Donkere wolken boven onze trots Volvo Gent

Niseko

Asfaltkampioen
Ai, deze ochtend veel sombere gezichten aan de schoolpoort in Gent.

Er is een taskforce opgericht door onze premier (minister-president denk ik in NL, soit de leider van de regering) over de toekomst van onze laatste Autotrots en hij neemt dat zelf in handen. Dan is er iets aan de hand en speelt er meer achter de schermen.

Ik mag er écht niet aan denken, dat zou een gigantische ramp zijn voor de regio - buren, vrienden, familie, ouders van klasgenootjes de Volvo fabriek (trouwens een erg goede werkgever) is wat hier welvaart brengt.

Oei.... Een overheid die zich ertegen aan gaat bemoeien.... Met subsidies strooien lijkt het enige alternatief, terwijl in China de plannen al gesmeed zijn en dan een paar jaar later ingaan....

Dank voor de link Roadracer, ik kon die zelf uiteraard ook posten maar ben daar redelijk terughoudend in.
Als het naar “concurrerende media” is (geen idee, ik had het overigens eerst gelezen in De Tijd, niet op HLN.be) is dat niet zo fijn voor jullie site.

Dank voor de link Roadracer, ik kon die zelf uiteraard ook posten maar ben daar redelijk terughoudend in.
Als het naar “concurrerende media” is (geen idee, ik had het overigens eerst gelezen in De Tijd, niet op HLN.be) is dat niet zo fijn voor jullie site.
Als het om informatieve berichten gaat als bron, dan is een verwijzende link naar een ander medium goed. Maar altijd leuker als dat AutoWeek is natuurlijk. In dit geval heb ik HLN genomen in plaats van De Tijd, dat is ook van de DPG Media en zat inhoudelijk voldoende goed in elkaar - en De Tijd zat als ik het goed heb achter een paywall.

Ik had dit al een tijdje horen "waaien" van insiders beste Alfista, maar wou het hier niet schrijven zolang het officieel niet bevestigd is, want dan zijn het geruchten / roddels & whatever.

Zou een regelrechte catastrofe zijn voor Oostakker (deelgemeente van Gent) - letterlijk iedereen praat erover. En dan hebben we nog dat andere dossier "De Sidmar" (Arcelor-Mittal genaamd nu) op 25 km en ook een zeer grote werkgever & gelieerd aan de Volvo fabriek. Pfoe, let's hope for the best :rolleyes:

Personeel zal wel te duur zijn, en energie wellicht?
Auto industrie zal ook minder mensen nodig hebben, bij elke productie lijn nemen robots het meer en meer over.

De nieuwe fabriek in Slowakije kan heel veel overnemen, en daar zijn de personeelskosten veel lager (op het niveau van de fabrieken in China) + de fabriek is efficiënter door nieuwe inrichting en meer automatisering.

Voor Gent was er nog de optie om de EU productie van uit China afkomstiger modellen te doen (meer richting assembleren dan produceren) zoals nu al met de EX30. Zou dan vooral Zeekr betreffen. Polestar heeft namelijk al andere opties gevonden om meer buiten China te produceren.

De Magna fabriek in Steyr, Oostenrijk en de oude Nissan fabriek bij Barcelona verdienen een goede boterham aan het produceren van modellen met een oorsprong uit China. VW wil hetzelfde gaan doen met sommige capaciteit die zij teveel hebben. De Chinezen kunnen schijnbaar in een bestaande fabriek de efficientie ook verbeteren. Dat zal dan ook wel de toekomst zijn voor Gent.

Het moderne banenbehoud...

Ik hoop wel dat de politiek hier slimmer aan de gang gaat dan bij vroegere banenbehoud programma's. Ik moet meteen terugdenken aan de Nissan Cherry Europe / Alfa Romeo Arna. Een constructie puur gedreven door politiek en een Aziatische firma die last had van importtarieven.

Het is een vervelende paradox: we zijn eigenlijk te rijk geworden in dit deel van de wereld, waardoor we niet meer kunnen concurreren met armere landen. We kunnen alleen nog concurreren op gebieden waarbij uurkosten minder relevant zijn.

