Duitse regering staat Level-3 autonoom rijden toe

A

Anoniem

Guest
Autoexpress zei:
Mercedes is the first brand in the world to meet the legal requirements for the system, which will enter service on the S-Class in early 2022

Mercedes has secured approval from the German government to put its Level 3 autonomous driving technology on the road. The system will be offered to the public early next year on the new Mercedes S-Class and EQS saloons – but there’s a few caveats to the roll out.

From launch, the Level 3 system (dubbed Drive Pilot) will only be available in Mercedes’s home market of Germany. Drivers will also only be able to activate the technology in slow-moving traffic on the motorway at speeds of up to 60km/h (around 37mph).

Mercedes EV plan
Mercedes to launch three new electric car platforms in 2025
Mercedes also says that its Drive Pilot system will allow the driver to perform “ancillary tasks” on the car’s infotainment system, such as online shopping, replying to emails or watching a film, which is a huge leap forward in autonomous driving technology and legislation. Until this point, self-driving systems have required the driver’s supervision.

The Drive Pilot system gathers data from an array of LiDAR sensors, cameras and GPS trackers, which keep tabs on the car’s surroundings and allow the AI to react intelligently – and, more importantly, independently – to hazards such as swerving traffic or impassable congestion along the driver’s route.

There’s a moisture sensor in one of the wheel wells, so the system can keep track of the road conditions and adjust its driving style accordingly. Mercedes has even included an arsenal of microphones and a camera for the rear window, which are specifically designed to detect blue light vehicles and inform the car’s AI to move aside.

Mercedes says the system’s approval by the German Federal Motor Transport Authority has paved the way for the technology to be rolled out internationally. The Drive Pilot system will still need to pass over the desks of British legislators before we’re allowed to use it on UK roads, but the fact that it’s met European safety standards places it on good footing.

Markus Schafer, Mercedes’s chief technology officer, said: “For many years, we have been working to realise our vision of automated driving. With this LiDAR based system, we have developed an innovative technology for our vehicles that offers customers a unique, luxurious driving experience and gives them what matters most: time.

“With the approval of the authorities, we have now achieved a breakthrough: We are the first manufacturer to put conditionally automated driving into series production in Germany. With this milestone, we are once again proving our pioneering work in automated driving and also initiating a radical paradigm shift.

“For the first time in 136 years of automotive history, the vehicle takes over the dynamic driving task under certain conditions. At the same time, we are pleased that Germany is continuing its pioneering role in automated driving with this approval.”
https://www.autoexpress.co.uk/mercedes/356850/mercedes-gains-german-government-approval-level-3-autonomous-tech
Mercedes%20hands%20free.jpg

Geweldig nieuws, automobiele revolutie komt eindelijk op stoom. Nog een paar jaar en het wordt een stuk leuker op de snelweg(y)

https://www.youtube.com/watch?v=1gjweWq8qAc

j0N2Z2r.jpg

SFwRLnD.jpg

JSQZfRl.jpg

Meer foto's: https://www.carscoops.com/2021/12/mercedes-wins-race-against-tesla-for-level-3-autonomy-approval-and-weve-tried-it/

Niet te enthousiast worden. Level3 zat er al een tijdje aan te komen natuurlijk maar is vrij beperkt. Het betekent bijvoorbeeld in Europa dat je bij snelheden onder de 60km/h op de snelweg niet meer zelf hoeft te rijden. Je mag zelfs een film kijken op het infotainment. Op je smartphone kijken of de krant lezen mag niet. Anders dan het infotainment stoppen die namelijk niet met afspelen als het tijd wordt om zelf weer het stuur over te nemen.
In de VS zijn de eisen iets ruimer maar ook niet heel erg veel.

Er zijn fabrikanten die hun level3 ontwikkeling hebben uitgesteld of stopgezet. Het probleem is dat mensen nu al met hun level2 systemen zichzelf autonoom laten bewegen (soms even het stuur aantikken om de auto te overtuigen dat je er nog bent) in dit soort 60km/h op de snelweg situaties. Ondertussen op hun smartphone kijkend... dat mag dus niet en de systemen zijn er niet betrouwbaar genoeg voor. Toch doet men dat. Dan zijn de meerkosten voor een Level3 systeem moeilijker uit te leggen aan de consument.

Daarom zijn er ook fabrikanten die bijvoorbeeld eye tracking zijn gaan toepassen. Dan kan je namelijk niet zomaar meer bij Level2 proberen autonoom te rijden. Alleen bij Level3 laat de auto dan toe dat je je ogen niet op de weg hebt.

