Een (nog) zuinigere benzine auto...

WillemVeen1952

Net ingestapt
Momenteel rijd ik een Clio 3 met een fijne 1.2 TCE motor. Ik heb hiermee probleemloos 80K erbij gereden en de teller staat nu op 240.xxx.

De auto redelijk zuinig, ik heb de auto helemaal vol getankt en haal er gemiddeld 1.17 mee, soms 1.16 a 1.18 hangt van de weersomstandigheden af en of snelweg of stadsritten.

Ik ben nu opzoek naar een ander benzine autotje, mijn voorkeur gaat naar een geblazen uitvoering dus met turbo of mech. kompressor.

Eisen:
5-deurs
Handgeschakeld (liefst een 6-bak gezien snelweg/toeren).
Bouwjaar vanaf 2010
Budget: 4K max.

Wat raden jullie mij aan? Ik wil graag een nog wat zuinigere auto. Zuiniger rijden met de Clio lukt niet, banden hebben a-label energie, zijn goed gepompt, luchtmassameter gevangen etc.

Waar dacht ik zelf aan...

Een Fiat Punto met 0.9 twee cilinder, maar of dat echt zuiniger rijdt?

De TwinAir staat nu niet bekend als zuinigheidswonder, d8 ik.

Denk dat je dan toch aan een Yaris Hybride oid toe bent. Of een A-segmenter.

Wat is je voornaamste reden? Financieel lijkt me dit niet makkelijk te verbeteren. Inruilen is altijd erg duur.

Hoe zuinig wil jij dan dat je auto is? Je hebt wel 4.000 EUR over voor een andere, dat geld ben je dan toch ook kwijt?

Echt zuiniger kan alleen maar als je een klasse kleiner gaat rijden. Niet echt fijn op de snelweg. Ik zou lekker doorrijden met deze auto.

Stel je koopt nu een auto die 1:20 rijdt in plaats van 1:16, dan bespaar je je de komende 80.000km zo'n €1800. Dan nog heb je die €4000 er niet uit. Als er geen groot onderhoud aankomt bij de Clio zou ik er nog even mee doorrijden.

Een geblazen motor is trouwens niet altijd zuiniger, zeker niet wanneer je regelmatig het vermogen aanspreekt.

Een Clio 3 1.2 TCe is al erg zuinig, met dit budget ga je dat niet snel verbeteren. En met een iets lager verbruik verdien je het geld wat je steekt in een andere auto niet snel terug. Ik zou lekker doorrijden.

Of je moet terug naar een kleinere klasse, maar dan zijn de verschillen in brandstofverbruik ook erg klein. En sterk afhankelijk van hoe je de auto gebruikt.

We hebben een Toyota Aygo gehad, bij 80 km per uur is de auto erg zuinig, echter bij 120 of 130 km per uur wordt de auto heel dorstig, op de snelweg moet de motor gewoon heel hard werken. Mijn Clio 5 met grote 4 cilinder is dan veel zuiniger. In de praktijk is de Clio 5 130 TCe veel zuiniger met brandstof dan de Toyota Aygo omdat we veel op autowegen en snelwegen rijden

Een Nissan Micra 1.2 DIG generatie 2001-2013 facelift- 2017 die heeft een 3 cilinder met compressor, maar heeft weer geen 6 bak en hoe het qua betrouwbaarheid zit weet ik niet, het blok heeft volgens mij alleen in de Nissan Micra en vanaf 2014 in de Nissan Note gezeten.

https://www.autoweek.nl/auto/62785/nissan-micra-12-dig-s-visia/

https://www.autoweek.nl/auto/75288/nissan-note-12-dig-s-acenta/

Een Dacia Sandero is wellicht ook nog een idee met de 0,9 turbo

als het perse een 6 bak moet worden dan zul je dieper in de buidel moeten tasten

Een twingo met het zelfde blok als wat je nu hebt is misschien iets zuiniger

De Smart forfour en de huidige twingo heeft de 0.9 met en zonder turbo en ook nog een snellere turbo, maar voor je budget lijkt me uberhaubt een turbo een uitdaging.

Bij fiat kun je beter iets zoeken met de 1.4 turbo (t-jet/multiair) maar let op de m32 bak.

Je zal eerst even moeten gaan rekenen vóórdat je kan stellen dat een 6 bak beter is dan een 5 bak...... M.I. is het meer een modeverschijnsel.

Pietzoveel zei:
Je zal eerst even moeten gaan rekenen vóórdat je kan stellen dat een 6 bak beter is dan een 5 bak...... M.I. is het meer een modeverschijnsel.
In een ander topic heb ik al eens een vergelijk gelinked tussen twee versies van ik dacht een Seat of een Polo waarbij de versie met de 5 bak zuiniger was dan de 6 bak. Uiteindelijk bepalen de overbrengingsverhoudingen hoeveel toeren een motor draaid bij een bepaalde snelheid, niet het aantal versnellingen.

Over de kwestie 5-bak / 6-bak gesproken: in het afgelopen voorjaar maakte ik een proefrit in een Fiat Bravo met 6-bak, en die auto maakte bij 130 km/u 3200-3300 toeren. Mijn Clio 3 1.2 Tce (Ja, heb 'm ook) heeft een 5-bak maar draait 'slechts' 3000 toeren bij 130 km/u.

Je eisen in ogenschouw nemend wordt het wel een héél pittige klus om je doel te bereiken. De hier eerder voorgestelde Nissan Micra 1.2 DIG-T lijkt me wel een kanshebber.

Hoeveel kilometer rij je op jaarbasis?

Met 4k in de zak ga je niet heel veel goedkoper kunnen rijden tenzij je overstapt op LPG of diesel maar daarvoor moet je wel de kilometers maken.
Een hybride is nog te duur voor je waarschijnlijk.

Pietzoveel zei:
@Strontvlieg: Is 'ie dan ook 10% zuiniger?

Niet echt op gelet. Indruk was wel dat de Bravo bij een gemixte proefrit wat meer verbruikte, maar is ook niet onlogisch met iets van 160 kg meer massa.

Pietzoveel zei:
@Strontvlieg: Is 'ie dan ook 10% zuiniger?

Toeren staan niet rechtevenredig met het verbruik. Hetzelfde exemplaar met een dakkoffer, veel bagage en tegenwind gebruikt meer met 3000 toeren dan dezelfde auto zonder.

6 versnellingen zijn met name om veel in de ideale toerentallen te zitten tijdens verbruikstesten. Vandaar dat automaten ook 7 tot 9 versnellingen hebben. Een motor met 200pk heeft echt geen 9 versnellingen nodig, vroeger hadden dikke Amerikaanse bakken 3 versnellingen!

Precies! Maar de bandbreedte van het koppel is vaak groter dan dat de marketing mensen ons willen doen geloven. Bij de kleine opgepompte 3 en 4 cilinders is de bandbreedte om zuinig te rijden relatief heel smal, daarom bij die motoren veel versnellingen. De eerste Porsche Turbo's deden het ook met een 4 bakje de 260 km/u aantikken.

Terug
Bovenaan