DS 4 (2021)

Rutger DC

Asfaltkampioen
DS geeft niet op en blijft werken aan nieuwe modellen. De nieuwe 9 kunnen we waarschijnlijk binnen afzienbare tijd verwachten, al is het wel opvallend stil rondom dat model. DS komt ook met een opvolger van de al even gesaneerde DS 4. De DS 4 krijgt het EMP2-platform van de Peugeot 308, Citroën C4 Picasso en grotere crossovers van de PSA-merken en zal dus ook een plug-in hybride-aandrijflijn krijgen. Een volledig elektrische uitvoering is dan weer onwaarschijnlijk, daarvoor gebruikt PSA het compactere CMP-platform.

sfzynv2bjt33_800.jpg

2prydqkbuiui_800.jpg

hq2yrxkbb04y_800.jpg

apnybzcba6xm_800.jpg

8xlycowb1q05_800.jpg

79jycx9bm5p4_800.jpg

iquyalcbyjmc_800.jpg

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-ds-4-op-komst/

Onlangs heb ik een leuke vaststelling gedaan, nl. enkele duidelijke gelijkenissen tussen de bovenstaande beelden en de DS Divine:
citroen-ds-devine-concept-101.jpg

bca2568f09f23b7f3ecd075ff1a3cfc0.jpg

De verhoudingen zijn natuurlijk 'geëvolueerd' en niet alle kenmerken komen terug mar toch, de terugkerende elementen:
- vorm en positie achterlichten
- de aansluitende vouw in de flank
- Citroëntypische (!) korte overhang achter, grote vooraan
- de vorm van de C-stijl: zowel de rechte, aflopende lijn waarmee het raam van het achterportier wordt beëindigd als de uitsnijding van de achterklep.
- de koplampen natuurlijk

M.a.w. ik ben hoopvol dat deze DS een mooie wagen wordt en niet teveel kenmerken meekrijgt van de laatste concept van DS Automobiles.

Überhaupt fijn dat er een premiumalternatief blijft voor de Audi A3, BMW 1-serie en Mercedes-Benz A-klasse. Auto's als de Alfa Romeo Giulietta, Infiniti Q30, Lexus CT en Volvo V40 bevinden zich immers aan het einde van hun levenscyclus of zijn al uit productie - alleen de CT krijgt mogelijk volgend jaar eindelijk een opvolger. Kan me voorstellen dat Alfa, mocht de deal tussen PSA en FCA rond zijn, alsnog een nieuwe Giulietta met dezelfde techniek als de DS 4 krijgt, maar dan zijn we zo vier jaar verder.

Daar zit steeds meer een waarheid in ja, maar daar zitten de verschillen ook in de fabrikant en dus in de ontwikkeling en techniek etc. Als ik zie hoe vaak ik een DS3 Crossback ben tegengekomen in vergelijking met een Crossland en 2008 en een DS7 Crossback in vergelijking met een Grandland en 3008/5008 dan lijkt er niet heel veel behoefte te bestaan aan extra glimmende Peugeots.

Wouter82 zei:
Rutger DC zei:
Überhaupt fijn dat er een premiumalternatief blijft voor de Audi A3, BMW 1-serie en Mercedes-Benz A-klasse.

Op zich eens, maar wat voegt een extra glimmende 308 toe?
Wat een onnozele opmerking. Een A3 is zelfs geen extra glimmende Golf, beide nieuwe versies van deze wagens tooien zich tegenwoordig met extra hard plastic aan de binnenzijde. De A3 grossiert alleen in extra zwart plastic in bumpers en gril. Wat voegt die dan toe?

DS profileert zich in de eerste plaats als een luxemerk en daar slagen ze in: de afwerking staat op een hoog peil en is een pák luxer dan denPeugeotmodellen. Op zijn minst voegen ze dat toe.

929V6 zei:
iDS zei:
- Citroëntypische (!) korte overhang achter, grote vooraan

Dat is niet Citroëntypisch, maar kenmerkend voor zowat elke moderne auto.

Een Audi A6 bv. probeert de vooroverhang uitdrukkelijk te beperken, de achteroverhang is quasi even groot. De Mini, het uitlopende model 208, plaatsen hun wielen zoveel mogelijk op de hoeken van de carrosserie.
Vanaf de verschijning van de DS streeft Citroën echter naar een zo groot mogelijke wielbasis omwille van het comfort. Daarbij wordt vooral de achteroverhang beperkt.
Daardoor krijgen ze een typisch profiel. Vele Citroëns volgen dat principe (CX, XM, C5Ii, Xantia, ZX, GS(A), zelfs bij de Saxo was dit meer uitgesproken dan bij 'orgaandonor' 106). De uitzonderingen, zoals C5I, bevestigen de regel maar er is geen enkel merk dat dit doorheen de jaren zo vaak heeft toegepast.

