Daihatsu Tanto (JP)

A

Anoniem

Guest
De huidige Tanto stamt alweer uit eind 2013 en het werd tijd voor een compleet nieuwe generatie. Ditmaal gebaseerd op Daihatsu's nieuwe DNGA (Daihatsu New Global Architecture).

GOOGLE TRANSLATE: "The DNGA is designed not only for mini vehicles but also for the A / B segment models, the introduction of EVs (electric vehicles) and hybrid models at appropriate timings, and future regulations for two generations. Daihatsu first fully renovates platforms, engines, transmissions, suspensions, etc. in total to reduce weight by 80 kg, improve rigidity by 30%, improve driving performance and practical fuel consumption, and improve steering stability and ride comfort. (...) The engine, which is "new in appearance but completely new," uses a multi-spark that fires twice for the first time in Japan in order to improve combustion efficiency. As a new technology unique to Daihatsu, combustion efficiency is dramatically increased by “swirl spray” or high tumble dual porting, which atomizes gasoline, and it is approximately 12% at steady running at 60 km/h and steady running at 100 km/h. It contributed to about 19% fuel efficiency improvement. Furthermore, by increasing the torque over the entire area, the intermediate acceleration time of 40 km/h to 80 km/h. (...) The transmission will be the same CVT made by Daihatsu as before, but it has evolved into a "D-CVT (dual mode CVT)" that uses the world's first "power split technology."

Huidige Tanto https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,5181988 en nieuwe Tanto:
002_o.jpg

Nieuwe Tanto Custom en Tanto:
001_o.jpg

004_o.jpg

003_o.jpg

006_o.jpg

008_o.jpg

007_o.jpg

Tanto Custom
016_o.jpg

015_o.jpg

018_o.jpg

020_o.jpg

019_o.jpg

Custom RS
023_o.jpg

024_o.jpg

29 foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1188609.html

20190522-20105219-carview-030-3-view.jpg

20190522-20105219-carview-032-3-view.jpg

20190522-20105219-carview-044-3-view.jpg

20190522-20105219-carview-045-3-view.jpg

20190522-20105219-carview-000-3-view.jpg

20190522-20105219-carview-008-3-view.jpg

20190522-20105219-carview-013-3-view.jpg

20190522-20105219-carview-014-3-view.jpg

50 foto's: https://carview.yahoo.co.jp/article/testdrive/20190522-20105219-carview/photo/1/#contents

De Tanto is een kei-car (door middel van vastgelegde maximale afmetingen en vermogen levert de kei-car belastings- en verzekeringsvoordeel op aan de eigenaars.) De auto's zijn nooit langer dan 3.4 meter, breder dan 1.48 meter en niet hoger dan 2 meter. De motor is nooit groter dan 660cc. Daardoor zien de auto's er voor ons altijd wat ongelukkig uit maar bieden ze wel vaak relatief veel ruimte.

Ze zijn wat smal, maar verder hebben ze niet relatief veel binnenruimte, maar absoluut veel binnenruimte.
De Daihatsu Move is een verre voorloper. Dat is de leukste auto die ik heb gehad. Hij ziet er, net als de Tanto, niet uit, maar het rijden brengt een glimlach van oor tot oor (soort van 2CV).
Achterstoelen eruit en je hebt een mini-bestelbusje, waar opmerkelijk veel in past. Bij de Move zitten de achterstoelen vast met slechts drie schroeven.

Wat is het verschil qua recept dan? Zowel de Move als de Tanto zijn micro-MPV's. De Tanto lijkt me wel iets luxer uitgerust. O ja, hij heeft schuifdeuren achter.

De Move is traditioneler van vorm, met een veel schuiner geplaatste voorruit waardoor de bestuurder en voorpassagier daar minder ver van af zitten. En inderdaad geen schuifdeuren. De Tanto heeft echt de maximale interieurruimte die je binnen het kei-formaat bereiken kan.

Dank je. Ideale auto dus, zo'n Tanto. En lekker irriTanto voor je buurman om naar te kijken. ;) De eerste Move is 10cm smaller dan de Tanto en werd in West Europa goed verkocht. Ook als occasion zijn ze nog best gewild, gezien de vraagprijzen. Dus is er ook markt voor een Tanto in West Europa. Moeten ze hem wel linksgestuurd maken.
Aangezien het A-segment in Europa dreigt te verdwijnen, zullen we wel dit soort karretjes uit het verre oosten moeten halen.

Ik hoop van harte dat dat gaat gebeuren, maar het zal nog wel even duren voordat het idee dat je met elke auto comfortabel en veilig met 160 km/h over de Autobahn moet kunnen raggen tussen de Europese oren uit is.

