Dacia Spring

camperfan

Kilometervreter
leuk autootje en zal nu wel stuk beter zijn dan de oude. de renault is wat rustiger ontworpen.
dacia-spring-2027-launch-paris.webp

Beter dan ik had verwacht. Ze hebben er toch op een geslaagde manier iets eigens en herkenbaar Dacia van weten te maken. Op afstand en met mn ogen half dicht lijkt het wel een soort lego versie van de Twingo.

Vind het een interessant model. Wel het overwegen waard als opvolger van mijn huidige Clio.

Als deze net zo leuk rijdt als de Twingo althans en er ook niet op uitrustingsniveau wordt beknibbeld bij Dacia (wat je veelal wel ziet ten opzichte van de Renault modellen).

er ook niet op uitrustingsniveau wordt beknibbeld bij Dacia
In de basis laadt de Spring eenfase, dus je moet wel de optie 11kW AC + 50 kW DC laden aanvinken, maar verder ziet het er inderdaad best veelbelovend uit. Ze is ook wat langer dan de Twingo wat zich vertaalt in ruimte voor achterpassagiers en bagage. Daarbij de aantekening dat je een vaste in twee delen neerklapbare bank hebt in plaats van een verschuifbare achterbank.
277514272

Heb je daar een bron voor? Kan me bijna niet voorstellen dat ze andere bevestigingspunten hebben ontworpen, anders dan in de Twingo...
Het gelinkte artikel is de bron, lees dat even door en/of bekijk die video die erbij staat. De Spring is langer dan de Twingo dus er zijn de nodige aanpassingen in het ontwerp gedaan en dat gaat verder dan bevestigingspunten.

Hmm, AutoWeek is nou niet zo'n sterke/betrouwbare bron.
Een langere auto is meestal gewoon meer lengte voor en achteraan. Hooguit een ruimere bagageruimte dus.
Daar de wielbasis hetzelfde is, is meer ruimte op de achterbank niet aannemelijk. Zeker niet omdat de achterbank niet verschuifbaar is. Kan me niet voorstellen dat de bank verder naar achteren staat, dan bij de Twingo wanneer de stoelen in de achterste stand staan.

In het artikel kon je lezen dat het geen balzaal is: "We hebben al even achterin kunnen zitten en je kunt er als volwassene van zo’n 1,70 m aardig zitten. Ben je langer, dan wordt het wel echt krapjes." Maar zoals het altijd gaat: even zelf proefrijden en/of 'passen' als je interesse hebt. Anders voor iets anders gaan.

Het lijkt wel op een Kia Picanto in een modern jasje. Het ziet er zeker niet verkeerd uit als stadsauto. Leuke specs en een leuk prijsje. Krap 20K voor een auto die je zeker als 2e auto slechts om de paar dagen moet laden. Keurig.

Voor een tweede auto is 20k wel wat veel.
Prima auto voor veel EV rijders zonder groot gezin.

Meeste EV rijders leggen maar max. 75km af per dag lees ik hier zo, trekgewicht en range is niet relevant.

Snap de meer functie niet zo van die enorme zware overdreven EV auto's op de markt > 2 ton gewicht en hoger.
Als deze net zo hard afschrijft als de 1e versie Spring, dan is ie over 3 jaar te krijgen voor 10.000 EUR.

"De wielbasis is met 2,49 meter wel gelijk gebleven".

Lijkt me inderdaad een kwestie van proberen. Voor onze usecase, vervanging van onze 2e auto, een bejaarde Mercedes en aankomende milieuzones én zeer weinig kilometers, een interessante propositie. Met 20% korting via werkgever goed aan te schaffen en lang te gebruiken. Inderdaad ter plaatse zien naar het verschil Spring en Twingo (kinderen 5 maanden en 3 jaar).

Voor een tweede auto is 20k wel wat veel.
Prima auto voor veel EV rijders zonder groot gezin.

Meeste EV rijders leggen maar max. 75km af per dag lees ik hier zo, trekgewicht en range is niet relevant.

Snap de meer functie niet zo van die enorme zware overdreven EV auto's op de markt > 2 ton gewicht en hoger.
Als deze net zo hard afschrijft als de 1e versie Spring, dan is ie over 3 jaar te krijgen voor 10.000 EUR.

Ik weet niet of je de tweedehands markt een beetje in de gaten houd maar autos zijn enorm duur.

20k is gigantisch geld. Maar je koopt wel iets nieuws en iets waar je weinig onderhoudskosten op hebt. Lekker overdag laden dus je kilometerprijs is heel erg laag.

Ik weet niet of je de tweedehands markt een beetje in de gaten houd maar autos zijn enorm duur.

20k is gigantisch geld. Maar je koopt wel iets nieuws en iets waar je weinig onderhoudskosten op hebt. Lekker overdag laden dus je kilometerprijs is heel erg laag.
Precies, als je met 10K bij de gemiddelde garage aankomt en vraagt om een EV mag je van geluk spreken als ze met een bijna 10 jaar oude Zoë met huuraccu aankomen.