Engineer 2 zei:
Het betekent bijvoorbeeld in Europa dat je bij snelheden onder de 60km/h op de snelweg niet meer zelf hoeft te rijden. Je mag zelfs een film kijken op het infotainment.

Precies, of emails lezen, berichten versturen, en al het andere. Wat dat betreft zul je je smartphone niet bepaald nodig hebben ook.

EclecticBlue zei:
Geweldig nieuws, automobiele revolutie komt eindelijk op stoom. Nog een paar jaar en het wordt een stuk leuker op de snelweg(y)
Geweldig nieuws voor mensen die een hekel aan autorijden hebben.

DeeTwee zei:
EclecticBlue zei:

Misschien ook, maar goed nieuws überhaupt voor iedereen;). Het wordt leuker, veiliger, sneller, etc.

EclecticBlue zei:
DeeTwee zei:
EclecticBlue zei:

Misschien ook, maar goed nieuws überhaupt voor iedereen;). Het wordt leuker, veiliger, sneller, etc.
Wat wordt er leuker of sneller aan dan? De (semi-) autonome rijsystemen cq rijhulpjes die we tot dusver kennen, lenen zich vooral goed voor lemming-achtig rijgedrag, een beetje rechtshangen en half-comateus met het verkeer meezwemmen. Dat is leuk noch snel. Komen er dan straks systemen die ook geschikt zijn om vlot en anticiperend mee gereden te worden? Nog steeds niet leuk, maar wel sneller. En over 'leuk' gesproken, kunnen die systemen nog steeds gewoon uit? Of nog beter, kan het gewoon optioneel blijven?

DeeTwee zei:
EclecticBlue zei:
DeeTwee zei:
EclecticBlue zei:

Wat wordt er leuker of sneller aan dan? De (semi-) autonome rijsystemen cq rijhulpjes die we tot dusver kennen, lenen zich vooral goed voor lemming-achtig rijgedrag, een beetje rechtshangen en half-comateus met het verkeer meezwemmen. Dat is leuk noch snel. Komen er dan straks systemen die ook geschikt zijn om vlot en anticiperend mee gereden te worden? Nog steeds niet leuk, maar wel sneller. En over 'leuk' gesproken, kunnen die systemen nog steeds gewoon uit? Of nog beter, kan het gewoon optioneel blijven?

C2X-communicatie, dus kijkt verder dan jij en daardoor dus betere anticipatie, die leidt tot sneller doorrijden uiteindelijk.
En waarom zou het geen optie zijn? Je bepaalt toch zelf of je het aan zet, zoals je ziet bij het MB-systeem met de knoppen op het stuur. Daarnaast, als je het niet kunt betalen of wilt is er altijd nog een markt voor 'niet premium' auto's;)

EclecticBlue zei:
En waarom zou het geen optie zijn? Je bepaalt toch zelf of je het aan zet, zoals je ziet bij het MB-systeem met de knoppen op het stuur. Daarnaast, als je het niet kunt betalen of wilt is er altijd nog een markt voor 'niet premium' auto's;)
Ik ben nooit gevoelig geweest voor zgn premium auto's, dus dat komt goed. En dat het optioneel blijft lijkt mij een must, maar ik ben daar niet gerust op. Het zal nog wel een tijdje duren, maar ik denk dat verplicht autonoom rijdende voertuigen uiteindelijk het vonnis zullen zijn.

DeeTwee zei:
EclecticBlue zei:
Ik ben nooit gevoelig geweest voor zgn premium auto's, dus dat komt goed. En dat het optioneel blijft lijkt mij een must, maar ik ben daar niet gerust op. Het zal nog wel een tijdje duren, maar ik denk dat verplicht autonoom rijdende voertuigen uiteindelijk het vonnis zullen zijn.

Je gaat een beetje kort door de bocht, dit gaat en wel over de toelating van level 3 op de wegen, door Mercedes-Benz, Wat jij er bij haalt is een andere discussie.
Autonoom rijden op de snelweg, wat is het probleem?

EclecticBlue zei:
Je gaat een beetje kort door de bocht, dit gaat en wel over de toelating van level 3 op de wegen, door Mercedes-Benz, Wat jij er bij haalt is een andere discussie.
Wat is "een andere discussie"? Dat we autonoom rijden op termijn gewoon door de strot geduwd krijgen? Nee, ik denk niet dat dat "een andere discussie" is. Dit soort technische ontwikkelingen en maatschapelijke/rechtstatelijke ontwikkelingen gaan hand in hand. Dat ontkennen is pure naïviteit.

