Drie jaar wachten op driefasenaansluiting voor thuislader - verzin een list

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Een vriend legde me deze case voor en ik ben benieuwd of jullie kunnen helpen een doorbraak/oplossing te bedenken. Ze hebben in november een nieuwe EV gekregen die ze graag thuis willen laden via het overschot zonnestroom (locatie: Hilversum). 3-fase aansluiting Liander aangevraagd, laadpaal laten plaatsen (€), meterkast aan laten passen naar 3 fasen (€), kabelgootje laten aanleggen (€). Komt Liander doodleuk vandaag (na 2,5 maanden wachten) met een mailtje: We gaan uw aansluiting niet verzwaren vanwege capaciteitsproblemen, we moeten eerst een trafo huisje vervangen dat duurt 3 jaar (DRIE JAAR!). Ze zijn dus de komende drie jaar het overbezette stroomnetwerk van Liander aan het overladen met zonnestroom omdat ze het niet in mijn auto kwijt kunnen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Tips? Wat kunnen ze wél doen met éénfaseladen?

Tsja dan zit er maar 1 ding op en dat is met 1 fase laden. het kan wel maar duurt ietsje langer. Voor de opslag van de zonnestroom zou ik wel voor een 3 fase systeem met een accu kiezen. Er is een thuisaccu ( Sessy) die je op 1 fase kan zetten en later nog 2 bij kan plaatsen op de 2e andere fase van de 3 fase kabel. Systeem technisch kan het maar het is altijd de vraag dan hoeveel panelen hebben ze liggen en hoeveel piek vermogen ze er vanaf halen. Omdat je dan 3 fase terug gaat leveren ( naar je laadpaal) moet je meterkast hiervoor wel aangepast worden ( maar dat moest toch al)

Hoe kan je nu op zonne-energie overschot willen laden als er nog geen 3 fasen is. Salderen gaat er binnenkort af dus kan je alleen rechtstreeks vanaf je panelen laden. Als die op één fase zitten heeft 3 fasen opladen niet heel veel zin.

Met één fase laden gaat prima, ook als je zonnestroom opwekt.
Wel bijzonder dat de omzetting zo lang duurt! Ik heb het onlangs laten omzetten, paar maanden wachttijd.

Ik weet niet hoeveel panelen hij op zijn dak heeft liggen, maar met 1 fase kan hij laden met 3,7 kW. Vaak is dat een mooie snelheid om juist veel van je eigen zonne-energie te verbruiken.

Je kunt wel een thuisbatterij plaatsen, maar met de huidige lage stroomprijzen en de nog prijzige thuisbatterijen is dat geen fantastische investering.

Laatst bewerkt:
Wel bijzonder dat de omzetting zo lang duurt! Ik heb het onlangs laten omzetten, paar maanden wachttijd.

Dan is waarschijnlijk het net / de trafostations in jouw wijk op voldoende sterkte om erbij te mogen.

We gaan uw aansluiting niet verzwaren vanwege capaciteitsproblemen, we moeten eerst een trafo huisje vervangen dat duurt 3 jaar

Ja, dat kan best. Prio's en er zijn in den lande natuurlijk tal van dit soort projecten. Het kan ook zijn dat de gemeente ideeën heeft m.b.t. de ontwikkeling van de wijk waardoor er nu even geen schop de grond in gaat? Dit kan men wellicht aldaar navragen? Vervolgens heeft vaak een buurt ook nog wat te zeggen / vinden over zo'n trafohuisje. Inspraak.. je weet wel.. ;)

(..)
Wethouder Maarten van den Bos begrijpt de teleurstelling, maar wijst erop dat er nauwelijks alternatieven waren. Liander, de netbeheerder, bepaalde een klein zoekgebied voor het huisje. “Binnen dat gebied was dit de enige haalbare plek. Nu verplaatsen kan niet, want dan lopen de oplevering en de stroomvoorziening van de woningen jaren vertraging op”, legt hij uit.