Er zullen wel redenen zijn maar ik begrijp niet waarom de “kleinere” 30/40 modellen in BE met zijn hoge brutolonen worden geproduceerd en niet de duurdere modellen waarop meer winst zit.
Vandaag kwam er nog een schot voor de boeg : CEO Samuelsson waarschuwt dat de kosten van de fabriek in Gent te hoog zijn en dat daar iets aan moet gedaan worden om de toekomst van de fabriek te vrijwaren.

Het moderne banenbehoud...
Chinezen nemen de handel over, krijgen waarschijnlijk van de overheid een zak geld voor banenbehoud, echter zal na x maanden er veel minder mensen nodig zijn dan ervoor voornamelijk door automatisering en standaardisatie. Chinees bedrijf ontloopt tariffs.

De komende 5 jaar zal zo een hele hoop veranderen in de industrie in europe.

VW, Renault met ACDC, stellantis met leapmotor etc etc, die gaan meer en meer chinees werken, waar heel veel minder mensen nodig zijn. Niet alleen assemblage, maar vooral ook r&d, China Speed zal hier ook nodig zijn om te blijven concurreren. Total vehicle development in europe zal radicaal sneller moeten worden, lineaire ontwikkelteams die 4-5 jaar aan 1 model werken kan gewoon niet meer
zie vw en die electrische polo, wanneer is die voor het eerst geteast? voor mijn gevoel bijna 10 jaar geleden, in china zouden ze al met de opvolger bezig zijn geweest

Ik had dit al een tijdje horen "waaien" van insiders beste Alfista, maar wou het hier niet schrijven zolang het officieel niet bevestigd is, want dan zijn het geruchten / roddels & whatever.

Zou een regelrechte catastrofe zijn voor Oostakker (deelgemeente van Gent) - letterlijk iedereen praat erover. En dan hebben we nog dat andere dossier "De Sidmar" (Arcelor-Mittal genaamd nu) op 25 km en ook een zeer grote werkgever & gelieerd aan de Volvo fabriek. Pfoe, let's hope for the best
Leuk is het niet. We hebben het hier in Genk zoveel jaar terug ook meegemaakt met Ford. Heel wat vrienden moesten plots ander werk zoeken. Dat is vrij vlot gelukt, maar wel steeds slechter betaalde Jobs.

Op de Zweedse media is te lezen dat Volvo Cars in Košice de Polestar 7 zou gaan produceren. Nieuwsberichten is wel al van een tijdje geleden. Gezien de grootte van die fabriek is het wel weinig waarschijnlijk dat daarmee de productiecapaciteit opgevuld kan worden. Voor de volledigheid meld ik nog even dat het hier enkel om Volvo Cars gaat en niet om Volvo Trucks, welke eveneens in Gent produceren maar is een separaat bedrijf en niet in Chinese handen.

De productie van de EC40 en EX40 verhuist naar Slovakije.

Dat zou niet heel vreemd wezen eigenlijk. Volvo (Geely) scoort niet bepaald zoals ze zouden willen met de EX30. Te duur om in Belgique in elkaar te schroeven.

Wellicht dat men met de verhuizing wat kan zakken in de prijs. Anders worden het ook sombere donkere wolken boven de XC40 en EX30 modellen. Die gaan wieberen.

Dat zou niet heel vreemd wezen eigenlijk. Volvo (Geely) scoort niet bepaald zoals ze zouden willen met de EX30. Te duur om in Belgique in elkaar te schroeven.

Wellicht dat men met de verhuizing wat kan zakken in de prijs. Anders worden het ook sombere donkere wolken boven de XC40 en EX30 modellen. Die gaan wieberen.
Als je zo redeneert kunnen ze Torslanda ook sluiten niet waar?

