ronbakker f634376

Net ingestapt
In de nieuwe auto's zijn er een groot aantal elektronische assistenten verplicht.
Dit zou de verkeersveiligheid vergroten.
Ik heb sinds kort een auto met een aantal van deze systemen en in mijn opinie dragen ze niet alleen NIET bij aan de veiligheid maar zijn ze zelfs gevaarlijk.
Bijvoorbeeld:
Ik rijd op een 70km/u weg, zonder enige aanleiding remt mijn auto opeens af tot 30 km/u, hetgeen een noodstop veroorzaakte voor het achterop komende verkeer.
Naar alle waarschijnlijkheid zijn hier wegwerkzaamheden geweest en is de daaropvolgende snelheids beperking niet verwijderd uit het systeem

Ook al voorgekomen:
Ik rijd op een 50km/u weg, spontaan wederom zonder aanleiding geeft de auto een hoop gas en probeert te versnellen naar 100km/u.
Snel ingrijpen voorkwam dat ik de flitspaal die er vlak achter stond voorbij vlog met een veel te hoge snelheid.
Navraag leerde dat deze weg vroeger een 100 km/u weg was.

Ik rijd op de snelweg en wil net naar links invoegen om een auto voor mij te passeren.
Achtereenvolgens gebeurd het volgende: de auto remt fors (ziet kennelijk de auto voor mij) af waardoor ik opeens veel langzamer rijd dan de linker strook, de auto geeft een hoop gas bij (ziet de auto kennelijk niet meer) waardoor ik opeens op de auto op de linker rijstrook afvlieg, de auto remt als een dolle af (ziet kennelijk de auto op de linker rijstrook) waardoor de auto op de linker rijstrook achter mij een noodstop moet uitvoeren.

ik rijd op de snelweg, vrijwel geen verkeer, wil een vrachtwagen inhalen, geef op ongeveer 150m afstand richting aan, ga geleidelijk naar links, ter hoogte van de middenstreep remt de auto opeens af en geeft gelijk weer gas.
Niet alleen vreselijk irritant, maar al dat remmen en gas geven doet het verbruik niet bepaald goed.

Dan de lane assist, zolang er een middenstreep en zijstreep zijn, gaat dat best wel goed, maar wij hebben veel wegen "veiliger"gemaakt door de middenstreep weg te halen en de zijstrepen dichter bij elkaar te zetten zodat er een smallere strook strook overblijft die je moet delen met de tegenligger.
De bedoeling is dat bij een tegenligger beide auto's over de zijstreep gaan en elkaar passeren.
Jammer dat de auto als en dolle tegenstuurt, helemaal als je achter een busje rijd dat naar rechts uitwijkt en je snel moet reageren om niet op de tegenligger te knallen.

Bij de oude auto moest ik mij op het verkeer concentreren, nu moet ik mij net zoveel op het verkeer concentreren, maar nu ook op het onvoorspelbare gedrag van mijn hulp systemen.
Tenzij zo een systeem perfect werk en je er op kan vertrouwen, zijn deze systemen onveilig

Ik ben in principe voorstander. Je hebt me nog niet overtuigd. Ik heb een 14 jaar oude auto waar een hoop nog niet op zit, maar ik heb wel een radar en ik moet zeggen dat werkt allemaal helemaal prima, nooit vervelende situaties of valse meldingen gehad.

Ik vraag me echter af wat waarom je auto zo versnelt? Ik ken dus het ACC effect van 50 rijden door voorganger, er komt ruimte en de auto versnelt. Ten eerste vind ik dat versnellen niet wereldschokkend overrompelent en ten tweede heb je dan toch iets ingesteld dat nog op 100 staat?

Is het zo dat auto's nu in een bepaalde auto-pilot rijden en je vanuit een woonerf 'pedalfree' naar de 120km/u accelereert op de snelweg? Bij mijn weten moet je die snelheden toch instellen of vrijgeven?

Ik kan wel begrijpen dat al dit soort toepassingen niet in elke auto even goed worden uitgevoerd al dan niet in combinatie met alternatieve wegbelijning.

Waarom ik nog steeds voorstander ben is dat er naast wat geirriteerde bestuurders door gasgevende of remmende auto's ook een flink aantal 'telefoonzombies' in potentie met 30km/u te hard een gezin uitmoord.