(..)​

De kwestie in Huissen staat niet op zichzelf. De komende jaren moeten er in Lingewaard nog zeker 150 van dit soort transformatorhuisjes (trafo's) komen. Door de groeiende vraag naar stroom zijn ze onmisbaar.
De wethouder benadrukt dat er ook in de toekomst weinig speelruimte is. “Het net staat onder druk, onze mogelijkheden zijn beperkt. We zullen vaker transformatorhuisjes in het straatbeeld zien.”

Voor de niet thuiswerkers/pensionado's: Je stapt 's ochtends in je auto en rijdt naar je werk. De zon gaat (vaak) schijnen, je panelen leveren stroom, maar je auto staat er niet.... Je komt weer thuis, auto op de oprit en aan de kabel. Schijnt de zon nog? Leveren je panelen nog stroom (buiten wat je huis nodig heeft). Ik heb 12 panelen en op een hele zonnige dag ongeveer 2,5-3kW over, dus minder dan de huislader van 3.6 kW. Om 40 kW te laden sta je dus minimaal 12 uur, bij optimale condities, te laden om bijna energieneutraal te zijn. Haal ik die 40 kW uit het net kost me dat € 10,40...

Waarom niet gewoon één fase laden? Met dit weer is er toch geen opbrengst van de panelen. De meeste laadpalen en auto’s kunnen ook gewoon met één fase laden.

Wel bijzonder dat de omzetting zo lang duurt!
We moet eerst een trafohuisje voor die wijk worden vervangen, daarop zit een wachttijd van drie jaar. De capaciteit schiet te kort...
Bedankt voor zover. Hilversum werkt ironisch genoeg erg aan duurzaamheid en door contacten zal ook via die kanalen de politiek op dit punt worden bewerkt ;-) ook omdat er best wat laadpalen bij zullen moeten komen. Het is een oudere wijk dus het net zal niet echt up to date zijn. Ik had al meegegeven om het voorlopig met die 1-fase te doen en de tip van de accu kan ik hem meegeven. Wie biedt meer?

Ik ben ook bezig met een laadpaal. Bij Enexis kun je aan de hand van je postcode direct zien of er plaats is op het net en hoe lang het duurt voor ze je aansluiten. Gewoon je huuswerk doen.

Ik heb zelf wel 3-fase maar toch gebruik ik een 1-fase lader; de reden is dat met 3,7kW (het max van 1-fase) je grofweg rond de opbrangst van je panelen zit (en ik heb er best wat liggen). Laden doe ik bij voorkeur bij daglicht en zoveel mogelijk wanneer de zon schijnt. Uiteraard duurt het wat langer, maar ik hoef niet elke dag een volle accu te hebben - ik moet genoeg hebben voor de rit de volgende dag of tot aan de eerste snellader (en bij mijn Nio tot aan de eerste swapstation).

Ik heb wel een thuisaccu maar die is maar iets van 2kWh (zo'n stopcontact plug-in ding) maar die heb ik vooral om in de avond stroom te gebruiken vanaf zonnepanelen voor vaatwasser en dergelijke.

Veel zonnepaneel inversters en laadpalen zijn zowel als 1-fase als 3-fase te installeren - dus ik zou het nu als een 1-fase doen maar zoveel mogelijk voorbereid op 3-fase. Er is prima te leven met 1-fase laden.

hier laden we op 3-fase nu de saldering er nog is. zonnepanelen staan ook op 3-fase.

Maar als alles 1 fase zou zijn zou ik er ook prima mee kunnen leven. 22 uur aan de lader, 7u uur 's ochtends er af. 9 uur aan de lader gehangen. 33,3 Kwh geladen. kun je een paar honderd km rijden. Nu rijd niet iedereen elke dag een paar honderd km. Dus eigenlijk zou dit nooit echt een groot probleem moeten opleveren. En die enkel keer dat je geen tijd hebt en een lege accu dan hang je hem even aan de publieke laadpaal of snellader onderweg

Even uit nieuwsgierigheid, wat noem je lage stroomprijzen?

