A
Anoniem
Guest
Wat een gezever. Door Artisan z'n posts is er wel een discussie gaande en daar is een forum voor 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Curlew zei:Wat een gezever. Door Artisan z'n posts is er wel een discussie gaande en daar is een forum voor![]()
Peter O zei:Bedankt voor de analyse weer Rutger, elke maand is het weer genieten om het te lezen!
Interessant, de vraagstelling over Dacia.. De vraag waarom Dacia zoveel minder verkoopt in Nederland dan elders vind ik niet eens zo gek eigenlijk.
In Nederland willen mensen veel auto voor weinig, dus ja Dacia zou dan best je merk kunnen zijn ja. Ik heb een tijdje terug gereden in een Dacia Sandero, en ik vond dat niet echt een fijne auto, dus voor vele lange ritten zou ik hem niet kopen. Maar dat is mijn mening, ik snap best dat mensen die minder of andere eisen hebben wel een Dacia zouden kiezen.
Persoonlijk denk ik dat het niet met welvaart te maken heeft, in landen als Duitsland, België, Frankrijk, Polen en weet ik veel waar nog meer, koopt men ook een Dacia, en die landen zijn niet altijd minder perse minder welvarend of minder "autominded" dan ons land. En de doelgroep van Dacia, mensen die niet veel om auto's geven of gewoon een goedkope nieuwe auto willen heb je overal. Ook de naam Dacia zal wel inmiddels geen beletsel zijn. Skoda had net zo'n slechte naam.
Dan blijft er denk ik toch maar één ding over, de aanschafprijs. Door alle regels wordt Dacia gewoon te duur, er zijn dan aantrekkelijkere auto's.
MBdoubleyou zei:Nog een keer de prijzen in perspectief:
In Belgie kost de goedkoopste Up 11.050 euro. Daar koop je ook een Dacia Sandero 90 TCe Laureate voor: 11.190 euro. In Nederland kost diezelfde auto 14.830 euro. En de goedkoopste up 12.146 euro. Reken maar dat er meer Sandero's verkocht werden als die Sandero hier ook 12.000 zou kosten en het basismodel 8.990 euro.
En de Duster zou hier als warme broodjes gaan als die hier als Prestige 100 TCe 600 euro goedkoper zou zijn dan een Polo Trendline 80pk. 16.670 is de Belgische vanafprijs. Een Duster Prestige 100 TCe kost daar 16.090 (en de allergoedkoopste Acces 11.900). Hier kost diezelfde Duster Prestige 100 TCe 21.680 euro en de Polo Trendline 80pk 17.651 euro.
Nederlanders houden van kleine auto's. Goedkoop qua verbruik, onderhoud, verzekering en MRB. Dus Dacia zou hier nooit zo goed scoren als in andere landen. Maar zonder die enorme CO2 toeslag zou het marktaandeel natuurlijk een stuk hoger zijn.
Moderator
speedtouch zei:Typisch, in het rijtje van het A segment komen wel de Seat Mii en de Skoda Citigo voor, maar niet de Up!
Onbegrijpelijk dat er van de 3 geen station is!
Barri zei:Ik weet niet waar ze al die Karls laten, maar ik zie ze niet op de weg.
Moderator
Ligt er misschien aan waar. Omgeving Hilversum iig niet.michel van Zijl zei:Barri zei:Ik weet niet waar ze al die Karls laten, maar ik zie ze niet op de weg.
Blijkbaar let jij niet goed op met het rijden. De Karl zie je erg veel op de weg
Curlew zei:Maar het schiet weinig op als je vaak niet eens een Mazda kunt kiezen van je baas
Rutger DC zei:Ik heb de verkoopcijfers van Saab over september 2019 boven water weten te halen:
Saab 90 0
Saab 92 0
Saab 93 0
Saab 95 0
Saab 96 0
Saab 99 0
Saab 900 0
Saab 9000 0
Saab 9-2X 0
Saab 9-3 0
Saab 9-4X 0
Saab 9-5 0
Saab 9-7X 0
TOTAAL 0
Ter vergelijking, vorig jaar september wist Saab nog 0 auto's te registreren.
D Elzinga zei:Toch knap dat Saab zijn positie ten opzichte van de vorige jaren zo goed heeft vastgehouden, ondanks dat het gamma her en der wat verouderd begint te raken.![]()
Total Loss zei:Hoop werk zeker?![]()
Moderator
Rutger DC zei:Ik heb de verkoopcijfers van Saab over september 2019 boven water weten te halen:
Saab 90 0
Saab 92 0
Saab 93 0
Saab 95 0
Saab 96 0
Saab 99 0
Saab 900 0
Saab 9000 0
Saab 9-2X 0
Saab 9-3 0
Saab 9-4X 0
Saab 9-5 0
Saab 9-7X 0
TOTAAL 0
Ter vergelijking, vorig jaar september wist Saab nog 0 auto's te registreren.
Wouter82 zei:Ik mis de 600. Zijn er daar niet toevallig een aantal van geregistreerd, al dan niet als demo?
Jazzik zei:De Corolla begint nu (zelfs) in Nederland een beetje op stoom te komen: 571 stuks in oktober, nog geen 100 minder dan de Golf.
Totaal nu ruim 4000 stuks. Opvallend verschil met hier in Polen, nu al ruim 15000.
MBdoubleyou zei:verkoopcijfers oktober 2019 (BOVAG)
Bij Alfa totaal deze maand 5 Stelvio's. Echt jammer want die auto verdient beter. En er is genoeg vraag in het segment! Troost is dat Audi hetzelfde aantal Q5's heeft weggezet. Tata deed 8 x Jaguar F-Pace en 17 x Discovery Sport. Terwijl BMW 58 X3's en 29 X4's verkocht en Volvo 130 XC60's. MB deze maand aan kop met 138 GLC's. In het segment is de koek duidelijk verdeeld tussen 3 merken.
Opvallend dat Audi zo enorm de boot mist met de Q5. Ik vind het een dodelijk saaie auto die veel teveel op zijn voorganger lijkt dus begrijpen doe ik het wel.
Volt zei:Top 10 oktober elektrische personenauto's:
1. HYUNDAI KONA 430
2. TESLA MODEL 3 288
3. NISSAN LEAF 286
4. KIA NIRO 266
5. BMW I3 190
6. AUDI E-TRON 187
7. VOLKSWAGEN GOLF 179
8. HYUNDAI IONIQ 128
9. RENAULT ZOE 78
10. JAGUAR I-PACE 54
Totaal 2233 is plus 28 procent t.o.v. oktober 2018 (1747).
bron: opendata.rdw.nl
Vreest niet, met de Model 3 komt het dit jaar nog helemaal goed hoor. Op 1/11 zijn alweer 249 stuks op kenteken gezet. Op één dag al bijna net zo veel als de hele maand ervoor.mns afd AE en D zei:(...) Leasend Nederland is de Model 3 toch nog lang niet zat?
Of waren die 288 stuks de laatste exemplaren van de vorige boot, die in september wegens drukte niet meer geleverd konden worden? (...)
MWH zei:edit: Helemaal vergeten Rutger te bedanken voor zijn analyse! Altijd fijn!
Rutger DC zei:
Porsche trouwens boven Fiat.![]()