Dave's Renaultjes // vakantie

Auto's met een turbo zijn het meest kritisch en die hebben vanaf de jaren 90 al wel een klopsensor die zo automatisch aanpassen aan octaangetal wat erin zit. Vanaf jaren 2000 is het voor alle auto's wel een beetje standaard. Oudere auto's kan je vaak de onsteking iets anders afstellen en daarmee op 95 afstellen. Eerste injectie auto's hadden vaak een soort stekker die als schakelaar diende. Opel had die jarenlang bij de veerpoot zitten om te kunnen schakelen tussen 95 en 91 (in Oost Duitsland was er nog vaak alleen 91 te krijgen).

En als dat allemaal niet lukt dan gewoon niet volgas rijden of heel hoog in de toeren. Het geluid van een kloppende motor is erg opvallend dus eenvoudig aan te leren om daarvan weg te blijven.

Maar uiteraard haal je met al het bovenstaande niet meer het maximale vermogen.

Leuke rit zo te zien en leuke opkomst!

Ah oké, dus voor 99% van de auto's die op Corsica rijden geen probleem. En voor de Alpine ook niet, ik geloof niet dat ik ergens op het eiland ook maar in de buurt ben geweest van maximaal vermogen. ;)

Dat was een geslaagde dag gisteren! Er kwamen liefst 12 Laguna coupé's bij elkaar 's morgens in Zaltbommel. Leuk om nieuwe Renault / Laguna liefhebbers te ontmoeten en om samen een stuk te toeren en te lunchen.

050df4d9-dc61-41ab-bc08-e38b4f329e77.jpg

Grappig was dat de eerste 5 coupé's die aankwamen allemaal een andere kleur waren. De toertocht zijn we met 9 auto's gaan rijden. En na de lunch zijn er nog een aantal richting huis gegaan.

2217f27d-7a73-49fd-a696-387ee1b15d0a.jpg

62e60145-e902-40ca-ad2b-fdd86ea682d7.jpg

Contactgegevens zijn uitgewisseld en mogelijk komt er nog een vervolg.

Het was zeker bijzonder, en ook boven verwachting. Ik had 9 aanmeldingen en 3 "misschien"s, en dus gehoopt op 10 auto's. Ook wel apart dat de meesten allemaal van redelijk ver moesten komen, omgeving Leiden, Alkmaar, Soest en Lochem. Toch niet echt bij de deur, maar iedereen vindt het toch een soort van "feestje" om in de Laguna coupé te mogen rijden. :)

Wat als..... Renault nou eens een echt sportieve variant van de Laguna coupé had gemaakt. Ik weet dat er plannen zijn geweest om een Renault Sport variant van de Laguna te maken. Maar die hebben het niet gehaald.
Met AI kun je tegenwoordig wel snel leuke varianten bedenken.

5bbc50a6-8812-4b54-adf3-573edca61c8d.jpg

bdf9bc3b-d532-4dd4-9494-1dc7915cdc33.jpg

Ik krijg hier gewoon zin van om een "sloop" Laguna coupé te kopen en wat te gaan bouwen.... :unsure: :D

Mooi dat de meeting geslaagd was! Ik was graag aangehaakt, maar je kent het verhaal inmiddels.

Goede AI-creaties ook, het ontwerp van de LC leent zich voor zo'n uitdossing, maar ik denk dat hij de prestaties van een Megane R.S. in de praktijk niet zou overstijgen. Best begrijpelijk dat het merk dit uiteindelijk niet heeft gedaan.

De laatste tijd zijn zowel de Laguna, Alpine en de ZOE voor het reguliere onderhoud geweest. Dit jaar was het thema duidelijk: remmen.

Bij de Alpine (24.600 km) was dat nog het minst ingrijpend, de derde onderhoudsbeurt voorziet namelijk in het vervangen van de remvloeistof. Verder kwam er een opmerking over de achterbanden, nog 3,2 mm profiel, of ik ze vervangen wilde hebben. Dat hebben we nog maar even niet gedaan. Voorlopig zitten er geen grote trips aan te komen en binnenkort heb ik all-season banden op de andere set wielen voor de Alpine.

497bb95d-0637-40fd-9f0c-4c073a55a362.jpg

De ZOE is inmiddels de 220.000 km voorbij en daar werd geconstateerd dat de remschijven (voor, deze generatie heeft achter nog trommels) het geen jaar meer gingen volhouden. Dus een setje remschijven en blokken er tegen aan. Het is tenslotte pas de eerste keer dat er iets met de remmen is, in 13 jaar. En verder waren er geen issue’s.

