Een benzine, hybride, Plug-in Hybrid of een elektrische auto?

gjsangers

Net ingestapt
Graag jullie advies.

We hebben nu een toyota carolla touring sports Dynamic. We willen een andere auto kopen. We rijden ongeveer 20000 kilometer per jaar. Naar mijn werk rijdt ik 4 keer per week 70 kilometer per dag. Ik heb geen eigen laadpaal, ook geen mogelijkheid voor. Wel staan er in de buurt meerdere openbare laadpalen.

Wat kunnen we het beste kopen? Een benzine, hybride, Plug-in Hybrid of een elektrische auto?

Tja, het hangt er vanaf wat je budget ongeveer is, tussen de 15.000-20.000 euro heb je volop keuze.

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie (geen eigen parkeerplaats, dus geen eigen laadmogelijkheid voor de deur of op het werk en er zijn enkele openbare laadpalen in de buurt van mijn woning, maar die zijn bij ons meestal bezet).
Ik reed een Dacia Duster uit 2011 die met een fluwelen voetje 1 op 11 haalde en ben sinds begin dit jaar overgestapt naar een 'gewone hybride' (HEV).
Eerst heb ik een Kia Niro uit 2021 gereden die 1 op 17 gemiddeld haalde en nu rijd ik (omdat de garage een aantrekkelijke aanbieding had) een Mazda 2 Hybride (technisch een Yaris) uit 2024 die ongeveer 1 op 25 haalt.

Met een 'gewone hybride' kan na een weekje stilstand wel de 12v accu soms leeg raken, dit is wel iets om rekening mee te houden.
Kia heeft hiervoor een handig knopje op het dashboard waarmee je vanuit de hybride accu de 12v accu weer een beetje bij kunt laden zodat je weer kunt rijden mocht dit gebeuren, bij auto's die dit niet hebben moet je dan zelf aan de slag met bijvoorbeeld een jumpstarter of de pechhulp inschakelen.

Voor mij was de reden om niet voor een plug-in te gaan het hoge leeggewicht waardoor de MRB vrij hoog en dit zijn meestal wat grotere auto's en dat heb ik niet per se nodig.
Ook de kilometers die ik toen reed (+/- 6000km per jaar) speelde een rol om voor een gewone HEV te gaan.
Ik kan mij voorstellen dat dit bij 20.000 kilometer per jaar rijden iets anders kan liggen.

Ik hoop dat ik je een beetje verder heb kunnen helpen.

Leuk dat je om advies komt vragen en dat wordt hier ook gegeven.
Maar ik mis toch wel belangrijke zaken, zoals aangegeven wat is je budget? Hoeveel mensen moeten er in de auto vervoerd worden? Je hebt nu een station, wil je dat weer, heb je de ruimte nodig? Wat voor carrosserie wil je?

Leuk dat je om advies komt vragen en dat wordt hier ook gegeven.
Maar ik mis toch wel belangrijke zaken, zoals aangegeven wat is je budget? Hoeveel mensen moeten er in de auto vervoerd worden? Je hebt nu een station, wil je dat weer, heb je de ruimte nodig? Wat voor carrosserie wil je?
Ons budget is € 20000 na inruil toyota corolla touring sports. We willen graag een auto met een hogere instap. Bagageruimte vergelijkbaar.

Ons budget is € 20000 na inruil toyota corolla touring sports. We willen graag een auto met een hogere instap. Bagageruimte vergelijkbaar.
Bedoel je dat je de Toyota inruilt en dan nog € 20000 kan bijleggen? Als de Toyota € 15000 oplevert kun je een auto tot € 35000 uitzoeken!

Hier kun je een indicatie krijgen van de inruilwaarde.

Laatst bewerkt:
Ik rij een plug in hybride, maar zonder eigen laadmogelijkheid is het geen goed idee.
Je betaald een hogere wegenbelasting door het gewicht.
Het levert alleen wat op als je goedkoop kan laden, wat bij publiek laadpalen ook niet het geval is.
Je haalt er alleen waarde uit als je met een volle batterij rijdt.
Dit zal betekenen dat je dagelijks ergens je auto moet parkeren bij een dure publieke laadpaal.