Het is wel positief dat de Vlaamse overheid zich engageert in dit onderwerp, en wellicht ook een paar hevels heeft om wat te kunnen doen. Dat zou in Zweden echt niet gebeuren! Ik hoop wel maar dat het rustig blijft in Gent en geen stakingsacties uitbreken, want daarmee zouden ze zichzelf om zeep helpen. Zie dossier Ford.

Zou men de bouw van deze nieuwe fabriek in Košice wellicht d.m.v. subsidies van de EU geholpen hebben?
Heeft Volvo niet ook de EX30 van China naar BE verhuisd toen Trump met zijn xx%-importtax om de hoek kwam?

Als je zo redeneert kunnen ze Torslanda ook sluiten niet waar?
Die kant gaat het langzaam (heel heel erg dat wel) op. En daar is ansich niets mis mee. Dat gaat met meerdere Europese constructeurs gebeuren.

Maar voordat het zover is, zullen sommige Europese regeringen eerst nog doen wat ze China verwijten, alvorens ze alsnog op de fles gaan.

Een beetje de arrogantie van Europa met hun kenniseconomie. Anderen leren ook door en hebben ons straks niet nodig. Verder is alles binnen de eu te duur want iedereen wil een beetje uit de ruif eten.

Volvo-baas vindt Gent te duur, maar zegt ook: “We willen graag de laatste autofabriek in België blijven”​

“We hebben al enige tijd een kostenprobleem in Gent. We werken eraan en bekijken hoe we de kosten kunnen verminderen zodat de fabriek competitief blijft. We proberen ook andere Geely-merken naar de fabriek te krijgen. We willen graag de laatste autofabriek blijven in België”.

Samuelsson, die niet meteen bekendstaat als een praatjesmaker, lijkt het wel te menen als hij zegt dat er geen sluitingsplannen voor Gent op tafel liggen en dat er naar oplossingen gezocht wordt. Anderzijds eist hij wel duidelijk iets in ruil: lagere kosten.

Hoe die kosten verlaagd kunnen worden, is niet duidelijk. Directe staatssteun is door Europa verboden en weinig productief. Er zijn wel wat creatieve mogelijkheden, zoals opleidingssteun om de loonkosten toch wat te beperken. Of er zou bijvoorbeeld investeringssteun kunnen komen voor een zogenoemde megacasting-machine, die hele metalen delen van een auto in één keer kan persen. In Slovakije en Göteborg staan zulke machines, en ze zijn belangrijk voor de toekomst.

Die kant gaat het langzaam (heel heel erg dat wel) op. En daar is ansich niets mis mee. Dat gaat met meerdere Europese constructeurs gebeuren.

Maar voordat het zover is, zullen sommige Europese regeringen eerst nog doen wat ze China verwijten, alvorens ze alsnog op de fles gaan.

Een beetje de arrogantie van Europa met hun kenniseconomie. Anderen leren ook door en hebben ons straks niet nodig. Verder is alles binnen de eu te duur want iedereen wil een beetje uit de ruif eten.
Dat is leuk verzonnen, maar er is niets dat erop wijst dat er plannen zouden zijn om Torslanda te gaan sluiten. En dat zeg ik die in Göteborg woont en het Zweedse nieuws op de voet volgt. Er is recent flink geïnvesteerd en zij zijn nu de eerste Volvo fabriek die met megacastings aan de slag gaan, en ze produceren het absolute volumemodel. Samuelson heeft nog een jaar te gaan maar heeft al aangegeven dat hij wel wil dat zijn opvolger een Zweed gaat worden om het Zweedse DNA in het bedrijf te houden (zijn woorden, niet de mijne). Mocht het ooit zover komen trouwens dan hoef je op de Zweedse overheid overigens niet te rekenen, men trekt hierin een heel duidelijk lijn. Zie Northvolt.

Ik heb een paar maanden bij Volvo in Gent rondgelopen.
Het gaat daar hetzelfde als bij de concurrenten. De onderdelen komen van over de gehele wereld, in Gent zetten een paar kundige arbeiders de botsdoos in elkaar en via Zweden komt de rekening bij de importeur.