@Vorq:
Toen ik deze auto kocht was ik zeer in mijn "nopjes" met al deze gadgets, ik reed al jaren met cruiscontrol en zag de nieuwe dingen als iets heel positiefs, ik ben gek op elektronische gadgets!
Ik ben hier echter hard van terug gekomen.
Het probleem is dat al deze dingen onvoorspelbaar zijn en de auto onberekenbaar maken.
Daar waar ik vroeger "ontspannen" op het verkeer kon letten, rijd ik nu "gespannen" met de voet bij de rem EN gaspedaal, EN met de vinger op de snelheids regeling.
Bij inhalen moest ik vroeger letten op de weg en andere weggebruikers, daar komt nu mijn eigen auto bij die me te pas en onpas tegenwerkt.
Datgene wat je beschrijft met ACC bij een auto voor je, dat werk behoorlijk goed, het gaat om de andere dingen.
Denk aan een lege provinciale weg, en je auto gaat zonder enkele aanleiding opeens 30 rijden, ik garandeer dat je daar van schrikt, of het voorbeeld uit de start post, waarbij ik op een weg reed waar de max snelheid was verlaagd!
Als ik daar niet heel snel had gereageerd door zeer fors te remmen had ik een forse snelheidsboete gehad.
Het moet het rijden veiliger maken, niet mij een nerveuze bestuurder die elk moment verrast kan worden door zijn eigen auto en een eenvoudige inhaal manoeuvre tot een levensgevaarlijke situatie voor mij en alle andere weggebruikers rondom mij. (alleen door onvoorspelbaar gedrag van mijn eigen auto)

@Pobresh:
Helemaal mee eens, het rijden is de verantwoordelijkheid van de bestuurder, niet van de auto!
Hoe meer redenen gegeven worden om die verantwoordelijkheid anders te leggen, hoe meer zombies.
Dit geld niet alleen voor deze systemen, maar ook voor verkeersmaatregelen zoals onnodige lage max snelheid, eindeloze inhaal verboden, stomme belijningen enzovoort.
Op de snelweg zie ik bij de 100km/u ook vele zombies zonder telefoon, naar links gaan zonder te spiegelen (ze mogen toch niet harder als ik) enzovoort

Om wat voor auto gaat het eigenlijk? Iets uit de vag groep misschien? Daar heb ik namelijk wat mindere ervaringen mee. genoeg andere merken die dat vele malen beter voor elkaar hebben.

Ik vind die systemen op mijn auto (Insignia, 2018) echt meer dan goed werken. ik heb adaptive cruise control en dat werkt top. Hij reageerd niet op verkeersborden (zit wel verkeersbordherkenning op, maar niet gekoppeld aan acc) maar acc werkt uiteraard wel op overig verkeer en dat gaat altijd heel soepel en natuurlijk in 99% van de gevallen. Een noodstop maakt hij alleen als het ook echt nodig is om een ongeval te voorkomen of letsel te beperken dus normaal gesproken heb je er niets mee van doen. Lane assist werkt hier ook gewoon goed en alleen wanneer het nodig is. Zodra de auto geen standaard weg is (bv wegwerkzaamheden) detecteerd zet hij zelf het systeem uit.

Heb wel eens in een goedkopere kleinere auto gezeten en daarbij merkte ik wel dat die systemen niet altijd even goed zijn uitgewerkt en dan word het irritant inderdaad. Zeker als het gepaart gaat met piepjes of wat. Irritant inderdaad. Maar mits het goed is uitgewerkt vind ik het dikke prima.

Het 'probleem' wat je beschrijft zit hem dus meer in jou specifieke auto waar het gewoon heel beroerd is uitgewerkt dan die systemen an sich. Dat kan gewoon heel goed werken zonder al te veel bemoeienis.

Laatst bewerkt:
Klinkt als de travelassist van een ID familie gerelateerd product inderdaad.

Overigens is dit geen verplichte optie, de verplichting ligt in een waarschuwing voor te hard rijden. Alle functionaliteit die daaruit voortstroomt is als gevolg van de toepassingen die deze informatie kan bieden.

het gaat om een vw tiguan.
maar het belangrijkste is wel dat het 100% betrouwbaar moet werken voordat het wettelijk verplicht word gesteld, nu werkt het averechts .

