Daihatsu YRV 2001 - Vraag over roest

A

Anoniem

Guest
Goedenavond!

https://www.autotrack.nl/a/daihatsu-yrv-benzine-2001-50069876

Ik zag zojuist deze auto staan en ben nog altijd op zoek naar mijn eerste auto.
Mij persoonlijk sprak alles wel op deze auto aan, behalve de foto van onder de motorkap. Ik zie op verschillende plekken roest.
Zou iemand mij kunnen vertellen of dat erg is bij de betreffende onderdelen? Ik weet er namelijk niks van af.

Alvast bedankt!

Dat hitte schild en steuntjes van de radiator is echt niet belangrijk qua roest. Verder wat slangklemmetjes en moertjes en ook die maken niks uit. Zou me er dus niet druk om maken. Als je het lastig vind en je eerste auto is even iemand meenemen die er verstand van heeft tijdens de proefrit ;)

Vind zelf dat het missen van een knop van de verwarming een groter probleem is. Dat zou ik in elk geval door de garage laten oplossen

Bij een auto van deze leeftijd voor dit budget is roest wel het al allerlaatste waar je je zorgen om moet maken. Roest onder de motorkap te zien op de foto lijkt me vliegroest, totaal niet boeiend of zorgwekkend.

opel omega zei:
Dat hitte schild en steuntjes van de radiator is echt niet belangrijk qua roest. Verder wat slangklemmetjes en moertjes en ook die maken niks uit. Zou me er dus niet druk om maken. Als je het lastig vind en je eerste auto is even iemand meenemen die er verstand van heeft tijdens de proefrit ;)

Vind zelf dat het missen van een knop van de verwarming een groter probleem is. Dat zou ik in elk geval door de garage laten oplossen

Bedankt voor de info! Ik kan de auto bij een autogarage in de buurt gratis laten controleren, aangezien dit een kennis is. Weet niet precies hoe en wat, maar ik ga ervan uit dat ze hem even op de brug zetten en het overige zullen controleren.

Wat betreft de verwarming, bedankt voor de opmerking, ik had het zelf nog niet eens gezien :rolleyes:

Total Loss zei:
Bij een auto van deze leeftijd voor dit budget is roest wel het al allerlaatste waar je je zorgen om moet maken. Roest onder de motorkap te zien op de foto lijkt me vliegroest, totaal niet boeiend of zorgwekkend.

Bedankt!

Rechter voorscherm andere tint grijs dus schade gehad.

Op zich leuke auto, maar ik zou zelf verder zoeken...

Carkiller zei:
Rechter voorscherm andere tint grijs dus schade gehad.

Op zich leuke auto, maar ik zou zelf verder zoeken...

Ook dat had ik nog niet gezien, is inderdaad een andere kleur.

Los van het kleurverschil, waarom moet men een auto die schade heeft gehad niet kopen?

Is de schade wel goed hersteld, is er geen schade die je niet ziet en helemaal niet hersteld is...
Schade is niet erg, als je weet dat het goed hersteld is.
Bij deze auto is het onbekend...

Carkiller zei:
Is de schade wel goed hersteld, is er geen schade die je niet ziet en helemaal niet hersteld is...
Schade is niet erg, als je weet dat het goed hersteld is.
Bij deze auto is het onbekend...
Bedankt! Is het geen optie om het schadeverleden rapport te kopen (https://www.autoverleden.nl/schadeverleden-auto/)? Of staat daar dan ook niet alles in?

Zoiets als een schadeverleden rapport bestaat niet. Er is niemand die zoiets bijhoud. Enige wat zichtbaar zou kunnen zijn is als er een WOK status geweest is. Die status krijgt een auto bij alleen hele heftige schade, auto moet dan opnieuw ter herkeuring aangeboden worden ( Wacht Op Keuring ). Wanneer een auto een deuk of een kleine aanrijding gehad heeft is dus niet bekend.

Total Loss zei:
Zoiets als een schadeverleden rapport bestaat niet. Er is niemand die zoiets bijhoud. Enige wat zichtbaar zou kunnen zijn is als er een WOK status geweest is. Die status krijgt een auto bij alleen hele heftige schade, auto moet dan opnieuw ter herkeuring aangeboden worden ( Wacht Op Keuring ). Wanneer een auto een deuk of een kleine aanrijding gehad heeft is dus niet bekend.
Oh oke! Bedankt voor de duidelijke uitleg. Maar zoals ik boven vermeldde laat ik de auto controleren bij een andere garage. Zouden die me dan niet kunnen vertellen of alles 'goed' gerepareerd is en of het oké is om de auto te kopen of juist niet?

