerkt door een moderator:
ncap kijkt toch voor een groot deel naar voetgangers veiligheid? Dat zal mij namelijk totaal worst zijn bij het aankopen van een auto. En al die veiligheidsvoorzieningen? piep, bliep, gaan juist altijd uit

ncap kijkt toch voor een groot deel naar voetgangers veiligheid? Dat zal mij namelijk totaal worst zijn bij het aankopen van een auto. En al die veiligheidsvoorzieningen? piep, bliep, gaan juist altijd uit
De Bigster maar ook de 3008/5008 en de Grandland scoren vooral slecht op de Safety Assist. Maar ook op basis bescherming van volwassen inzittenden, scoren genoemde auto`s wat lager als gemiddeld. De Dacia Bigster het laagst met met 69%.

De Bigster komt er vanaf het einde van het jaar ook als vierwielaangedreven mild-hybride op lpg. Deze nieuwe aandrijflijn kan voor best veel mensen interessant zijn. Een elektromotor op de achteras zorgt hierbij voor de vierwielaandrijving. Je kunt de auto dan ook als voorwielaandrijver rijden.
262133769

Wel je ziet het allemaal heel zwart/wit en in theorie is het dat ook.

Maar stel:
-je kan een auto kopen die 90% overlevingskans geeft bij een zware crash, en dat ding kost je 30.000€
Ga je dan blij zijn met een auto die voor 10% niet voldoet, als er ook eentje op de markt is die 99% haalt?

Uiteraard ben je dan niet blij met 10% kans om niet van je crash weg te kunnen wandelen. Maar die 99% auto kost 150.000€ Wat kies je dan? Te voet gaan, fietsen of het OV nemen. Of dat dat veiliger is en je hiermee op je bestemming geraakt is een ander verhaal.

Zelfde verhaal:
Je bent uitgehongerd, hebt 5€ en er zijn 2 bakkers. Ze hebben alle 2 100 broden liggen. Bij de ene zijn 10 broden giftig, bij de andere 1. Bij die eerste bakker betaal je een euro voor een brood, bij die 2de 8€.

Zonder brood te eten ga je dood van de honger, 10% kans op een giftig brood is een heel slechte deal, maar bij de andere is 1% kans nog steeds een slechte deal en je kan het niet eens betalen.

Mijn punt is dat er vrijwel geen Dacia Topic kan passeren zonder dat je de opmerkingen plaatst dat je haast niet goed snik moet zijn om je gezin in een Dacia te willen vervoeren. Dat dat jouw mening is, daar heb je alle recht op. Dat er veiligere auto's bestaan is ook een feit daar heb je gelijk in. Dat niet iedereen een veiligere auto kan betalen is ook een feit, en dan is een nieuwe Dacia misschien toch nog wel de veiligste optie die er is.
Je kan dan met een uitleg komen die mensen dan maar beter hadden moeten studeren om meer geld te verdienen, maar allemaal universitairen om het vuilnis op te halen is ook niet realistisch, nochtans is vuilnisman/vrouw/x een essentieel beroep dus die regel gaat ook niet op.
Kijk wat je wilt of kunt uitgeven voor veiligheid en vergelijk dan bijvoorbeeld een nieuwe Dacia met een gebruikte andere auto.

Terug
Bovenaan