Met 0.29€/kWh hier in Vl-Brabant - België vind ik het niet echt goedkoop.
Hi BartF7P,

Bij mij is de kWh prijs 23 cent. En als je die prijzen ziet van die thuisbatterijen, dan kost het echt lang voordat je die hebt terugverdiend en dan moet je nog hopen dat die batterij niet voortijdig de geest geeft, want dan heb je zelfs geld bijgelegd.

Oké, voor het rekenen: Verbruik gemiddeld (mijn Tesla) 185 w/km. Kosten dus bij 23 ct/kW = 4,3 cent/km. Bij 29 cent per kW dan 5.3 cent/km......

hier laden we op 3-fase nu de saldering er nog is. zonnepanelen staan ook op 3-fase.

Maar als alles 1 fase zou zijn zou ik er ook prima mee kunnen leven. 22 uur aan de lader, 7u uur 's ochtends er af. 9 uur aan de lader gehangen. 33,3 Kwh geladen. kun je een paar honderd km rijden. Nu rijd niet iedereen elke dag een paar honderd km. Dus eigenlijk zou dit nooit echt een groot probleem moeten opleveren. En die enkel keer dat je geen tijd hebt en een lege accu dan hang je hem even aan de publieke laadpaal of snellader onderweg
Bij mij, met het huidige contract, heb ik teruglever kosten. Dus dan is de salderings regeling effectief bijna geheel geëlimineerd.

Dus ik probeer zoveel en zo lang mogelijk overdag te laden. Ik heb wel 3 fasen, maar beperk de laadsnelheid, anders vraag ik veel meer stroom dan ik op dat moment produceer. De 21 panelen hebben een piekvermogen van 8kW, maar dat haal ik natuurlijk bijna nooit.

Oké, voor het rekenen: Verbruik gemiddeld (mijn Tesla) 185 w/km. Kosten dus bij 23 ct/kW = 4,3 cent/km. Bij 29 cent per kW dan 5.3 cent/km......
Dat zijn natuurlijk belangrijke cijfers als je veel rijdt. Als je weinig rijdt zijn de afschrijving, MRB, onderhoud en verzekerings kosten belangrijker.

Precies, per 10.000 km € 100 duurder... waarschijnlijk eenvoudiger te besparen door wat rustigere rijstijl... juiste type banden (stond laatst op de FP een test dat tussen goede en slechte banden (rolweerstand) 70 km verschil in range per batterijlading bedroeg)

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoeveel panelen hij op zijn dak heeft liggen, maar met 1 fase kan hij laden met 3,7 kW. Vaak is dat een mooie snelheid om juist veel van je eigen zonne-energie te verbruiken.

Je kunt wel een thuisbatterij plaatsen, maar met de huidige lage stroomprijzen en de nog prijzige thuisbatterijen is dat geen fantastische investering.
Of 7.2 kW enkel fase 32A met goede loadbalancing maar dan moet je EV dat wel kunnen.

Wat is de huidige aansluiting? Dat mist nu...

Ik heb zelf enorm veel interesse in een straatlantaarn woning. 8A aansluiting. Op 230V is dat nog steeds 44 kWh per dag die je kunt importeren. Punt is dan wel dat je pieken en dalen moet kunnen opvangen. Dus je gaat de casus bouwen rond een thuisaccu.
Als je nu een enkel fase 40A aansluiting hebt kijk je naar een totaal vermogen van 220 kWh die je kunt importeren op een dag. Ook daar moet je pieken en dalen kunnen opvangen. Dus de praktijk is weerbarstig. Echter wel te doen in mijn optiek.

In het concept ga je uit van een redelijk grote thuisaccu die het huis voed op zijn eigen stroomnetwerk. Dat kan dan afhankelijk van de hoeveelheid ampere die de accu kan leveren op 3 fase en 16A zijn om ervoor te zorgen dat je de EV kunt volladen. Waarbij je tegelijkertijd de acculading beschermt door de enkel fase 40A te gebruiken als laadstroom.

Het idee is simpel. Uitvoering behoorlijk complex en ook prijzig. Dus je gaat het verschil nooit terugverdienen. Maar zo zou je wel uit kunnen met je enkel fase 40A.

Je zal er even goed aan moeten rekenen. Helaas was dat nog niet gedaan voordat alle aanpassingen zijn gedaan.

