Dacia "Twingo" EV

Marleen

Asfaltkampioen
voici-deja-les-lignes-de-la-troisieme-mouture-de-la-dacia-spring.jpg

Denis Le Vot, de baas van Dacia, heeft zojuist een ontwerpschets van de toekomstige Spring gepubliceerd. De productie vindt plaats in Europa en de basisprijs bedraagt minder dan € 18.000.

Ik had begrepen dat dit model onder de Spring zou gaan komen, maar ik kan het verkeerd hebben.

In de Franse pers spreekt men van de opvolger, in de Nederlandse van een nieuw model.

Denis Le Vot, de baas van Dacia, heeft zojuist een ontwerpschets van de toekomstige Spring gepubliceerd. De productie vindt plaats in Europa en de basisprijs bedraagt minder dan € 18.000.

Fijn dat er een opvolger komt of een geheel nieuw auto concept rond de €16 of €17000 van de Dacia Spring, maar wat zijn de prestaties.

Hoe goedkoper de electrische auto, hoe lager de actieradius lijkt tegenwoordig het credo. Actieradius net als de huidige Dacia versie ook 220 km, met 80% opladen dus 175km, laadtijd 8 uur geen snelladen mogelijk.

Als ik een marktplaats koopje van Zuid Nederland in Friesland op moet halen van 350 km enkele reis , heb ik 3 laadstops nodig van elk 8 uur, en kom met een lege accu thuis. Als ik het haal.

Fijn dat er een opvolger komt of een geheel nieuw auto concept rond de €16 of €17000 van de Dacia Spring, maar wat zijn de prestaties.

Hoe goedkoper de electrische auto, hoe lager de actieradius lijkt tegenwoordig het credo. Actieradius net als de huidige Dacia versie ook 220 km, met 80% opladen dus 175km, laadtijd 8 uur geen snelladen mogelijk.

Als ik een marktplaats koopje van Zuid Nederland in Friesland op moet halen van 350 km enkele reis , heb ik 3 laadstops nodig van elk 8 uur, en kom met een lege accu thuis. Als ik het haal.
Heeft de huidige Spring geen snellaadfunctie? De mijne wel.

Op largus.fr verscheen meer info over de nieuwe Dacia Spring:

1/ Ontwerp dat doet denken aan de Fiat Panda

dacia-spring-illustration-watermark-largus-2025-bd-002_3.jpg

2. Ontworpen in 16 maanden
- op basis van de Twingo
- in China ontworpen
- Chinese leveranciers worden gevraagd zich in Marokko te vestigen omwille van de invoertarieven.

3. Prijs van 18000 EUR
- door zich te beperken tot het essentiële qua uitrusting en veiligheidssystemen
- door de grootte van de LFP batterij te beperken (aangezien Dacia Spring-klanten gemiddeld 30km per dag rijden). De Twingo zal een batterij van 30kwh krijgen, verwacht wordt dat dit bij de Spring nog minder zal zijn.

Meer info:

De huidige Spring is echt een budget auto. Kleine, dunne bandjes, 1 ruitenwisser. En het zal aangaande de prijs rijden. Dus voor weinig heb je wel een auto. Deze 2e generatie lijkt weer flink upmarket te gaan zoals de rest van de Dacia's. Dus de prijs zal flink hoger worden.

Hmm, persoonlijk vind ik het uiterlijk geen verbetering. Net zoals bij alle andere Dacia's.

Vind het uiterlijk van de laatste Dacia generatie juist een enorme verbetering. Van "blikkerig en 'cheap-xss'" rond 2005 naar "prettig mainstream" rond 2020 tot "aantrekkelijk modern" anno 2025. De afgebeelde Spring is daarop geen uitzondering. Het uiterlijk zal succes van deze budget BEV niet in de weg staan, lijkt mij.

Laatst bewerkt:
Het is maar een impressie. Ik vind de huidige een sympathiek modelletje en ik hoop dat de nieuwe dat behoudt.

Misschien krijgt Dacia's nieuwe kleine EV een andere naam, maar in ieder geval zijn het spionagefoto's van de auto die op de tekening in het openingsbericht te zien is.

Wat betwijfel je? De tekening en de spionagefoto's zijn duidelijk dezelfde auto, de Dacia op basis van de Twingo. Je kunt het topic een andere naam geven.

Ik denk dat er van die impressie niet veel klopt. Zo naar het gesnapte prototype kijkend verwacht ik niet meer verschil tussen de Twingo en Spring-opvolger dan tussen de R5 en Micra.

Voor de enkeling die dat soort ritten maakt is de Dacia niet bedoeld natuurlijk. Sowieso kan je je afvragen wat er van je koopje overblijft als je er 700km voor moet rijden....

Ik vind het ergens toch jammer dat de leuke retro modellen van Renault zoals de 5 en de Twingo worden gerebadged. Haalt toch het unieke eraf.

Ik vind het ergens toch jammer dat de leuke retro modellen van Renault zoals de 5 en de Twingo worden gerebadged. Haalt toch het unieke eraf.
gewoon leuke modellen idd, ipv die 13 in een dozijn suvs wat vrijwel elke fabrikant maakt, waar je 10x moet kijken om te zien welk merk het is. Ook qua interieur nog redelijk, niet een plank met een stuur en tablet

Ik betwijfel het. AutoWeek zegt ook dat de Spring nog naast de "Twingo" blijft bestaan.
Elders lees ik dat dit de opvolger wordt van de Spring.

De Roemeense stadsauto zal de huidige Spring vervangen en zal naar verwachting begin 2027 bij de dealers verschijnen .Zoals te zien is op de foto's van de eerste gecamoufleerde prototypes die op de weg worden getest, behoudt de toekomstige Dacia Spring de proporties van de Twingo, maar de verschillen tussen de twee auto's zullen niet beperkt blijven tot alleen het logo op de carrosserie. De "eivormige" lijnen van de Franse auto zullen op de Roemeense versie meer uitgesproken lijnen krijgen , waardoor deze qua uiterlijk meer lijkt op de grotere modellen van de fabrikant, zoals de Duster of de recentere Striker. (Alvolante.it)​

Terug
Bovenaan