Maar Europa is duur met zijn arbeid. Waar in "het oosten" nog arbeidskrachten te vinden zijn die voor enkele tientjes per dag willen werken, is de Europese arbeider soms nog ontevreden met honderd euro per uur.

En dus hebben Chinese investeerders Volvo opgekocht en gaan zij de produktie langzaam naar China halen. Je hoeft geen economie-studie gedaan te hebben om te begrijpen dat dit meer winst oplevert.

Jammer maar helaas. De werkplaats van de wereld (China) heeft ons weer uit de markt geconcurreert.

Maar, wees nu eens eerlijk, ga jij voor 80 euro per dag jezelf uit de naad werken?
Hooguit € 640,- per maand bruto....

Het gaat daar hetzelfde als bij de concurrenten. De onderdelen komen van over de gehele wereld, in Gent zetten een paar kundige arbeiders de botsdoos in elkaar en via Zweden komt de rekening bij de importeur.

Maar Europa is duur met zijn arbeid. Waar in "het oosten" nog arbeidskrachten te vinden zijn die voor enkele tientjes per dag willen werken, is de Europese arbeider soms nog ontevreden met honderd euro per uur.

En dus hebben Chinese investeerders Volvo opgekocht en gaan zij de produktie langzaam naar China halen. Je hoeft geen economie-studie gedaan te hebben om te begrijpen dat dit meer winst oplevert.

Jammer maar helaas. De werkplaats van de wereld (China) heeft ons weer uit de markt geconcurreert.

Maar, wees nu eens eerlijk, ga jij voor 80 euro per dag jezelf uit de naad werken?
Die fabrieken schijnen dus in zeer hoge mate geautomatiseerd te zijn.

Je weet dat de productie van de EX30 niet lang geleden in Gent opgestart is, nadat die al een tijd in China geproduceerd werd? Omgekeerde van jouw verhaal...

Jouw verhaal loopt wel heel wat jaren achter. In China is een productiemedewerker inmiddels ook duur aan het worden, meer dan een paar tientjes. Dat weten ze aardig op te lossen met automatisering, maar je zag al voor het hele tariefverhaal dat productie vanuit China meer naar andere locaties in Zuid-Azië gaat, naar Oost-Europa en naar Turkije, Azerbeidzjan, etc.

Productie naar China toe verplaatsen past niet in de trend. Productie verplaatsen binnen Europa en daarbij fors automatiseren passen wel. En Volvo is niet gekocht om de productie naar China te halen. Volvo is gekocht omdat er met wat investeringen en gezamenlijke inkoop een concurrerend merk van kon worden gemaakt. Op dit moment doet Geely dat heel sterk met Mercedes en Renault - en dat zonder ze over te nemen.

In China zitten een hoop mensen die vanuit niets een groot auto-concern hebben gebouwd en daar een hele serie aan investeerders mee geworven hebben. Die mensen weten uit eigen ervaring hoe je dat moet aanpakken en daarom zijn ze successvol. Wij hebben in Europa vooral veel mensen in leidende posities die niets anders kennen dan op de winkel passen. Een Chinese investeerder of eigenaar hoeft voor een Europees bedrijf niet slecht te zijn, maar je moet wel heel goed je waarde aantonen.

Voor Gent is het te hopen dat ze hun waarde goed kunnen aantonen. Schijnbaar is dat tot nu toe niet gelukt.

Je weet dat de productie van de EX30 niet lang geleden in Gent opgestart is, nadat die al een tijd in China geproduceerd werd? Omgekeerde van jouw verhaal...
Ik weet niet meer welke Volvo's toen in Gent gemaakt werden. Het was een soort luxe Ford Focus.
Wat ik wel weet is dat ze voor Gent eigen schepen hadden voor o.a. het frame en de motorblokjes. De eindproducten gingen over de weg naar de importeurs.