EclecticBlue zei:
Ten eerste, zie bovenstaande reactie. Het 'probleem' is dus niet de functionaliteit zelf, maar wat deze impliceert. Ten tweede, mij ontgaat gewoon totaal waarom -zeker op een website voor autoliefhebbers- sommigen hier zo ontzettend blij van worden. Laat ik je vraag omdraaien: Je voertuig zelf bedienen tijdens het rijden op de snelweg, wat is het probleem? Als je een zelfrijdende auto zo geweldig vindt, heb je er dan zo'n hekel aan om zelf een voertuig te bedienen? Heb je dan überhaupt wel wat met auto's? Waar zit je motivatie dan? Uitleg welkom, dus!

DeeTwee zei:
EclecticBlue zei:
Wat is "een andere discussie"? Dat we autonoom rijden op termijn gewoon door de strot geduwd krijgen? Nee, ik denk niet dat dat "een andere discussie" is. Dit soort technische ontwikkelingen en maatschapelijke/rechtstatelijke ontwikkelingen gaan hand in hand. Dat ontkennen is pure naïviteit.

Niet zo aangevallen meteen.
Wees blij dat de technologie er is, er wordt (voorlopig) niks door de strot geduwd. Er is enkel het goede nieuws dat niveau 3 toegelaten is op de openbare weg;)

DeeTwee zei:
EclecticBlue zei:
Ten eerste, zie bovenstaande reactie. Het 'probleem' is dus niet de functionaliteit zelf, maar wat deze impliceert. Ten tweede, mij ontgaat gewoon totaal waarom -zeker op een website voor autoliefhebbers- sommigen hier zo ontzettend blij van worden. Laat ik je vraag omdraaien: Je voertuig zelf bedienen tijdens het rijden op de snelweg, wat is het probleem? Als je een zelfrijdende auto zo geweldig vindt, heb je er dan zo'n hekel aan om zelf een voertuig te bedienen? Heb je dan überhaupt wel wat met auto's? Waar zit je motivatie dan? Uitleg welkom, dus!

Waarom is het óf/óf. Waarom kan je niet van een auto of het rijden genieten als je júist door autonoom rijden de mogelijkheid hebt meer daarop te focussen. Ondertussen wat werken, filmpje kijken, relaxen, of dus van de auto genieten. Ideaal!
Daarnaast; niet alles is een probleem... Er is een verandering. Menselijk om daar weerstand tegen te hebben, maar dat betekent niet dat het niet beter is;)

Het of/of argument ergert mij ook een beetje.

Ik heb er helemaal geen behoefte aan om zelf file te rijden. Of om uberhaubt in een drukke omgeving (spits) zelf te rijden. Met diezelfde agumentatie is ook de automaat zo populair geworden want meestal is zelfs schakelen niet leuk. Dat het soms wel zelf doen nog steeds leuk is kan dan (dmv schakelflippers bijvoorbeeld) nog wel.

Dus gaat het er ooit van komen dat je verplicht autonoom file moet rijden dan heb ik daar geen moeite mee. In alle condities volledig autonoom rijden is een utopie (die voertuigen die er zijn/komen zonder stuurwiel zijn regionaal (en weersomstandigheid) beperkt en blijven dat ook) dus er is nog heel lang sprake van allebei. Natuurlijk zullen beperkingen ooit weleens een vervelend effect hebben maar over het algemeen gaat het echt wel meevallen.

Voor nostalgie (ja heb ik zelf ook weleens) bestaan er oldtimers. Bij geen enkele van mijn oldtimers zou ik elke dag ermee willen rijden. Dan worden het ineens heel vervelende objecten.

Ik vind het vooral leuk en interessant dat de techniek bestaat, en ook toegepast kan/mag worden. Dat we straks niet meer zelf mogen sturen, daar geloof ik niet zo in.

Tsja. Wat mij ergert is dat mensen denken dat veranderingen zoals deze vrijblijvend zijn, dat we altijd keuzevrijheid blijven houden. Ik vind dat naïef.

En zo ergert het mij dat er mensen zijn die meteen de nadelen van iets zien, zonder dat ze enkel verstand van zaken hebben of open staan voor verandering.

Zo is er nu een oplossing die méér keuzevrijheid biedt, en dan is het nog niet goed...

Leon in zn Fiesta zei:
Ik vind het vooral leuk en interessant dat de techniek bestaat, en ook toegepast kan/mag worden. Dat we straks niet meer zelf mogen sturen, daar geloof ik niet zo in.