Als de auto 32A over 1 fase kan laden, 7,6kW dan heb je nog wat mogelijkheden.

Ik weet ook niet zeker wat je (straks post-salderen-tijdperk) op je nota krijgt als je bijvoorbeeld 11 kW levert over 1 fase en dan de EV met 11kW laadt over 3 fases. Dit blijft dan namelijk niet ongezien voor de meter.

Een thuisaccu kan wat hulp bieden maar dit zijn echt prijzige investeringen, zeker als je dan ook nog 3 fase wil.

Energie van zonnepanelen is eigenlijk waardeloos voor de markt, niemand zit er om te springen, het is alleen nog interessant als je het in flinke hoeveelheden in je eigen apparatuur (EV, airco, warmtepomp, zwembad) kan stoppen. Zoals Pietzoveel ook noemt, je moet wel een speciaal profiel hebben (thuiswerken en toch veel rijden) om echt elke dag een paar kW in je auto kwijt te kunnen. En wat levert dat dan op? Een eurootje of wat per dag minus de winterdagen en dat haal je ook als je zonder panelen, batterijen en middagladen een dynamisch contract neemt en op de goedkope uren laadt of heel fanatiek met je witgoed omgaat tijdens die tijden.

Hij heeft ook nog drie zomers voor de boeg. In de avonden heeft hij dan toch wat profijt van de zonnepanelen.
Die paar wat die er dan nog vanaf komt is ook de moeite niet meer. Of hij moet er heel erg veel hebben liggen, maar dan had hij al 3 fasen gehad.
Als ik naar mijn eigen installatie van 9,3 kWp kijk heb ik vooral veel opbrengst als ik zelf niet thuis ben. Na 5 uur ‘s middags zakt de productie aardig in, ook in de zomer. Die van mij liggen wel pal zuid dus misschien met een oost-west opstelling heb je in de avond wat meer.
Je bent ook nog hoe dan ook nog altijd gelimiteerd aan het maximale vermogen van de omvormer als er niet gesaldeerd meer kan worden.

Goedkoper dan op benzine rijden, maar aan 1,359€/l moet je al voldoende kilometers doen om voordeliger uit te komen, maar dat is een andere discussie en doet hier er niet toe.

Feit is wel dat we hier niet meer kunnen 'salderen' en een kWh op het net zetten je met moeite 2 cent opbrengt. Dat maakt de aanschaf van een thuisbatterij al wat interessanter, want ja die EV kan je ook enkel maar opladen als je thuis bent. Enige punt is dat ik niet goed weet waar het omslagpunt van zo een ding ligt. Wat is het maximum dat ik voor zo een ding mag betalen om rendabel te zijn?

Goedkoper dan op benzine rijden, maar aan 1,359€/l moet je al voldoende kilometers doen om voordeliger uit te komen, maar dat is een andere discussie en doet hier er niet toe.

Feit is wel dat we hier niet meer kunnen 'salderen' en een kWh op het net zetten je met moeite 2 cent opbrengt. Dat maakt de aanschaf van een thuisbatterij al wat interessanter, want ja die EV kan je ook enkel maar opladen als je thuis bent. Enige punt is dat ik niet goed weet waar het omslagpunt van zo een ding ligt. Wat is het maximum dat ik voor zo een ding mag betalen om rendabel te zijn?
Prijs batterij < marge (0,29 - 0,02) * aantal kWh die je zelf extra gaat gebruiken dankzij de batterij

Houd hierbij ook rekening met laad- en ontlaad-verliezen en dat de batterij niet het eeuwige leven heeft.

Het percentage wat je zelf kunt gebruiken valt vaak erg tegen, want in de winter is er veel te weinig opbrengst en in de zomer veel te veel. Dan zit je batterij en je auto vol en krijg je de energie niet verbruikt.

Prijs batterij < marge (0,29 - 0,02) * aantal kWh die je zelf extra gaat gebruiken dankzij de batterij

Houd hierbij ook rekening met laad- en ontlaad-verliezen en dat de batterij niet het eeuwige leven heeft.