Jouw verhaal loopt wel heel wat jaren achter. In China is een productiemedewerker inmiddels ook duur aan het worden, meer dan een paar tientjes. Dat weten ze aardig op te lossen met automatisering, maar je zag al voor het hele tariefverhaal dat productie vanuit China meer naar andere locaties in Zuid-Azië gaat, naar Oost-Europa en naar Turkije, Azerbeidzjan, etc.
Er zijn nu nog steeds genoeg mensen in China bereid om voor een paar tientjes per dag te werken (meestal het "slechte werk"). En vergeet India niet, daar komen hoog opgeleide mensen (universiteit e.d.) vandaan die hier voor 100 euro per dag komen werken. IBM leeft bij de gratie van die mensen. Of, inderdaad: Polen, Bulgarije, Litouwen, Turkije, Azerbeidzjan, Letland.

Als je werknemers voor de kassen zoekt, moet je beginnen met een cursus Pools. Als je een bedrijf in de logistiek hebt, neem een cursus Bulgaars.

@rke ik vermoed dat je de intussen wat oudere S40 sedan / V50 break bedoelt of de meer recente V40 hatchback.
De fabriek is echt goed gelegen voor het transport van afgewerkte auto’s via de weg (knooppunt E17 en E40), het water (RoRo schepen) of per spoor. Dat was een logistiek probleem van Audi in Brussel / Vorst.

@rke ik vermoed dat je de intussen wat oudere S40 sedan / V50 break bedoelt of de meer recente V40 hatchback.
De fabriek is echt goed gelegen voor het transport van afgewerkte auto’s via de weg (knooppunt E17 en E40), het water (RoRo schepen) of per spoor. Dat was een logistiek probleem van Audi in Brussel / Vorst.
Dat zou heel goed kunnen, ik heb er in 2019 gewerkt (vlak voor Corona) en ik was vooral bezig met de administratie.

Bovendien was ik toegevoegd aan het team wat het beheer deed van de bestaande applicatie en de voorkeur van het management lag toen eerder bij pleisters plakken en quick and dirty oplossen in plaats van goed aanpakken en opnieuw schrijven.

Ik ben weggegaan toen de nieuwe Chinese eigenaren "even kwamen reorganiseren".

We hebben het hier in Genk zoveel jaar terug ook meegemaakt met Ford. Heel wat vrienden moesten plots ander werk zoeken. Dat is vrij vlot gelukt, maar wel steeds slechter betaalde Jobs.

In Nederland kennen wij dit ook natuurlijk, al meerdere keren met 'Born'. Inderdaad hebben de meeste mensen weer werk, lees ik dan in mediaberichten. Er staat alleen nooit bij of dit helemaal naar hun wens is, dat de voorwaarden waarop niet verslechterd zijn etc.

Natuurlijk, als men 20, 30 jaar ergens gewerkt heeft en op de top van de (gouden) pyramide zit kan er alleen nog afgedaald worden. Maar, veelal zit men dan ook wel in een levensfase dat de ergste hoge lasten (eerste woning, gezin gesticht) voorbij zijn en 'het leven naar wat je verdiend' iets makkelijker aangepast kan worden, denk ik dan.

Niettemin blijft het een ingreep, besluit dat men liever niet neemt, natuurlijk.
Maar ja, zo'n Geely en nu ook Cherry overvloeden wel een beetje hier de markt en maken het zo'n EX30 al snel lastig omdat het toch al gauw een premium product is in te klein formaat. Leuk aan het begin maar nu niet meer interessant, vrees ik.

Vooral België is duur met arbeid. Het brutoloon zal niet veel verschillen met dat in Nederland, maar de werkgeverslasten zijn veel hoger. België hoort tot de top 3. Daarnaast zijn er aftrekbeperkingen, die wij in Nederland niet kennen. België is echt eennstuk duurder als ondernemer.

Dat zou heel goed kunnen, ik heb er in 2019 gewerkt (vlak voor Corona) en ik was vooral bezig met de administratie.

Bovendien was ik toegevoegd aan het team wat het beheer deed van de bestaande applicatie en de voorkeur van het management lag toen eerder bij pleisters plakken en quick and dirty oplossen in plaats van goed aanpakken en opnieuw schrijven.

