Design Driven's - Volvo EX40 Twin - Jaguar XJ LWB X358 tdv6

In ieder geval niet eentje van Tefal ;)

Maar iets serieuzer, dit is toch de grille die er standaard op zat? Ik vind er niks mis mee eigenlijk. Past bij de auto.
:p

Ja dit is de standaard en de enigste voor de X358 (facelift). Zelfs de XJR heeft de zelfde grille, bij de pre-facelift )X350) en mild-facelift (X356) waren er meerdere opties, chrome, meegespoten, mesh, spijlen en natuurlijk de Daimler met deukjes. Jammer dat ze dat niet doorgezet hebben.

Beetje buck teeth heeft ie wel.

Dit weekend ga ik overigens naar het DriveTribe festival. Dat is door Hammond van Top Gear / Grand Tour gestart. Ik zal wat foto's nemen.

Qua uiterlijk zou ik niks aan de XJ veranderen.
Was ik ook niet van plan. :)

Enigste wat ik nu van plan ben is kleine dingetjes aanpakken zoals nieuwe naaf kapjes, onderhoud en misschien chocolade letter nummerborden.

Van binnen moet de dakbekleding (headlining) in elk geval vervangen worden, daar kijk ik nog wel even of ik misschien naar een zwarte stof ga i.p.v. beige om beter bij de bovenkant van het dashboard en top van de deuren te passen.

Laatst bewerkt:
De eerste 1000 km met de XJ — genieten met een glimlach (en wat lekkages)

Zo, de eerste 1000 km zitten er alweer op en het is werkelijk genieten. Hij rijdt als een wolk, stil en soepel, en na lange ritten stap je nog steeds fris uit. Die geventileerde stoelen zijn pure luxe. Bonuspunten voor de vrolijke reacties onderweg, want blijkbaar maakt een lange Jaguar nog altijd wat los bij mensen.

De XJ mocht zich al uitleven op wat trips hier in het VK, inclusief Londen, en daarna via Frankrijk en België naar kantoor in Nederland en weer terug (de Discovery had even geen APK... details later, geen drama maar tijdgebrek).

Hij voelt zich nog helemaal thuis in Londen, zeker toen ik bij de ambassade moest zijn voor een bijeenkomst, netjes geparkeerd bij een luxe hotel in de buurt, alsof hij er hoort.

54823038755_6840182d32_b.jpg

En s'avond bij het ophalen (je ziet daar de luxe platen die ik er op gezet heb inmiddels)

54823038715_237282923f_b.jpg

Bij aankoop had ik al gezien dat er wat koelvloeistof weglekte. Dat wilde ik natuurlijk even oplossen voor de lange rit. Bleek niet de radiateur, maar een buisje naar de standkachel te zijn. Dat druppelde eerst een beetje, tot ik wat roest verwijderde, toen was het ineens een vergiet. Een tijdbom, dus goed dat ik die gelijk bekeken heb.

Ik dacht: “snel een nieuw pijpje halen.” Maar nee hoor, dankzij digitale chaos bij JLR kon er in Engeland geen onderdeel besteld worden. Dus dan maar via Nederland, 90 pond verder. In de tussentijd heb ik het buisje met JB Weld en zelfvulkaniserende tape gerepareerd — en eerlijk, het hield perfect. Ondertussen is het nieuwe onderdeel gearriveerd, dus dat komt goed.

