Rutger DC

Asfaltkampioen
De eerste (slechte) spionagefoto's van de nieuwe DS 8, een elektrisch model met de techniek van de Peugeot e-3008:

42187910.jpg

42194610.jpg

Ben benieuwd hoeveel kansen DS nog krijgt, ik zie ze echt nauwelijks.
Het lijkt me ook allemaal weggegooid geld, zou liever zien dat Citroën, Fiat, Opel en Alfa Romeo mooi worden opgebouwd. DS blijft in ieder geval in mijn hoofd een beetje een fantasiemerk. Het merk heeft niets onderscheidends te bieden, ten opzichte van Peugeot is er weinig meerwaarde. De technologische primeurs geeft Stellantis ook aan Peugeot en niet het merk dat als premium moet gelden. Vind de DS 4 een onderschatte auto en er zit kennelijk geen goede marketing achter DS. Cupra is wel een groot succes met de Formentor (uitgezonderd in Nederland), volgens mij verkoopt die in Europa maar liefst zeven keer zo goed!

Ik zou zeggen snel rebadged naar een Lancia. DS gaat het niet lang meer volhouden lijkt me.

Het lijkt me ook allemaal weggegooid geld, zou liever zien dat Citroën, Fiat, Opel en Alfa Romeo mooi worden opgebouwd. DS blijft in ieder geval in mijn hoofd een beetje een fantasiemerk. Het merk heeft niets onderscheidends te bieden, ten opzichte van Peugeot is er weinig meerwaarde. De technologische primeurs geeft Stellantis ook aan Peugeot en niet het merk dat als premium moet gelden. Vind de DS 4 een onderschatte auto en er zit kennelijk geen goede marketing achter DS. Cupra is wel een groot succes met de Formentor (uitgezonderd in Nederland), volgens mij verkoopt die in Europa maar liefst zeven keer zo goed!
Op basis van wat Citroën in het verleden op de weg heeft gezet, had ik ook liever gezien dat alles anders gelopen was. Alleen weet ik niet of dat in de huidige marktcondities mogelijk is. Citroën leefde op een tweespalt tussen goedkope massa-auto"s en de ambitie voortuitstreven de topproducten aan te bieden. Blijkbaar lust de markt die combinatie niet. Als dealer is het ook moeilijk een showroom te bouwen die er basic uitziet zodat de C3-koper niet denkt dat al die dure zaken met zijn zuurverdiende centen worden betaald, en anderzijds de 'meerwaardekoper' die in de watten wilt gelegd worden en een luxueuze ontvangst verwacht.

En biedt het merk weinig meerwaarde t.o.v. Peugeot?
Voor mij méér dan genoeg: een 308 of 408 zijn toch echt meer vormgegeven voor jan-met-de-pet driekwart naar achteren gedraaid, het front van de 308 is echt een grote stap achteruit in vergelijking met zijn voorganger. Ik heb voor de fun een 308 (en een Golf) geconfigureerd zoals mijn DS4 en kwam even duur uit. Daarbij beschikken die wagens niét over een HUD, is er géén actieve vering leverbaar (heb ik ook niet maar kan wel), net als night vision en zijn de afwerkingsmaterialen van de DS toch echt wel fijner gekozen dan die van de 308.

Idem dito als je hoger in het gamma klimt: dan wordt het verschil in afwerking enkel maar groter: detaillering en afwerkingsgraad staan écht op een heel hoog peil.

Ook in het luxesegment heb ik wat rondgeneusd. Op esthetisch vlak vallen de 1-serie en A-klasse voor mij sowieso af (los vna de meerprijs van enkele duizenden euro's). De A3 mag er ook wel zijn maar als je dan de hoeveelheid harde plastics in het interieur ziet, dan besef ik opnieuw dat de DS erg ondergewaardeerd is.

Ik ken geen actuele verkoopcijfers, maar steek de zuidelijke grens van NL eens over en je zal merken dat er velen zijn die mijn mening delen, hoe zuidelijker hoe meer liefhebbers trouwens.