Precies, dat is dan ook totaal niet ter sprake;)

DeeTwee zei:
Tsja. Wat mij ergert is dat mensen denken dat veranderingen zoals deze vrijblijvend zijn, dat we altijd keuzevrijheid blijven houden. Ik vind dat naïef.
Nou ok, wellicht dat er een moment komt dat die keuze er niet meer is. Dan kan je je ten eerste afvragen of dat zo'n punt is, tijden veranderen en daarmee ook de standaard van wat 'men' wel of niet verwacht van een product, van een dienst, van de maatschappij. Tevens denk ik niet dat de ontwikkeling van zelfrijdende auto's dermate snel gaat, dat wij met elkaar nog meemaken dat het gemeengoed is (= de markt). Laat staan dat het verplicht is (= de politiek). M.i. krijg je dat met het Nederlandse gepolder sowieso niet snel voor elkaar, laat staan dat zoiets in Europees of zelfs mondiaal verband rond komt. Want je zal het m.i. toch in een flinke schaal moeten invoeren, anders krijg je het nog niet van de grond. Wat overigens ook weer suggereert dat zelf blijven sturen waarschijnlijk nog wel even mogelijk blijft (vanuit de markt). Dus noem het naïef, maar ik denk dat echte purist nog wel zelf blijft sturen. De generatie die die verplichting gaat meemaken heeft nu waarschijnlijk het levenslicht nog helemaal niet gezien.

We gaan het zien Leon. Voortschrijdende technologie valt maar moeilijk af te remmen, heeft niet zoveel zin om te proberen ook. Maar stilstaan bij de meer filosofische aspecten lijkt mij nooit verkeerd. Alles valt tenslotte te automatiseren maar we kunnen denk ik allemaal wel een aantal ontwikkelingen op dat vlak aanwijzen die we eigenlijk gewoon niet willen, als we eerlijk zijn.

Voor mij blijft autorijden een actieve bezigheid, die interactie tussen mens en voertuig vereist. "Wat werken, filmpje kijken, relaxen" kun je overal, maar alleen in een auto kun je autorijden. Ik hou dat graag nog heel lang zo!

DeeTwee zei:
Voor mij blijft autorijden een actieve bezigheid, die interactie tussen mens en voertuig vereist. "Wat werken, filmpje kijken, relaxen" kun je overal, maar alleen in een auto kun je autorijden. Ik hou dat graag nog heel lang zo!

Een vrij egoïstische gedachte dus;)
Waarom gun je het anderen dan niet om nog meer van autorijden te genieten met dit soort technieken. Zoals gezegd, het is een keuze, geen must...

DeeTwee zei:
We gaan het zien Leon. Voortschrijdende technologie valt maar moeilijk af te remmen, heeft niet zoveel zin om te proberen ook. Maar stilstaan bij de meer filosofische aspecten lijkt mij nooit verkeerd. Alles valt tenslotte te automatiseren maar we kunnen denk ik allemaal wel een aantal ontwikkelingen op dat vlak aanwijzen die we eigenlijk gewoon niet willen, als we eerlijk zijn.

Ben ik met je eens hoor, al kan ik mij zo voorstellen dat er ook mensen zijn die wel elke dag in de file staan en op dat soort momenten wel graag even de stoel naar achteren schuiven en er een krantje bij pakken. Om maar wat te noemen. En inderdaad: uiteindelijk is alles te automatiseren, maar de menselijke input blijf je toch overal zien. Ook daar waar 100% automatiseren misschien wel het streven is. Het wegverkeer is een veel te dynamisch iets, volgens mij krijg je dat nooit 100% autonoom (al vind ik het zuiver vanuit de technologische kant best een interessante opgave).

EclecticBlue zei:
Onzin, ik spreek gewoon voor mezelf.

EclecticBlue zei:
Waarom gun je het anderen dan niet om nog meer van autorijden te genieten met dit soort technieken. Zoals gezegd, het is een keuze, geen must...
Ik misgun niemand iets. Waar ik itt jou echter niet overtuigd van ben, is of mij ook mijn voorkeur gegund blijft worden. En misschien kun je ff kappen met al je vooroordelen op mij projecteren enkel omdat ik je liefhebberij niet deel.

DeeTwee zei:
EclecticBlue zei:
Onzin, ik spreek gewoon voor mezelf.

Ja precies, vanuit een egoïstisch perspectief.