20k is gigantisch geld.

Voor jou misschien, maar niet voor iemand die een nieuwe auto koopt.

In het artikel kon je lezen dat het geen balzaal is: "We hebben al even achterin kunnen zitten en je kunt er als volwassene van zo’n 1,70 m aardig zitten. Ben je langer, dan wordt het wel echt krapjes."

En alleen dat is dus al onzin. Zelfs in de Twingo kun je vrij riant zitten. Ik ben langer dan 1.70 (normale been-rug proporties :) ) en kon in de Twingo al meer dan prima zitten. Een 'journalist' die het dus krapjes noemt, tja... Beoordeel een A-segment auto dan ook niet als een S-Klasse... De Twingo is al veel ruimer dan een R5 achterin, dus als de Spring nog ruimer is (wat ik dus niet geloof en wat het bericht ook niet aangeeft...) dan is zelfs de zin die je citeert al vreemd van AW.

Mag je vinden ;) Maar dat doet er niet zo toe in een Dacia Spring topic :)

Een Oude oliestokende Porsche met 200.000+km op de teller lijkt me nou niet bepaald minder 'weggegooid geld' dan een gloednieuwe en goede EV overigens. Maar goed...

Voor een auto, en zeker een nieuwe, is dat gewoon 'niks'. Gemiddelde ligt 2,5x hoger...

En zoals je ziet, je krijgt er bij Dacia en Renault enorm veel auto voor :)

Dat heeft niemand gezegd (wat je verder met "staf" bedoelt, is niet duidelijk). 20K voor een nieuwe auto is gewoon weinig geld, dat is wat er gezegd is, en wat de cijfers laten zien.

Jammer, al is Agave best gaaf.

Dan toch maar een kleurrijke Twingo... Grappig om te zien hoe anders ze gepositioneerd zijn, ondanks dat ze veel delen.

Zwart is zoals op elke auto geen pan, maar de rest is prima - ook al is vier kleuren karig. Maar ja, de lage prijs moet ergens vandaan komen...

Ik zou er perfect mee kunnen leven ... - Dacia heeft echt gigantische stappen gezet de voorbije 10-15 jaar. Renault heeft dat zeer slim aangepakt qua 'budget' merk i.t.t. andere Europese autoconsortia met minder visie.
Doe maar de zwarte of de donkergrijze en als het kan zetelverwarming.

De wielbasis is gelijk aan die van de Twingo en ik zeg nergens dat hij ruimer is dan de Twingo. Ik heb puur de ruimte bekeken zoals die in de Spring is en achterin is er voldoende ruimte voor iemand tot zo'n 1,75 m om achter iemand van gelijke lengte te zitten, maar dan houdt het verder ook wel op. Dus boven de 1,70 m begint het wel echt krapjes te worden. In de Twingo kun je met de optionele verschuifbare achterbank meer beenruimte creëren. Dat Honore 6969065 daarin dus 'vrij riant' kon zitten, heeft vast daarmee te maken of met zijn andere perceptie van wat riant zitten is.

Ik vind/vond de Spring wel een uitgesproken autotje. De nieuwe gaat op in de nietszeggende brij van vierkante hokken.

De huidige Spring vind ik een brommobiel. Maar de nieuwe Spring vind ik een enorme vooruitgang met een heel scherpe prijs. En ruimer dan de Twingo waarop het technisch is gebaseerd.

Op basis van de Twingo... ik moet zeggen dat ik de Spring leuker vind dan de Twingo, die ziet er me een beetje te geforceerd retro uit. Maar die nieuwe Spring staat op de shortlist om mijn huidige Spring te vervangen. Wel op plek drie...

De wielbasis is gelijk aan die van de Twingo en ik zeg nergens dat hij ruimer is dan de Twingo. Ik heb puur de ruimte bekeken zoals die in de Spring is en achterin is er voldoende ruimte voor iemand tot zo'n 1,75 m om achter iemand van gelijke lengte te zitten, maar dan houdt het verder ook wel op. Dus boven de 1,70 m begint het wel echt krapjes te worden. In de Twingo kun je met de optionele verschuifbare achterbank meer beenruimte creëren. Dat Honore 6969065 daarin dus 'vrij riant' kon zitten, heeft vast daarmee te maken of met zijn andere perceptie van wat riant zitten is.
Het verbaast me altijd dat in tests hier van kleine autootjes, serieus vergeleken wordt in hoeverre er volwassenen op de achterbank kunnen zitten. Kids, ja, maar hoe vaak worden 'grote mensen' achter in zo'n autootje meegenomen

Zo'n "autootje" is voor een hoop mensen gewoon hun dagelijkse auto en trots. Daar denigrerend over doen is heel laag. En ja, die mensen hebben ook vrienden, familie of andere volwassenen die wel eens achterin zitten. Heel relevant dus.

Terug
Bovenaan