To-do lijstje tot nu toe:

Cosmetisch:
  • Nieuwe naafkapjes (detail, maar toch)
  • Hemelbekleding: vervangen (laten doen: £350, zelf in zwart: £50 — nog niet helemaal uit, ik denk dat zwart goed staat aangezien de top van de deuren en dashboard ook zwart is en het plaffond toch hoog genoeg is)
  • B-stijl bekleding bestuurder, slooponderdeel: £35 (of gelijk mee nemen)
  • Paar plekjes aluminiumcorrosie aanpakken
  • Twee kapjes bij de voeten vervangen, sloop: £35

Mechanisch:
  • Grote beurt + filters
  • Ruik soms wat uitlaatgas bij starten, nog geen lek gevonden. Tijdens rijden ruik ik niks.
  • Ruitensproeier hoor je wel, maar geen druppel te zien — vermoedelijk de T-splitsing verstopt (klassieker)
  • Luchtvering rechtsvoor zakt na een nacht wat in. Nog geen lek gevonden, systeem is vrij nieuw, dus vermoedelijk een minuscule lekkage, maar waar.
  • Airbaglampje aan, stuur eraf om sleepring te checken. Schoonmaken of nieuw onderdeel (£80)

Tijdens m’n trip in NL begon hij plots wat te trillen bij het remmen, vooral achter. Velgen lijken recht, schijven op het oog ook. Zou kunnen dat er een loodje van de velg is gevallen of dat de achterremmen net krom genoeg zijn om te irriteren. Reservevelg erop testen binnenkort.

Kortom, het typische Jaguar-leven: 90% comfort, 10% detectivewerk, en 100% charme.

Hier nog de verplische foto bij kantoor
54823038775_f698bb8ee0_b.jpg

En een sneak peek van de Agrifac Sprayer die we ontworpen hebben en ik mocht presenteren.
54822705301_448f2e4a62_b.jpg

Prachtig Nederlands bedrijf, leiders in hun sector en erg sympatieke klant.

Volgende week weer naar NL en Belgie, voor BusWorld waar "onze" VDL Futura onthuld wordt. (Zelf heb ik er 0 aan gedaan voor mjin tijd bij dit bedrijf, maar het team heeft het exterieur en groot deel van het intererieur ontworpen) Uiteraard met Jaaaag

Modyn he.. grappig. ik heb dit bedrijf pas leren kennen.

Ik begin de Jag wel te waarderen, maar hij moest even op me inwerken.
Ja MODYN. Nu ben ik wel heel benieuwd hoe je het hebt leren kennen :) Ik ben daar sinds 2+ jaar design directeur. Was vroeger Van Der Veer designers.

Zal later ook een post van mijn oude werkgever hier posten, staat wat van mijn werk in dat ik voor Bentley heb mogen doen. Dat is eindelijk een beetje in het openbaar.

Ik ben de XJ ook pas de laatste jaren gaan waarderen. Altijd mooi gevonden maar nooit echt de aandacht gegeven. Pas toen ik via de XK de Jag wereld in rolde dit model beter gaan waarderen. En nu uiteraard grote fan.

Gelijk even op de website van MODYN gekeken, was wel ‘nieuwsgierig’ wat voor bedrijf het is. Die rolstoel vind ik dan weer interessant aangezien ik zelf van een dergelijk hulpmiddel afhankelijk ben.

Gelijk even op de website van MODYN gekeken, was wel ‘nieuwsgierig’ wat voor bedrijf het is. Die rolstoel vind ik dan weer interessant aangezien ik zelf van een dergelijk hulpmiddel afhankelijk ben.
Dat was een snel concept maar we zijn serieus met Health-Tech bezig naast transport en mobiliteit . Zou wel eens je ervaringen willen horen. Er kan nog een hoop verbetert worden in deze producten, dat is duidelijk in elk geval.

Ik had in mijn hoofd dat je in de regio Eindhoven werkte, maar je zit hier dus bijna om de hoek.
Leuke projecten wel! die Rolstoel doet me een beetje aan de Genny rolstoel denken, dat was onderhuids een Segway.

Maar weer eens een update uit het wagenpark, of beter gezegd, uit de afdeling rijdende projectjes waar ik structureel te weinig tijd voor heb. De laatste maanden waren weer ouderwets druk, dus vieze handen maken zat er nauwelijks in. Veel heen en weer tussen het VK en Nederland, tussendoor naar tradeshows en klanten, en af en toe ook nog een tripje naar bijvoorbeeld China. Goed voor de kilometers, minder goed voor het sleuteltempo.

