Differientieel olie vervangen

Carracio 9468791

Startmotor
Op Instagram volg ik wat monteurs/garages, voornamelijk in Amerika. Het valt me op dat het daar weleens gaat over het vervangen van differentieel olie. Ik heb daar in de praktijk nooit van gehoord en dat is dus nooit gebeurd bij mijn auto. Is dit aan te raden als gewoon onderhoud? Of alleen als er problemen zijn?

Ik vervang het samen met de transmissieolie. Het is een vervelend klusje voor 3 redenen :
1) aftap- en vulplug worden (bij mijn auto) constant blootgesteld aan straatvuil, regen, strooizout etc dus loskrijgen is gedoe want is maar een klus eens in de 5-6 etc jaar dus veel gang zit er doorgaans niet in die bouten;
2) diff olie stinkt echt like no tomorrow;
3) bijvullen is gesukkel, ik heb er een pompje voor.

Altijd blij als het achter de rug is - voel ik het verschil? Nee eerlijk gezegd... Baat het niet dan schaadt het niet denk ik dan en nadien een goeie Trappist verdiend ;)

(tip ALTIJD eerste de hoger geplaatste vulplug losschroeven, als je de lager geplaatste aftapplug vervolgens niet los krijgt is er geen man overboord)

De drukken op de tanden van de tandwielen in het differentieel zijn zeer fors, de olie zit er in een dun laagje tussen en wordt als het ware gekraakt. Zit er nog een versnellingsbak aan vast gebouwd dan krijg je van daaruit ook slijpsel en slijtageresten in de olie. Bij veel korte stukjes kan er ook condenswater in de olie komen. De meeste fabrikanten schrijven wel voor om de olie, bij zware belasting, periodiek te verversen. (Wat zware belasting is wordt vaag omschreven als taxigebruik, met aanhangers, hoge temperaturen etc). Persoonlijk liet ik de olie bij een handbak zo rond de 100k km of 5 jaar verversen. Bij sommige auto's is het een makkelijk klusje, maar bij andere is het een crime. Zo hebben sommige geen aftapplug (!) en/of geen vulplug (!). Als je het zelf wilt doen, zoek dan goed uit hoe je moet aftappen (welke plug, je zal niet de eerste zijn die iets losdraait waar in de bak van alles aan vast zit) en vullen en bereid dat goed voor! Neem ook de juiste olie! GL-4 en 5 zijn niet uitwisselbaar! (Dit ivm gebruik bepaalde materialen in de bak)

Goede info Pietzoveel! Inderdaad, “bezint eer ge begint”. Bij een MX-5 NC / ND met een sperdiff kan ik het vrij snel eens die frea… bouten los zijn, mijn andere auto is een automaat en dat kunstje heb ik nog nooit zelf gedaan.
Als ie aan de beurt is, ga ik de garage waar ik al 10+ jaar klant ben vragen of ik mag meevolgen niet om op hun vingers te kijken, maar om te zien hoe het moet.

Ach, mede autobiografisch.... Je draait in je enthousiasme wat los, blijkt een verdroogde pakking achter te zitten die je niet besteld hebt en niet op voorraad is.....

In heel veel Europese auto's is de differentieel in 1 behuizing met de versnellingsbak; wat er aan zal bijdragen dat het nooit apart benoemd wordt bij vervanging.
Daarnaast is differentieel olie vaak "for life" wat ongeveer 200.000km is.

Overigens: auto's die veel off-road komen (of denk aan een doorwading) hebben vaak stof en water die via de ventilatie het differentieel inkomen. Dan ook dus eraan denken dit te verversen. En bij dat soort auto's heb je soms wel 3x een differentieel op de auto zitten.

Pietzoveel heeft het meeste wel benoemd. Ik wil er nog aan toevoegen dat een auto met sperdifferentieel ook nog een extra toevoeging (of zeer specifieke olie) nodig heeft.

Op Instagram volg ik wat monteurs/garages, voornamelijk in Amerika. Het valt me op dat het daar weleens gaat over het vervangen van differentieel olie. Ik heb daar in de praktijk nooit van gehoord en dat is dus nooit gebeurd bij mijn auto. Is dit aan te raden als gewoon onderhoud? Of alleen als er problemen zijn?

wat voor een auto praten we over? Sommige fabrikanten schrijven wel degelijk onderhoud voor wat betreft het diff.

Amerikanen rijden ook met auto's waar ze nog vrolijk een stokoude (wat ontwerp betreft) V8 in zetten. Die zal geen interval hebben zoals moderne auto's. Mijn Mercedes camperbusje moest ook om de 5000 km nieuwe olie.

Bij een voorwiel aangedreven is de versnellingsbak met differentieel bijna altijd 1 geheel en de 'bakolie' smeert dan ook het differentieel. Bij een achterwiel aangedreven auto zit de versnellingsbak meestal tegen de motor (er zijn enkele uitzonderingen die de vernellingsbak achter hebben) en zit er bij de achteras een los differentieel.

En dan zijn er natuurlijk nog exoten..... De oer mini had de versnellingsbak en motor door dezelfde olie gesmeerd (net als veel motorfietsen), de oude Land Rovers hadden per deel van de transmissie een eigen oliereservoir met dezelfde olie erin. .

Bij de meeste Amerikanen zit het differentieel op de achteras ivm achterwiel aandrijving. Volgens de fabrikant was de diff olie vaak levenslang maar dat was er vanuit gaande dat de auto na 5 jaar op de sloop belande. Zowel bij mijn toen 30 jaar oude Rover SD1 als afgelopen zomer bij mn Buick de diff olie vervangen. Alle bouten klein beetje los draaien (aftap plug zit er niet op omdat het volgens de fabrikant nooit los ververst hoeft te worden) en dan lekt ie vanzelf leeg. Vul bout tappen en vullen maar. Wel precies uitzoeken welke en hoeveel olie er in moet. De olie die er uit kwam was bij allebei echt ranzig geworden. Stonk enorm ook.
Resultaat na verversen? Veel stiller differentieel!
Bij uw Dacia is dit echter allemaal niet van toepassing omdat dat (volgens mij) een voorwiel aandrijver is. Bak olie verversen is dan wat u kunt doen en wat slim is na die km stand.

In Amerika zijn ze knettergek wat betreft het olie verversen. Zijn er zat die bij 5000km al de olie gaan verwisselen...
Zo blijft de boel wel heel lang goed. Die mensen die elke 5000 miles ververzen zijn overigens 9 vd 10x hobby rijders en niet mensen die een auto hebben die 50k per jaar rijdt maar dus een klassieker die maar een beetje per jaar rijdt. Jaarlijks verversen komt dan vast wel op 5000 uit ja. En dat is een prima interval dan met de juiste olie.
Er is een man met een Volvo p1800 die al 3 miljoen miles gereden heeft op 1 motor door zo vaak zijn olie te verversen.

Terug
Bovenaan