Drie redenen waarom de Europese auto-industrie nog steeds belangrijk is

Volt

Asfaltkampioen
Als steeds minder mensen Europese auto's willen kopen, hoe relevant is de sector dan nog? Volgens economen zijn er drie redenen waarom Europa zijn auto-industrie toch hard nodig heeft.

Miljoenen banen​

Meer dan één op de twintig banen in de EU (6,1 procent) is te vinden in autofabrieken en bij hun toeleveranciers. In totaal gaat het volgens de Europese Commissie om 13,8 miljoen banen. De industrie zorgt daarbij voor 392 miljard euro aan belastinginkomsten voor Europese overheden, zegt belangenclub ACEA. ...

Motor van innovatie​

Met merken als BMW, Stellantis en Mercedes-Benz wordt de Europese auto-industrie weleens omschreven als een sector die haar gloriedagen achter zich heeft liggen. Maar de bedrijven zijn nog steeds cruciaal voor de innovatie in Europa, concluderen economen van onder andere de Boston Consulting Group en de Europese Commissie. ...

Alles is politiek​

Een derde reden om de Europese automakers te willen houden, is geopolitiek. Politieke ontwikkelingen in bijvoorbeeld China, Rusland en de VS leiden ertoe dat steeds meer bedrijven wereldhandel als een risico beschouwen, concludeert de Boston Consulting Group. ...

Laatst bewerkt:
Over zuid koreaanse auto industrie steunen lees ik nooit iets, dat land is best wel een belangrijke bondgenoot en zit behoorlijk op een gevaarlijk plekje

Alles is een kwestie van vraag en aanbod. Dat "onze" fabrikanten kiezen om de grootste te willen worden, te veel mensen in dienst te houden (met achterlijke afspraken), alleen maar snellere en grotere auto's willen bouwen en last hebben van een behoorlijke tunnelvisie gaf andere partijen van deze aardkloot de mogelijkheid om in te stappen in de gaten die "onze" fabrikanten lieten vallen. Op prijs, kwaliteit en innovatie. Waren het in de jaren 70 van de vorige eeuw de Japanners, later de Koreanen en nu ook nog Chinezen... We leven in een markt economie en juist Jan met de Pet moet voorzichtig met zijn euro's omgaan. Maar blijkbaar liever zwaardere, luxere en snellere auto's. Welke innovatie vindt nog in Europa plaats? Er lopen meer hoog opgeleide en innovatieve mensen rond in India of China dan hier in Europa.

Ik las dat Renault hun EV techniek voortaan in Shanghai gaan ontwikkelen. Let wel dit is voor in EU geproduceerde en verkochte auto's - het gaat niet om Chinese markt. Schijnbaar lukt het niet meer om een dusdanig cruciaal deel in de EU te ontwikkelen. En in Shanghai is een ingenieur duurder dan in Frankrijk dus het gaat niet om de prijs.

Een Shanghai ingenieur heeft wellicht niet de stakingsdrang en 35 urige werkweek en met 58 jr met pensioen van een Franse Ingenieur.

En in Shanghai mogen ze wellicht ook geen tot 3 (!!) glazen wijn drinken tijdens de lunch. Zelf gezien toen ik gedetacheerd was naar een vestiging nabij Lyon van het bedrijf waar ik werkte.
Nota bene een Seveso bedrijf. Ging er zeer relaxed aan toe kan ik wel zeggen. En de collega die me naar / van mijn hotel bracht naar de productie site vlamde constant 150+ over de ringweg met een oude Twingo I. Uiteraard zonder gordel. Epische tijden

De Europese Unie maakt het zelf kapot met hun regel drang.
Onzin. De Europese autoindustrie wordt bedreigd door fabrikanten uit m.n. Azie. En die hebben met dezelfde regels te maken als ze hier willen verkopen. De Europese industrie heeft domweg te lang op hun lauweren gerust en zijn daardoor vergeten te innoveren. En nu moeten ze miljarden investeren om de achterstand weg te werken. Hoe vaak hebben we niet gehoord van Duitse fabrikanten dat de nieuwe merken niets waren omdat de Duitse auto's veel beter waren afgewerkt. Vervolgens gingen we massaal minder goed afgewerkte auto's kopen (Tesla, Dacia, eerder Kia en Hyundai). Ze kenden gewoon hun klanten niet. En nu worden ze links en rechts ingehaald door die "mindere" merken omdat die het geld dat ze hebben verdiend nu omzetten in betere producten.

Ik heb pas in de BMW i4 gereden. Prima auto hoor, maar minstens 15.000 duurder dan een Model 3 en qua specs en rijgedrag zeker niet beter. Dan blijft alleen het uiterlijk over. Maar je moet wel een erge BMW fan zijn om een half modaal jaarsalaris meer te willen betalen voor schildje voor- en achterop.

Terug
Bovenaan