DeeTwee zei:
Ik misgun niemand iets. Waar ik itt jou echter niet overtuigd van ben, is of mij ook mijn voorkeur gegund blijft worden.

En dat is dus een vreemde gedachte, zoals ik en anderen je uitleggen. Of er überhaupt level 5 komt is nog maar de vraag... Is dus totaal niet aan de orde en ook nog eens onrealistisch, jouw 'overtuiging'.

Leon in zn Fiesta zei:
Ben ik met je eens hoor, al kan ik mij zo voorstellen dat er ook mensen zijn die wel elke dag in de file staan en op dat soort momenten wel graag even de stoel naar achteren schuiven en er een krantje bij pakken.
Tsja, dat is natuurlijk een veelgehoord argument voor zelfrijdende auto's. "Ja maar in de file/op de snelweg/etc" Niet zo'n heel rare gedachte, maar tegelijkertijd vraag ik me af of een beetje filerijden of snelwegrijden nou werkelijk zo'n enorme opgave is, of dat we gewoon verschrikkelijk lui en apatisch aan het worden zijn. Ik vind filerijden ook niet leuk, maar om het nou een inspanning te gaan noemen? Maarja, ik rij ook handgeschakeld, tot voor kort zo'n 45000 km/jaar, dat is in de ogen van sommigen überhaupt een bovenmenselijke inspanning. En ik fiets zelf naar de supermarkt om mijn boodschappen te halen, soms zelfs dagelijks. Daarom ben ik ook al eens voor gek versleten, want die kun je toch "gewoon" laten bezorgen???

DeeTwee zei:
Leon in zn Fiesta zei:
Ben ik met je eens hoor, al kan ik mij zo voorstellen dat er ook mensen zijn die wel elke dag in de file staan en op dat soort momenten wel graag even de stoel naar achteren schuiven en er een krantje bij pakken.
Tsja, dat is natuurlijk een veelgehoord argument voor zelfrijdende auto's. "Ja maar in de file/op de snelweg/etc" Niet zo'n heel rare gedachte, maar tegelijkertijd vraag ik me af of een beetje filerijden of snelwegrijden nou werkelijk zo'n enorme opgave is, of dat we gewoon verschrikkelijk lui en apatisch aan het worden zijn. Ik vind filerijden ook niet leuk, maar om het nou een inspanning te gaan noemen? Maarja, ik rij ook handgeschakeld, tot voor kort zo'n 45000 km/jaar, dat is in de ogen van sommigen überhaupt een bovenmenselijke inspanning. En ik fiets zelf naar de supermarkt om mijn boodschappen te halen, soms zelfs dagelijks. Daarom ben ik ook al eens voor gek versleten, want die kun je toch "gewoon" laten bezorgen???

Zoveel mensen, zoveel wensen. Daarom komt er een oplossing die mensen met een andere mening dan jij iets biedt waarmee ze veiliger en waarschijnlijk ook relaxter, efficiënter en meer uitgerust op de plek van bestemming komen. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan...

EclecticBlue zei:
Zoveel mensen, zoveel wensen. Daarom komt er een oplossing die mensen met een andere mening dan jij iets biedt waarmee ze veiliger en waarschijnlijk ook relaxter, efficiënter en meer uitgerust op de plek van bestemming komen. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan...
Je lijkt het idee te hebben dat ik bij machte ben anderen iets te ontzeggen. Schattig, maar dat is echt een tikkie overdreven. Of is het niet de bedoeling dat ik hier mijn mening geef (die anders is dan die van jou)?

DeeTwee zei:
EclecticBlue zei:
Je lijkt het idee te hebben dat ik bij machte ben anderen iets te ontzeggen. Schattig, maar dat is echt een tikkie overdreven. Of is het niet de bedoeling dat ik hier mijn mening geef (die anders is dan die van jou)?

Jij bent degene die met argumenten komt dat het verplicht wordt, je iets ontnomen wordt en het allemaal wel zelf kan. Je laat zien dat je dingen alleen vanuit eigen perspectief kunt zien, en niet open staat voor (technologische) verandering en vooruitgang. Niks mis mee hoor, verder;).