Is me werkelijk waar nooit opgevallen. Zeker laatste 20 jaar niet. En daarvoor? De echte DS, Ami en SM bv hebben ook lange overhang achter. En vooral de DS7 heeft totaal geen typische verhoudingen maar juist standaard dat van een SUV. iDS, jij ziet echt een hoop dingen die je wilt zien. Het begint tamelijk sneu te worden

Een Audi A6 bv. probeert de vooroverhang uitdrukkelijk te beperken, de achteroverhang is quasi even groot. De Mini, het uitlopende model 208, plaatsen hun wielen zoveel mogelijk op de hoeken van de carrosserie.

Een sedan/station (uit E-segment) met een hatchback vergelijken (uit C-segment)... en dan ook nog baseren op impressies die duidelijk qua verhoudingen niet overeenkomen met de DS4 :rolleyes:

MCDubbellU zei:
Is me werkelijk waar nooit opgevallen. Zeker laatste 20 jaar niet. En daarvoor? De echte DS, Ami en SM bv hebben ook lange overhang achter. En vooral de DS7 heeft totaal geen typische verhoudingen maar juist standaard dat van een SUV. iDS, jij ziet echt een hoop dingen die je wilt zien. Het begint tamelijk sneu te worden

Een sedan/station (uit E-segment) met een hatchback vergelijken (uit C-segment)... en dan ook nog baseren op impressies die duidelijk qua verhoudingen niet overeenkomen met de DS4 :rolleyes:

Jou nooit opgevallen, ok ik geef het op, overtuigender bewijs is er niet.
En de DS een grote overhang achter...:rolleyes:
Ik heb het daarnaast ook helemaal niet over de hedendaagse DSen, da's een invulling die jou blijkbaar opvalt maar er niet staat.
Een voorbeeldje voor beginners die niet door segmenten heen kunnen kijken: C6 tegen de huidige A6 (vooroverhang/achteroverhang):
1124/884 voor de eerste, 924/1102 voor de tweede.
En voor de volledigheid de DS: 1016/723, waarvan de helft voor het wiel, dus een ongelooflijke carrosserielengte van zo'n 35 cm achter het wiel: enorm voor een E-segmenter!

iDS zei:
Jou nooit opgevallen, ok ik geef het op, overtuigender bewijs is er niet.

Mwa, ik zie het ook allemaal niet direct. Maar ik snap je wel, vind t wel herkenbaar. Je bent gewoon een enorme liefhebber van PSA en dat mag je zijn. Liefhebbers zijn nodig, die houden 'de liefde' voor een merk in stand. Zolang je maar in de gaten houdt dat in de basis elk merk op commercie drijft. Dat is bij DS niet anders dan bij een willekeurig Duits merk.

PSA gaat een Frans model in Rüsselsheim produceren naast de nieuwe Astra en Insignia.

Opel is planning to start building a compact car for French parent PSA Group at its main Ruesselsheim plant from mid-2021, German business daily Handelsblatt reported, citing company sources.

The car will be based on PSA's EMP2 vehicle platform, the paper reported, saying the move could be officially announced in the coming days.

Production at Ruesselsheim, where Opel builds the Insignia model, is currently halted due to the coronavirus pandemic. The next generation of Opel's Astra model, which will also be based on the EMP2 platform, will also be built there.

Bron: https://europe.autonews.com/automakers/opel-add-psa-model-ruesselsheim-plant-report-says

Zeer waarschijnlijk gaat het om de nieuwe DS 4.

Komt er wel een nieuwe Insignia dan? Er staat alleen dat het huidige model daar wordt gebouwd.

Maar betekent dat dat de DS4 minder duidelijk een broertje wordt van de (volgende) 308? En dat de volgende Astra juist wel nauw verwant zal zijn aan de DS4? En betekent dat dan dat de volgende 308 een meer zelfstandig model zal worden, of wordt het exit 308 want allemaal aan de SUV?

Er is door PSA nog niet met zoveel woorden gezegd dat het inderdaad de DS 4 betreft, dus het zou eventueel ook de nieuwe 308 kunnen zijn die naast de Astra van de band gaat rollen.

Wouter82 zei:
Maar betekent dat dat de DS4 minder duidelijk een broertje wordt van de (volgende) 308? En dat de volgende Astra juist wel nauw verwant zal zijn aan de DS4? En betekent dat dan dat de volgende 308 een meer zelfstandig model zal worden, of wordt het exit 308 want allemaal aan de SUV?

Dat betekent alleen dat ze beiden op het EMP2-onderstel staan. Voor de rest zijn het allemaal broertjes van elkaar met onderhuids identieke systemen maar een eigen gezicht (en kont ;) ), bij de DS de meeste mogelijkheden tot luxe aankleding en 'vooruitstrevende' rijhulpsystemen. Vergelijk het met de verhouding tussen 3008, Grandland X, en DS7.

