De noodknop

Barri

Moderator

Sinds een tijdje zijn nieuwe auto's verplicht voorzien van een noodknop om de hulpdiensten te bellen. De werking wordt zelfs getest tijdens de APK.
Ik heb begrepen dat het vervangen best duur kan zijn (bij Skoda's was ie wel eens defect las ik).

En nu het bericht dat via de noodknop per abuis de hulpdiensten vaak onbedoeld gebeld zijn: https://www.nu.nl/binnenland/639064...n-onterecht-gebeld-via-noodknop-in-autos.html

Al heb ik ook meegemaakt dat een auto bij een stevige aanrijding zelf al belde. Opzich mooi, maar die bestuurster had ook zelf kunnen bellen, of - nog beter - ik als omstander.

Goede ontwikkeling, of zijn we met deze verplichte functionaliteit nu doorgeslagen?

Heel goede ontwikkeling. Een vriendin van ons is eens 's nachts over de kop gegaan op de A15 (klapband vermoedelijk), auto beland in de berm ernaast, en is door niemand gezien. Kwam een uur of zoiets later weer bij, telefoon nergens meer te vinden, en ondanks dat ze zichzelf de vluchtstrook ook gesleept heeft alsnog meer dan een uur geduurd voordat iemand haar gezien heeft.
Als zoiets je kan gebeuren in Nederland langs een ook 's nachts nog drukke snelweg dan is eCall erg nuttig.
En daarbij, als het ongeval niet zo zwaar is dan nog is een telefoon vaak niet meer te vinden of beschadigd. Heel fijn dat er dan nog een noodknop in de auto zit. En daarbij geeft het systeem ook de locatie nauwkeurig aan. Uit eigen ervaring weet ik dat het doorgeven van de locatie als je ergens in het buitengebied een uitdaging is --> "In welke gemeente bent u? Eh...."

Buiten VW groep auto's waarbij de noodaccu van dit systeem schijnbaar stuk gaat hoor ik ook nooit van andere auto's waar dit systeem stuk gaat op een manier die APK afkeur is. Er is dus maar 1 partij die een constructie fout heeft gemaakt - wel pech als je daar nu net een auto van hebt.

Ik denk dat de false positives in dit geval wel te verkiezen zijn boven de voordelen van het systeem.

Ik vind het doorgeschoten. Onze moderne auto piept ook voor alles en nog wat. Binnen een week hoor je ze eigenlijk niet meer en kijk je ook niet meer op het scherm waarvoor de piep is. Zinloos en kansloos.

van alle eu verplichte electronica, is deze nog het meest nuttig. Zoals engineer reeds zei. Velen rijden alleen in de auto, op een afgelegen weg heb je dan een probleem met een ongeluk. Misschien een cancel functie inbouwen zoals op je telefoon? knop ingedrukt of automatisch geactiveerd? Dan x second een melding geven dat er een knop ingedrukt kan worden om te annuleren, bij een ongeval zal die 5-8 second ook niet uitmaken. Kost vrijwel niks extra, geen extra hardware nodig, enkel 2, 3 lijnen extra code.

Het probleem van e-Call en andere hulpsystemen blijft toch de grilligheid. Meestal komen ze ongegrond in actie, en op andere momenten geven ze niet thuis als ze wél nodig zijn. Betere calibratie en stabielere software zou volgens mij veel schelen.

Ik vind het doorgeschoten. Onze moderne auto piept ook voor alles en nog wat. Binnen een week hoor je ze eigenlijk niet meer en kijk je ook niet meer op het scherm waarvoor de piep is. Zinloos en kansloos.

Dit systeem is op de achtergrond aanwezig, ja, er is een SOS knop te bedienen maar dat hoeft niet.

Bij een flinke klapper zit je er ook niet op te wachten om die knop nog in te drukken of te sliden. Misschien ben je al niet meer bij kennis en zit je klem, dan is bellen met de telefoon ook geen optie meer.

Van de week nog die kerel in Australië die bijna verdroogd was na een auto ongeluk. Nét op tijd gevonden door de plaatselijke boer.

Misschien een cancel functie inbouwen zoals op je telefoon? knop ingedrukt of automatisch geactiveerd? Dan x second een melding geven dat er een knop ingedrukt kan worden om te annuleren, bij een ongeval zal die 5-8 second ook niet uitmaken. Kost vrijwel niks extra, geen extra hardware nodig, enkel 2, 3 lijnen extra code.
Dat klinkt mij als een best aardige oplossing!

Ik heb die sos knop 1 keer nodig gehad en ik was blij dat ie er was. Door de schok van wat gebeurt was trilde mijn hele lijf, waardoor 112 bellen met mijn telefoon niet zo soepel gegaan zou zijn.

En toch daalt het aantal verkeersslachtoffers sinds er allerlei veiligheidssystemen verplicht zijn, terwijl het aantal auto's en autokilometers toeneemt. Zolang er nog jaarlijks tienduizenden doden alleen al in de EU verkeer vallen zijn we er nog lang niet.

