Documenten verkrijgen voor registratie van elektrische driewieler (90 km/h)

Maarten 5939231

Startmotor
Beste leden,

Ik las een ouder topic hier (https://www.autoweek.nl/forum/threads/auto-importeren-uit-litouwen.6262/) m.b.t. auto importeren uit Litouwen.
Nu heb ik indirect vernomen dat het nog wel eens gemakkelijker is om een auto in eerste instantie te laten registreren in Litouwen (zonder dat de auto aanwezig is)

Het volgende is nl. het geval, misschien dat iemand hiermee bekend is, even afgezien import via Litouwen of anders...
Ik heb een elektrische 3-wieler (90km/h max.), SAM EVIIhttps://en.wikipedia.org/wiki/Cree_SAM - L5e categorie verwacht ik - die geen papieren heeft (wel een VIN nummer) - fabrikant is al ruim10 jaar failliet, papieren geraak ik dus niet meer aan.
Ik verwacht dat ook niet eerder een kentekenbewijs hiervoor is afgegeven of geregistreerd in Nederland (kan hier niets over terugvinden).
(uiteraard zou ik nog typegoedkeuring kunnen laten doen - maar dat is nogal omslachtig)

Weet iemand hoe ik dit voertuig kan registreren zodat ik deze op kenteken kan laten zetten in Nederland (mag ook via PM) ? Via Duitsland is zeer (prijzig/)omslachtig heb ik vernomen...

Ik hoor het graag, alvast bedankt,

Mocht die van jou uit Polen komen...ik lees dan dat het ding in Italië toegestaan is. Typegoedkeuring in een EU land geldt dacht ik voor de hele EU.

Op zoek naar een exemplaar wat ooit op kenteken heeft gestaan (misschien in Zwitserland) en daar de papieren van kopiëren.

Om ook maar enige kans te maken zonder een individuele goedkeur procedure (een type goedkeuring maar dan iets vereenvoudigd) heb je wel iets nodig.

Een auto in Litouwen laten registreren (zonder goedkeur procedure) gaat ook niet zonder dat die auto of een zelfde exemplaar ooit ergens op de wereld op kenteken heeft gestaan.

Was het niet gemakkelijker om een Nederlandse elektrische Carver aan te schaffen?
Ze staan met grote regelmaat te koop met kenteken.

ik heb zelf een L7e Carver (80km versie) en ben dus waarschijnlijk wel een beetje bevooroordeeld maar ik kan me niet voorstellen dan een Cree Sam leuker de bochten door gaat. :giggle:
Unieker is hij zeker!
Dit is wat mijn nieuwe vriend AI te melden heeft over een CS op Nederlands kenteken;

In Nederland is er voor zover bekend nog maar één exemplaar van de unieke, elektrische driewieler Cree SAM geregistreerd op Nederlands kenteken. [1]

Voertuiggegevens van de Nederlandse Cree SAM
Het specifieke voertuig staat geregistreerd met de volgende kenmerken: [1]

• Kenteken: 50-JL-BP
  • Model: Cree Sam 01
  • Voertuigcategorie: Driewielig motorrijtuig (Trike)
  • Brandstof: Elektriciteit
  • Bouwjaar: 2002
Edit;
Ik zie nu ook dat hij vanwege het hogere gewicht ook apk plichtig is itt mijn Carver.

ik heb zelf een L7e Carver (80km versie) en ben dus waarschijnlijk wel een beetje bevooroordeeld maar ik kan me niet voorstellen dan een Cree Sam leuker de bochten door gaat. :giggle:
Unieker is hij zeker!
Dit is wat mijn nieuwe vriend AI te melden heeft over een CS op Nederlands kenteken;

In Nederland is er voor zover bekend nog maar één exemplaar van de unieke, elektrische driewieler Cree SAM geregistreerd op Nederlands kenteken. [1]

Voertuiggegevens van de Nederlandse Cree SAM
Het specifieke voertuig staat geregistreerd met de volgende kenmerken: [1]

• Kenteken: 50-JL-BP
  • Model: Cree Sam 01
  • Voertuigcategorie: Driewielig motorrijtuig (Trike)
  • Brandstof: Elektriciteit
  • Bouwjaar: 2002
Edit;
Ik zie nu ook dat hij vanwege het hogere gewicht ook apk plichtig is itt mijn Carver.
De carver zal de tijd qua ontwikkeling/positieve beleving zeker hebben ingehaald. Mooi om bovenstaande te weten, helaas nog niet duidelijk hoe ik er mijn voordeel mee doe ;)