Ik vraag me af wat het formaat van deze DS8 gaat worden. Verder snap ik niet zo goed waarom ze hier kennelijk wel brood in zien maar geen opvolger van de Citroën C5X (en Peugeot 508) op het programma hebben staan. Het platform is er, dus waarom niet over meerder modellen uitsmeren.

Staat op STLA Medium-platform net als de 3008 en 5008. DS moet zogenaamd premium zijn dus hopen ze dat die in dat segment het wel goed gaat doen. Het zal mij benieuwen.

Ik moet het nog zien. De verkoopcijfers van DS zijn nog niet echt om over naar huis te schrijven, zelfs niet na de komst van de DS4 waarvan ik een stuk meer had verwacht. Maar goed, er worden wel meer beslissingen binnen Stellantis genomen waarvan ik de logica niet kan volgen.

Had ook verwacht dat de DS4 beter zou verkopen, vind het nog steeds een van de mooiste auto's in zijn klasse.
Ben benieuwd naar deze DS8, als ik kijk naar de specs van de 3008 en 5008 (die al een heel net verbruik halen) dan verwacht ik veel van deze auto mbt range en verbruik gewoonweg omdat het geen SUV is.

1UpmpqQ.jpeg

Leuk die dashboard-foto. Frappant detail: die stengels voor verlichting en ruitenwissers.

Eindelijk niet meer die stengels uit de stuurkolom die jarenlang PSA-breed direct van de Peugeot 206 zijn overgenomen.
Maar ... nu lijken ze wel 1:1 overgenomen van de (ë-)C3! 'Budget' meets 'premium', zoek de verschillen ;)

Tja, in een Jaguar XJ-S herkende je onderdelen van een Morris Marina, een Aston Martin had hendels van een Ford Focus, bij Audi's zie je ongetwijfeld ook VW-componenten terug en zo zijn er nog wel wat voorbeelden... Moeten we dat zo'n drama vinden?

Tsjonge jonge, ben ik kritisch op Stellantis - en echt niet voor het eerst - is het wéér niet goed :rolleyes:
Lastig hè, als mensen niet in de hokjes van je hokjesgeest passen :sick:

@929V6
Ja, dat is triest. Het is maar goedkoop plastic hè, de vorm van zo'n stengel. Als dát al teveel moeite is om voor een 'premium' model net even eigener te maken toont dat hoe (weinig) serieus een merk met 'premium' pretenties genomen kan worden.

Dat is de belangrijkste, meest gebruikte tactiele interface tussen bestuurder en auto.
FCA liet zien hoe het ook kon, dezelfde elektronische componenten in zo'n stengel in net een ander jasje steken bij verschillende merken. PSA gebruikte exact dezelfde stengels in al z'n modellen, al meer dan twee decennia. Triest om zo'n staaltje penny wise pound foolish nu te zien binnen heel Stellantis, want zelfs Ypsilon en Junior nu hebben exact dezelfde stengels als de 206 héél lang geleden al had.
Komen ze nu eindelijk eens met andere stengels, introduceren ze die in 'budget' én 'premium' modellen :cautious:

De stengels zitten ook in de e3008 en die is eerder op de markt gekomen dan de eC3, dus je kunt ook stellen dat de eC3 mag profiteren van premiumstengels in een budget vriendelijke auto.....tis maar welke draai je er aan wil geven en hoeveel zout je op welke slak wil leggen.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar het eindresultaat, zowel design als technische specificaties.

Leuk die dashboard-foto. Frappant detail: die stengels voor verlichting en ruitenwissers.

Eindelijk niet meer die stengels uit de stuurkolom die jarenlang PSA-breed direct van de Peugeot 206 zijn overgenomen.
Maar ... nu lijken ze wel 1:1 overgenomen van de (ë-)C3! 'Budget' meets 'premium', zoek de verschillen ;)
Leuk, weer wat bijgeleerd: ik dacht dat planten en bloemen stengels hadden en auto‘s hendels maar dat zal aan mij liggen.
Deze exemplaren komen trouwens uit de 5008, niet de C3.

