Marc
Net ingestapt
Hallo! Aangezien ik bij mijn vorige & huidige auto veel heb gehad aan het advies wat ik hier heb gekregen deel ik graag mijn dilemma. Ik geniet echt enorm van autorijden maar heb sinds ik de keuze had voor een leaseauto de ‘verstandige’ keuze gemaakt door een elektrische auto te gaan rijden (Hyundai Kona electric, ook op advies van gebruikers hier ). Achteraf een enorm goeie keuze en daardoor op relatief jonge leeftijd een mooi huis kunnen kopen, maar het hele plezier van autorijden ben ik kwijt. Het is allemaal behoorlijk saai om nog maar niet te beginnen over de 3 terugroepacties, 2 keer de wegenwacht op bezoek voor een lege/kapotte accu en de range anxiety die ik in de winter begin te ontwikkelen.
Nu komt de keuze voor een nieuwe leaseauto langzaamaan dichterbij en ben ik rustig wat aan het rondkijken maar de afgelopen 2 jaar zijn de prijzen van nieuwe auto’s echt enorm gestegen. Nu ik eindelijk open sta om wat meer te gaan betalen voor een leuke auto (zou het niet erg vinden om 400-500 bijtelling te betalen voor een leuke benzine auto) voelt het echt enorm duur. Ik begin te overwegen om gewoon een zo’n goedkoop mogelijk auto alleen zakelijk te gaan rijden en, nu het nog even kan, een leuke benzine auto te gaan rijden. Dit met als bijkomend voordeel dat ik en mijn vriendin beide een auto tot onze beschikking hebben voor werk. Daarnaast maak ik sinds we samenwonen een stuk minder privé kilometers, max 10.000km per jaar. Vroeger had ik altijd de droom om ooit een Audi TT MK3 (2.0 quattro) te kopen zodra het financieel kon, en dat voelt een beetje als nu of nooit doordat we toch langzaam afscheid beginnen te nemen van verbrandingsmotoren en ik nu geen ruimte in de auto nodig heb.
Het dilemma is dus:
Nu komt de keuze voor een nieuwe leaseauto langzaamaan dichterbij en ben ik rustig wat aan het rondkijken maar de afgelopen 2 jaar zijn de prijzen van nieuwe auto’s echt enorm gestegen. Nu ik eindelijk open sta om wat meer te gaan betalen voor een leuke auto (zou het niet erg vinden om 400-500 bijtelling te betalen voor een leuke benzine auto) voelt het echt enorm duur. Ik begin te overwegen om gewoon een zo’n goedkoop mogelijk auto alleen zakelijk te gaan rijden en, nu het nog even kan, een leuke benzine auto te gaan rijden. Dit met als bijkomend voordeel dat ik en mijn vriendin beide een auto tot onze beschikking hebben voor werk. Daarnaast maak ik sinds we samenwonen een stuk minder privé kilometers, max 10.000km per jaar. Vroeger had ik altijd de droom om ooit een Audi TT MK3 (2.0 quattro) te kopen zodra het financieel kon, en dat voelt een beetje als nu of nooit doordat we toch langzaam afscheid beginnen te nemen van verbrandingsmotoren en ik nu geen ruimte in de auto nodig heb.
Het dilemma is dus:
- Met het leasebudget wat ik heb ~850 euro inc. brandstof (35k per jaar) met de vrijheid om met eigen bijdrage hoger te gaan een auto uit te zoeken en de bijtelling te slikken
- Met het leasebudget een goedkope auto leasen en het restant als bruto salaris te laten uitkeren en er een leuke auto naast te kopen (budget 25-30k)