Mooi om bovenstaande te weten, helaas nog niet duidelijk hoe ik er mijn voordeel mee doe ;)
Ook die vraag heb ik aan AI gesteld;

Het feit dat er in Nederland al exact één exemplaar van dit specifieke (L5e) voertuig op kenteken staat, is een enorm voordeel. Dit betekent dat de technische specificaties en de typegoedkeuringsgegevens waarschijnlijk al bekend zijn bij de RDW.
RDW+ 1

Omdat er geen buitenlandse papieren of Certificaat van Overeenstemming (CvO) aanwezig zijn, verloopt de aanvraag via een specifiek traject. Dit is wat er nodig is om het voertuig succesvol op kenteken te krijgen:
RDW+ 1

1. Bewijs van eigendom (Esserieel)​

Omdat er geen kentekenpapieren zijn, moet je de RDW op een andere manier overtuigen dat het voertuig legaal jouw eigendom is.
Cumela

• Zorg voor een sluitende aankoopfactuur of verkoopovereenkomst.
  • Probeer de historie zo helder mogelijk te krijgen (wie was de vorige eigenaar, hoe lang stond het stil, etc.). De RDW doet namelijk altijd een herkomst- en diefstalcheck via het VIN-nummer.
    Cumela

2. Het RDW Identiteitsonderzoek
Cumela​

Je kunt dit voertuig niet zomaar regulier laten keuren; er moet eerst een identiteitsonderzoek plaatsvinden.
RDW+ 1

• Je maakt hiervoor online een afspraak bij een RDW-keuringsstation onder de noemer 'Eerste aanvraag' of 'Identiteitsonderzoek'.
    RDW

• Tijdens deze afspraak controleert de RDW of het ingeslagen VIN-nummer origineel is en matcht met de constructie van het voertuig.
  • De gouden troef: Neem zoveel mogelijk documentatie mee van het andere Nederlandse exemplaar (bijvoorbeeld het kenteken daarvan of kopieën van die documenten). De RDW kan dan in hun database de technische gegevens (zoals massa, vermogen, uitstoot) kopiëren naar jouw voertuig. Dit scheelt een extreem dure individuele keuring in het testcentrum Lelystad.
    RDW

3. Technische keuring
RDW​

Als de identiteit van het voertuig is vastgesteld en gekoppeld aan de bekende gegevens van het al geregistreerde broertje, volgt de technische beoordeling.
RDW

• Het voertuig moet in technisch goede staat verkeren en voldoen aan de permanente eisen die golden in het bouwjaar van het voertuig. Denk hierbij aan goede verlichting, remmen, spiegels en banden.
    RDW
Belangrijke tip voor het transport: Omdat het voertuig geen kenteken heeft, mag je er niet mee rijden. Zodra je de keuringsafspraak bij de RDW hebt gemaakt, kun je via de website van de RDW een gratis eendagskenteken aanvragen. Hiermee mag je (mits het voertuig verzekerd is) op de dag van de keuring naar het RDW-station rijden.
Raad van State+ 1

Het stappenplan samengevat:
RDW​

1. Verzamel bewijslast: Zorg voor een aankoopbewijs én de gegevens/het kenteken van het al bekende Nederlandse exemplaar.
    RDW

2. Afspraak maken: Plan een afspraak bij een RDW-keuringsstation voor een invoer-/identiteitskeuring.
    RDW

3. Eendagskenteken: Vraag dit aan voor de dag van de keuring.
    RDW+ 1

4. BPM-aangifte: Hoewel het een L5e (driewielig motorvoertuig) betreft, moet je na goedkeuring van de RDW formeel nog wel BPM-aangifte doen bij de Belastingdienst (ook al is het bedrag vaak €0,- voor oudere/lichte voertuigen). Pas na akkoord van de Belastingdienst stuurt de RDW de kentekencard op.
    RDW+ 1

Ook die vraag heb ik aan AI gesteld;