Ik ben weggegaan toen de nieuwe Chinese eigenaren "even kwamen reorganiseren".
Alle, werkelijk alle ex-Volvo Cars medewerkers die ik hier in Göteborg heb gesproken, zijn enorm negatief over de periode onder Ford. Na aanvankelijke twijfels was na de overname iedereen gewoon blij, want er was weer geld, en er konden onder volledig Zweedse regie weer nieuwe producten ontwikkeld worden, waarvoor de lat wel heel hoog werd gelegd. De eerste daarvan was de 2e generatie XC90, daarna volgenden de S- en V 60 en 90 modellen.

Een Ford is hier in Göteborg bijzonder onpopulair omdat iedereen die bij Cars gewerkt heeft, vandaag nog steeds praat over dat bij Ford alles "alleen maar goedkoop, verder niks" moest zijn (waarbij ik persoonlijk louter positieve ervaringen met het merk heb, maar dat terzijde).

Die periode waarin de nieuwe XC90 ontwikkeld werd moet een zeer stressvolle, maar ook heel gave periode geweest zijn, echt een heropstanding van het merk. Er was geen enkele technische inmenging vanuit de nieuwe eigenaar (citaat!).

Dus misschien @rke is jouw ervaring uit de Ford periode niet helemaal tekenend....

@RJJ Cremers:

Ik mag hopen dat er veel veranderd is sindsdien.

Ik heb daar gewerkt als consultant om de IT op orde te krijgen. IT die qua functionaliteit makkelijk door het vaste personeel op orde gehouden kon worden maar waar een andere organisatie verplichtingen opgelegd hadden die kant noch wal raakten.
Een deel-projectje is mij bijgebleven: we bewaren de gegevens van "just in time deliveries" een tiental jaar lang (er mocht geen delete-functionaliteit gebouwd worden) en vervolgens kijken we verbaasd dat een zoekopdracht (wie heeft deurtje zus van auto met vinnr zo besteld, wie heeft het vervoerd, wie heeft het ingeschreven, waar in het magazijn heeft het gelegen) erg lang duurde.

Zelfs een dikke IBM heeft grenzen.

Heel veel gegevens heel lang opslaan is wel standaard in auto industrie. Van elke boutje van elke auto wordt bijvoorbeeld het gemeten aanhaalmoment opgeslagen voor meestal 25 jaar. Idem met elk onderdeel en configuratie die erin gaat, en ook de software. Dat soort gegevens heb je nodig om terug te kunnen zoeken na een defect welke auto's betroffen zijn. Vandaar dat ze altijd nauwkeurig kunnen vertellen bij een terugroepactie welke chassisnummer het betreft, zelfs voor oude auto's.

Hetzelfde dan ook met uitbesteden van werk. Een aantal zaken moet je uitbesteden of nog een keer laten controleren door een externe partij om belangenverstrengeling zoveel mogelijk te vermijden.

Auto's zijn nu eenmaal het meest complexe product wat er bestaat (alleen de software in elke auto is al iets van Microsoft + NASA + Amazon + ChatGPT bij elkaar) waar er heel veel van zijn (statistieken zijn heel belangrijk bij dit soort grote aantallen en het besef dat een heel kleine kans bij dit soort aantallen dus alsnog regelmatig voorkomt) en komen overal voor bij gebruikers die nauwelijks getraind zijn. Ohja, en ze gaan ook nog eens heel lang mee. De processen rondom kwaliteitsbeheersing en de aandacht op auto's van diverse overheden zijn dus begrijpelijk.

Helaas, Geely heeft een fabriek in Spanje gekocht. Daar liggen de werkgeverslasten een stuk lager.

Chinese auto giant Geely Auto (HKG: 0175) has reached an agreement to acquire the Body 3 assembly line at Ford Motor's Almussafes plant in Valencia, Spain, Spanish media outlet La Tribuna de Automoción reported Tuesday.

By taking over the currently inactive facility, Geely is expected to establish independent vehicle manufacturing operations in Europe.