DeeTwee zei:
Leon in zn Fiesta zei:
Tja, gemak dient de mens. En vergeet niet dat het juist de luie mensen zijn die dit soort technologische ontwikkelingen mogelijk maken of stimuleren. Anders was de auto überhaupt nooit uitgevonden waarschijnlijk, lopend kom je er immers ook wel ;)

Leon in zn Fiesta zei:
Tja, gemak dient de mens. En vergeet niet dat het juist de luie mensen zijn die dit soort technologische ontwikkelingen mogelijk maken of stimuleren. Anders was de auto überhaupt nooit uitgevonden waarschijnlijk, lopend kom je er immers ook wel ;)
Dualisme is een bitch ;) Eigenlijk volgt de technologische ontwikkeling een logisch pad, zou je kunnen zeggen. We gaan nu langzamerhand wel naar een niveau waar de techniek in de behoeften van sommigen voorziet, terwijl het die van anderen voorbijstreeft. En anderzijds is er ook gewoon een bepaalde mate aan decadentie gaande als je het mij vraagt. Dat laatste lost zichzelf waarschijnlijk wel weer op, dat eerste is lastiger denk ik. De mens zal evolueren, maar niet zonder slag of stoot.

DeeTwee zei:
De mens zal evolueren, maar niet zonder slag of stoot.
Uiteraard, en afhankelijk van waar je in gelooft is die ontwikkeling al minimaal 2000 of 60 miljoen* jaar aan de gang
[size=small]* voor jezelf even doorhalen wat niet van toepassing is ;)[/size]

Leon in zn Fiesta zei:
DeeTwee zei:
Uiteraard, en afhankelijk van waar je in gelooft is die ontwikkeling al minimaal 2000 of 60 miljoen* jaar aan de gang
Akkoord, maar was de aanjager van die evolutie eerder ook al een zelf gecreëerd iets? Tot dusver was altijd duidelijk dat technologie/automatisering ondergeschikt was aan de mensch, nu vervaagt die hiërarchische verhouding.

[size=small]*Tweehonderduizendmiljoenmiljard jaar, dacht ik zelf ;)[/size]

DeeTwee zei:
Leon in zn Fiesta zei:
DeeTwee zei:
Akkoord, maar was de aanjager van die evolutie eerder ook al een zelf gecreëerd iets? Tot dusver was altijd duidelijk dat technologie/automatisering ondergeschikt was aan de mensch, nu vervaagt die hiërarchische verhouding.

[size=small]*Tweehonderduizendmiljoenmiljard jaar, dacht ik zelf ;)[/size]

Hmm.. leuke gedachten gang. Maar voorlopig is technologie nog steeds ondergeschikt. Of als je het ziet als vervagen dan is dat iets wat al sinds 1800 aan de gang is.
Technologie heeft er altijd voor gezorgd dat mensen meer tijd kregen. Ooit was je immers elke dag aan het werk om voor eten te zorgen. Met meer tijd kwam er de mogelijkheid voor veel onzin, maar ook voor veel vooruitgang in levensomstandigheden. Iets teveel soms zelfs waardoor we iets van een klimaat crisis krijgen. Misschien straks de mogelijkheid meer uren te werken tijdens het rijden waardoor overwerk iets uit het verleden is?

Engineer2 zei:
Hmm.. leuke gedachtengang. Maar voorlopig is technologie nog steeds ondergeschikt. Of als je het ziet als vervagen dan is dat iets wat al sinds 1800 aan de gang is.
Dat lijkt mij te kort door de bocht. Dan is denk ik de ontwikkeling van de computer een beter startpunt. Maar ook dan vraag ik me af of mensen echt geloofden dat AI realiteit zou worden, of in hoeverre ze de rol die data en informatie zouden krijgen, juist inschatten. Laat staan dat al die techniek toegepast zou gaan worden voor andere zaken dan enkel het vergroten van comfort en gemak. 1984 was nog heel lang heel ver weg.

Als je kijkt naar AI... we hebben het over patroonherkenning in de realiteit. Echt AI bestaat nog altijd niet. Een computer kan nog altijd geen besluit nemen voor een situatie die onbekend is. En als je de AI deskundige hoort is dat punt ook nog hele ver weg of mogelijks zelfs inhaalbaar.

De risico's die er bestaan zitten in het trainen van die patroonherkenning. Welke datasets je hiervoor gebruikt. En heel belangrijk is om sommige datasets met een situatie die zeldzaam is (maar wel belangrijk) excessief te trainen.. maar ook daarna de training te stoppen. Anders komt er een biased herkenning. De gevaren en de problemen die we ervaren is dat mensen niet goed om weten te gaan met training datasets.

Ik denk dat AI de verkeerde term is. Dat bestaat gewoon nog niet. We doen nu aan machine learning.