Ja dat kunnen ze. Daarom doe je een aankoopkeuring, dan komen eventuele gebreken die een leek niet ziet naar boven.

Total Loss zei:
Bij een auto van deze leeftijd voor dit budget is roest wel het al allerlaatste waar je je zorgen om moet maken.

Juist in deze prijsklasse moet je goed op roest letten. Als dragende delen structureel door roest zijn aangetast, is zo'n auto al snel 'total loss'.

Op de foto's ziet de auto er wel goed uit. Volgens mij zit er ook een beetje roest boven de kentekenplaat op de achterklep. Maar ja, wat kan je in deze prijsklasse verwachten. Blijft toch een beetje een gok, of je moet een onafhankelijke keuring laten uitvoeren als je meer zekerheid wil.

Eerst zeg je dat roest er toe doet en dan zeg je "Maar ja, wat kan je in deze prijsklasse verwachten". Precies de reden waarom ik zeg dat roest er niet toe doet. Voor dit soort budgetten mag je hopen dat auto 1 of 2 jaar meegaat. Roest wel/niet is pas een issue als je veel geld uit gaat geven aan een oudere auto waar je heel lang mee wil doen. In alle andere gevallen is de algehele technische toestand en het onderhoud veel belangrijker dan roest. "Auto heeft geen roest! Maar starten en rijden doet hij niet". Beetje overdreven maar je snapt mijn punt. ;)

Total Loss zei:
Eerst zeg je dat roest er toe doet en dan zeg je "Maar ja, wat kan je in deze prijsklasse verwachten". Precies de reden waarom ik zeg dat roest er niet toe doet. Voor dit soort budgetten mag je hopen dat auto 1 of 2 jaar meegaat. Roest wel/niet is pas een issue als je veel geld uit gaat geven aan een oudere auto waar je heel lang mee wil doen. In alle andere gevallen is de algehele technische toestand en het onderhoud veel belangrijker dan roest. "Auto heeft geen roest! Maar starten en rijden doet hij niet". Beetje overdreven maar je snapt mijn punt. ;)

Plekje op de achterklep of structurele roest zijn wel twee verschillende zaken. Want roest doet er zeker toe als het structureel is. Want dan kan de eerstvolgende apk meteen afkeur betekenen. En bij een 19 jaar oude Japanner zou ik zoiets wel uit willen sluiten. Een plekje hier of daar kan je verwachten en is inderdaad minder belangrijk dan een technisch goede staat. Helemaal mee eens.

En dat een op het oog mooie auto onderhuids toch verrot kan zijn kan gewoon: https://www.youtube.com/watch?v=K_1M1GiTbx8

Welke 20 jaar oude auto in deze prijsklasse heeft absoluut 0 schade gehad? Gewoon even kijken of de auto verder goed is, en dat het goed genoeg is hersteld. Een avondje uit kost bijna al meer dan de vraagprijs van deze auto,

Hou er bij de Daihatsu YRV wel rekening mee dat ze niet geschikt zijn voor E10, dus je moet altijd de duurdere brandstof (E5) tanken.

De achterklep zelf vind ik er ook niet super uitzien.. beetje verkreukeld.. met deuken en butsen, met name die rand onder het kenteken.

AnnoNu zei:
Hou er bij de Daihatsu YRV wel rekening mee dat ze niet geschikt zijn voor E10, dus je moet altijd de duurdere brandstof (E5) tanken.

Dan rijdt die wel weer zuiniger, gewoon even een brandstof app downloaden en selecteren op E5 en navigeert die je er zo naar toe. Probleem opgelost.

Heb zelf een YRV. Die roest die je ziet onder de motorkap is niet zo ernstig. Waar je goed op moet letten zijn de dorpels en wielkasten. Over deze dorpel zit een zijskirt maar daaronder kan van binnenuit best roest ontstaan. Even op de brug zetten zou ik zeggen. Voor de rest best een lekker autootje hoor zo'n YRV, maar wel gevoelig voor roest.

Ik woon 1 minuut van de Duitse grens, dus E5 tanken is geen probleem qua prijs.
Ik zal vragen of ze de auto op de brug kunnen zetten voor wat betreft de roest etc.

Tank ook al tijden V power van shell, in verband met octaangehalte, zie nu pas in de handleiding staandat dit gehalte minimaal 90 moet zijn, zou dan ook geschikt zijn voor e10.

Terug
Bovenaan