Ja, wel mee eens eigenlijk. Klinkt misschien gek maar ergens "mis" ik wel de moderne equivalenten van rijdende telefooncellen zoals de oude Atos, Wagon R+, Move, etc. Verre van sexy maar wel ruim en makkelijke instap, en voorzien daarmee in een behoefte (met name die van de oudere autokoper).

De Karl toont aan dat daar nog best behoefte aan is, maar die is natuurlijk al heel wat volwassener dan die echte ukkies.

Ik lees dat straks automatische rijhulpsystemen verplicht worden in auto's, na de al verplichte ABS en ESP. Straks kost een nieuwe auto minimaal 20.000 euro, als dat zo verder gaat.
Als in Europa ook het Kei-segment wordt ingevoerd, met ontheffing van al die nonsens, dan kunnen we weer voor 10.000 euro een ruime, zuinige en lichte auto kopen.
Een Opel Karl of Hyundai i10 is geen A-segment meer. In testen kijkt men wel naar de beste A-segmenter, maar men vergeet de kosten en het formaat, waar het bij een A-segmenter eigenlijk allemaal om gaat. Daarom is de i10 geen verkoopsucces: hij is qua formaat, kosten en gewicht gelijk aan een B-segmenter. Alleen de kleine motor maakt hem A-segment. Er is ruimte voor echt compacte en lichte auto's, onder het huidige A-segment. De occasionmarkt toont aan dat daar veel behoefte aan is. Een Move kost tweedehands het dubbele als een vergelijkbare Cuore, terwijl de nieuwprijzen veel dichter bij elkaar lagen.

Ik ben het niet helemaal eens met je observaties, GT. Allereerst vind ik niet dat je kunt stellen dat er momenteel veel vraag zou zijn naar kei cars omdat een tweedehands Daihatsu Move van twintig jaar oud zo enorm gewild is. Als ik op gaspedaal.nl kijk worden er 16 Moves aangeboden. Daarvan zijn er vier van het eerste type en ik heb de gemiddelde prijs speciaal even voor je berekend: € 564,75. Ik vind dat nog niet echt een heel duidelijk signaal dat klanten straks in de rij zullen staan voor die simpele kei cars. Of nou ja, simpel? Hoe simpel en goedkoop zijn die kei cars eigenlijk? De Daihatsu Tanto is er voor prijzen van 1.078.000 yen tot 2.009.000 yen ofwel € 8.820,- tot € 16.432,-. Klinkt niet heel duur. Maar een Suzuki Swift heb je voor 853.000 tot 1.993.000 yen ofwel € 6.977,- tot € 16.301,-. Een Mitsubishi Mirage (Space Star) kost 843.000 tot 2.158.000 yen ofwel € 6.898,- tot € 17.658,-. Een Tanto is dus niet goedkoper dan een Space Star of Swift, integendeel. Bovendien stel je dat de Daihatsu Move succesvol was in Europa en dat waag ik ernstig te betwijfelen. Nederland is altijd een van de grootste afzetmarkten voor Daihatsu geweest (simpelweg omdat Daihatsu in de meeste landen geen sterke positie had) en hier verkocht de Move niet goed. 1.629 stuks in introductiejaar 1997, 913 in het jaar erop, in 1999 nog 535 stuks, in 2000 kwam er een nieuw model dat niet aansloeg met 554 stuks dat jaar en 220 in 2001, 116 in 2002, 56 in 2003 en 5 in 2004. De auto verdween kortom geruisloos van de markt, ondanks dat de importeur in reclame-uitingen deed geloven alsof consumenten massaal liefdesverklaringen naar de importeur hadden gestuurd, want wat was die Move toch enig!

Je stelt dat een Hyundai i10 of Opel Karl geen echte A-segmenter is, waar is die stelling op gebaseerd? Een Karl of i10 is pakweg 3.65 meter lang, is dat zo groot? De Hyundai i10 is de goedkoopste auto op de Nederlandse markt, die kost iets meer dan 10.000 euro (inclusief actievoordeel, maar dat voordeel is eerder regel dan uitzondering). Ja, de i10 zit een gewichtsklasse hoger dan veel concurrenten en daar kun je de auto op afrekenen, maar in de rest kan ik niet meegaan. Je kunt erover twisten of de rijhulpsystemen en systemen ten behoeve van de actieve veiligheid voor inzittenden zinvol zijn, maar dat ze de kans op ongelukken of letsel verkleinen lijkt me evident.

Rijhulpsystemen zijn natuurlijk zinvol, zolang je er niet blindelings op vertrouwt. Alleen vind ik niet dat ze verplicht moeten worden. De consument moet dat allemaal betalen. Dat is nu al met ABS en ESP.
Maar goed; ik denk dat de Tanto alle nodige en onnodige luxe wel aan boord heeft. Grappig te zien is dat de motorbeperking van 660cc meer mogelijkheden biedt qua ruimte-indeling. De neus kan extreem kort. Met 64pk wil zo'n auto vast best wel vooruit. Een veel zwaardere Hyundai i10 heeft slechts een paar meer pk's.

