Dealerschap, onderhoud op één adres... komt de verandering nu pas goed op gang?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Het viel me al op bij Stam in Hilversum: van een prominente Renault-dealer (weliswaar niet in een hoofdstraat of autoboulevard maar toch...) lijkt het qua uitstraling meer te krijgen van een universeel garagebedrijf (uit mijn hoofd Vakgarage) met agentschappen van Renault en Nissan. Er zijn best dealers met meerdere merken (bijvoorbeeld Jansen van Kouwen) maar die hebben toch een 'eigen' werkplaats en een duidelijke merkuitstraling (in ieder geval van een van de merken die ze voeren). Het viel me op, vooral door de 'universele' werkplaats met eigen label.
Zie je dit ook op andere plaatsen? Gaat dit een trend worden? En heb je daar al ervaring mee?

Dit staat er op de site:

2015 – 2023: Nieuwe merken en verbreding

• 2015: Stam verkoopt Opel-tak aan Geerlof Stam en focust op Renault & Dacia.
  • 2018: Stam wordt officiële Alpine dealer (1 van 2 in NL).
  • 2022: Start van een Vakgarage vestiging in Hilversum – service voor alle merken.
  • 2023: Stam wordt officieel Nissan dealer voor regio Hilversum, met verkoop van onder andere de Nissan Ariya, Qashqai en X-Trail.
Even verderop staat ook nog dat ze Mitsubishi gaan doen.

Het lijkt me dat wanneer je een rits locaties hebt je echt niet alle eieren in één mandje wil bewaren. Merken kunnen in 10 jaar tijd rap verdwijnen of opkomen.

Wat je sowieso ziet is dat leasemaatschappijen steeds vaker alleen maar onderhoud toelaten bij merkonafhankelijke garagebedrijven. Wellicht dat ze daarom een vakgarage er naast zijn begonnen.

Interessant R Wolters, dat wist ik niet. Is dat ook binnen de garantieperiode of enkel daarna?

Het liefst besteden leasemijen het eenvoudige onderhoud uit bij de "goedkoopste" en dat zijn veelal ketens die onder de CAO van de bandenindustrie vallen. Naar importeurs toe hebben zij een inkoopkracht en bij conflicten over garantie of prijzen zetten zij die inkoopkracht in. Maken we merk X in de leasetarieven iets duurder en promoten we merk Y, nemen we een maandje of wat minder merk X af.... Er is eigenlijk geen verschil met de strijd tussen supermarkten en hun leveranciers.

Wij zitten bij Directlease sedert 2005.
- onderhoud altijd bij de dealer.
- banden, kiezen uit een lijst aangesloten bandencentrales; daar deed Directlease wel lastig, bij banden die ik op mijn eigen auto zou vervangen (nipt 2mm) moest ik doorrijden.
- ruitschade, Carglass die voor kleine zaken op locatie kwamen, handig.
- schade / ongeval wist je nooit op voorhand. Mijn 3 Touring is na zeer zware hagelschade zelfs eens naar NL getakeld voor herstel. Er waren 100en zoniet 1000en in de ruime streek die moesten hersteld worden namelijk en dat kan men qua capaciteit uiteraard niet aan.

Interessant R Wolters, dat wist ik niet. Is dat ook binnen de garantieperiode of enkel daarna?
De laatste jaren bij zowel Athlon als Leaseplan (nu Ayvens) meegemaakt dat vanaf het eerste onderhoud niet-merk gebonden garages moeten worden gekozen. Athlon had zelfs hun eigen servicecentra.

Het hangt soms nog wel een beetje van het merk af, maar een collega met een BMW 1-nogwat kon nooit naar een BMW dealer, en een VW-rijdende collega kon met een beetje zoeken nog wel eens bij een merkdealer terecht. Maar standaard krijg je in de app een merkonafhankelijk garagebedrijf.

Het liefst besteden leasemijen het eenvoudige onderhoud uit bij de "goedkoopste" en dat zijn veelal ketens die onder de CAO van de bandenindustrie vallen. Naar importeurs toe hebben zij een inkoopkracht en bij conflicten over garantie of prijzen zetten zij die inkoopkracht in. Maken we merk X in de leasetarieven iets duurder en promoten we merk Y, nemen we een maandje of wat minder merk X af.... Er is eigenlijk geen verschil met de strijd tussen supermarkten en hun leveranciers.
Dat van de CAO van de bandenindustrie wist ik niet, maar dat verklaart wel dat je bij Ayvens in de app eerst Profile of Kwikfit krijgt voor onderhoud. En op zich, voor gewoon regulier ondehoud kan dat natuurlijk wel. Het wordt vervelender als er wat vervangen moet worden wat bij de merkdealers vaak wel op voorraad is maar door een bandenboer besteld moet worden.

Reken maar uit: Voorbeeld Ayens, 330.000 auto's x 2 uurtjes per jaar tegen fors lager uurtarief onderhoud (Stel verschil € 30 per uur) = bijna € 20.000.000 op jaarbasis

Ik zat wat rond te klikken en heb deze theorie:
De zaak in Hilversum zit in een dorpsstraat, volgens mij onder woningen. Dit is voor je logistiek al niet handig, qua verkoop zal het misschien ook allemaal wat stroever lopen (minder demo voertuigen, minder ruimte voor occasions, minder aanloop). Als verkopen ook maar iets teruglopen dan zit je met zo'n locatie al direct krap in de cijfers, als ze exploderen dan kan je er niet groeien. Een universele garage past dan veel beter op zo'n plaats.