Lekker uitzetten dan, irritant dat het 4 seconden kost (kan ook bij eerste verkeerslicht). Ik hoop alleen dat je een bepaalde manier van botspreventie wel aan kan laten.

Als mijn partner de truck nodig heeft dan neem ik een Waymo naar werk. Voel jij je veiliger in een Waymo (of de Nederlandse variant?) of in een Uber/Lyft? Ik moet eerlijk zeggen dat ik Waymo beter vind rijden dan een gemiddelde Uber/Lyft.

Ik ben wel voorstander van veiligheidssystemen, maar wel met updates en upgrades. Geen statische systemen die nooit upgrades krijgen. Ik vind dat er een wettelijke verplichting moet komen niet alleen voor updates, maar ook voor (eventueel betaalde) upgrades aan auto's. Ik ben fel tegenstander van statische veiligheidssystemen. Die Kia uit 2012 zal namelijk in een bocht alleen rechtuit kijken, de vangrail zien en hard remmen. Maar zou die Kia updates krijgen, dan zal zo'n incident niet plaatsvinden.

Laatst bewerkt:
Lekker uitzetten dan, irritant dat het 4 seconden kost (kan ook bij eerste verkeerslicht). Ik hoop alleen dat je een bepaalde manier van botspreventie wel aan kan laten.
Dat automatisch aanpassen van de snelheid zet je één keer uit en dan blijft het uit. Althans, zo is mijn ervaring met de Golf 8. Kwestie van een paar tikken op het scherm, zal ongetwijfeld ook in de handleiding staan.

Ruime 200.000 km ervaring met de VW ACC, niets dan goede ervaringen mee.

Blij dat mijn auto dat allemaal niet heeft, het meest irritante lijkt mij het systeem dat als je maar een paar kilometer te hard rijdt dat dan begint te trillen of te piepen, of wat dan ook.

Wij hebben bewust een ‘overjarig’ model gezocht om al deze onzin niet te krijgen. Proefgereden en je wordt er knettergek van. In de 2023 (en voorjaar 2024?) modellen kun je het eenmalig uitzetten. In de vanaf 1 juli modellen moet je dit elke keer als je de auto start doen: gevolg: strontchagrijnig tegen de tijd dat je kunt wegrijden.

In een proefrit ging dat ding OVERAL voor af: let op: snelheid gaat van vmax70 naar vmax50. Let op: je rijdt 51 op de teller waar je 50 mag. Let op: je nadert een rotonde, let op: je moet hier rechtsaf. Eeh, auto, ben stil, ik wil op het verkeer letten en niet op jou!

Gevolg is dat je constant naar je dashboard kijkt en dan krijg je de melding, let op: ogen op de weg!

Sterf.

Als je rijdt zoals je het geleerd hebt heb je eigenlijk helemaal geen last van de hulpsystemen. Sinds ik lane assist heb rijd ik veel netter in het midden van de rijstrook, domweg omdat die ingrepen irritant zijn. Eigenlijk doen die systemen wat je rijinstructeur vroeger deed.

Feit is dat het aantal verkeersslachtoffers, ondanks de veel een veel grotere hoeveelheid auto's en autokilometer lager is dan ooit. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de jongere generatie veel beter kan rijden dan de oudere generatie.... Maar ik denk zelf dat de hulpsystemen er voor zorgen.

het gaat om een vw tiguan.
maar het belangrijkste is wel dat het 100% betrouwbaar moet werken voordat het wettelijk verplicht word gesteld, nu werkt het averechts .

Heb dezelfde ervaring met een Tiguan. Waardeloos systeem. Doodeng ook.

Echter heb ik met Kia, Mercedes en bmw juist hele positieve ervaringen met deze systemen.

Hier nog een moderne auto hater.
Daar kwam ik met dat beetje sneeuw van kort geleden wel achter. Knijpt lekker de aandrijving af, waardoor je helemaal niet meer van je plek komt.
Al die piepjes en andere zogenaamde hulpsystemen heb ik ook een pesthekel aan. Kap met dat gepiep en gejengel en laat mij rijden zoals ik dat wil. Ik ben tenslotte zelf verantwoordelijk voor mijn gedrag.
En als je het nu permanent uit kon zetten... Nee natuurlijk niet. Start/stopsysteem ook, standaard aan als je de auto start. Dat wil ik niet, ik gebruik het nooit en vind het zelfs ronduit irritant.