Ja, dat is triest. Het is maar goedkoop plastic hè, de vorm van zo'n stengel. Als dát al teveel moeite is om voor een 'premium' model net even eigener te maken toont dat hoe (weinig) serieus een merk met 'premium' pretenties genomen kan worden.
Dit is een testmodel, die worden vaak niet volledig afgewerkt. Soms zie je ze ook zonder dashboardbekleding rijden, enkel hard plastic. Dit zegt dus niks over de finale afwerking.

De reacties op FP zijn weer hilarisch.

"Laat maar snel komen, een verademing tussen alle SUV's"
"Na de C5X en 408 een 3de dappere poging van STLA om iets te doen aan de SUV dominantie."

Alsof crossovers niet al langer bestaan :ROFLMAO:

Vind de verhoudingen best geslaagd, hopelijk niet een te drukke auto

... voor jan-met-de-pet driekwart naar achteren gedraaid,
Lekker hautain:rolleyes: Dus iedereen met een andere smaak dan jij is 'jan met de pet 3/4 naar achteren'?! :sick:
, is er géén actieve vering leverbaar (heb ik ook niet maar kan wel),
Kan bij DS ook niet hè, de vering is passief alleen de schokdemping wordt elektronisch een beetje bijgeregeld. Absoluut niet te vergelijken met actieve vering...

• Leuk
Waarderingen: DBAA
De DS8 mules voorspelden niet veel goeds, wat mij betreft. Maar na de eerste bewegende beelden lijkt het eindresultaat mee te vallen.

Sowieso fascinerend dat STLA na de alleen in China redelijke verkopende C5X (Okt. 2.100 st) en de in Turkije populaire 408 (top 10, 1.100 st in Okt) een 3de dappere poging waagt om iets te doen aan de SUV dominantie.

Degene die dat op de FP aanhaalde heeft zonder meer gelijk - kans op een commercieel succes is gering, maar customer clinics sterkten het management in de beslissing deze ‘fastback’-achtigen te introduceren. Tof voor de berijders en het straatbeeld, minder voor de CFO.

Laatst bewerkt:
Weer geen antwoord dus. Nou ja, laten we maar weer over de DS8 hebben. Zolang belangen en/of aandelen spelen krijgen we het toch nooit te weten.

Belooft een erg mooie auto te worden met een geweldig bereik!
Dat laatste punt valt te hopen. Zou een mooie stap zijn om range-anxiety te verminderen.
.
Het uiterlijk zal niet ieders smaak zijn, maar voor mij is dat geen nadeel. DS heeft i.i.g. een aansprekend cq spraakmakend ‘halo’ model met prima specs waar de rest van het gamma van kan profiteren. Om te beginnen de DS7 II, die in 2025 verschijnt.

Laatst bewerkt:
Komt volgend jaar de DS7 II? Dat wist ik niet, ben erg benieuwd!
Ik vind deze DS8 erg mooi ook omdat het weliswaar een iets hogere auto is (wel zo makkelijk met de instap) maar niet SUV hoog is, wat daarnaast ook extra meegenomen is in het kader van efficiency.
Deze DS8 lijkt mij een erg ruime auto achterin gezien de wielbasis en ik verwacht dat de kofferbak goed toegankelijk is middels een liftback constructie. De instap achterin zal je wel wat op moeten toegeven gezien de deurlijn die schuin afloopt, maar daklijn loopt volgens mij redelijk recht door, ergo goede hoofdruimte.
Mijn vrouw echter wil graag een SUV, liefst de e5008. Ben zelf daarom wel benieuwd naar de meerprijs versus de meerluxe tussen de e5008 - DS8 - DS7II.

Ik zie niets wat deze auto nu zo bijzonder maakt. Eerst maar de bestikkering eraf en een uitgebreide rijtest.

Terug
Bovenaan