Het percentage wat je zelf kunt gebruiken valt vaak erg tegen, want in de winter is er veel te weinig opbrengst en in de zomer veel te veel. Dan zit je batterij en je auto vol en krijg je de energie niet verbruikt.
Dat maakt de berekening net iets complexer, en ik vermoed inderdaad dat het vaak gaat tegenvallen.

Op een dag als afgelopen dinsdag zou een thuisbatterij nog wel nut gehad hebben - tussen 12 en 16u hebben de zonnepanelen 13kWh opgebracht, en verder helemaal niets. Voldoende om het huis een ganse dag mee van stroom te voorzien, maar heb die stroom hooguit kunnen gebruiken om een machine op een timer mee te laten draaien.

wat kris ook zegt; met batterijen zijn er veel laadverliezen waar vaak geen rekening mee word gehouden. veel thuisbatterijen staan niet aan de omvormer. En dus ga je eerst van DC (zonnepanelen) naar AC (net) om vervolgens weer naar DC (thuis batterij) te gaan. Die het vervolgens weer naar AC (net) om zet om gebruikt te worden. ga je dan een auto opladen gaat hij weer naar DC (auto accu). dan word zo'n accu al snel niet interessant en mogen er wel eerst nog een flinke subsidie komen en wat meer marktwerking komen , iets wat nu al voorzichtig gaande is.

wat kris ook zegt; met batterijen zijn er veel laadverliezen waar vaak geen rekening mee word gehouden. veel thuisbatterijen staan niet aan de omvormer. En dus ga je eerst van DC (zonnepanelen) naar AC (net) om vervolgens weer naar DC (thuis batterij) te gaan. Die het vervolgens weer naar AC (net) om zet om gebruikt te worden. ga je dan een auto opladen gaat hij weer naar DC (auto accu). dan word zo'n accu al snel niet interessant en mogen er wel eerst nog een flinke subsidie komen en wat meer marktwerking komen , iets wat nu al voorzichtig gaande is.
Als je de verkoopprijzen en de inkoopprijzen van batterijen ziet, daar val je stijl van achterover.

Het zou mij dan ook niet verbazen als de verkoopprijzen 50% gaan zakken.

Als die prijzen 50% zakken wordt een thuisbatterij eindelijk een beetje interessant.

Verder laad ik ook op 1 Fase, maar ik heb dan ook het voordeel dat ik max 2x per week naar kantoor hoef en dat dat ook maar 30km retour is. Dus vanaf zo'n half februari tot eind oktober kan ik (grotendeels) mijn auto laden terwijl de zon schijnt.

Al met al krijg ik er vrij gemakkelijk 1MWH in, dat is vanaf 2027 toch heel wat duizenden kilometers (bijna) gratis rijden.

Als die prijzen 50% zakken wordt een thuisbatterij eindelijk een beetje interessant.

Verder laad ik ook op 1 Fase, maar ik heb dan ook het voordeel dat ik max 2x per week naar kantoor hoef en dat dat ook maar 30km retour is. Dus vanaf zo'n half februari tot eind oktober kan ik (grotendeels) mijn auto laden terwijl de zon schijnt.

Al met al krijg ik er vrij gemakkelijk 1MWH in, dat is vanaf 2027 toch heel wat duizenden kilometers (bijna) gratis rijden.

1 MWH is circa 6000 kilometers

Inderdaad, dat is toch mooi snel verdiend tov benzine ;). Zeker als de benzineprijzen nog wat gaan stijgen..

Inderdaad, dat is toch mooi snel verdiend tov benzine ;). Zeker als de benzineprijzen nog wat gaan stijgen..
Met de huidige benzineprijzen en het verbruik van onze auto is dat voor een 448,47€ aan benzine, laat ons nog naar boven afronden en er 500 van maken.

Op die manier verdien je je zonnepanelen inderdaad snel terug - alleen moet je de auto wel kunnen inpluggen op het moment dat de zon schijnt.