Van mij hoeft al die meuk niet, maar helaas wordt het door je strot geduwd. Niet alleen maakt het auto's onnodig duurder, maar ook bestuurders luier.

Betrof een Lynk&Co 02 en dat merk heeft meteen een update gelanceerd. Andere merken blijken ook vergelijkbare issues te hebben. Leve de vooruitgang...

Een tijdje geleden reed ik op de linkerbaan van de snelweg, toen de auto die ik inhaalde mijn richting begon op te komen. Ik kon het lampje van de dodehoekwaarschuwing al even in zijn spiegel zien branden. Een ongeluk werd voorkomen doordat zowel mijn auto als ik ingrepen, grappig genoeg op exact hetzelfde moment.

Bij dit incident weet je eigenlijk twee dingen vrij zeker:
1 De andere bestuurder heeft niet in of naar z'n spiegel gekeken;
2 De andere bestuurder had de hoorbare dodehoekwaarschuwing (het piepje) uitgeschakeld.

De veiligheidstechniek had mij dus wel gedetecteerd maar de bestuurder niet. Punt 2 is interessant, want waarom had deze bestuurder het piepje de nek omgedraaid? Waarschijnlijk omdat het hem irriteerde. Nu heeft hij van dit incident waarschijnlijk niets gemerkt, ik ben niet het type dat gaat lichtsignalen of claxonneren. Mocht hij in z'n ooghoek dat oranje spiegellampje toch nog onbewust gezien hebben, dan zal het op de lijst met 'valse bingo's' zijn terechtgekomen. Maar het zijn natuurlijk net de bestuurders die vele waarschuwingen krijgen en zich er daardoor aan ergeren, die de systemen juist aan moeten laten staan.

Soortgelijke incidenten zie ik vrijwel wekelijks om mij heen gebeuren. Bijna altijd loopt het goed af, omdat tenminste een van de bestuurders oplet of z'n veiligheidsystemen aan heeft staan. Dit soort dingen haalt het nooit tot een berichtje op een nieuwssite, in tegenstelling tot een freak incident zoals hierboven. Maar de gevolgen zien we dagelijks, als we weer eens tien minuten vertraging hebben, omdat er een treintje van drie of vier auto's links in de vangrail hangt.

Ik vind hier wel wat van en een van de dingen heeft direct betrekking op dit medium. In autotesten wordt het regelmatig als pluspunt aangevoerd als er een knop is om alle veiligheidsmeldingen in een keer uit te zetten. Bij voorbaat, zonder verdere uitleg waarom dat zou moeten en of die systemen een beetje hun werk doen. Ik vind dat daar een stuk genuanceerder mee om mag worden gegaan. Ik zou het in principe omdraaien en de uitknop als nadeel bestempelen: "deze fabrikant heeft de veiligheidssystemen zo slecht voor elkaar dat er een uitknop nodig is". Als dat de insteek zou zijn, ook bij fabrikanten, dan zouden we een stuk beter af zijn.

Betrof een Lynk&Co 02 en dat merk heeft meteen een update gelanceerd. Andere merken blijken ook vergelijkbare issues te hebben. Leve de vooruitgang...
Hier geen last van met de Chinees. Wel af en toe dat ie gaat remmen omdat er voor de radar een object zit. Dat is ruim op tijd aan het stuur ga draaien houdt ie geen rekening mee. Vandaag nog in de buurt een noodremming voor de kiezen gekregen omdat ik even aan de kant ging voor tegemoetkomend verkeer (slecht ontworpen straatjes hier dus beetje geven en nemen). Auto dacht dat ik met 2km/h tegen een lantaarnpaal op zou klappen die nog ruim 10m verderop stond.

Affijn, voor- en nadelen zullen we maar zeggen.

"Mag het interieurlicht uit?"

Deze vraag kun je stellen als je een spraakgestuurde auto hebt. Helaas begreep de auto het niet helemaal (..)

