Drie bouten over na koppeling vervangen Aygo 2015

Auto voor mn vriendin gekocht, ik dacht het is tijd dat ik leer zelf aan auto's te sleutelen.
Hij kwam met een versleten koppeling, dus mooie oefening.

Nou heeft mijn lieve broer ook meegeholpen en zijn er drie bouten over.
We beweren allebei die bouten niet losgedraaid te hebben.
Iemand enig idee waar ze zouden passen?

Hier zijn de knapperds:

Ik denk niet dat iemand hier je kan vertellen waar deze bouten horen.
Zoek op youtube eens op het vervangen van de koppeling van een aygo.
Met een beetje geluk zijn ze slechts voor het vastzetten van een leidingklem of zo.

Het is idd lastig aan de hand van de afbeeldingen zekerheid te geven. Meer dan suggesties wordt lastig.

Dat gezegd hebbend moest ik meteen denken aan de onderlinge bevestigingen van de behuizingen van versnellingsbak, koppeling en motorblok. Dus niet van draaiende delen.
Op deze afbeelding van een onderdelenleverancier bijvoorbeeld zijn juist daar vergelijkbare bouten te zien met tenminste twee van de drie overgebleven exemplaren:

Omdat dit aan de buitenkant is valt dat zonder opnieuw van alles te hoeven demonteren waarschijnlijk ook relatief simpel achteraf nog te controleren, of dat vermoeden klopt: loop die onderlinge bevestigingspunten van de behuizingen nog eens na of er geen zijn overgeslagen bij het hermonteren. En let daarbij vooral op de slecht zichtbare of slecht bereikbare schroefverbindingen, met veel/goed licht en een hulpmiddel zoals een spiegel (type overbemeten tandartsspiegel) of endoscoop.

Laatst bewerkt:
Het is idd lastig aan de hand van de afbeeldingen zekerheid te geven. Meer dan suggesties wordt lastig.

Dat gezegd hebbend moest ik meteen denken aan de onderlinge bevestigingen van de behuizingen van versnellingsbak, koppeling en motorblok. Dus niet van draaiende delen.
Op deze afbeelding van een onderdelenleverancier bijvoorbeeld zijn juist daar vergelijkbare bouten te zien met tenminste twee van de drie overgebleven exemplaren:

Omdat dit aan de buitenkant is valt dat zonder opnieuw van alles te hoeven demonteren waarschijnlijk ook relatief simpel achteraf nog te controleren, of dat vermoeden klopt: loop die onderlinge bevestigingspunten van de behuizingen nog eens na of er geen zijn overgeslagen bij het hermonteren. En let daarbij vooral op de slecht zichtbare of slecht bereikbare schroefverbindingen, met veel/goed licht en een hulpmiddel zoals een spiegel (type overbemeten tandartsspiegel) of endoscoop.
De bouten op die foto zitten er allemaal in. Ik ben al flink wezen zoeken en heb toch voor de twee kleine bouten een plek gevonden in de modderkap.

Rest alleen nog de zwarte, die waar ik me juist meer zorgen om maak...

• Leuk
Waarderingen: VMW
Lijkt op een bout waarmee de versnellingsbak aan het motorblok vastzit of..... 1 van de bouten waarmee de drukgroep aan het vliegwiel. Nog draagarmen etc losgemaakt?

• Leuk
Lijkt op een bout waarmee de versnellingsbak aan het motorblok vastzit of..... 1 van de bouten waarmee de drukgroep aan het vliegwiel. Nog draagarmen etc losgemaakt?
Versnellingsbak naar motorblok zou in theorie kunnen, maar ik zie geen lege plek boven of onder. Daarnaast zijn die verder allemaal grijs.

De drukgroep kan ik me nog goed herinneren dat ik die in een sterpatroon aangedraaid heb, die zitten er wel in.

Qua draagarmen.. motorsteun rechts en onder maar die zitten goed gemonteerd. Verder weet ik het zo niet.

• Leuk
Is het mogelijk dat bij de nieuwe koppeling (-set) ook een set bouten zat inbegrepen zodat het legitiem is dat je oude bouten overhoudt? Lijkt mij op zich logisch, als de koppeling versleten is hebben die bouten ook een heel autoleven achter zich. Een eventuele onderdelenlijst of pakbon van de leverancier biedt daarover misschien meer duidelijkheid.