Geely plans to use the line to produce a new energy vehicle (NEV) model based on the GEA (Global Intelligent New Energy Architecture) platform, the report said, citing an industry source familiar with the negotiations.

Dat is weer een optie minder voor Gent

Heel veel gegevens heel lang opslaan is wel standaard in auto industrie. Van elke boutje van elke auto wordt bijvoorbeeld het gemeten aanhaalmoment opgeslagen voor meestal 25 jaar. Idem met elk onderdeel en configuratie die erin gaat, en ook de software. Dat soort gegevens heb je nodig om terug te kunnen zoeken na een defect welke auto's betroffen zijn. Vandaar dat ze altijd nauwkeurig kunnen vertellen bij een terugroepactie welke chassisnummer het betreft, zelfs voor oude auto's.
Eens.

Maar je kan met series werken. Binnen de IT is het al heel lang bekend dat te ver uitnormaliseren performance problemen geeft. Maar ik gok zo dat het Chinese managament hier stevig de stofkam gebruikt heeft en dat er nu gebruik gemaakt wordt van data-lakes gevuld met alleen zinvolle informatie .
Bovendien zijn de fabrikanten niet de enigen die de problemen oplossen. Dat zijn ook de diverse monteurs die onderling babbelen over "geen turbo-tje van Garret in die volksfiets monteren maar de duurdere van Borg-Warner. De Garret gaat stuk bij dat model.".
Auto's zijn nu eenmaal het meest complexe product wat er bestaat (alleen de software in elke auto is al iets van Microsoft + NASA + Amazon + ChatGPT bij elkaar) waar er heel veel van zijn (statistieken zijn heel belangrijk bij dit soort grote aantallen en het besef dat een heel kleine kans bij dit soort aantallen dus alsnog regelmatig voorkomt) en komen overal voor bij gebruikers die nauwelijks getraind zijn. Ohja, en ze gaan ook nog eens heel lang mee. De processen rondom kwaliteitsbeheersing en de aandacht op auto's van diverse overheden zijn dus begrijpelijk.
Auto's zijn zo extreem complex geworden omdat automobilisten de reclame blijven geloven en fabrikanten veel reclame toepassen.

"Deze auto is echt veilig" wordt vertaald met "Hiermee kan ik als een idioot drammen". "Deze auto is erg luxe uitgerust" wordt "Dit gezin van 2 volwassenen heeft deze 5-persoons auto met bagageruim als een vrachtwagen minimaal nodig". "Deze elektrieke botsdoos is veel schoner dan een ICE-model" wordt zonder meer aangenomen terwijl de aannames in de betreffende onderzoeken overduidelijk stellen dat alle energie om er mee te rijden uit zonne- en windenergie komt.
En omdat auto's steeds veiliger moeten worden, worden auto's steeds complexer, steeds zwaarder, steeds lomper en steeds duurder. Dat laatste lossen we voor een klein deel op met "een auto van de zaak" waardoor een boekhouder op basis van financiële overwegingen gaat kijken welk voertuig jij kan rijden. De toenemende stroom van storingen (een complexer product betekent meer storingen) lossen we op met beter (en dus duurder) geschoold personeel en het onderhoud verplicht uit laten voeren door dit beter opgeleide personeel.
Ga jij met jouw bovengemiddelde intelligentie (aanname op basis van je nickname) prutsen aan een lastig probleempje in een van de nieuwste Volvo modellen? Of ben jij net zo laf als ik en zeg jij ook "ga maar naar de dealer" ?

Het kis principe is volledig losgelaten.
Waar een monteur een tiental jaar geleden nog veel Volvo modellen kon dromen, heb je tegenwoordig een Volvo-model specifieke plaat (en plastic) werker, een Volvo model specifieke puzzelaar die alle boutjes, moertjes, klemmetjes en fasteners weet te vinden, Volvo model specifieke monteurs die aan van alles bij het motorblokje, het chassis, de wielophanging, het interieur, de radio (het media-centrum) kunnen knutselen en een Volvo model specifieke spaghetti en sufware prutser die sommige electronische componenten kan vervangen.