Dat is op een gegeven moment natuurlijk bijna niet vol te houden, dus er werd serieus gekeken naar een verhuizing naar Nederland. Dat plan was al best ver gevorderd, maar ja, soms gooit het leven toch weer even een wielmoersleutel in de planning. Lang verhaal kort, ik blijf voorlopig in het VK en ben bezig aan een nieuw professioneel hoofdstuk.

Voor de autohobby is dat stiekem helemaal geen slecht nieuws. Iets meer flexibiliteit op korte termijn, en laten we eerlijk zijn, het VK blijft toch vriendelijker geprijsd dan Nederland als het gaat om het verzamelen en onderhouden van mijn inmiddels licht ontspoorde rijdende verzameling.

Dan nu de update voor de niet-4x4’s: meer daarover in de Disco-topic.

Volvo EX40​

Hier eigenlijk weinig spectaculairs te melden, en dat is bij een daily driver natuurlijk gewoon goed nieuws. Wel moet er een nieuwe ruit in, dankzij een steentje. Of nou ja, “steentje”. Gezien de staat van de wegen hier vermoed ik eerder een losgeraakt stuk infrastructuur. Ook moeten de wielen wat cosmetische aandacht.

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier vallen de wegen inmiddels letterlijk uit elkaar. Ik heb in tijden niet zoveel potholes gezien, en we hebben niet eens een echte winter gehad. Je begint bijna te denken dat het wegdek hier biologisch afbreekbaar is.

Verder kijk ik, net als zo’n beetje iedere XC- en EX-rijder, uit naar de nieuwe software-update. Het infotainment was voor mij altijd een beetje de zwakke plek van de auto, dus als Volvo daar nu eindelijk wat gebruiksgemak in gaat pompen, is dat meer dan welkom.

De Jaaaag XJ​

De XJ heeft door tijdgebrek even wat langer stilgestaan dan gepland voordat ik hem richting APK stuurde (met de Disco als vervanger voor office hopper). Vooraf nog wat klein werk gedaan, en uiteindelijk kwam hij er gewoon weer netjes, met complimenten van de keurbaas doorheen. Zoals het een echte Jaguar betaamt, eerst een beetje drama suggereren en daarna toch gewoon leveren.

Er staat nog wel wat op de lijst:
  • achterremmen vervangen, gewoon omdat het tijd is, geen paniek
  • achterste spoorstangen, rubber is gaar, nog geen speling
  • rechter achterremklauw, rubberbescherming kapot, werkt nog wel, maar helemaal fris is anders
  • luchtvering rechtsvoor, zakt soms iets weg, waarschijnlijk een kleine lekkage bij een metalen ring, mogelijk te fixen, anders gewoon vervangen
  • hemelbekleding, hangt inmiddels met Britse waardigheid naar beneden, dus die moet eigenlijk opnieuw, twijfel nog tussen zwart of origineel
  • een beurtje, olie en filters
  • airco leek op de enige mooie dag van het jaar net iets minder enthousiast dan ik zelf

Afgelopen winter heb ik hem gereden op een in Nederland gescoorde winterset. Dat rijdt precies zoals je verwacht, net wat zachter en comfortabeler. Helemaal prima, maar eerlijk is eerlijk, ik prefereer toch het iets sportievere gevoel en vooral de looks van de originele 20-inch-velgen. Die zitten er inmiddels weer onder, samen met twee nieuwe achterbanden.

Hier de twee onder elkaar.
55142478632_c4e90d54bf_b.jpg

Op korte termijn verwacht ik verder geen grote veranderingen. Ik zal waarschijnlijk nog steeds genoeg kilometers maken, ook binnen het VK en misschien hier en daar in Europa, dus deze twee relatief zuinige auto’s blijven gewoon erg handig.

Al kun je, heel eerlijk, zodra ik straks toch iets minder ga rijden, natuurlijk wel de vraag stellen of ik niet beter iets totaal onverstandigs kan doen. Bijvoorbeeld terug naar een XK.