Alleen vind ik uiteindelijk slechts één overgebleven bout in dat geval onlogisch, zou er dan minstens drie verwachten en van de drie die je eerst over had week er één duidelijk af van de andere twee.

Is het mogelijk dat bij de nieuwe koppeling (-set) ook een set bouten zat inbegrepen zodat het legitiem is dat je oude bouten overhoudt? Lijkt mij op zich logisch, als de koppeling versleten is hebben die bouten ook een heel autoleven achter zich. Een eventuele onderdelenlijst of pakbon van de leverancier biedt daarover misschien meer duidelijkheid.

Alleen vind ik uiteindelijk slechts één overgebleven bout in dat geval onlogisch, zou er dan minstens drie verwachten en van de drie die je eerst over had week er één duidelijk af van de andere twee.
Er zaten geen nieuwe bouten bij de koppeling. Wel twee bij de remblokken, daar kwam ik achter toen ik ze al gemonteerd had. Maar dat is een ander verhaal.

Ik denk dat de kleintjes wel voor de modderkuip bedoeld waren. Die had mijn broer losgehaald.

• Leuk
Bout van steun motor of versnellingsbak? Gezien de afmetingen hangt er wel wat serieus aan.... Kijk eens naar een plaatje van de versnellingsbak, zoiets als dit, en dan alles nalopen....

Die zwarte bout ziet er inderdaad stevig genoeg uit om belangrijk te kunnen zijn. Toch maar even doorzoeken.

Als niet alle boutjes in de drukgroep zitten, dan gaat het niet goed rijden in ieder geval.

In het slechtste geval... Ik zie in de standaardtijden dat de koppeling van zo een Aygo vervangen 3.5u duurt, jullie hebben het werkje net achter de rug dus dan is het een 2de keer doen gemakkelijker. Is wat werk erbij maar aan de kant van de baan staan en je laten takelen duurt langer.

Bout van steun motor of versnellingsbak? Gezien de afmetingen hangt er wel wat serieus aan.... Kijk eens naar een plaatje van de versnellingsbak, zoiets als dit, en dan alles nalopen....
Die zwarte bout ziet er inderdaad stevig genoeg uit om belangrijk te kunnen zijn. Toch maar even doorzoeken.

Als niet alle boutjes in de drukgroep zitten, dan gaat het niet goed rijden in ieder geval.

In het slechtste geval... Ik zie in de standaardtijden dat de koppeling van zo een Aygo vervangen 3.5u duurt, jullie hebben het werkje net achter de rug dus dan is het een 2de keer doen gemakkelijker. Is wat werk erbij maar aan de kant van de baan staan en je laten takelen duurt langer.
Danzij deze reacties toch nog even doorgezocht in plaats van een testrit te maken, en na de tiende keer alles langsgaan toch het gat gevonden.

Het was een van de twee bouten die de beugel met de twee versnelling kabels vasthouden.

Alles zit dus weer op zijn plek zo.
Bedankt voor alle reacties!

Thomas, met alle respect, maar leren sleutelen en aan de remmen van een auto werken, is een heel gevaarlijke combinatie!

En daarbij: in elke sleutel cursus en monteurs opleiding is het vervangen van remblokken een van de eerste dingen die je leert. Ondanks dat het een kritisch systeem is, is het namelijk ook vrij eenvoudig (en goed te zien of je iets fout doet) zolang je het "natte" dele dichtlaat.

Koppeling is wel een uitdaging voor een hobbyist, en goed te horen dat het goedgekomen is!

En daarbij: in elke sleutel cursus en monteurs opleiding is het vervangen van remblokken een van de eerste dingen die je leert. Ondanks dat het een kritisch systeem is, is het namelijk ook vrij eenvoudig (en goed te zien of je iets fout doet) zolang je het "natte" dele dichtlaat.

Koppeling is wel een uitdaging voor een hobbyist, en goed te horen dat het goedgekomen is!
Ik zou remblokken niet zonder kennis of begeleiding doen. Kijk maar naar die BMW 335d. Daar was het vaatje overstroomd.

En het ontluchten moet ook netjes gebeuren, want lucht in je leidingen wil je niet.

