De avonturen van Elon Musk

L Breevoort

Wegverkenner
Als het op de voorpagina van deze website over Elon Musk gaat, varieren de reacties van adoratie tot afschuw en wordt hij afwisselend megalomane psychopaat en wereldreddende Messias genoemd. Hij is dan wel de baas van de meest opwindende autofabriek van het moment, maar hoe komen die felle reacties tot stand? Een paar tweets, een paar publieke optredens, meestal productlanceringen en een kort interviewtje links en rechts. Dat is toch de basis voor onze ideeen over de man, misschien heeft een enkeling nog zijn Wikipedia pagina bekeken.

Tijd om daar verandering in te brengen. Misschien heeft Musk dat gedacht. Want welke CEO van een miljardenbedrijf nodigt nu een paar obscure youtubers uit in z'n huis om eens uitgebreid z'n levensverhaal door te nemen? Nee, de gemiddelde CEO bedankt daar voor, maar Musk is in ieder geval alles behalve gemiddeld.

Voor de geïnteresseerden, hieronder vind je een link naar een precies zo'n interview. Zes youtubers bevragen Elon Musk over zijn levensverhaal. De setting is ontspannen. Mama Musk lounged op de achtergrond op de bank en broer Kimbal schuift halverwege lekker aan, met cowboy hoed en al. Twee uur lang vertelt Musk over hoe hij is geworden wat hij is, hoe hij tegen de wereld aankijkt en wat zijn drijfveren zijn.
Let wel, dit is deel 1 met een boel zip2, PayPal en SpaceX en de film eindigt op het moment dat Musk net bij het begin van Tesla is aangeland. In deel 2 zal ongetwijfeld de autofabriek ruim aan bod komen, maar ook dit eerste deel is op z'n minst fascinerend voor mensen die geinteresseerd in een van de meest besproken ondernemers van onze tijd.

Veel plezier!

https://www.youtube.com/watch?v=NxmO_QuD4Do

Als ik in zo'n geval al 3 personen met een Tesla shirtje zie haak ik toch wel af. Een interview mag wel een beetje schuren.

Carfanatic,
Ik zou me niet laten afleiden door een paar T-shirts. Zie het als een soort zomergasten: dat programma is ook niet bedoeld om te schuren, maar om de gast een podium te geven om z'n verhaal te vertellen. Als je echter op zoek bent naar sensatie, spoel dan vooruit naar 1u 45 ofzo, waar Musk begint over Martin Eberhardt, een van de andere Tesla oprichters. Als je dat echter doet, mis je wel grappige anecdotes als Kimbal die een gouden gids naar z'n hoofd gesmeten krijgt tijdens een pitch voor Zip2 ( "Those guys were so arrogant, but in my head you're already dead", briljante uitspraak van Kimbal) of hoe Elon met schimmige Russen onderhandelde over aankoop van een paar raketten.

Voor degenen die bang zijn voor de t-shirts kan ik de biografie over Elon Musk van Ashlee Vance aanraden. Hierin komen mensen van alle kanten aan het woord en het geeft een goed beeld van Musk.

Onmisbaar nog wel.

Een groep Tesla fanboys praat over Tesla. Nou geweldig zeg.
Als er geen kritische vragen gesteld worden vind ik het ook niet echt een interview, dan is het gewoon een marketing praatje.

Nissan GTR R34 zei:
Onmisbaar nog wel.

Een groep Tesla fanboys praat over Tesla. Nou geweldig zeg.
Als er geen kritische vragen gesteld worden vind ik het ook niet echt een interview, dan is het gewoon een marketing praatje.

Misschien moeten die jongens eens in Nissan T-shirts een bezoekje brengen aan Makoto Uchida... :rolleyes:

L Breevoort zei:
(...)Zie het als een soort zomergasten: dat programma is ook niet bedoeld om te schuren, maar om de gast een podium te geven om z'n verhaal te vertellen. (...)
Geweldig dat die man nou ein-de-lijk eens een podium krijgt om z'n verhaal te vertellen. o_O

L Breevoort zei:
Het eerste half uur is onmisbaar voor iedereen met interesse in de autoindustrie.
Voor iedereen die interesse heeft in de autoindustrie maar wie de hype rondom Tesla gestolen kan worden is dit waarschijnlijk uitstekend misbaar.

Ik heb niets tegen Tesla, zo'n Model 3 vind ik echt een gave auto ondanks dat het de nieuwe Prius is geworden. Maar afgaand op al het volk dat er maar eindeloos over doordramt (onderhand overal op deze site maar ook elders in de (social) media) is het wel een merk voor intens vervelende mensen. Als je het nog niet bent dan word je het wel na aanschaf, zo lijkt het. Erg jammer. Ik vind het erg lastig zoiets als zo'n videootje nog een eerlijke kans te geven.

Ik kan wel uitleggen waarom de video 'onmisbaar' is. In het eerste deel zit een hele monoloog van Musk waarom het zo moeilijk is om als startup in de auto-industrie succesvol te worden. Daarbij legt hij niet alleen z'n eigen keuzes, fouten en successtrategie uit, hij geeft ook een inkijkje in de werkwijze van de rest van de industrie. Als je je afvraagt waarom al die andere startups het zo moeilijk hebben, of na een tijdje weer verdwijnen, hier vind je het antwoord.

Ten tweede is er Musk zelf. Hij is CEO van Tesla en SpaceX en het is fascinerend om te zien hoe diep hij verbonden is met de producten die ze maken. Hij is natuurlijk zelf engineer, maar veel auto-CEO's komen uit de technische hoek. Hoeveel van hen kennen de kleinste technische details van hun producten door-en-door? Er zit een interessante verhandeling in de video over de accu van de Model 3. Waarom heeft dat pakket nog modules? Waarom hebben de modules een afdekplaat aan de bovenkant? Hoe komt het dat beide dingen onnodig zijn, maar ze er toch zitten? De antwoorden zitten in de video, maar hier kan ik zeggen: het is fascinerend om te zien hoe Musk zich bewust is van dit soort ontwerpprocessen, overbodige zaken herkent en er op handelt.
Ik heb zelf jaren voor een vrij innovatief bedrijf gewerkt, waar de directeur ook best verstand had van innovatie, maar al dat soort ontwerpoverwegingen niet wilde zien. Het gevolg was verspilling in het ontwerpproces, te weinig focus op renderende producten en inmiddels is het bedrijf overgenomen door een concurrent. Als engineer kan ik dan ook niet anders dan met enige bewondering kijken naar een CEO die de techniek in z'n vingers heeft, dat moeiteloos koppelt aan de commerciele werkelijkheid en voortdurend gewaagde beslissingen durft te nemen, die het bedrijf daadwerkelijk verder helpen.
Ik denk dat er in de huidige werkelijkheid weinig auto-CEO's zijn die bereid zijn een vergelijkbaar interview te doen. Zelfs als de ondervragers allemaal verschijnen in een t-shirt van het betreffende merk. Ik denk ook dat er weinig CEO's zijn, die een zelfde soort inzicht kunnen verschaffen, omdat zij vrijwel allemaal veel verder van de daadwerkelijke producten verwijderd zijn en zeker geen beslissingen nemen of meedenken over details. Daarom is dit een onmisbaar interview: het is informatie die je elders niet gaat vinden.

Terug
Bovenaan