Stam heeft diverse zaken, maar geen enkele andere zijn van het 'dorpse type' en voeren geen van alle de Vakgarage logo's.

Laatst bewerkt:
Ik vind het beeld nogal wisselend. Voor regulier onderhoud gaat de Aygo naar de Toyota garage/dealer.

Voor banden wordt ik naar de euromaster gestuurd, maar die had dan wel weer een grote stem in et advies om banden voortindig te vervangen.

Bij schade werd dat (wel netjes) hersteld door een bedrijf ruim 80 kilometer verder. Ze kwamen wel zelf halen en brengen dus op zich boeit dat ook niet zo.

Al bij al prima over de leasemaatschappij te spreken, in ons geval Ayvens.

Ik zat wat rond te klikken en heb deze theorie:
De zaak in Hilversum zit in een dorpsstraat, volgens mij onder woningen. Dit is voor je logistiek al niet handig, qua verkoop zal het misschien ook allemaal wat stroever lopen (minder demo voertuigen, minder ruimte voor occasions, minder aanloop). Als verkopen ook maar iets teruglopen dan zit je met zo'n locatie al direct krap in de cijfers, als ze exploderen dan kan je er niet groeien. Een universele garage past dan veel beter op zo'n plaats.

Stam heeft diverse zaken, maar geen enkele andere zijn van het 'dorpse type' en voeren geen van alle de Vakgarage logo's.
Het is niet echt een dorpstraat, eerder een na-oorlogse wijk in de buitenwijken van Hilversum. Het is goed te bereiken en meer dan genoeg ruimte. Maar ik snap je punt.

Hier in Hilversum zie je sowieso dat alles zich concentreerd op een paar plekken, waarbij bijna alles in het bedrijventerrein in het zuiden van het dorp zit. De Hoogvliet zit al jaren te azen op de ruimte van Stam zodat ze kunnen uitbreiden. Stam zit al sinds de jaren 70 op deze plek en zal is op zoek naar een andere geschikte ruimte. Op het bedrijventerrein zijn geen grote panden beschikbaar die ook als garagebedrijf/dealerschap kan dienen. Ik denk dat dit de voornaamste reden is waarom ze nog niet ook op het bedrijventerrein zitten.

Je kunt zelfs merkdealer en universele (vak)garage tegelijk zijn, dat is de situatie van een Mazda dealer bij mij in de buurt.
Enkele kilometers verderop heeft de Toyota dealer ook 4 andere merken erbij genomen sinds kort waaronder ook Mazda. Mijn ervaring is dat een universele (en/of vak)garage niet per se goedkoper hoeft te zijn dan een merkdealer met onderhoud of reparaties. Toen ik enkele jaren geleden voor een terugroepactie mijn Yaris naar de Toyota dealer moest brengen heb ik daar gelijk mijn waterpomp laten vervangen omdat ie een beetje jankte en dus versleten was. Ze hebben een B-merk gemonteerd en ik was zelfs bij andere garages minstens 100 euro duurder uit.
Altijd leuk als ze je vriendelijk begroeten bij je vaste garage en de verkoper en/of baas een kort praatje komt maken, maar het kan soms zomaar wat extra centjes kosten.

Het "nadeel" dat een dealer heeft tov een universele is de vanuit de importeur gestelde eisen vwb aanwezig gereedschap, aankleding bedrijf, wachtruimtes, showroom, aankleding personeel, beschikbaarheid leenauto's etc. Er was in de garage waar ik ooit werkte een wand vol speciaal gereedschap waarvan 2 stuks wel een enkele keer gebruikt werden, Een testkast van € 75k die na 2 jaar vervangen kon worden door een laptop van € 4 k. Een universele heeft het op dat vlak veel gemakkelijker, is vrijer en dus goedkoper. Stuiterde laatst van mijn stoel dat een collega met een Mini bij de dealer een uurloon van € 137,50 excl BTW (€ 166,38 incl BTW) mocht aftikken. De prijzen van de originele onderdelen vielen dan soms weer enorm mee.

Athlon had zelfs hun eigen servicecentra.

Ja, het sausje naar buiten toe, de uitvoering was belegd bij geselecteerde universele én enkele dealerbedrijven. Uiteraard was er een 'kader' voorgeschreven om de berijder de Athlon ervaring mee te geven.. :sneaky:

Zie je dit ook op andere plaatsen?

Ja, ook Profile zit soms bij officiële dealermerken inpandig.

Wat mij nog opvalt bij sommige dealer(groepen) is de verhuur tak. Vroeger had eigenlijk wel iedere importeur, van een beetje omvang, een eigen verhuurlabel. Al was het maar voor de vervangend vervoer auto's maar ook de tijdelijke verhuur bij de behoefte aan extra wielen.

Tegenwoordig zie ik verhuurders (online platforms) zoals Oscar of Autohopper bij de lokale dealers staan. Vooral de busjes verhuur valt (mij) op. Vaak is er niet veel ruimte om die vloot te herbergen (moeten ook eigenlijk niet bij de dealer staan maar bij de klant, dan levert 't wat op namelijk;) ) en staan die busjes maar ergens op de openbare weg, ín de weg, meestal, vind ik.

Waarom hebben die platformen niet hun eigen, fysieke, winkelnering?

Zo'n verhuur programma zou je als merk importeur moeten faciliteren vind ik, maar je ziet dat de meeste importeurs alleen maar zoveel mogelijk nieuwe auto's willen registreren en meer niet. Zonde is dat.
Aan de andere kant is het misschien wel positief dat de kracht van de importeurs wat afneemt.

Terug
Bovenaan