Als bij elke apk-keuring die knop getest moet worden dan kan ik me wel voorstellen dat de hulpdiensten daar gestoord van gaan worden... als in mijn auto zo'n knop zou zitten dan zou ik hem zelf ook eerst wel even gaan testen alvorens ik ermee naar een apk keurstation zou gaan, want ik heb namelijk een hekel aan apk afkeur.

Het draaft in de auto-industrie inmiddels compleet door met al die idiote waarschuwingssysteempjes en piepjes.
In m'n Ducato heb ik al met een priem in die irritant luide pieper geprikt zodat die niet meer werkt, ik kan nu m'n aandacht weer bij het verkeer houden zonder te moeten schrikken van dat lawaaikreng.

Buiten VW groep auto's waarbij de noodaccu van dit systeem schijnbaar stuk gaat hoor ik ook nooit van andere auto's waar dit systeem stuk gaat op een manier die APK afkeur is. Er is dus maar 1 partij die een constructie fout heeft gemaakt - wel pech als je daar nu net een auto van hebt.

Bij de eerste generatie systemen komt nu wel het moment dat de uitfasering van 2 en 3G telefoonnetwerken een obstakel in de werking (en dus eventuele APK geldigheid van de auto) vormt.

Overschakeling naar het zgn. LTE netwerk is soms mogelijk, soms niet.

Buiten VW groep auto's waarbij de noodaccu van dit systeem schijnbaar stuk gaat hoor ik ook nooit van andere auto's waar dit systeem stuk gaat op een manier die APK afkeur is.

Nou, hier een voorbeeld van een BMW en een Peugeot 3008 met storing aan de SOS module en dus APK afkeur..
Bij de Peugeot doen ze een wisseltruc om APK af te kunnen melden..

Tip voor de mensen die ermee in de problemen raken:

(..)
De dealer zou het knipperende lampje wél onklaar mogen maken. Dan voldoet de auto ook aan de APK. Maar de inzet is toch echt een in nood goed werkende e-call. (..)

Als ie niet meer werkt omdat het met 3G werkt en dat wordt uitgefaseerd dan is het geen APK afkeur heb ik begrepen.

Precies. En bij de APK wordt het systeem ook niet getets maar op fouten gecontroleerd (er zit verplicht een zelfdiagnose in). Zo kunnen ze ook zien dat hiet niet werkt omdat 2G/3G wegegvallen is. Er is een speciale wet op EU niveau die beschrijft hoe zowel autofabrikanten als APK regels in de hele EU hiermee moeten omgaan. Al die paniek nieuwsartikelen kwamen pas toen die overgangswet al in stemming was.

Ok, dus bij BMW en Peugeot bepaalde modellen ook niet. Vrij grote kans dat die het systeem van dezelfde leverancier als VW groep gebruiken. Niet goed te praten natuurlijk. Tref je wel helaas die partijen (misschien op BMW na dan) waar garantie krijgen altijd een gevecht is.

En volgens mij heeft het meerdendeel niet in de gaten wat eCall is als ik de commentaren lees. Het staat geheel los van rijassistenten en waarschuwingen en je zal er ook nooit wat van merken dat het er is - totdat je het nodig hebt.
En voor de duidelijkheid; eCall staat helemaal los van de eventuele connectiviteit die de autofabrikant aanbiedt of andere connectiviteit. Juist om te voorkomen dat er misbruik gemaakt kan worden van GPS locatie etc (het kan ook alleen zenden als er een 112 call gaande is)

Ik vind het een goed systeem. Natuurlijk is er een percentage valse alarmen, maar dat hoort bij elk systeem. Je kan zelfs stellen dat dat mooie 'testen' zijn voor de omringende infrastructuur.

37500 gesprekken van de 3,5 miljoen naar 112 is 1% en daar zitten ook nog echt meldingen bij en ook 'serieuze valse alarmen' die gewoon excuses aanbieden en snel ophangen. Er wordt niet gemeld hoevaak er voor niets wordt uitgerukt, iets dat bij normale 112 gesprekken ook vaak gebeurt en natuurlijk écht onwensenlijk is.

Ik kan mij heugen dat er op een moment een vrouw met oppaskind ineens verdwenen waren. Met dit systeem waren ze dagen eerder gevonden.

Ik kan mij heugen dat er op een moment een vrouw met oppaskind ineens verdwenen waren. Met dit systeem waren ze dagen eerder gevonden.
Dat is te betwijfelen, ze waren het water ingereden en er waren geen sporen te zien.
Ik vind het belachelijk dat er eisen zijn opgenomen in de apk. Zit een ongewenst systeem in de auto en je mag grof betalen als het stuk gaat.
Ik zit hier totaal op te wachten, net zoals al die nodeloze waarschuwingssysteme..

We zullen het niet weten, het zat er niet in.

Ben het wel met je eens dat een defect als dit niet in de APK thuishoort. Laat het aan de mensen zelf om het te maken en laat de overheden eens kijken waarom dit soort systemen zo duur moeten zijn om te repareren.

Terug
Bovenaan