De voormalige Saab-autofabriek in Trollhättan, wordt de thuisbasis van de exotische Britse AC Cobra.

Pjotr

Asfaltkampioen

Voormalige Saab-fabriek gaat dikke roadsters bouwen​

De fabriek in Trollhättan gaat voor het eerst roadsters bouwen.

Onder autoliefhebbers is Trollhättan bijna net zo bekend als Stockholm, omdat dit natuurlijk de voormalige bakermat was van Saab. Hier zijn talloze Saabs van de band gerold, van de eerste Saab 92 tot de laatste 9-5. Binnenkort gaan er echter hele andere auto’s geproduceerd worden in Trollhättan.

AC Cars heeft namelijk de handen ineengeslagen met T-engineering. Dit bedrijf is opgericht door voormalige Saab-medewerkers en beheert de faciliteiten in Trollhättan. AC lijkt misschien net zo goed vergane glorie als Saab, maar niets is minder waar. AC bestaat op miraculeuze wijze nog steeds en komt met een moderne versie van de Cobra.

Zoals we al eerder schreven heeft de nieuwe AC Cobra klassieke looks, maar is het een volledig nieuw model. De motor is geheel historisch verantwoord, want dit is een 5,0 liter V8 van Ford. Je hebt de keuze uit een atmosferische versie en eentje met supercharger.
Dan is er ook nog een derde optie: een 2,0 liter viercilinder met 395 pk. Niet historisch verantwoord, maar verder geen gekke keuze voor een lichtgewicht roadster. Dan wordt het meer een Lotus dan een AC, maar dat heeft ook zijn charme. Overigens is de nieuwe Cobra niet altijd een roadster: een coupéversie is er ook.

De nieuwe AC Cobra zal dus (mede) in Trollhättan gebouwd worden. Kennelijk is er genoeg vraag, want AC heeft ook al faciliteiten in Engeland en Duitsland. In Zweden zal ook ontwikkeling plaatsvinden, want de Britten kunnen gebruik maken van het testcircuit dat bij de fabriek hoort. In plaats van Saabs scheuren daar dus straks AC Cobra’s rond.

Bron, Autoblog

Zo'n bericht kan je beter na een paar jaar schrijven, als ze al bewezen hebben de aangekondigde plannen in de praktijk te hebben gebracht. Nu is dit een zoveelste opstart op een plek uit een verleden, vind ik.

Eerst zien dan geloven. De fabriek is inmiddels compleet ingericht om EV's te produceren en dan krijg je een V8?

Bovendien, het verleden leerde ons wat er gebeurt als je daar een Vectra met een Saab logo wilde bouwen. Er bleef geen schoefje betzelfde. Dat zit er in de genen.

Zo'n bericht kan je beter na een paar jaar schrijven, als ze al bewezen hebben de aangekondigde plannen in de praktijk te hebben gebracht. Nu is dit een zoveelste opstart op een plek uit een verleden, vind ik.
NOU, blijkbaar niet. Afgelopen jaar zijn er ruim 680 AC Cobra's gebouwd al. Maar het Britse Autocar heeft een iets uitgebreider bericht, met ook meer uitleg waarom juist deze locatie:

New AC Cobras to be built at former Saab facility​

Revitalised British sports car maker partners Trollhättan-based engineering firm to boost production capacity​

• AC Cobra production

New AC Cobra will be built both in England and Sweden

AC has partnered Swedish firm T-Engineering to boost production of its new Cobra GT Roadster and Cobra GT Coupé.
T-Engineering was established in 2011 by former Saab engineers, following the collapse of the Swedish car maker.

It's based at the historic Trollhättan facility and is owned by Chinese car maker Dongfeng, which purchased a 70% stake in the company in 2012.

As well as building Cobras (additional to those made in the UK), it will offer AC access to Trollhättan’s R&D facilities and test track to aid the development of future models.
The deal comes as the British sports car maker drastically expands its line-up, reintroducing the junior Ace model with petrol and electric powertrains.

It has revitalised itself over the past three years since it named Swiss financial backer David Conza as CEO.
Although the Ace and Cobra bear a resemblance to their 1950s and 1960s forebears, they are all-new models under the skin, developed primarily in Germany.

The Cobra gets a 5.0-litre Ford V8 producing either 454bhp or 654bhp (the latter when it's supercharged), driven through a choice of a six-speed manual or 10-speed automatic gearbox.

The petrol Ace gets the turbocharged 2.3-litre four-pot from the Ford Focus ST, putting out more than 300bhp.
The electric Ace gets a single rear motor and is claimed to be capable of driving more than 200 miles between charges.

Eerst zien dan geloven. De fabriek is inmiddels compleet ingericht om EV's te produceren en dan krijg je een V8?

Bovendien, het verleden leerde ons wat er gebeurt als je daar een Vectra met een Saab logo wilde bouwen. Er bleef geen schoefje betzelfde. Dat zit er in de genen.
De fabriek is een lege hal en er zijn enkel wat prototypes geproduceerd. De NEVS productie die er was was immers in China. In een van de grofste kapitaalvernietigingen die ik ken hebben er een hele tijd bloemen opgeslagen gestaan tussen de assemblage lijn machines. Gevolg; die machines zijn gaan roesten. Er is heel veel weggegooid en hier en daar wat verkocht. Maar de hal is helemaal leeg. De testbaan en gebouwen en apparatuur van de ontwikkeling zijn wel behouden gebleven en daar worden verschillende Dongfengs ontwikkeld.

Nu komt er dus toch wat in de hal. Goed nieuws voor de werkgelegenheid. Voor die ACs kunnen ze een indoor testbaan maken zelfs.
Heel veel ex-Saab en ex-NEVS talent is richting Geely gegaan (regio Gothenburg) en er zijn heel veel kleinere ontwikkelfirma's ontstaan. Echt nieuwe producten zie je nu langzaam komen.. maar ze lopen allemaal er tegenaan dat buiten de VS en China er eigenlijk geen investeerders zijn.

Ik kom nog zo nu en dan daar en ken er veel mensen. Fascinerend verhaal.

Ik ben een paar jaar geleden in het Saab museum geweest. Saab alleen is al een fascinerend verhaal. Zowel het ontstaan als de modellen. Als ook, ja, hoe je met de beste willen zijn je bestaanszekerheid verliest.

@Engineer2, Na het lezen van je bericht begon me inderdaad iet te dagen over die productielijn, bloemen en roest. Blijkbaar had ik dat een beetje weggestopt omdat dat 'klaar voor EV' meteen bij de opkwam.

Onder autoliefhebbers is Trollhättan bijna net zo bekend als Stockholm, omdat dit natuurlijk de voormalige bakermat was van Saab.
Als autoliefhebber denk ik bij Zweden toch aan Göteborg. Of noemde je Stockholm gewoon omdat het de hoofdstad en meest bekende stad in het algemeen is?

@R Wolters , nee ik heb gewoon het stukje overgenomen van Autoblog, zij schreven dit zo.

Ik heb daar niets in aangepast of veranderd.

Terug
Bovenaan