DS 4 is een logische keuze: die wordt op korte termijn verwacht. Over een nieuwe 308 is nog helemaal niks geweten. In de Franse pers wordt toch ook steeds naar een model van DS verwezen.

Nieuw beeldmateriaal, gevonden op Worldscoop, afkomstig van www.motor.es/noticias/ds-4-e-tense-fotos-espia-hibrido-enchufable-202069021.html

ds-4-e10.jpg

ds-4-e11.jpg

ds-4-e12.jpg

ds-4-e14.jpg

ds-4-e13.jpg

ds-4-e15.jpg

ds-4-e16.jpg

Duidelijk een voorzijde die aansluit op de vormgeving van de DS7 en 9, ook de achterlichten zijn duidelijk familie.
Het profiel verwijst dan weer nar de Divine (maar iets minder gestrekt omwille van de bruikbare binnenhoogte).
Het geheel ziet er veelbelovend uit, vind ik.

Dat ziet er inderdaad niet verkeerd uit qua proporties. De DS 4 kan mooi het gat opvullen dat ontstaat met het wegvallen van o.a. de V40, Giulietta en CT 200h (of komt daar toch nog een opvolger voor?), dus als de markt zich herstelt en de mensen van DS hun huiswerk goed hebben gedaan kan dit model eindelijk eens voor een beetje marktaandeel van het merk gaan zorgen.

929V6 zei:
Dat ziet er inderdaad niet verkeerd uit qua proporties. De DS 4 kan mooi het gat opvullen dat ontstaat met het wegvallen van o.a. de V40, Giulietta en CT 200h (of komt daar toch nog een opvolger voor?), dus als de markt zich herstelt en de mensen van DS hun huiswerk goed hebben gedaan kan dit model eindelijk eens voor een beetje marktaandeel van het merk gaan zorgen.

Tja, ik zou het graag positief willen benaderen maar de V40 en de CT zijn feitelijk opgevolgd door SUV's, de XC40 en de UX. En daar heeft DS met de 3 Crossback al een antwoord op waar de mensen nog niet echt voor in de rij staan... welke kans heeft een gewone hatchback dan?

@Wouter82:
de DS3 CB is geen concurrent voor de XC40 en UX. Die zit echt wel een klasse lager (eerrder een concurrent voor de Mini Countryman).
De DS 4 komt in de strijd tegen wagens als de 1-serie, Audi A3 en Mercedes A-klasse te staan. Daar is toch wel vaag naar. Dus de DS4 zou wel voor volume bij de fabrikant kunnen zorgen bij kopers die niet voor de Duitse premiumprijzen willen gaan.
Daarnaast zijn er geruchten over een 'Crossback' variant die dan wat klanten uit de SUV-klasse zou moeten verleiden. Beelden daarvan heb ik nog niet gezien.

Wouter82 zei:
929V6 zei:

Tja, ik zou het graag positief willen benaderen maar de V40 en de CT zijn feitelijk opgevolgd door SUV's, de XC40 en de UX. En daar heeft DS met de 3 Crossback al een antwoord op waar de mensen nog niet echt voor in de rij staan... welke kans heeft een gewone hatchback dan?

Dat is precies wat ik aangeef: niet iedereen zal de overstap naar een crossover willen maken dus kan de DS 4 in zijn segment een goede aanbieding zijn voor wie niet in een auto van een Duits merk wil rijden of gezien wil worden, aangezien er geen andere alternatieven meer zijn. Het uiterlijk van de 3 Crossback is niet echt een schot in de roos misschien, maar als de 4 wel in de smaak valt... wie weet.

Ondertussen wordt de wagen in Frankrijk volop getest en gespot (door een lid van Worldscoop op de Mont Ventoux o.a.):
38868-CA7-73-C2-44-FE-9-BAF-9-BF5-ED4-CA04-B.png

B45308-F9-2-FC0-4-D6-F-B759-9-E21-E362-EA7-D.png

E9405-E3-D-1-F19-48-A3-9051-E15-CD34-EC683.png

CPI.jpg

De details worden kapot geanalyseerd, zonder veel relevante conclusies. Enkele interessante:
CPI.jpg

CPI.jpg

CPI.jpg

Crossback versie?
new-ds4-spy-photos%20(1).jpg

WchIML2.jpg

Ip04nhK.jpg

uIy9QP0.jpg

22onyoH.jpg

Alle foto's en info: https://www.carscoops.com/2020/12/2022-ds-4-spied-as-company-confirms-initial-specs-including-222-hp-plug-in-hybrid-variant/

Interessante muziekkeuze. Is deze DS 4 een utopie?