Logisch, want waarom voor de vragende vorm gekozen en niet de directieve / opdracht?
Wat nu als de auto nee zegt. Blijf je dan als bestuurder met interieurlicht aan rijden.. of ga je de discussie aan.. óf zoek je gewoon naar knop in de dakhemel (als die er nog zit) of anders ergens in het menu van het digitale scherm.

Feit is dat het aantal verkeersslachtoffers, ondanks de veel een veel grotere hoeveelheid auto's en autokilometer lager is dan ooit. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de jongere generatie veel beter kan rijden dan de oudere generatie.... Maar ik denk zelf dat de hulpsystemen er voor zorgen.
Klets. De met afstand grootste afname van het aantal verkeersslachtoffers is gerealiseerd in een tijd dat van de actieve hulpsystemen, waar dit topic over gaat, nog helemaal geen sprake was. ABS, airbags waren waarschijnlijk in opkomst, maar de grootste winst is behaald door zaken als autogordels en veiliger weginrichting. Wat ADAS gaat doen tegen verkeersslachtoffers moeten we nog gaan zien. Maar als ik me niet vergis stijgt de laatste tijd het aantal verkeersslachtoffers juist weer.

Maar als ik me niet vergis stijgt de laatste tijd het aantal verkeersslachtoffers juist weer.
Ja, maar splits dan eens uit per categorie; onlangs kwamen hier Duitse cijfers aan bod n.a.v. een voorstel voor het begrenzen v/d max. snelheid daar. De stijging zat in de categorieën, e-steps, e-bikes en speedpedelcs...
Ik zet het gepiep uit, S/S uit - gepiep uit na het starten, maar de systemen blijven wel actief. Als ik te dicht tegen een wegmarkering kom gaat het stuur trillen en zie ik dat in mijn dash en HU display. Dat volstaat, dat gepiep hoef ik niet.

Ja, maar splits dan eens uit per categorie; onlangs kwamen hier Duitse cijfers aan bod n.a.v. een voorstel voor het begrenzen v/d max. snelheid daar. De stijging zat in de categorieën, e-steps, e-bikes en speedpedelcs...
Duitsers en fietsers, dat dat voorlopig nog niet goed komt verbaast me niks.

Maar stel dat dat in NL ook aan de hand is, dan is het wat mij betreft nog steeds te vroeg om significante verbetering te kunnen toeschrijven aan systemen die pas net verplicht zijn en zeker nog geen gemeengoed op de wegen.

Systeem is dus niet af. Ik mis dit ook echt niet. Ik rijd zelf wel.

Ik rij met regelmaat in nieuwe auto's maar ik heb liever een old-school motortje, remmetje, stuur en stoel botsdoos.

Elektrisch rijden? Als er een Tesla opgehaald moet worden, duiken de collega's weg. Als iemand opgehaald moet worden, mijdt men de elektrieke bus.

Als er nieuwe auto's zijn, zit iedereen te puzzelen hoe "het kreng werkt". En, bij ieder nieuw exemplaar worden nieuwe ergernisjes geleverd.
Deze springt bij de eerste keer vooruit rijden. Deze gooit de handrem er zo maar op. Deze zet de handrem er niet zelf op. Deze piept continu bij 2 cm tussen muur en bumper, deze bij 2 meter.

De speeltjes staan daarom zo veel mogelijk uit. Het is lastig uit te leggen dat de bestuurder aansprakelijk is voor de schade als de auto dankzij een noodstop stuk gereden is.

Ik heb ook sterk de indruk dat nog meer speeltjes eerder leidt tot nog dommer drammen dan tot meer veiligheid; een stelling die in het verleden wel eens is aangetoond. Bovendien, het is nog steeds legaal in een (oude) auto te rijden waar veel minder speeltjes op zitten. En jouw botsdoos mag dan de nieuwste speeltjes hebben, als mijn oude barrel bij jou in de kofferbak terecht komt, heeft jouw botsdoos geen mogelijkheden om op tijd te remmen. Een grapje waarvan ik dagelijks de risico's zie bij de drammers die een alternatieve methode van uitvoegen menen te kennen.
Ik hoop dan maar dat degene achter mij wel op tijd kan remmen.

Terug
Bovenaan