De laatste tijd zijn zowel de Laguna, Alpine en de ZOE voor het reguliere onderhoud geweest. Dit jaar was het thema duidelijk:
remmen.
Bij de
Alpine (24.600 km) was dat nog het minst ingrijpend, de derde onderhoudsbeurt voorziet namelijk in het vervangen van de
remvloeistof. Verder kwam er een opmerking over de achterbanden, nog 3,2 mm profiel, of ik ze vervangen wilde hebben. Dat hebben we nog maar even niet gedaan. Voorlopig zitten er geen grote trips aan te komen en binnenkort heb ik all-season banden op de andere set wielen voor de Alpine.
De
ZOE is inmiddels de 220.000 km voorbij en daar werd geconstateerd dat de r
emschijven (voor, deze generatie heeft achter nog trommels) het geen jaar meer gingen volhouden. Dus een setje remschijven en blokken er tegen aan. Het is tenslotte pas de eerste keer dat er iets met de remmen is, in 13 jaar. En verder waren er geen issue’s.
Bij de
Laguna min of meer hetzelfde. Ik had al geconstateerd dat de auto begon te trillen bij afremmen en toen ik in het voorjaar de wielkasten schoonmaakte vond ik de
remschijven er al redelijk versleten uitzien. Maar hier was het voor en achter. Ik heb nog overwogen om het zelf allemaal te vervangen maar dat zou door tijdgebrek dan weer een klus van meerdere weken worden en de APK was eigenlijk al verlopen. De Laguna had vorig jaar met de distributieriem etc ook al een flinke rekening, het is wel een dure auto in het onderhoud. Wel leuk: het viel me op bij het invullen van het laatste tankbonnetje in de verbruiksmonitor dat ik zuiniger rijd dan de fabrieksopgave. Dat zit hem er natuurlijk in dat we proberen de korte afstanden altijd met de ZOE te doen en de Laguna alleen voor langere ritten te gebruiken, maar het is wel leuk vind ik.
Verder ben ik ook weer bezig met de
remmen van de blauwe
Renault 15. Al sinds ik er na de restauratie mee ben gaan rijden, komt het rempedaal net niet helemaal terug. Tijdens de opbouw heb ik destijds alleen maar nieuwe onderdelen gebruikt, maar toch is het een hardnekkig probleem. Inmiddels hebben we alles of nog een keer vervangen of afgesteld (of allebei). Op de rembekrachtiger na, dus dat wordt het volgende.
En dan was er nog de vriendin van de oudste hier thuis. Ze liet op een gegeven moment een advertentie zien van een rode Honda Prelude 2.3 4WS die ze wilde gaan kopen. Met argumenten over verbruik, belasting en poetsen (het was geen rood metallic), wist ik haar er van te weerhouden. Maar nog geen week later komt ze met dit aanrijden:
Verstandig? Hmm, nee misschien niet. Maar je bent 20 jaar en het leven is te kort om in saaie auto's te rijden.