Uiteindelijk nemen de lage loners (bijvoorbeeld een Chinees) het werk over. Mensen die nog steeds voor een rijstkorrel per dag moeten werken, kinderen die de mijnen ingestuurd worden waar een levensverwachting van 27 jaar de norm is, universitair geschoolde en extreem gemotiveerde arbeiders uit landen waar geld geen rol speelt ( omdat er daar maar een paar mensen geld in extreme overvloed hebben en de rest van de bevolking niets).

Ik besef dat er binnen de huidige samenleving geen direct voor de hand liggende oplossing is voor deze problematiek. Maar ik weet (uit ervaringen van vele anderen in het verleden) dat een oplossing begint met besef wat er gaande is. We kunnen bijvoorbeeld de complexiteit en prijs van een voertuig terugdringen door de eis van veiligheid en het reclame-gejengel over veiligheid veel minder bij het voertuig te leggen.
"Trap de dwaze drammer de auto uit en laat de kreukelzone weg".
Dan kan de dorpssmid ook af en toe weer onder de motorkap duiken en met moderne technieken wordt vervoer dan echt een schone zaak van iedereen. Maar dan met de structuur (verkeersregels) van hier en niet de anarchie van de scootertjes chaos in Vietnam.

Overigens: de titel van dit topic bevat nu het woord "Volvo". Je kan deze merknaam vervangen door een andere merknaam. Bijvoorbeeld "Mercedes:, "Miele", "Ford" of "IBM".

Helaas, Geely heeft een fabriek in Spanje gekocht. Daar liggen de werkgeverslasten een stuk lager.

Chinese auto giant Geely Auto (HKG: 0175) has reached an agreement to acquire the Body 3 assembly line at Ford Motor's Almussafes plant in Valencia, Spain, Spanish media outlet La Tribuna de Automoción reported Tuesday.

By taking over the currently inactive facility, Geely is expected to establish independent vehicle manufacturing operations in Europe.

Geely plans to use the line to produce a new energy vehicle (NEV) model based on the GEA (Global Intelligent New Energy Architecture) platform, the report said, citing an industry source familiar with the negotiations.

Dat is weer een optie minder voor Gent
Volvo is een eigen merk binnen de Geely group en produceert in eigen fabrieken, in Geelys fabrieken worden geen Volvo's geproduceerd, zelfs niet in China. Het is inmiddels bekend dat Geely zijn eigen producten naar Europa aan het brengen is, en daar zal die fabriek in Spanje dan ook voor dienen.
Zoals ik al eerder schreef, de bedreiging voor Gent is de nieuwe Volvo fabriek in Košice , Slowakije. Daar zijn de lonen (neem ik aan) substantieel lager, en bovendien is die fabriek gebouwd met een flinke overcapaciteit ten opzichte van dat ene Polestar model wat Volvo er gaat produceren.

Hoop wel dat ze beseffen dat ze daardoor nog wel een baan hadden. Zonder Ford was het toch gewoon einde Volvo?
Dat kun je zo niet stellen. In 1998, toen Volvo besliste om hun personenwagenafdeling af te splitsen, ging het heel goed in de autoindustrie en waren er ook diverse andere kopers mogelijk geweest. In 2010 toen Ford Volvo van de hand wilde doen, zag de wereld er heel anders uit, en zaten de Amerikaanse autofabrikanten allen aan de afgrond. Ford verdient wel credit daarvoor dat ze Volvo hebben klaargemaakt om verkocht te worden (door onder andere weer eigen motoren te laten ontwikkelen), te accepteren dat Volvo een mogelijke concurrent zou kunnen worden, geen Chinese kopers uit te sluiten, en de actuele producten nog een redelijke tijd (inclusief alle IP) onder de volgende eigenaar te laten verkopen. Al die punten hebben samen Saab de das om gedaan, sterker nog, GM had eigenlijk al besloten dat Saab gewoon gesloten zou worden, als er niet een koper zich aan zou dienen die aan alle vele eisen kon voldoen.

Terug
Bovenaan