Als je het principe van de werking van een remsysteem niet doorhebt wordt het lastig..... Je verplaatst vloeistof en bij het terugdrukken van de zuigers in de remklauw gaat de remvloeistof terug naar het voorraadpotje. Als er tussentijds remvloeistof is bijgevuld kan dat potje gaan overstromen. Je vult alleen tussentijds bij als het niveau te laag staat. Normaliter kan het voorraadpotje de schommeling in hoeveelheid aan, tussen nieuwe en versleten remblokken.

Ik zou remblokken niet zonder kennis of begeleiding doen. Kijk maar naar die BMW 335d. Daar was het vaatje overstroomd.

En het ontluchten moet ook netjes gebeuren, want lucht in je leidingen wil je niet.
Ik herinner mij nog mijn eerste praktijklessen in autotechniek - september 2004 - ik moest nog 16 worden.

Dag 1: er waren nog onderhoudswerken bezig in de garage, zaten in een lokaal waar geen auto binnen kon en het was rotweer dus dan moesten we maar een differentieel en een stuurhuis uit elkaar halen, reinigen en weer in elkaar zetten.

Dag 2: geen regen meer dus een oude witte Ford Sierra buiten op bokken gezet onder toezicht van de leerkracht, met vervolgens de instructie:
- haal de remmen aan de wielen volledig uit elkaar, zowel voor als achter, ook alles hydraulisch loskoppelen, wel de zuiger in de remklauwen laten zitten - plaats een opvangbak voor de remvloeistof en kom mij halen als alles uit elkaar ligt.
- toen alles uit elkaar lag; zet nu terug alles in elkaar en ontlucht de boel maar, de basis theorieles hebben jullie gisteren gehad, ik kom wel eens kijken of alles werkt.

Kwestie van een beetje in het diepe gegooid te worden - trek jullie plan - en kijken hoeveel verstand we al van techniek hadden - maar de leerkracht kwam uiteraard kijken of we het wel goed gedaan hadden, en de auto's hoefden de openbare weg niet op. Het feit dat ik fervent mountainbiker was en zelf mijn hydraulische schijfremmen die toen nog een zeldzaamheid waren al had ontlucht speelde natuurlijk in mijn voordeel.

Thomas, met alle respect, maar leren sleutelen en aan de remmen van een auto werken, is een heel gevaarlijke combinatie!
Beste Ton, met alle respect. Remmen van een Aygo zijn zo simpel! Als je dat verpest was je er sowieso niet aan begonnen.

Goed bezig Thomas! Fijn dat alles toch is goedgekomen. Ik vergeet ook weleens fotos te maken van moeilijke bouten maar zo zie je wel direct dat het dan direct veel tijd kan kosten. Eind goed al goed!

Ik herinner mij nog mijn eerste praktijklessen in autotechniek - september 2004 - ik moest nog 16 worden.

Dag 1: er waren nog onderhoudswerken bezig in de garage, zaten in een lokaal waar geen auto binnen kon en het was rotweer dus dan moesten we maar een differentieel en een stuurhuis uit elkaar halen, reinigen en weer in elkaar zetten.

Zaten bij jou ook de boutjes die los moesten al wel los van voorgaande lessen?

Dat is bij mij wel mijn herinnering ( 10 jaar eerder dan u) aan de eerste klas van de MTS toen ik o.a. een versnellingsbak mocht demonteren in een proefopstelling. Aardig maar weinig leerzaam, vond ik.

Dat is bij mij wel mijn herinnering ( 10 jaar eerder dan u) aan de eerste klas van de MTS toen ik o.a. een versnellingsbak mocht demonteren in een proefopstelling. Aardig maar weinig leerzaam, vond ik.
Dat was grotendeels anders bij ons, maar het kon inderdaad voorvallen. We hadden geregeld nieuwe auto's/wrakken om aan te werken - een beetje een deal met het lokale sloopbedrijf.

De proefopstellingen waren bij ons vooral voor scoopmetingen en dergelijke te doen. Goed om de principes van een sensor enz te leren, maar als je dan in het echte leven een kabeltje moet zoeken om een meting op te doen... succes!

Bij het vervangen van remblokken hoef je bij de modellen die ik ken niet te ontluchten. Als je dat wel moet, heb je te veel los gehaald....

Was dat MTS Utrecht?

Terug
Bovenaan