929V6 zei:
De Move is traditioneler van vorm, met een veel schuiner geplaatste voorruit waardoor de bestuurder en voorpassagier daar minder ver van af zitten. En inderdaad geen schuifdeuren. De Tanto heeft echt de maximale interieurruimte die je binnen het kei-formaat bereiken kan.

Je hebt meerdere soorten kei-cars. Bij Daihatsu heb je de normale Mira, de hoekige Move en de "light tall wagon" Tanto. Bij Suzuki heb je dan weer de Alto, Wagon R en Solio (Spacia trouwens ook). Honda heeft de N-ONE, N-WGN en N-BOX. De laatste van die drie merken hebben allemaal schuifdeuren. Zeg maar het MPV-broertje

1_m.jpg
1_m.jpg
1_m.jpg

1_m.jpg
1_m.jpg
1_m.jpg

car_N-ONE.png
car_N-WGN.png
car_Nbox.png

En dan heb je nog retro-modellen, SUV-achtigen, coupe's etc

Mooi overzicht. Het geeft inderdaad wel aan dat kei cars er in allerlei soorten (en dus niet maten want die zijn afgezien van de hoogte steeds hetzelfde ;)) zijn.

@Rutger DC,

Ik denk dat je het potentiële Europese succes van een dergelijke kei car noch in negatieve, noch in positieve zin kunt afmeten aan de verkoopcijfers van de Move destijds. De markt is veranderd en de uitstraling, aankleding en techniek van de autootjes zijn dat ook. Men zou bij wijze van proef eens een paar modellen op een grote Europese autoshow moeten zetten om de interesse bij het publiek te peilen.

Kia heeft in de vorm van de Ray best een geschikt wagentje, een auto die duidelijk naar voorbeeld van de Japanse kei cars is ontwikkeld, maar een stukje langer en breder is en de benzinemotor van de Picanto heeft (of een EV-variant). Die auto is helaas alweer 7,5 jaar oud, dus Kia zag hier kennelijk ook niet echt een markt voor een dergelijke mini MPV.

Die echte kei cars zijn hier denk ik volkomen kansloos. Duur, zien er in de ogen van de gemiddelde consument niet uit en dan houd je een kleine groep van ouderen over en anderhalve AW-forummer die vertederd raakt door het concept van de auto en 'm ook daadwerkelijk nieuw aanschaft. Dat Daihatsu niet meer wordt geleverd op de Europese markt komt door een combinatie van gebrekkige vraag, de destijds dure yen en de hoge kosten om de auto's aan te passen aan de Europese markt en die kosten zullen nu alleen maar toe zijn genomen.

Een auto als de Suzuki XBee (met platform, formaat en motor van de Ignis en dus geen kei car zoals de Hustler) had me ook wel leuk geleken, maar voor Suzuki is het wat teveel om naast de Ignis nog een mini crossover-achtige te leveren.

De Europese regelgeving en noodzakelijke aanpassingen lijken me het allergrootste struikelblok, want er zijn volgens mij genoeg kei-cars die qua uiterlijk best behoorlijk bij Europeanen in de smaak kunnen vallen. En zelfs als de prijs niet helemaal meevalt en de verkochte aantallen relatief klein zijn nog wel een soort statussymbool, als een soort gadget, kunnen worden.
De XBee zou hier zeker niet misstaan in het straatbeeld en spreekt denk ik toch wel een andere doelgroep aan dan de Ignis. Van mij mag hij meteen komen, erg leuk ding voor wie op zijn Panda is uitgekeken.

Xbee is geen keicar ;) De Hustler (lijkt er een beetje op wel. Gelukkig hebben we wel de Jimny, ook een keicar. De Suzuki Alto Works mag van mij ook wel komen, net als de Daihatsu Cast

MattCurlew zei:
Xbee is geen keicar ;)

Dat was door Rutger ook al aangegeven en ik wijdde er daarom ook een nieuwe alinea aan. De Jimny zoals wij hem hebben is langer en breder dan de Japanse kei-versie en natuurlijk ook groter gemotoriseerd en is daarom ook geen kei-car.

Wat nieuwe veiligheidssystemen en "In this partial improvement, a new grade "Style Selection" featuring a front face with powerful plating decoration on "Tanto Custom (including welfare vehicles)" is set. Four 2-tone colors have been added to the Tanto (including welfare vehicles), resulting in a wider variety of colors than before."

006_o.jpg

008_o.jpg

013_o.jpg

015_o.jpg

010_o.jpg

012_o.jpg

014_o.jpg

Meer foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1292363.html

Facelift waarbij vooral de Custom is aangepakt én een nieuwe crossover-achtige:

001_o.jpg

002_o.jpg

Custom