Maar weer eens een update uit het wagenpark, of beter gezegd, uit de afdeling rijdende projectjes waar ik structureel te weinig tijd voor heb. De laatste maanden waren weer ouderwets druk, dus vieze handen maken zat er nauwelijks in. Veel heen en weer tussen het VK en Nederland, tussendoor naar tradeshows en klanten, en af en toe ook nog een tripje naar bijvoorbeeld China. Goed voor de kilometers, minder goed voor het sleuteltempo.
Dat is op een gegeven moment natuurlijk bijna niet vol te houden, dus er werd serieus gekeken naar een verhuizing naar Nederland. Dat plan was al best ver gevorderd, maar ja, soms gooit het leven toch weer even een wielmoersleutel in de planning. Lang verhaal kort, ik blijf voorlopig in het VK en ben bezig aan een nieuw professioneel hoofdstuk.
Voor de autohobby is dat stiekem helemaal geen slecht nieuws. Iets meer flexibiliteit op korte termijn, en laten we eerlijk zijn, het VK blijft toch vriendelijker geprijsd dan Nederland als het gaat om het verzamelen en onderhouden van mijn inmiddels licht ontspoorde rijdende verzameling.
Dan nu de update voor de niet-4x4’s: meer daarover in de Disco-topic.
Volvo EX40
Hier eigenlijk weinig spectaculairs te melden, en dat is bij een daily driver natuurlijk gewoon goed nieuws. Wel moet er een nieuwe ruit in, dankzij een steentje. Of nou ja, “steentje”. Gezien de staat van de wegen hier vermoed ik eerder een losgeraakt stuk infrastructuur. Ook moeten de wielen wat cosmetische aandacht.
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier vallen de wegen inmiddels letterlijk uit elkaar. Ik heb in tijden niet zoveel potholes gezien, en we hebben niet eens een echte winter gehad. Je begint bijna te denken dat het wegdek hier biologisch afbreekbaar is.
Verder kijk ik, net als zo’n beetje iedere XC- en EX-rijder, uit naar de nieuwe software-update. Het infotainment was voor mij altijd een beetje de zwakke plek van de auto, dus als Volvo daar nu eindelijk wat gebruiksgemak in gaat pompen, is dat meer dan welkom.
De Jaaaag XJ
De XJ heeft door tijdgebrek even wat langer stilgestaan dan gepland voordat ik hem richting APK stuurde (met de Disco als vervanger voor office hopper). Vooraf nog wat klein werk gedaan, en uiteindelijk kwam hij er gewoon weer netjes, met complimenten van de keurbaas doorheen. Zoals het een echte Jaguar betaamt, eerst een beetje drama suggereren en daarna toch gewoon leveren.
Er staat nog wel wat op de lijst:
- achterremmen vervangen, gewoon omdat het tijd is, geen paniek
- achterste spoorstangen, rubber is gaar, nog geen speling
- rechter achterremklauw, rubberbescherming kapot, werkt nog wel, maar helemaal fris is anders
- luchtvering rechtsvoor, zakt soms iets weg, waarschijnlijk een kleine lekkage bij een metalen ring, mogelijk te fixen, anders gewoon vervangen
- hemelbekleding, hangt inmiddels met Britse waardigheid naar beneden, dus die moet eigenlijk opnieuw, twijfel nog tussen zwart of origineel
- een beurtje, olie en filters
- airco leek op de enige mooie dag van het jaar net iets minder enthousiast dan ik zelf
Afgelopen winter heb ik hem gereden op een in Nederland gescoorde winterset. Dat rijdt precies zoals je verwacht, net wat zachter en comfortabeler. Helemaal prima, maar eerlijk is eerlijk, ik prefereer toch het iets sportievere gevoel en vooral de looks van de originele 20-inch-velgen. Die zitten er inmiddels weer onder, samen met twee nieuwe achterbanden.
Hier de twee onder elkaar.
Op korte termijn verwacht ik verder geen grote veranderingen. Ik zal waarschijnlijk nog steeds genoeg kilometers maken, ook binnen het VK en misschien hier en daar in Europa, dus deze twee relatief zuinige auto’s blijven gewoon erg handig.
Al kun je, heel eerlijk, zodra ik straks toch iets minder ga rijden, natuurlijk wel de vraag stellen of ik niet beter iets totaal onverstandigs kan doen. Bijvoorbeeld terug naar een XK.
Maar goed, eerst nog even verstandig blijven. Of in ieder geval de schijn ophouden.
Nu dan wat pixels!
Ik wat wat internationale klanten over de vloer, samen naar een beurs en België en daarna naar hun hotel in Amsterdam. Natuurlijk had ik de EX40 kunnen pakken, maar dit is veel leuker en ze vonden het prachtig. Goede muziek, lekker achterover in de stoelen, erg leuke tijd met ze gehad en het cashet dat de Jag dan toevoegt is mooi meegenomen.
Hier voor het hotel bij Schiphol:
Ik werd ook nog ff aangehouden bij de grens bij het teruggaan naar het VK. Meer nieuwsgierigheid dan dat ik echt verdacht leek, geloof ik........al noemt mijn zoon het de mafia bak. Hoe dan ook, het licht bij het tankstation op de grens tussen NL en België bracht dan wel weer een mooi effect op de Liquid Silver XJ.
Terug in het VK kwam ik ook deze Pheaton nog tegen. Zelfde into jaar: 2002, hoe cool de Jag ook is, erg modern was hij ook toen al niet vormgegeven. Laten we eerlijk zijn, de Pheaton ziet er veel moderner uit. (Kenteken plaat komt uit Isle of Man, helaas de eigenaar gemist dus ken verder het verhaal niet)
Het fijne van de Jag is ook dat je ff comfrotabel een tukje op de achterbank kan doen:
Deze heeft mijn vrouw genomen op weg naar het Peak District voor een lange wandeling. Mooi uitzicht onderweg.
Volgende update is hopelijk van het lijsje af tikken.