Wat ik zo jammer vindt is dat mijn verzekeringspremie jaarlijks stevig omhoog gaat doordat anderen zo graag met al die nodeloze en peperdure technieken willen pronken.
Enige vorm van een voordeel ervaar ik er totaal niet van, maar ik wordt er wel voor afgestraft met premiestijgingen.:(

EclecticBlue zei:
En zo ergert het mij dat er mensen zijn die meteen de nadelen van iets zien, (..)...

Optimisme is een privilege. Lees de column van Floor Rusman maar die vandaag in de NRC staat. ;)

Wees maar blij dat er mensen bestaan die van nature de zorgelijke kant der dingen bezien. Met alleen maar 'het komt wel goed' hadden wij geen dijken gebouwd, lag er nu geen voorraad strooizout op de RwS depots. ;)

Enfin, terug naar de Mercedes S-klasse met level3 autonoom rijden: zoals ik het begrijp werkt dat dus (vooralsnog) buiten de landsgrenzen van Duitsland.
Wel jammer voor die groep eigenaren.. druk je bij file in het buitenland in automatisme op die knop in de stuurrand.. werkt het zaakje niet. :p

Wat ik ook niet helemaal begrijp is de gekozen oplossing bij nadering van een hulpverleningsvoertuig (zie dat filmpje met de technische dame). Dan wil het systeem dat de bestuurder actief het stuur hanteert.. maar mij lijkt het juist handig als juist dán het systeem de beste positie op de weg bepaalt. (ff communiceren met het hulpverleningsvoertuig.. weet je wel..).

Ik kan mij zo voorstellen dat een filmpjes kijkende bestuurder, uit schrik (omdat ie wat moet doen met loeiende sirenes achter zich), zomaar de verkeerde opstuurt, waar een actief filerijdende bestuurder al lang en breed die hulpverleningsvoertuig via zijn spiegels in de smiezen had en keurig naar de goede kant stuurt om ruimte te maken. (y)

Engineer2 zei:
Als je kijkt naar AI... we hebben het over patroonherkenning in de realiteit. Echt AI bestaat nog altijd niet. Een computer kan nog altijd geen besluit nemen voor een situatie die onbekend is. En als je de AI deskundige hoort is dat punt ook nog hele ver weg of mogelijks zelfs inhaalbaar.

De risico's die er bestaan zitten in het trainen van die patroonherkenning. Welke datasets je hiervoor gebruikt. En heel belangrijk is om sommige datasets met een situatie die zeldzaam is (maar wel belangrijk) excessief te trainen.. maar ook daarna de training te stoppen. Anders komt er een biased herkenning. De gevaren en de problemen die we ervaren is dat mensen niet goed om weten te gaan met training datasets.

Ik denk dat AI de verkeerde term is. Dat bestaat gewoon nog niet. We doen nu aan machine learning.

En precies daarom heb je nog mensen achter het stuur nodig. Naar mijn weten kan een 777 alles zelf doen maar is toezicht door twee personen minimaal een noodzaak omdat dat alles door de mens is ontwikkeld. En mensen maken fouten. Altijd. Zelfde met auto's, toezicht blijft noodzaak.

De autopilot op mijn M3 is lang geen niveau 3 autonoom rijden natuurlijk, maar in de file vind ik het echt fantastisch.

Ik snap wel dat er veel mensen met argusogen naar kijken, maar autorijden anno 2021 is gewoon in de meeste gevallen een "chore" geworden waar verder weinig beleving in zit, we sjokken allemaal in hetzelfde tempo naar het werk dat doe ik dus zoveel mogelijk autonoom. De auto rijdt zuiniger, het is veiliger en ik rij nooit te snel. Kom ik bij een rotonde of bij een leuke bocht dat gaat de autopilot uit en pak 'm zo sportief als ik zelf wil, of gewoon een lekker ommetje rijden doe je natuurlijk gewoon helemaal zelf.

Verder heb ik geen behoefte aan een auto die compleet zelfstandig van begin tot eind kan rijden, maar voor de saaie stukken op de snelweg lijkt het me prima.

DeeTwee zei:
EclecticBlue zei:
DeeTwee zei:
EclecticBlue zei:

Alleen al voor Nederland:

Aantal verkeersdoden in 1980: 1996, aantal auto's: 4.1 miljoen
Aantal verkeersdoden in 2020: 610, aantal auto's: 8,7 miljoen

Al die ondersteunende systemen zorgen dus aantoonbaar voor meer veiligheid.