Bij de Laguna min of meer hetzelfde. Ik had al geconstateerd dat de auto begon te trillen bij afremmen en toen ik in het voorjaar de wielkasten schoonmaakte vond ik de remschijven er al redelijk versleten uitzien. Maar hier was het voor en achter. Ik heb nog overwogen om het zelf allemaal te vervangen maar dat zou door tijdgebrek dan weer een klus van meerdere weken worden en de APK was eigenlijk al verlopen. De Laguna had vorig jaar met de distributieriem etc ook al een flinke rekening, het is wel een dure auto in het onderhoud. Wel leuk: het viel me op bij het invullen van het laatste tankbonnetje in de verbruiksmonitor dat ik zuiniger rijd dan de fabrieksopgave. Dat zit hem er natuurlijk in dat we proberen de korte afstanden altijd met de ZOE te doen en de Laguna alleen voor langere ritten te gebruiken, maar het is wel leuk vind ik.

Verder ben ik ook weer bezig met de remmen van de blauwe Renault 15. Al sinds ik er na de restauratie mee ben gaan rijden, komt het rempedaal net niet helemaal terug. Tijdens de opbouw heb ik destijds alleen maar nieuwe onderdelen gebruikt, maar toch is het een hardnekkig probleem. Inmiddels hebben we alles of nog een keer vervangen of afgesteld (of allebei). Op de rembekrachtiger na, dus dat wordt het volgende.

En dan was er nog de vriendin van de oudste hier thuis. Ze liet op een gegeven moment een advertentie zien van een rode Honda Prelude 2.3 4WS die ze wilde gaan kopen. Met argumenten over verbruik, belasting en poetsen (het was geen rood metallic), wist ik haar er van te weerhouden. Maar nog geen week later komt ze met dit aanrijden:

7dcdb0da-2ccd-4c23-8b91-e1d44293a3fb.jpg

2d0d34c3-4311-43a5-9670-b0feaff24f73.jpg

Verstandig? Hmm, nee misschien niet. Maar je bent 20 jaar en het leven is te kort om in saaie auto's te rijden. ;)

Laatst bewerkt:
Mooi verhaal. Dit is precies het verschil tussen een snelle auto en een auto met karakter. Een Mégane RS kan technisch indrukwekkend zijn, maar emotie zit vaak in iets anders: het ontwerp, de historie en het gevoel achter het stuur. Bij een Alpine V6 GT is een goede controle van chassis, koeling en onderhoudshistorie essentieel. Goed dat je eerst advies hebt ingewonnen bij kenners. Voor onderhoud en algemene onderdelen kunnen liefhebbers tegenwoordig ook bij partijen zoals Autodoc terecht, maar de echte kennis blijft vaak bij clubs en eigenaren. Veel plezier met deze prachtige aanwinst!

Zo, eindelijk het plan met de 17 inch wielen voor de Alpine A110 omgezet in actie. Gisteren zijn er 4 stuks Michelin Cross Climate 2 banden op de wielen gemonteerd. Zie onder voor de verschillen.

Met 18 inch 'Serac' wielen en zomerbanden.
708985d6-1bdc-47ed-bf20-2cdd0e258b68.jpg

Met 17 inch '10 spaaks' wielen en all season banden.
0d1ac4a6-4a68-4f0f-a788-d2f983cd44ef.jpg

Schijn bedriegt denk ik op de foto's. Het zijn banden in de door Alpine voorgeschreven maten. Er zit respectievelijk 0,83% en 0,3% verschil in de wielomtrek.

Met voor en na foto's is het altijd een beetje lastig als de velgen kleiner worden. Dan ziet het er al gauw ielig uit.

Misschien dat de banden om de 18" velgen iets verbleekt zijn, waardoor ze beter zichtbaar zijn in het donker van de wielkast. En misschien net een iets andere belichting en fotohoek. Anders begrijp ik ook niet waarom die 17" wielen zoveel meer ruimte in de wielkast lijken te hebben.

Ik ben wel benieuwd hoeveel je merkt aan comfort en rijgedrag met hogere banden van een andere compound. Juist bij een auto die zo erg op bestuurdersgevoel is gericht lijkt dat me ook voor de leek voelbaar.

Blijft persoonlijk maar ik vind de 17" beter bij de auto passen. Dat zal bij normaal gebruik ook wel iets comfortabeler zijn maar dat lever je weer in bij een dagje circuit.

Heel gek inderdaad dat de omtrek anders lijkt.
Misschien moest ie ook nog iets zakken in de veren want bij de 17 inch heeft ie bovenaan iets meer ruimte dan aan de zijkanten.
Die 17 inch vind ik wel leuk staan!

