Demo Toyota CHR Plus kopen of Tesla model 3 houden

JSG 4068571

Startmotor
Hallo, Ik zit een beetje met een probleem in mijn maag, ik rij nu een Tesla model 3 naar volle tevredenheid, ik heb deze 2 jaar geleden nieuw gekocht ( kwam van een Toyota CHR ). Nu is het zo dat ik vaak mijn beide ouders weg moet brengen en ophalen en zo mee en dan ga ik ook een ritje met ze maken ( beide zijn in de 80 en hebben geen rijbewijs meer ) zo zijn ze er ook een keer uit, alleen ze beginnen steeds meer te klagen over de instap ( wat ik goed begrijp, mijn vorige auto de CHR was fijner volgens hun ) maar nu komt het toen ik 6 jaar geleden de CHR heb aangeschaft was mijn vader daarbij en die is in de tussentijd goed bevriend geraakt met de Toyota verkoper ( deze man komt tegenwoordig eens in de zoveel tijd buurten ) en afgelopen vrijdag had hij de nieuwe CHR Plus bij en hij is samen met mijn ouders een blokje rond wezen rijden en mijn vader is nu zo enthousiast dat ie heeft gevraagd wat als mijn zoon zijn Tesla inruilt voor die CHR plus wat moet ie dan bijleggen en vandaag heeft ie daar antwoord op gekregen en ik hoef maar 6500 euro bij teleggen voor let wel een demo auto 2000km gelopen en 3 maanden oud, auto heeft een nieuwprijs van 42500 euro net zo duur als mijn Tesla van 2024 maar ik heb voor die Tesla 39000 euro betaald ivm 3500 euro subsidie die ik terugkreeg oftewel ik krijg voor mijn auto nu 32500 euro terug, dus in mijn ogen zeer weinig afschrijving, is dit een deal die ik niet kan / mag laten lopen? en ga ik er op vooruit van Tesla weer terug naar Toyota?

Sorry voor de lange tekst weet niet hoe ik het anders uit moet leggen.

De C-HR+ is een praktischere auto met een vijfde deur, hogere instap en uitstekende garantie. Zelf zou ik de overstap maken maar uiteindelijk moet jezelf alle plussen en minnen tegenover elkaar zetten! Ik weet niet of je nog subsidie moet gaan terugbetalen als je je auto binnen vier jaar o.i.d. weer wegdoet!

Als je de Tesla hebt gekocht, dan zou je 'm tot 3 jaar moeten houden om de subsidie niet terug te hoeven betalen. Maar blijkbaar is er onder "Strikte voorwaarden" wel wat mogelijk maar met een (elektrische) CHR+ zou je wellicht aan de voorwaarden kunnen voldoen.
<quote>

Ik ontvang subsidie, maar ik wil een andere auto. Kan de subsidie op die andere auto doorlopen?​

Als de subsidie is vastgesteld, houdt u de gesubsidieerde elektrische personenauto 3 jaar bij koop op naam en 4 jaar bij private lease. Alleen onder strikte voorwaarden is vervanging van de auto in deze periode toegestaan. De andere auto en de nieuwe koop- of leaseovereenkomst moeten voldoen aan de SEPP voorwaarden. De wijziging geeft u aan door in eLoket. Kies na het inloggen voor de optie ‘Een verzoek tot kentekenwijziging sturen’. Stuur de nieuwe koop- of leaseovereenkomst mee die uzelf en het auto- of leasebedrijf ondertekenden. Wij nemen uw verzoek tot kentekenwijziging in behandeling.
</quote>

Kortom: de moeite waard om uit te vinden of je in jouw situatie iets met de 'voorwaarden' kunt.

InstaAutoVlog heeft een test tussen de Toyota CHR+ en de Model Y geplaatst op YouTube. Interessant om te bekijken en daaruit concludeer ik dat een CHR+ echt een interessante auto is.

Ik heb deze video ook bekeken en inderdaad, de CHR+ is een interessante auto, maar wel met een paar kanttekeningen. Een Tesla is zuiniger en bij Toyota word je i.v.m. de garantie gedwongen jaarlijks een bezoek te brengen aan de dealer voor een inspectie/beurt. Die is niet gratis. Vergelijk ook het gewicht van beide auto's i.v.m. de motorrijtuigenbelasting en vraag bij de verzekeraar naar de premie voor een CHR+. Maak een goede vergelijking. Succes met de keuze.

vader is nu zo enthousiast dat ie heeft gevraagd wat als mijn zoon zijn Tesla inruilt voor die CHR plus wat moet ie dan bijleggen en vandaag heeft ie daar antwoord op gekregen en ik hoef maar 6500 euro bij teleggen
Wat wil je zelf? Doet je pa de upgrade betalen? Hij is zo te lezen de toyo fan.

Er zijn genoeg andere keuzes. Zoals een jong gebruikte BMW iX1 of iX3.
Als de range niet genoeg is, een jong gebruikte Ford Explorer Premium RWD Long Range.

Ik zou gewoon naar een Model Y overstappen.
Of eigenlijk zou ik gewoon de 3 houden, maar goed.
Nee een Y is te duur, behalve de instapper maar dan rijdt de 3 die ik nu heb beter en misschien houd ik mijn 3 ook wel, morgen een keertje proef rijden en dan maak ik snel een beslissing.