Wel dat is iets wat ik mij al langer afvraag... Tegenwoordig koop je een thuisbatterij met een aparte omvormer voor relatief weinig - maar een Huawei batterij die gewoon op de omvormer van mijn zonnepanelen ingeplugd kan worden kost een pak meer.
Als ik jouw verhaal interpreteer is de duurste optie dan toch duidelijk de beste? En is de goedkopere optie dan zoveel slechter?

Als je nog zo lang moet wachten zoek het dan even goed uit of een tijdelijk oplossing met accu zijn geld een beetje opbrengt (ik denk het niet) en als je maar 1 fase thuis hebt is het de vraag of je in de piekuren 3.7Kw gaat halen als de ovens, kookplaat etc aan staan. Want 1x25A is ook maar 5.7 of heb je 35A?

Ik heb nu een lader liggen die vanaf 1.4kw overschoot zonnenergie allen de zonnestroom gebruikt. Vanaf eind maart tm september heb ik regelmatog uren waarin ik 3 tot 7kw per uur opwek. Zo ga ik dus mijn auto proberen goedkoper op te laden. Dat lukt maar max 3 dagen want de overige ben op op kantoor.

Die lader is overigens maar 100 a 200 euro duurder. Ratio io6.
In de lente ga ik hem ophangen, nu geen zin in en heeft toch nog geen nut.

Als je maar 1 fase kan laden en je rijd wat meer moet je gewoon de auto altijd aan de stekker leggen, opzich geen probleem.

Een accu op 1 fase opladen en dan leegtrekken, dan moet je hem echt wel goed in je netwerkplaatsen anders kan de belansting over bepaalde leidingen echt te hoog worden. Als je dat van plan bent vraag een goede installateur en vraag door. Want ik merk dat laadpaal aanbieders bij vraag 3 meestal al afhaken en het ook niet meer weten.

Persoonlijk zou ik alles wat je nu koopt doen met de gedachte 3 fasen zodat je het straks in een keer om kan laten bouwen. Of nu niets bijzonders doen alleen een goedkope 2e hands lader aanschaffen op 1 fase en klaar.

Je meterkast ombouwen naar 3 fase gaat je ook wel wat kosten, nadat de netbeheerder het heeft aangepast of je moet het zelf kunnen maar dat idee heb ik niet

Wel dat is iets wat ik mij al langer afvraag... Tegenwoordig koop je een thuisbatterij met een aparte omvormer voor relatief weinig - maar een Huawei batterij die gewoon op de omvormer van mijn zonnepanelen ingeplugd kan worden kost een pak meer.
Als ik jouw verhaal interpreteer is de duurste optie dan toch duidelijk de beste? En is de goedkopere optie dan zoveel slechter?

slechter is misschien niet het goede woord, maar minder efficiënt. Maar wel prijstechnisch een stuk gunstiger en voor sommige huishoudens, afhankelijk van de situatie interessant nu de prijzen dalen. Ik zet ze liever DC aan de omvormer, maar wat je zegt, dat is toch nog wel duur maar verwacht dat die prijzen de komende tijd nog wel gaan dalen, al dan niet met subsidie van de 'groene' regering als die er ooit komt.

Met de huidige benzineprijzen en het verbruik van onze auto is dat voor een 448,47€ aan benzine, laat ons nog naar boven afronden en er 500 van maken.

Op die manier verdien je je zonnepanelen inderdaad snel terug - alleen moet je de auto wel kunnen inpluggen op het moment dat de zon schijnt.

Dat is bij ons het grote voordeel, mijn vrouw en ik werken allebei deels thuis en gaan meestal met de fiets naar kantoor. Dus de auto staat 6 van de 7 dagen (een groot deel van de dag) op de oprit. En dan kun je het laden prima uitmikken op het moment dat de zon schijnt.