Ik denk ook dat de auto nog iets zal zakken. Om de wielen te wisselen is ie natuurlijk 'uit zijn veren' geweest en meteen na het laten zakken, is de foto gemaakt.

Hoe het rijdt, kan ik nu nog niet zeggen. Dat houden jullie tegoed. :p

Laatst bewerkt:
Zo langzaam begin ik wat rond te kijken wat ik na de Megane E-tech voor auto / EV zal gaan rijden. Daarbij heb ik een paar harde en wat zachtere criteria:

1. Accucapaciteit minimaal 60 kWh
2. AC laden met 22 kW (de laadpalen op het werk leveren 22 kW, dan is het toch echt wel lekker als de auto dat aan kan heb ik met de Megane E-tech gemerkt)

3. Bij voorkeur geen Chinese auto, liefst een Europese auto, maar geen VAG. Japans of Koreaans kan eventueel wel.
4. Liever een lage auto, hoeft ook niet groot te zijn.
5. Mooie auto.......... :unsure:
6. Budget niet bekend, maar zal in de lijn van de Megane E-tech zitten.
Inmiddels weet ik dat ik € 850,- kan inzetten voor een EV.

Een luxere Ioniq5 in principe toch? Ook echt wel mooi.

Ik heb zelf ontdekt dat een crossover voor mij persoonlijk niet klopt qua gevoel, maar de "5" was verder echt een goede auto. Niet helemaal feilloos en het dealer model is wat ouderwets voor zo'n moderne auto maar ook dat is een kwestie van smaak en individuele ervaring.

Het dealermodel van Genesis is vooralsnog slechts in Almere gevestigd, d8 ik.

Is dan een Genesis GV60 iets?

Hoe kom je hier op dan?

Qua vorm/proportie zou je ook naar die (kleinere) Cupra kunnen kijken (weet de naam niet, zag er alleen vandaag twee bij de 'dealer' in Utrecht staan). Waar ik wél een Seat logo zag maar die van Cupra?

Zo, de vakantie is begonnen. En met een klein evenementje nog wel. Alpine Store Eindhoven heeft een Formule 1 auto in de showroom gekregen en had de Alpine club uitgenodigd voor een "Alpine en Koffie". Dat was leuk en gezellig en de koffie was heerlijk.

081e267a-b491-4c13-a1b8-ebcff11e4f61.jpg

cda6ad91-1d28-414f-9029-9c29f47a060a.jpg

Het was niet heel erg druk, maar met een paar oude A110's, een drietal A310's, twee GTA's en een stuk of 8-9 nieuwe A110's toch een leuke opkomst.

c7652288-4b48-4773-884c-13fe18d81856.jpg

Nee, dit is niet mijn oude V6 GT. ;)
5d0e0f93-50b9-4a76-9035-6bf5127ec7ee.jpg

fdb960c0-412f-43ea-841c-fc1968c0b347.jpg

Aan het eind van de ochtend, vertrok iedereen weer langzaam. Ik heb toen van de gelegenheid gebruikt gemaakt om een proefrit te maken in de A390. Dat verslag deel ik in het Alpine A390 topic

Al langer liep ik met het idee om al mijn auto's eens bij elkaar te zetten, maar dat kwam er niet van en ook had ik zo snel geen idee waar ik 6-7 auto's naast elkaar kon zetten. Maar toen kwam mijn zoon met hetzelfde idee en de Aldi supermarkt hiernaast heeft net het parkeerterrein uitgebreid. Dus, vanochtend moest het er maar eens van komen.

Van oud naar nieuw (van rechts naar links) op een rijtje:
- Renault 8 - 1968
- Renault 15 TL - 1975
- Renault 17 TL découvrable automatic - 1976
- Mitsubishi Eclipse - 1994
- Mazda MX-5 - 1999
- Renault Laguna coupé - 2013
- Renault ZOE Intens - 2013
- Alpine A110 - 2023
- (Megane E-tech - 2023)

5000bc40-bf3c-43fb-94b5-7a78bd347b6e.jpg

ac696148-51e6-4ff1-a264-2aab4c8ce95f.jpg

En even filmend erlangs gelopen:
Video - wagenpark mijnalbum

Laatst bewerkt:
Nee, veel verder dan 5 of 6 coureurs afstrepen die het zeker niet zijn, ben ik niet gekomen. De grootste kans is dat het Vitorio Brambilla is geweest, want daarvan is zeker dat die in een R15 gereden werd met een xx-SU-xx kenteken. Maar bewijs is er (nog) niet.

Terug
Bovenaan