Maar goed, eerst nog even verstandig blijven. Of in ieder geval de schijn ophouden.

Nu dan wat pixels!

Ik wat wat internationale klanten over de vloer, samen naar een beurs en België en daarna naar hun hotel in Amsterdam. Natuurlijk had ik de EX40 kunnen pakken, maar dit is veel leuker en ze vonden het prachtig. Goede muziek, lekker achterover in de stoelen, erg leuke tijd met ze gehad en het cashet dat de Jag dan toevoegt is mooi meegenomen.

Hier voor het hotel bij Schiphol:
55145156431_44b449f160_b.jpg

Ik werd ook nog ff aangehouden bij de grens bij het teruggaan naar het VK. Meer nieuwsgierigheid dan dat ik echt verdacht leek, geloof ik........al noemt mijn zoon het de mafia bak. Hoe dan ook, het licht bij het tankstation op de grens tussen NL en België bracht dan wel weer een mooi effect op de Liquid Silver XJ.

55145531800_88f583f56a_b.jpg

Terug in het VK kwam ik ook deze Pheaton nog tegen. Zelfde into jaar: 2002, hoe cool de Jag ook is, erg modern was hij ook toen al niet vormgegeven. Laten we eerlijk zijn, de Pheaton ziet er veel moderner uit. (Kenteken plaat komt uit Isle of Man, helaas de eigenaar gemist dus ken verder het verhaal niet)

55144253022_3b3f935017_b.jpg

55145407489_df108c619e_b.jpg

Het fijne van de Jag is ook dat je ff comfrotabel een tukje op de achterbank kan doen:

55145178151_9d34023aa0_b.jpg

Deze heeft mijn vrouw genomen op weg naar het Peak District voor een lange wandeling. Mooi uitzicht onderweg.

55144253002_9415cb7f4d_b.jpg

Volgende update is hopelijk van het lijsje af tikken.

Laatst bewerkt:
Mooie update. Bij de winterset van de Jag hoort eigenlijk ook een wat bescheidener voorbumper! ;)

Je blijft dus in de VK, daar passen de Jag en Disco natuurlijk ook het best :) Werkgerelateerd straks dus iets minder druk/hectisch?

Mooie update. Bij de winterset van de Jag hoort eigenlijk ook een wat bescheidener voorbumper! ;)

Je blijft dus in de VK, daar passen de Jag en Disco natuurlijk ook het best :) Werkgerelateerd straks dus iets minder druk/hectisch?

Ik hoop het, maar we gaan het zien. Iets betere werk-privé-verdeling zou wel fijn zijn.

De bumper is de standaard facelift bumper, maar ik ben het met je eens, die 20" passen er beter bij.

Zelf prefereer ik de Jag boven de Phaeton. Hoe goed en luxe misschien ook, het blijft toch ‘maar’ een Volkswagen. Als het dan iets uit de Volkswagen-stal zou worden dan liever een Audi of Bentley.

Het leuke aan de Pheaton nu is dat het een beetje een apart ding is natuurlijk met een leuk verhaal… Ik ben altijd wel van de commerciële mislukkingen. Maar ik ben het met je eens, voor dagelijks gebruik zou ik ook voor een A8 gaan..................of deze Jaguar natuurlijk. Die laatste is zeker in het Vk makkelijker en vooral goedkoper te onderhouden.

Het leuke aan de Pheaton nu is dat het een beetje een apart ding is natuurlijk met een leuk verhaal… Ik ben altijd wel van de commerciële mislukkingen. Maar ik ben het met je eens, voor dagelijks gebruik zou ik ook voor een A8 gaan..................of deze Jaguar natuurlijk. Die laatste is zeker in het Vk makkelijker en vooral goedkoper te onderhouden.

Ha, herkenbaar. Een Acura ZDX lijkt me mede daarom best een leuke auto. :D

Terug
Bovenaan