Dat is bij ons het grote voordeel, mijn vrouw en ik werken allebei deels thuis en gaan meestal met de fiets naar kantoor. Dus de auto staat 6 van de 7 dagen (een groot deel van de dag) op de oprit. En dan kun je het laden prima uitmikken op het moment dat de zon schijnt.
In dat geval doet je EV inderdaad mede dienst als thuisbatterij

slechter is misschien niet het goede woord, maar minder efficiënt. Maar wel prijstechnisch een stuk gunstiger en voor sommige huishoudens, afhankelijk van de situatie interessant nu de prijzen dalen. Ik zet ze liever DC aan de omvormer, maar wat je zegt, dat is toch nog wel duur maar verwacht dat die prijzen de komende tijd nog wel gaan dalen, al dan niet met subsidie van de 'groene' regering als die er ooit komt.
Subsidies zijn hier in BE intussen afgeschaft, maar dat heeft dan wel een daling van de prijzen als gevolg. Maar ik denk dat ik toch maar ga houden op DC aan de omvormer. Minder verlies, en minder dingen die fout kunnen lopen. Dan maar wachten en de prijzen verder in 't oog houden.

Wie wacht er dan ook überhaupt jaren mee om zijn 1 fase huisje nu pas 3 fasen te willen hebben?
Regeren is vooruitzien...

De trafo huisjes zijn gewoon 3 fasen hoor. Mijn huis van 1957 was ook al tot aan de meterkast voorbereid op drie fasen. Alleen kan die wijk waar het over gaat blijkbaar niet meer stroom aan dat 1*35A per adres. En kan dus geen huis bij, maar ook geen enkele aansluiting verzwaard worden.

Precies, veel huizen hebben gewoon 3-fase tot aan de woning al wel liggen. alleen nu er zoveel huizen daarop zijn aangesloten en ook veel stroom trekken moeten die trafo huisjes uitgebreid worden.
Ik zie ze hier ook overal bezig, grote verdeelstations zijn ze al jaren bezig, bestaande huisjes word gewerkt en zie ook hier en daar nieuwe transformatorhuisjes verschijnen. Ze kampen daar ook nog eens met een ernstig tekort aan personeel. Dan is het keuzes maken. Blijkbaar heeft de wijk van de topicstarter geen prioriteit

Als de auto 32A over 1 fase kan laden, 7,6kW dan heb je nog wat mogelijkheden.
Wij doen het ook zo op 1 fase met de Zoe (52 kWh). Op thuiswerkdag of in het weekend op 7uur tijd weer helemaal vol. Kunnen we weer een week verder. Wel hoogstens voor de helft met zonnestroom, gezien ons beperkte aantal panelen. Maar werkt perfect. Geen 3 fasen nodig.

Wij doen het ook zo op 1 fase met de Zoe (52 kWh). Op thuiswerkdag of in het weekend op 7uur tijd weer helemaal vol. Kunnen we weer een week verder. Wel hoogstens voor de helft met zonnestroom, gezien ons beperkte aantal panelen. Maar werkt perfect. Geen 3 fasen nodig.
Voor de helft met zonnestroom doe je goed hoor

Ik rij op lpg en verbaas mij dat elektrisch zo'n gekkenhuis is. Hoge investering zowel de auto, verzekering, zonnepanelen laadpaal als risico met het niet stabiele overheidsbeleid. Dan heb ik het nog niet over het rijbereik, ik geloof hoe duurder de wagen hoe meer rijbereik.

Nu in de winter rij ik 12km op 1 liter lpg.
Kosten anno 2026 0,675€ per liter ÷ 12= een 5,4 cent per km. Heb 600km bereik op lpg, en ook nog benzine aan boord waar ik zelden op rij maar toch lekker is, dan 1400km bereik. Kan in 1 ruk naar elke (vakantiebestemming etc). En mag nog 1500kg aan de haak.

Laatst bewerkt:
Benzine auto's vrij stabiel de laatste jaren.
Alleen diesel wordt nu door de overheid volledig uitgefaseerd.

Leuk feitje: in/rond 2010 gaf de overheid nog flink subsidie op de aanschaf van een dieselauto zoals o.a. de vw polo bluemotion en de fiat punto.

Zo zie je maar hoe de overheid ineens 180 graden kan draaien

Dus de auto staat 6 van de 7 dagen (een groot deel van de dag) op de oprit. En dan kun je het laden prima uitmikken op het moment dat de zon schijnt.