Overigens, DS spreekt wel trots over die actieve vering die de weg scant, maar ik heb er echt niets van gemerkt toen ik 24u met een DS 7 mocht rijden. Ik heb het ook niet kunnen vergelijken met een DS 7 zonder dat systeem (is het eigenlijk een optie?), maar het voelde voor mij vooral aan als een leuke gimmick dan dat de auto zich echt schrap zette voor die vele gaten en hobbels op de wegen in mijn omgeving.

Zonder De Dion as wordt dit niks, Magistraat :D

Zie de scoops.
Staat goed om zijn wielen!
Breed, laag, strak.

Interessant C segment jaar voor PSA: DS4, 308 en C4
Die laatste is door diverse bronnen reeds getest. Men reageert enthousiast.
De ë C4 is niets minder dan de ID3

Dit ziet er wel erg realistisch uit:
0.090.jpg

Nog iéts minder duidelijk:
captur96.png

Officiële voorstelling zou op 3 februari plaatsvinden. Ik ben benieuwd of ze het zolang rekken.
Mooie aanvulling van het segment alleszins.
Vast staat dat de portiergrepen niet te laag zijn ingeplant :T :)

Pas mal.

Ok, de markt voor niet-SUV's krimpt en krimpt,
China koopt dergelijle carrosserie varianten niet, maar het smoelt lekker anders. (small glasshouse)
Zal tussen vergelijkbare BMW's, Mercedessen en Lexussen toch wel een plekkie onder de zon vinden.

Komt bij: Deutsche Gründlichkeit, want bij Opel geproduceerd.
Zie net dat DS Duitsland in December +49% scoorde (400x)
Ook in Spanje en Italië een dergelijk volume.

Kont inmiddels ook zichtbaar:
https://worldscoop.forumpro.fr/t13266p375-2020-ds-automobiles-ds-4-ii-d41

Daniel de Dion zei:
Kont inmiddels ook zichtbaar:
https://worldscoop.forumpro.fr/t13266p375-2020-ds-automobiles-ds-4-ii-d41

ds4ar211.png

Erg goed gedaan maar het blijven blijkbaar toch shops op basis van de scoops:
kijk naar het chroomstukje tussen de koplamp en de grill: de onderste hoek ervan is niet in lijn met de hoek van de koplamp. Dat lijkt me onwaarschijnlijk voor het seriemodel.

Goed dat je de foto plaatst - strakke bedoeling!

De X in de voorportier was reeds jaren terug zichtbaar in renders.
Vond het ovederdone, maar zo te zien valt het niet tegen.

Of de auto extra 'plat' / laag oogt door de foto, geen idee.
Maar als A3 en CLA tegenhanger beslist geslaagd.

Impressies van mei: https://www.cochespias.net/GENERAL/topic/2021-ds-automobiles-ds-4-ii-d41/page/2/?utm_content=buffere5464&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Denk dat de achterlampen iets anders worden maar verder vind ik 'm wel fraai zo

Het contrast tussen twee impressies kan bijna niet groter zijn. De rode oogt wel erg extreem en van die gaten in de voorportieren lijkt het me sterk dat ze het productiestadium halen. Ook erg onpraktisch bij het schoonhouden van de auto, lijkt me. Het dak zal verder de lucht in gaan, gelet op het glasoppervlak bij de spionagefoto's. De beige is dan weer niets meer dan een Astra met wat elementen van de DS 9 erop geplakt, dat oogt wel erg duf en gaat het zeker ook niet worden. Ik vermoed dat beide impressies er nog tamelijk ver naast zitten.

Het teaserseizoen is aangebroken. Hetzelfde beeld bestaat ook waarbij een (té groot) logo in het radiatorrooster te zien is.
Thierry Metoz van DS deelt via Twitter trouwens ook speldenprikken uit.. Te weinig op te zien om niet te wachten op de presentatie overmorgen, vind ik.

iDS zei:
Het teaserseizoen is aangebroken. Hetzelfde beeld bestaat ook waarbij een (té groot) logo in het radiatorrooster te zien is.
Thierry Metoz van DS deelt via Twitter trouwens ook speldenprikken uit.. Te weinig op te zien om niet te wachten op de presentatie overmorgen, vind ik.

Neem aan dat jij ook gelezen hebt dat fleetjongens reeds een peep-show hebben gekregen van de DS4, de C5 III en 308 III.
De DS4 viel positief op. Aldus de poster op WorldScoop. Benieuwd wat we deze week te zien krijgen,

Op de spionagefoto's zag de DS 3 Crossback er al niet lekker uit en dat werd bewaarheid. De DS 4 ziet er gecamoufleerd wel goed uit, dus ik ben benieuwd.

Terug
Bovenaan