En in de EU vallen jaarlijk bijna 30.000 doden door door mensen bestuurde auto's. Als we nu auto's zouden willen introduceren met die wetenschap, dan komt daar nooit toestemming voor. Er zullen massademonstraties komen om auto's niet toe te laten op de openbare weg.

^^^ niet al die verkeersdoden hebben een 1 op 1 relatie met een personenauto.

Fietsers, voetgangers, vrachtwagens..

Ontwikkeling van het veiliger maken van voertuigen.. actief (betere remmen, ABS, etc.) versus passief.

R Wolters zei:

Aantal verkeersdoden in 2013: 570
Aantal verkeersdoden in 2014: 570
Aantal verkeersdoden in 2015: 621
Aantal verkeersdoden in 2016: 629
Aantal verkeersdoden in 2017: 613
Aantal verkeersdoden in 2018: 678
Aantal verkeersdoden in 2019: 661
Aantal verkeersdoden in 2020 (corona-jaar): 610

Ondanks het alsmaar groeiende aantal ondersteunende systemen in de auto toch een stijgende lijn in het aantal verkeersdoden in Nederland sinds 2013, dus blijkbaar voegen de modernste ontwikkelingen van al die rij-ondersteuningen al vele jaren zo goed als niets meer toe.
Misschien toch wat teveel afleiding van de bestuurders dankzij al die ingebouwde fratsen en beeldschermen die de laatste jaren massaal in nieuwe auto's verwerkt worden?

Ik kan die systemen alleen maar omarmen. Ik rijd dagelijks 85 kilometer woon/werk verkeer heen en weer. Waarvan het grootste gedeelte achter de meute aan is. Waar ik voorheen lekker het gaspedaal indrukte rij ik hem nu de A1 op en zet de adaptieve CC op 104 km/u en hobbel lekker achter de meute aan. Laat het afremmen van de auto lekker aan hem zelf over en dat bevalt me uitstekend. Scheelt ook een hoop post uit Leeuwarden en frustratie. Eens in de zoveel tijd ga ik lekker naar de Ardennen of Duitsland en maak een mooie autorit en gebruik ik geen van de systemen. Maar in het dagelijkse woon/werk verkeer helemaal prima.

michel1975 zei:
Ik kan die systemen alleen maar omarmen. Ik rijd dagelijks 85 kilometer woon/werk verkeer heen en weer. Waarvan het grootste gedeelte achter de meute aan is. Waar ik voorheen lekker het gaspedaal indrukte rij ik hem nu de A1 op en zet de adaptieve CC op 104 km/u en hobbel lekker achter de meute aan. Laat het afremmen van de auto lekker aan hem zelf over en dat bevalt me uitstekend. Scheelt ook een hoop post uit Leeuwarden en frustratie. Eens in de zoveel tijd ga ik lekker naar de Ardennen of Duitsland en maak een mooie autorit en gebruik ik geen van de systemen. Maar in het dagelijkse woon/werk verkeer helemaal prima.
Tsja. Nooit ervaren. Tot aan Corona reed ik gemiddeld 130 km/dag, maar ook toen ik 300km/dag reed heb ik nooit de behoefte gevoeld om dermate de controle uit handen te geven. Op mijn huidige auto heb ik ACC, maar die schakel ik steeds vaker om naar een normale CC, ookal doet die ACC prima wat-ie moet doen zonder enge storingen. Post uit Leeuwarden is met de bekende middelen uitstekend te vermijden.

Kan het zijn dat het soort auto het verschil maakt, als in dat elektrisch rijden je rijgedrag veranderd heeft?

R Wolters zei:

Dit is zo kort door de bocht dat de gemiddelde twitteraar zich er nog voor zou schamen.

...Maar dat met autonome rijsystemen meer verkeersveiligheid beoogd wordt, is natuurlijk een open deur. Mijn vraag ging echter over rijplezier, en of het gebruik van dergelijke systemen een keuze blijft of een verplichting blijft.

Even een schopje voor dit onderwerp... intussen is ook Ford actief met autonoom level-3 rijden (op snelwegen) en zijn de Mustang Mach-E en de Kuga PHEV (vanaf modeljaar 2026) goedgekeurd voor het autonoom rijden op snelwegen.

Het gaat hier overigens om een betaalde extra, via eenmalige betaling of een maandabonnement. Het is (ook in Nederland) op een groot deel van de snelwegen toegestaan om te gebruiken. Ford heeft op de website overigens een planningmodule staan die aan de hand van routes die je zelf ingeeft laat zien op welke wegen je BlueCruise kunt gebruiken.

Terug
Bovenaan