Wat wil je zelf? Doet je pa de upgrade betalen? Hij is zo te lezen de toyo fan.
Nee was dat maar zo, en ja hij heeft een zwak voor Toyota, ik zelf kijk er alleen financieel na omdat ik maar 6500 euro afschrijving heb over 2 jaar, en normaal schrijven vooral elektrische auto veel af de eerste paar jaar, want na wat uitzoekwerk zou ik normaal voor mijn huidige wagen ergens tussen de 26 en 28000 euro terug krijgen.

Er zijn genoeg andere keuzes. Zoals een jong gebruikte BMW iX1 of iX3.
Als de range niet genoeg is, een jong gebruikte Ford Explorer Premium RWD Long Range.
Nee daar kijk ik voorlopig niet naar uit want dan moet ik de subsidie die ik heb gekregen deels of helemaal terug betalen zoals ik het begrijp

Ik heb toevallig de CHR gereden gisteren, op zich niks mis mee, maar wat een lelijke auto, zowel binnen als buiten!
Rijden is wel in orde.

Ik heb toevallig de CHR gereden gisteren, op zich niks mis mee, maar wat een lelijke auto, zowel binnen als buiten!
Rijden is wel in orde.
Dat is smaak, Ben overigens net terug van de dealer helaas niet kunnen rijden, maar wel zeker 2 uur zitten praten en ja ook veel over mijn vader, maar ben wel aangenaam verast, de demo wagen waar ik voor kwam is helaas gisteren al verkocht maar hij biedt me nu een gloednieuwe aan met de zelfde specs en kleur en een veel betere prijs op mijn huidige ipv 32500 euro nu 35500 euro ( dit is wel met een actie wat op het model zit ) en dat betekend dat ik maar 7000 euro bij hoef te leggen en dat ik op mijn huidige wagen maar 3500 euro afschrijving heb gehad in 2 jaar tijd, tja nu neig ik toch om hem te kopen ( ondanks dat ik er wel in heb gezeten, maar niet gereden )

Waarom ga je de Tesla inruilen? Toch niet omdat jouw vader de Toyota een betere auto vindt? Ik zou lekker in de Tesla blijven rijden

Waarom ga je de Tesla inruilen? Toch niet omdat jouw vader de Toyota een betere auto vindt? Ik zou lekker in de Tesla blijven rijden
Nee absoluut niet, maar nogmaals ik kijk er uit een financieel standpunt na en normaal probeer ik om de 3 a 4 jaar een nieuwe auto te kopen ivm garantie en omdat ik er ook soms op uitgekeken ben ( tot nu lukt tot nu toch best aardig, langste wagen die ik heb gehad de afgelopen jaren is toevallig een Toyota CHR 3,5 jaar )

Nu is het zo dat ik vaak mijn beide ouders weg moet brengen en ophalen en zo mee en dan ga ik ook een ritje met ze maken ( beide zijn in de 80 en hebben geen rijbewijs meer ) zo zijn ze er ook een keer uit, alleen ze beginnen steeds meer te klagen over de instap

Dit zou, voor nu en de toekomstige tijd, dé reden moeten zijn om van auto te wisselen, als het financieel blijkbaar uit kan / geen probleem is. Eigenlijk had je dit (de instap) al bij de aankoop van de Tesla kunnen weten / meewegen in je aanschaf, vind ik.

Dit zou, voor nu en de toekomstige tijd, dé reden moeten zijn om van auto te wisselen, als het financieel blijkbaar uit kan / geen probleem is. Eigenlijk had je dit (de instap) al bij de aankoop van de Tesla kunnen weten / meewegen in je aanschaf, vind ik.
Als ik toen had geweten wat nu de situatie zou zijn, dan ja dan had ik het zeer waarschijnlijk mee laten wegen in de beslissing, maar de situatie van toen ik de tesla kocht was helemaal anders dan nu, er zijn zo veel dingen de afgelopen halfjaar gebeurd dat mijn leven helemaal op zijn kop staat.

Een auto moet een doel dienen. Ik zou dat als uitgangspunt nemen. En dan bekijken of de 3 nu aan het doel voldoet. En zo niet: hoe groot is die last dan? Als je ouders twee keer per jaar moeten in- en uitstappen, is dat geen 6.500 euro waard lijkt me.
Maar als je wekelijks met ze op pad gaat, kan het weleens een veel groter ding worden.

maar de situatie van toen ik de tesla kocht was helemaal anders dan nu,

Okay, heb ik te snel geoordeeld. Excuus.

Doordat je schreef dat je ouders de CHR een betere in/uitstap had ging ik ervan uit dat je hun destijds ook al vaak (noodgedwongen) op stap nam.

Ik heb zelf destijds ook een hele zoektocht met rollermaat gedaan voor de beste / hoogste instap en kwam bij de Opel Agila uit...

Misschien verstandig om ook even verder te kijken, want misschien is dan die ervaring van destijds met de CHR nu niet meer passend voor je ouders?

Denk aan voldoende ruimte om hulpmiddelen mee op reis te nemen (rollator, rolstoel etc.)

Is een Corolla Cross niet nét wat hoger en vooral ruimer achterin?

Nu je over een Agila begint: hoe vaak en hoe veel rij je met je ouders in de auto? Anders een eerste generatie Agila voor erbij kopen? :)

Overigens is de ironie wel compleet als je een Agila koopt voor personen die juist niet meer zo agiel zijn.

Terug
Bovenaan