Eco stand

Dacia Sandero 2020

Wegverkenner
Mijn Sandero uit 2020 heeft een eco stand. Uiteraard geactiveerd door een traditionele knop, die ze nog ergens half onder de stuurkolom kwijt konden.

Hoe werkt zoiets? Gaat de turbo eraf? Hij wordt er behoorlijk traag door, maar ik knijp de benzine-citroen graag tot de laatste druppel uit. Niet omdat het moet, maar omdat het kan...

Tuurlijk blijft de turbo werken. In Eco kan je gewoon even snel naar 100 als in Sport of Comfort etc als je volgas geeft, maar het gaspedaal reageert “lui”. Bij BMW was het zo dat er ook nog gerommeld werd met de airco en zetelverwarming zodat die minder hard moesten werken want ook die energie moet ergens vandaan komen.

Zo'n Eco-stand heeft mijn C180 ook. Uiteindelijk wordt inderdaad het pedaal lui, opdat je minder gas gaat geven. Uiteindelijk is je eigen rechtervoet de beste ECO-stand; rustig optrekken en uit laten rollen. Doorgaans rijd ik ook zuiniger met de Comfort stand, dan de ECO, omdat je echt het idee hebt dat ie niks meer doet.

Tuurlijk blijft de turbo werken. In Eco kan je gewoon even snel naar 100 als in Sport of Comfort etc als je volgas geeft, maar het gaspedaal reageert “lui”. Bij BMW was het zo dat er ook nog gerommeld werd met de airco en zetelverwarming zodat die minder hard moesten werken want ook die energie moet ergens vandaan komen.
Dat alleen de gaspedaalrespons zou veranderen geldt zeker niet voor alle merken en modellen. Bij andere merken wordt wel degelijk het motorvermogen en -koppel ook afgeknepen in de eco-stand.
Maar daarvoor wordt niet de turbo uitgeschakeld , dat deel van je verhaal klopt wel.

Dacia schijnt (bij die lichting van de Sandero iig) vwb de motorprestaties wel alleen de gaspedaalrespons te veranderen, en daarnaast ook de airco iets te beperken. Dat alleen de gaspedaalrespons wijzigen niet echt helpt om zuiniger te rijden weten we echter al sinds minstens een dikke veertig jaar geleden, toen met name Japanse auto's een 'zuinige' gaspedaalrespons standaard kregen. Dat resulteerde er namelijk dat je een groter deel van vermogen en koppel moest doseren met een kortere slag van het pedaal, waardoor dat domweg slechter te doseren werd zodat effectief plankgas de enige manier was om vlot te accelereren om met het verkeer mee te komen.

Dat alleen de gaspedaalrespons zou veranderen geldt zeker niet voor alle merken en modellen. Bij andere merken wordt wel degelijk het motorvermogen en -koppel ook afgeknepen in de eco-stand.
Dank, weer iets bijgeleerd - ik vind het wat griezelig; ik kom zelden of nooit in 'plankgas' situaties, maar dan is het wel handig dat alle power van de motor voorhanden is en niet een deel.
Bij mijn BMW was het echt alsof het pedaal een onnatuurlijke vorm van tegendruk gaf, maar eens door een bepaald punt heen ging ie wel voluit, Eco-stand of niet.

Bij de Citroën ë-C4 en de Jeep Avenger waarmee ik ervaring heb worden in de ecostand de respons van het gaspedaal verminderd, net als de airco en verwarming. Dat betekent dat je de ecostand in de winter minder gebruikt vanwege verwarming en ontwaseming, en in de zomer vanwege het gebrek aan lekker koele lucht. De respons is nog niet eens zo heel veel minder. Het klimaat merk je wel duidelijk.

Op mijn 2013 Civic laat de Eco-knop gewoon evenveel koele lucht uit de airco stromen als nodig is, maar knijpt het motormanagement, ook als je het gaspedaal tot op de bodem in trapt, het vermogen af. Dit tot gevolg dat je dan in de zomer totaal geen vermogen meer hebt om de snelweg vlot op te komen. Ik rij ongeveer even zuinig met als zonder Eco-stand, dus bij mij staat de Eco-knop daarom altijd op uit.

Ik denk dat dit per merk/model verschilt en ook of de auto een handbak of automaat heeft.
Bij mijn Puma (handbak) gebeurde er erg weinig zodra ik in de eco stand volgas gaf terwijl dit bij mijn huidige Nissan (automaat) ook in de eco stand de auto bij volgas ervandoor gaat alszijnde standaard stand.

Bij onze Captur al wel even mee aan het spelen/testen geweest.

In eco stand is hij effectief zuiniger dan dat ik in normale stand heel rustig zou rijden. Maar het rijdt echt niet fijn.

Dan heb je nog de sportstand, en ja daarbij reageert het gaspedaal net wat prettiger, zonder dat ik het gevoel heb dat ze auto echt sneller is, en meer verbruiken doet hij ook niet bij dezelfde rijstijl.

Terug
Bovenaan