Bij gebrek aan een eigen laadpaal zou ik geen EV nemen, maar een gewone hybride. Als het persee een EV SUV moet zijn, dan zou ik een Tesla model Y nemen, omdat laden bij Tesla relatief goedkoop is en deze relatief zuinig rijdt.

Met genoeg openbare laadpalen is een EV een prima optie, Tesla Model Y is dan (technisch gezien) nog steeds de beste keuze.
Laden op straat en onderweg werkt in NL perfect.

Ik zou nog een of twee jaar wachten. BEV's worden goedkoper, de specs en de laadmogelijkheden beter. Over een of twee jaar koop je dan een ID3 Neo, een Model 3 of Y. Benzine wordt uit de markt gedrukt, PHEV is ook kwetsbaar voor belastingverhogingen.

Ik heb zelf ondervonden dat, met een eigen laadpaal en zonnepanelen, een PHEV nauwelijks interessant is. Met een zuinige benzine auto ben je zeker goedkoper uit. Met een EV echter nog veel goedkoper als de laadpalen bij je in de buurt geen hoge tarieven rekenen.

Heb je al naar LPG inbouw gekeken?
Kost je voor een 4 cilinder iets van € 2000 (bij achteraf inbouw).
Dat betekend dat je al vanaf een 15000 km per jaar goedkoper bent (afschrijving LPG systeem in 4 / 5 jaar).

Lees de nieuwe test van de Dacia LPG tov de Citroen C3 hybrid die net online is gezet.

In jouw schoenen in deze tijd zou ik toch willen kijken naar een elektrische auto. Als ik kijk naar een elektrische SUV-achtige auto tot 20.000 euro met minimaal 400 km actieradius zie ik veel Hyundais Kona en Kias Niro. Dit zijn auto's met dezelfde technische basis waar je eigenlijk geen buil aan kunt vallen en de tractie-accu's zijn over het algemeen in goede gezondheid.
Bij een budget van 35.000 euro zou ik zelf ook bijvoorbeeld kijken naar een demo / voorraad of jonge Renault 4, Mégane of Scenic en nieuwere edities van de Hyundais of Kia's. Maar eigenlijk is dat een andere vraag waarbij je veel meer mogelijkheden krijgt en je wellicht ook andere voorkeuren kunt opgeven.

Tsja er staan ook nieuwe opel frontera's ( 1000km - 5000km ) voor 20k-22k te koop met een kleine 44kw accu.
Daar kan je jaren openbaar van laden ;)

Ik heb geen laadpaal maar kan prima openbaar laden met 50 cent/kwh. Voor 20k koop je een Niro EV en dat is een prima optie. De Kona(heb ik zelf gehad) is gewoon krap achterin ook qua bagage. Maar je moet je niet te rijk rekenen: je bent ongeveer 700 euro minder kwijt aan brandstof maar daar houd het wel op qua voordeel. Blijft natuurlijk(mijn mening) dat een EV veel fijner rijdt.

Met wat er allemaal speelt rond terugroepacties zou ik in elk geval geen Kuga PHEV kopen, al is het maar voor de manier waarop Ford omgaat met de eigen klanten door 20% extra van de accu te reserveren in de hoop de accu niet te hoeven vervangen. Daag elektrisch bereik!

Voor dat geld en die eisen is het de voordeligste keuze om een Dacia Duster op lpg te kopen.
Hoge instap, flinke kofferbak, ruimte op de achterbank en niet te vergeten een héle flinke lpg tank.
Als je een beetje kalm aan doet is het goed te doen om op gas 1:14 te halen. Mij lukt 1:16 ook nog wel, en dat bij zo'n 85 cent per liter, compenseert met héél veel gemak de hogere mrb. In Flevoland betaal ik 94 euro per maand.
En voor die 20k zijn er best jonge exemplaren te vinden!

Terug
Bovenaan