Het feit dat er in Nederland al exact één exemplaar van dit specifieke (L5e) voertuig op kenteken staat, is een enorm voordeel. Dit betekent dat de technische specificaties en de typegoedkeuringsgegevens waarschijnlijk al bekend zijn bij de RDW.
RDW+ 1

Omdat er geen buitenlandse papieren of Certificaat van Overeenstemming (CvO) aanwezig zijn, verloopt de aanvraag via een specifiek traject. Dit is wat er nodig is om het voertuig succesvol op kenteken te krijgen:
RDW+ 1

1. Bewijs van eigendom (Esserieel)​

Omdat er geen kentekenpapieren zijn, moet je de RDW op een andere manier overtuigen dat het voertuig legaal jouw eigendom is.
Cumela

• Zorg voor een sluitende aankoopfactuur of verkoopovereenkomst.
  • Probeer de historie zo helder mogelijk te krijgen (wie was de vorige eigenaar, hoe lang stond het stil, etc.). De RDW doet namelijk altijd een herkomst- en diefstalcheck via het VIN-nummer.
    Cumela

2. Het RDW Identiteitsonderzoek​

Cumela​

Je kunt dit voertuig niet zomaar regulier laten keuren; er moet eerst een identiteitsonderzoek plaatsvinden.
RDW+ 1

• Je maakt hiervoor online een afspraak bij een RDW-keuringsstation onder de noemer 'Eerste aanvraag' of 'Identiteitsonderzoek'.
    RDW

• Tijdens deze afspraak controleert de RDW of het ingeslagen VIN-nummer origineel is en matcht met de constructie van het voertuig.
  • De gouden troef: Neem zoveel mogelijk documentatie mee van het andere Nederlandse exemplaar (bijvoorbeeld het kenteken daarvan of kopieën van die documenten). De RDW kan dan in hun database de technische gegevens (zoals massa, vermogen, uitstoot) kopiëren naar jouw voertuig. Dit scheelt een extreem dure individuele keuring in het testcentrum Lelystad.
    RDW

3. Technische keuring​

RDW​

Als de identiteit van het voertuig is vastgesteld en gekoppeld aan de bekende gegevens van het al geregistreerde broertje, volgt de technische beoordeling.
RDW

• Het voertuig moet in technisch goede staat verkeren en voldoen aan de permanente eisen die golden in het bouwjaar van het voertuig. Denk hierbij aan goede verlichting, remmen, spiegels en banden.
    RDW

Het stappenplan samengevat:​

RDW​

1. Verzamel bewijslast: Zorg voor een aankoopbewijs én de gegevens/het kenteken van het al bekende Nederlandse exemplaar.
    RDW

2. Afspraak maken: Plan een afspraak bij een RDW-keuringsstation voor een invoer-/identiteitskeuring.
    RDW

3. Eendagskenteken: Vraag dit aan voor de dag van de keuring.
    RDW+ 1

4. BPM-aangifte: Hoewel het een L5e (driewielig motorvoertuig) betreft, moet je na goedkeuring van de RDW formeel nog wel BPM-aangifte doen bij de Belastingdienst (ook al is het bedrag vaak €0,- voor oudere/lichte voertuigen). Pas na akkoord van de Belastingdienst stuurt de RDW de kentekencard op.
    RDW+ 1
En waarvoor dank (vreemd, ik dien de e-mails nog na te kijken - volgens mij gaf de RDW destijds aan dat in een soort Open dBase er nooit geen aanwezige registratie is geweest van dit type voertuig - dit zou al heel positief zijn)

Het zou leuk zijn als het je met deze info lukt hem op kenteken te krijgen.

Heb je hem al echt in bezit en is de accu nog bruikbaar na zoveel tijd?

Al een goed jaar in mijn bezit (destijds gekocht via Veilingsite - mijn aankopen zijn niet altijd rationeel ;). Accupakket heb ik vervangen..echter dienen nog een aantal meer onderdelen te vervangen (omvormer/charger, ecu update, slot en de D/R/P controller - waarbij gelukkig nog enkele enthousiaste (Duitser+ Zwitser) forumleden het bestaan van de SAM EV in stand houden (met hun kennis en nog onderdelen opgekocht van de failliete inboedel destijds). Hopelijk ontvang ik deze spulletjes binnenkort en dan verwacht ik dat het rijdende is.. (remmerij etc. nog nakijken)

Terug
Bovenaan