Wanneer wordt de auto dan gebruikt? Het leest alsof je één keer de batterij vol hebt en dat er dan de rest van de week zonnestroom verloren gaat?

Ik rij op lpg en verbaas mij dat elektrisch zo'n gekkenhuis is. Hoge investering zowel de auto, verzekering, zonnepanelen laadpaal als risico met het niet stabiele overheidsbeleid. Dan heb ik het nog niet over het rijbereik, ik geloof hoe duurder de wagen hoe meer rijbereik.

Kosten anno 2026 0,675€ per liter ÷ 12= een 5,4 cent per km. Heb 600km bereik op lpg, en ook nog benzine aan boord waar ik zelden op rij maar toch lekker is, dan 1400km bereik. Kan in 1 ruk naar elke (vakantiebestemming etc). En mag nog 1500kg aan de haak.
Wat fijn voor je dat lpg zo goed bevalt.

De verkopen van lpg auto’s loopt volgens mij al jaren terug. Blijkbaar doen de nadelen van lpg de autokopers weinig goeds.

Er zijn bij sommige auto's ook wel problemen als ze op LPG gaan rijden. Extra smeermiddel voor de kleppen en klepzittingen etc. Ook turbo motoren (en welke is dat heden ten dage niet) hebben wat meer uitdagingen. Het blijft vaak geknutsel en ombouw op een bestaand concept... Ik meen dat alleen Dacia af fabriek nog LPG levert? Ook het wegbouwen van de extra tank (max 80% vulling) is niet altijd eenvoudig. Ergens moet in de auto van Jeroen een 62,5 liter tank zitten. Vaak ten koste van de bagageruimte.

Wanneer wordt de auto dan gebruikt? Het leest alsof je één keer de batterij vol hebt en dat er dan de rest van de week zonnestroom verloren gaat?
Overdag wordt die ook gebruikt, bijvoorbeeld om naar sporten te gaan met de kids/boodschappen doen etc, maar dan ben je met 2 uur weer terug en kan die weer aan de lader. Hetzelfde geldt voor ritjes in de avond. Dan kan die bv de volgende dag aan de lader (als de zon schijnt).

Uiteindelijk gaat er natuurlijk ook veel zonnestroom verloren omdat we nou ook niet zoveel rijden dat alle zonnestroom er in kan, maar door goed uit te kienen kun je wel bijna altijd laden in de zon. Scheelt nu in de terugleverkosten. En vanaf volgend jaar is laden in de zon helemaal interessant omdat er dan niet meer gesaldeerd kan worden.

En wie weet in de toekomst een thuisbatterij, wanneer die wat beter betaalbaar worden. Ik hoop nog steeds dat die eens (flink) gaan dalen in prijs.

Er zijn bij sommige auto's ook wel problemen als ze op LPG gaan rijden. Extra smeermiddel voor de kleppen en klepzittingen etc. Ook turbo motoren (en welke is dat heden ten dage niet) hebben wat meer uitdagingen. Het blijft vaak geknutsel en ombouw op een bestaand concept... Ik meen dat alleen Dacia af fabriek nog LPG levert? Ook het wegbouwen van de extra tank (max 80% vulling) is niet altijd eenvoudig. Ergens moet in de auto van Jeroen een 62,5 liter tank zitten. Vaak ten koste van de bagageruimte.

En zo heeft iedereen gelijk in dit verhaal.

Jeroen kan vrolijk op LPG rijden, kan blijkbaar prima leven met de nadelen van LPG en als hij voldoende kilometers doet om de extra kosten door onderhoud en dergelijke die LPG met zich meebrengt te rechtvaardigen gaat hij op lange termijn de goedkoopste kost per km hebben. Tenzij je een Dacia Spring of een gelijkaardige concurrent koopt, maar daar kan ook niet iedereen mee leven.

Maar de topicstarter of iemand die van zijn werkgever een EV moet kiezen is hier natuurlijk niet mee geholpen.

Feit is wel dat de elektriciteitsnetten niet klaar zijn voor de massale overschakeling op EV's, warmtepompen,... Terwijl onze regeringen dit toch door de strot willen rammen.

Terug
Bovenaan